Kriminalvården

Recensioner från anställda på Kriminalvården i Norrtälje

Ingen dag är den andra lik. Att få arbeta med frihetsberövade människor som alla har sin historia gör att jag efter en lång arbetsdag kan känna både glädje och sorg. Det svåraste är att möta människor som tappat all tro på framtiden och det bästa är när det tänds ett hopp om att livet kan vända.
Fördelar
Självständigt under ansvar
Kriminalvårdare (tidigare anställd), 1,5 år Norrtälje. Ett högst osäkert jobb med risk för att bli uppsagd utan anledning i upp till 2 år från anställningstillfället. Stressigt, föråldrat, byråkratiskt, farligt och dålig säkerhet. Ledarskapet är på förskolenivå eller om möjligt ännu sämre. Svågerpolitik gäller före kompetens, utbildngar eller erfarenhet. Schemat ändras väldigt ofta från dag till dag vilket omöjliggör ett normalt privatliv. Kollegorna var toppen men väger inte upp alla nackdelar. Personalomsättningen är enorm och vittnar om ett uselt arbetsklimat. Jag skulle inte rekommendera detta jobb till någon faktiskt.
Fördelar
Nackdelar
För många för att få plats här.
Man börjar dagen med upplåsning samt medicinutdelning. Sedan är det dags för klienterna att gå till sin sysselsättning, som skola, jobb, program och förtroendeuppdrag som städning av gym. Sedan finns det arbetsuppgifter som ska utföras varje dag så som visitation och bevakningsuppdrag på avdelning och promenadtid. I början av anställning kändes min personalgrupp väldigt stabil, men nu på senare tid har fler blivit sjukskrivna och vissa har fått avbryta utbildningen pga. olika anledningar och detta skapade en otrygghet och vissa började ducka för vissa arbetsområden. Det svåraste med detta jobb är att alltid hålla den professionella masken när man ofta jobbar 12 timmars pass ibland flera dagar i rad och att man blir mentalt trött när man är ledig för att man lätt tar med sig jobbet hem under sin lediga tid. Det bästa med jobbet är att man får lära sig att hantera olika typer av människor och får ta del av deras livserfarenhet och hur andra människor har agerat i olika situationer. Samt att man får jobba bland mycket människor och att det alltid finns något att göra.
Fördelar
Man lär sig att bli uppmärksam på saker.
Nackdelar
Att man lätt tar med sig jobbet hem efteråt.
bevaka, motivera personer som är dömda till fängelse samt dagliga sysslor
Nackdelar
dåligt chefskap och säkerhetstänk