Kriminalvården

Recensioner från anställda på Kriminalvården

Både stimulerande och emellanåt tung arbetssituation

Ett intressant och utmanande arbete med både för och nackdelar, ibland långsamt vad gäller processen, men oerhört kul när det går bra för någon klient. Ett ta med sig hem jobb, svårt att koppla bort alla dessa öden och ofta trauman man möter. En bra grund t.ex innan polisutbildning då du får se vad som händer när man lämnat av en gripen och gjort rapport, tuff jargong bra kollegor/ lite kåranda som i många uniformsjobb. Inget jobb jag tror man skall ha för länge ( En eloge till de som varit länge och alltid hjälper till) men det är rent personligt. Hatten av för eldsjälarna som lyfter verksamheten.

Fördelar

Fys på arbetstid, många olika yrkesinriktningar

Nackdelar

Kan vara tungt (fysiskt ) beroende på arbetsuppgift.

Ett okej jobb!!

+Bra arbetskollegorBra närmaste chefer.-Dålig lönSchemat är katastrofaltFörändringsinvaliditet från ledningsgruppen.Noll i uppföljning på beslutspunkter

Deskruptivt chefsskap

Inkompetent och verklighetsfrånvänd personal på lokal och regional nivå

Mobbing och svagt ledarskap

En genomrutten kultur!Sexistiskt och rasistiskt bland inte minst kvinnliga kollegor och med avtrubbade gamla gubbar som knappt höjer på ögonbrynen när de följer rättegångar med våldtäkt mot barn. Dåvarande chef på transporten i Stockholm RTS tidigare, lyssnade på små grupperingar bland personalen som hade privata små domstolar som avgjorde vem chefen för häktestransporterna skulle sparka eller behålla.Själv blev jag utfryst och fick som timanställd sparken för att denna interna domstol inte tålde att jag var troende. Jag var tydligen ett hot mot de som förespråkade fri sex eller liknande trots att jag var en av de som behandlar andra med respekt och låter alla leva som de vill. Fy för era fördomar kriminalvården. Fy skäms! Många trevliga kollegor och en hel del spännande uppdrag inom häktestransporterna annars. Okej lön.Jag slutade strax innan den vackra habeshatjejen dödades på häktet i Huddinge. Inte konstigt att det kunde hända eftersom arbetsgivaren endast låtsades prioritera säkerheten. Jag och en kollega blev tex ifrågasatta när vi ville ha förstärkning när vi från "kronan" dvs Kronobergshäktet transporterade en erkänt våldsam person klassad som säkerhetsrisk. Vi var bara två stycken med honom istället för tre enligt deras officiella reglerKriminalvården satte också i system att mygla med arbetstidena vilket jag synade. Vi timanställda tackade ja eller nej till pass 8-16 men ibland skickade de hem oss tidigare utan att fråga oss (!) och då med avdrag på lönen. Jag var den förste som inte accepterade detta och de ändrade då plötsligt rutinerna och erkände sitt -

Fördelar

Bra arbetstider på häktestransporterna

Nackdelar

Skräckexempel på rutten kultur

Hög personalomsättning varje år. Psykiskt påfrestande arbetsmiljö

Har arbetat i många års tid, har massor av olika uppdrag som jag har gått utbildning/kurs internt och ännu får inte lön som jag förtjänar medans nybörjaranställda som inte har tillräckligt med livserfarenheter, inte heller rätt utbildning och ingen som helst socialt kompetens får nästan samma lön som jag. Jag har gått den hårda vägen när jag sökte arbete inom kriminalvården vilket jag är väldigt tacksam för. På min tid var det krav att ha utbildning såsom beteendevetare, socialt behandlingsassistent osv. Dessutom var det krav att klara av Pliktverket och går igenom IQ-test via datorn och psykologiskt test av en Psykolog/psykiatrikern på plats samt måste klara av 15 hp Socialt arbete på högskolenivån. Jag tycker att alla ska få gå den hårda vägen som jag fått gå igenom för att verkligen vara säkert att kriminalvården anställer en som är mest lämpligt till yrket. Kriminalvården anställer vem som helst nuförtiden som inte har de kvalifikationerna för att jobba inom säkerhetsarbete och har inga som helst socialt kompetens.Kriminalvården sänker kvalitén på personal och kostar även staten när arbetssökanden slutar efter kriminalvådsutbildning, (som kostar en halv miljon per person) och/ när man har fått fast anställning för bara några månader.Kriminalvården satsar inte på oss som har jobbat länge, som har största intresse för att hjälpa klienter med målet ”bättre ut”, har dåligt lön, stoppar personutveckling då ledningen inte är lyhörda (inte öppen för förslag för att t ex förbättra arbetsmiljön) om vad vi har att säga. Många av oss som har jobbat länge och har kompetens -

Fördelar

Förmåner om läkemedel, sjukhus/läkarbesök och friskvård.

Nackdelar

Massor

Långa dagar för lite pengar

Stressigt, rörigt och otrevlig personal som jobbat för länge. Säkerheten är undermålig med ständig överbeläggning och ensamarbete som vardag. Märkligt att kollegor tillåts vara stöddiga och bete sig hur som helst utan konsekvenser. Jobbat två år på häkte, anstalt efter grundutbildningen och det är utan tvekan den sämsta arbetsplats jag haft i mitt liv. 12 och 13 timmars pass. Så fort jag hittar nåt bättre säger jag upp mig. Kan inte bli sämre iaf.

Sämsta arbetsplats jag har jobbat på.Taskigare kollegor får man leta efter minst sagt!

Som ny anställd måste du gå utbildning i Härnösand där lärarna ser daglig mobbning bland elever utan att lyfta ett finger!Samma lärare som godkänner dig och ger dig beröm kommer att vända 180 grader utan förvarning och plötsligt tycker illa om dig.Lärarna säger emot varandra och förvirrar elever och skapar oro.På jobbet ingår det att du ska stå ut med lögner, kollegor sprider rykte som dig och din familj! Som ny på jobbet måste du gå med på att gamla rävar kör över dig och bestämmer över dig för att hävda sig.Du måste till exempel komma till jobbet och börja jobba 20 minuter innan du ska börja enligt schema. 20 min x 20 arbetsdagar blir 6,6 timmar.Det vill säga att du måste jobba gratis.Annars hotar de dig att hamna hos chefen och bli uppsagd.Personal använder nedvärderande ord om klienter och skrattar om de dagligen.För gamla rävar är det okej att skämta om porr och sex framför klienter och kollegor.Jag har jobbat inom olika branscher och har aldrig sett en så misslyckad organisationen som Kriminalvården.Vakthavande befäl använder könsord högt för att skoja om andra kollegor i Luleå utan någon vågar säga ifrån!Bristande medicinhanteringen som riskerar hälsa och livet för klienterna. En del nya anställda har sagt upp sig på grund av de var så utstötta. Andra blev uppsagda då personalen inte tyckte om de! Det är verkligen skrämmande att det kan förekomma i en svensk myndighet.

Fördelar

Bra lön med bra förmåner

Nackdelar

Taskig arbetsmiljö Otrevlig personal Mycket skitsnack Ledarskap är lik med 0

Dålig arbetsmiljö, stressigt, utvecklings möjligheterna är minimala.

Arbetet i kriminalvården kan kännas spännande i början men när man varit där ett tag är det allt förutom spännande. Klienterna har mer att säga till om än de anställda. Man får höra tjat ifrån klientern från morgonen till kvällen. Cheferna uppmärsammar bara det som är dåligt. Kommunikationen mellan ledning och de på "golvet" är också väldigt liten. Dålig kontakt med chefer då de är väkdigt frånvarande. Vill man komma någonstans i kv måste man bli bästis med cheferna.

Bra och spännande jobb

Jobbar som kriminalvårdare och centralvakt och älskar mitt jobb. Jag ser fram emot att gå till mitt jobb varje dag.Alla strävar åt samma mål på arbetsplatsen och det är väldigt prestigelöst man behöver inte vara rädd att fråga nån om man är osäker. Ibland hjälper även klienterna till om man har nån fråga som hände mig när jag var ny på jobbet.Kan inte rekommendera det här jobbet nog.Finns även möjligheter att prova på andra tjänster som NTE, Säk häkte eller anstalt och goda möjligheter att utveckla sig självÄven om jag har varit utsatt för hot på jobbet så är det här det bästa jobbet man kan ha.

Fördelar

Kollegorna. Man kan få mat till ett billigt pris

Nackdelar

§19 anställningen måste bort för ej schemalagd personal. Det finns risk för hot och våld.

KV står inför ett stort förändringsarbete, där nya arbetsvillkor och arbetsmiljöfrågor behöver tas i beaktning. Den akuta platsbristen gör att arbetsmiljön och den stödjande miljön påverkas negativt och detta bör KV ta på allvar.

Cet endroit est horrible!

Sätt aldrig din fot härinne,intagen eller arbetstagare så blir du behandlad som skräp. Din enda tröst är dina medintagna, dvs interner och kollegor, alla sitter inne så att säga. Gå vidare och sök något som tar dig frammåt i livet och inte drar ner dig.

Fördelar

Vissa kollegor

Nackdelar

Allt

Snäll och hjälpsam personal.

Väldigt positiv upplevelse. Värdefull erfarenhet.

Stressigt och ohållbart

Stressigt , dåliga oregelbundna tider dålig lön. Man vet aldrig när man kommer hem! Man kan inte planera sin vardag . Kommer ofta hem sent!

Fördelar

Ledig varje helg

Nackdelar

Tiderna

xtremt dålig personalpolitik, svag och dålig ledning

Inget positiv att skriva, bara de senaste åren har en tidigare bra arbetsgivare gått från bra till riktigt uselt

Fördelar

Nackdelar

Många

Bra med varierande inslag

Ingen dag den andra lik, krävs mental förberedelse

Fördelar

Fritt arbete

Nackdelar

Låg lön

Bra arbetsklimat

Jag älskade mitt jobb trivdes väldigt mycket. Jag jobbade som kriminalvårdare och central vakt. Häktet Uddevalla. Bra arbetsmiljö, trevliga chefer....

Fördelar

Arbetsklimatet

Nackdelar

Att jag jobbar inte längre där

Begränsad utveckling

Väldigt stressigt arbete, inte värt pengarna man tjänar. Begränsad utveckling, dåligt ledarskap i form av chefer utan utbildning. Bästa delen är att man får god kontakt med kollegor utöver det är det inget att rekommendera.

Fördelar

Äta från matvagnen

Nackdelar

Dåligt ledarskap

annorlunda arbetsmiljö

det var en annorlunda område och jag lärde mig försiktighet och några viktiga övningar.

Fördelar

lär dig mer om olika problem

Nackdelar

begränsad frihet

stressig arbetsmiljö

Man ska inte säga vad man tycker o tänker. Man får tänka sig för vem man pratar med o vad man säger. Bra arbetstider i kök.

kriminalvårdare

Jättebra arbetsplats för utveckling. Hjälpsam personal.

Besvikelse

Man måste va fyrkantig och ej se bra ut utseende mässigt, ej vara positiv eller glad som person eller ha vänner som kollegor.

Fördelar

Intressant inom kriminalvården

Nackdelar

Staten är korrupt

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Kriminalvården. Vår community är redo att svara.Ställ en fråga

Jämför Kriminalvården med

• Kriminalvården