Karlstad kommun

Karlstad kommun – recensioner om Balans mellan arbete och fritid

Trevlig arbetsmiljö. Kan ibland uppfattas som något avslappnad och därmed icke-konkurrenskraftig.
Väldigt bra för folk som behöver fast jobb en stadig lön
Jobade hos kommunen i 10 år på olika arbetsplatser. Bra och dåliga chefer finns överallt, men kommunen tar hand om sina anställda och du har en trygg anställning för många, många år framöver om du i din tur är en trygg anställd.
Arbetsdagarna flyter på bra. Jag har lärt mig att släcka bränder och passa barn. Jag är även lärt mig att leda grupper och tänka effektivt. Den svåraste delen med jobbet har varit när exempelvis ett barn på brandstationer var rädd för eld, men jag och min arbetspartner fick lösa arbetet utefter situationen och allt gick bra. Den bästa delen med jobbet har varit att få lära känna de andra arbetarna.
Fördelar
Gratis luncher
Nackdelar
Ibland luddiga instruktioner
Här är det högt till tak vad gäller arbetsuppgifter, variationen är stor samtidigt rutinmässig. Du kan alltid fråga en kollega eller chef vilket uppmuntras. Dagligen finner du ett dilemma som du kan ta lärdom av. Jätte roligt jobb om du är serviceminded, utåtriktad, lyhörd och intresserad av delar av kommunens arbetsområden.
En bra kommun att arbeta åt under de åren jag jobbade där.
Fördelar
Gratis luncher, delaktiga i viss mån i beslut som rörde verksamheten
Trivdes väldigt bra, och skulle jätte gärna vilja komma tillbaka till just den arbetsplatsen. Hoppas någon gång i framtiden. Men just nu är jag öppen för allt inom vården som gör mig rik på erfarenheter!
Att jobba som förskollärare i Karlstad Kommun med dess närhet till Universitetet är ett plus; nära kontakt med dess utbud och med lärarstuderande, vilket ger möjligheter till egen stimulans, utveckling och lärande. Karlstad är en lagom stor stad att arbeta i. Dessutom finns mycket natur och kultur, som går att ta in i jobbet. Det är nära till det mesta, såsom miljöer som männskor. Naturligtvis finns mycket att önska också, som t ex högre löner och mindre barngrupper. Detta måste för både barnens och personalens skull arbetas vidare på.
Fördelar
Att i mitt jobb ha förmånen att jobba med människor, att ha möjlighet att vara ute och inne
Nackdelar
Lönen, många barn på liten yta
många olika arbetsuppgifter i olika miljöer ute inne ibland i klassrum mycket arbete i klassrum under lektioner bland barn
Fördelar
gratis luncher frukost
Nackdelar
dålig handledning
Bra tillmötes gående Tryggt Bra inforation Bra roligt
Fördelar
gratis luncher
En kommun med bra arbetsklimat . Där oftast de anställda tas väl omhand
Fördelar
Pedagogiska luncher
Varje dag var olika. Man fick hitta olika lösningar på olika problem.. Fasta arbetstider. Samarbeta i små och stora grupper. Tydlighet,enkelhet och vara bestämd. Bra och hjälpsamma arbetskamrater. Alla problem ungdomar har i dagens samhälle. positiva och öppna elever med framtidsversioner. Vänskapen med elever.
Fördelar
Gratis lunch, flexibel arbetstid, utbildningar
Mycket givande arbete med kompetenta kollegor, tyvärr hade vi en mindre bra chef vilket färgade av sig på arbetsmiljön. Man är mycket aktiv i arbetet och sitter sällan still. Det känns meningsfullt att komma till jobbet då man får vara med och skapa en fin vardag för brukarna.
Fördelar
Mycket kontakt med människor
Nackdelar
Dåligt ledarskap
En vanlig dag innefattar väldigt många sysslor. Som undersköterska i hemtjänsten så tar man hand om äldre i deras vardag. Stöd med hygien, mat och mata, städa, köp av mat medicinera. Samt pappersarbete. Helt enkelt - vårda på alla sätt och vis som behövs. Väldigt individuellt från person till person. Jag har lärt mig att vara flexibel och ta mycket ansvar och hitta lösningar till saker och ting som inte fungerar. Jag har trivts med mina kollegor, jag har bytt arbetsområden vid flera tillfällen under åren och har haft många kollegor. Man kan inte komma överens med alla, personkemin finns inte alltid där eller att man arbetar på olika sätt som man inte håller med om. Men i dagsläget och mina kollegor där trivs jag med, jag har inget ont att säga om dom. Den svåraste delen är stressen. Det är så mycket som ska utföras på så kort tid som möjligt. Det är otroligt intensivt och jag mår dåligt även för att jag känner att jag inte räcker till till dom äldre. Stressen gör att man kan göra fel, vilket är väldigt riskabelt när det gäller människor. Dessutom är arbetet mycket slitsamt på kroppen som på psyket. Bäst med jobbet är känslan av gemenskap och att få jobba med människor. Att man vid få tillfällen kan visa empati för de äldre som man bryr sig om.
Fördelar
Bra samarbete med chef som ser en som individ och bryr sig. Förstående chefsstruktur.
Nackdelar
Dålig lön, dåliga villkor, dåliga arbetstider, mycket stress. Känsla av att man inte räcker till, ångestskapande
Jag tog emot besökare på familje avdelning, ansvarade för fördelning av tjänstebilar, bokade besöksrum, vittne vid faderskapserkännande, tog emot sjukanmälningar och små administrativa arbete.
Fördelar
Kontakter med människor.
Nackdelar
Inga vad jag vet.
En dag kunde se väldigt olika ut på det här jobbet. Vi som arbetade där fick olika typer av sysslor som vi sedan fick utföra, det kunde vara att klippa gräs, måla, städa eller nått liknande. Det bästa med jobbet var att man lärde sig mycket. Det lite sämre med jobbet var att vi fick arbeta hårt under en väldigt lång period på morgonen tills vi fick nått att äta.
Fördelar
gratis dricka
Nackdelar
långt till gratis lunch
på morgonen när vi kom så gick vi igenom i gruppen som jag jobbade i vilka boende som vi skulle gå hem till och hjälpa dom med deras frukost, påklädning och tvättning. jag har lärt mig hur det är att ta hand om de gamla i deras privata hem. mina arbetskollegor va jätte bra. det svåraste på jobbet va nog när man skulle gå från de boende. allt annat va bra.
I stort sett är jag nöjd med min tid som kock inom Karlstad kommun. Jag har haft möjlighet att själv påverka mitt arbete till stor del och har alltid haft bra arbetskollegor. Det bästa med jobbet har alltid varit uppskattningen från barn och personal! Under de sista åren som anställd blev dock arbetsbelastningen högre och stressen gjorde att jag inte kände att jag kunde göra mitt bästa på grund av tidspressen. Detta ledde till en förslitningsskada i handen som satte stopp för fortsatt arbete som kock. Med anledning av detta fick jag avsluta min anställning inom Karlstad kommun. Jag hade gärna fortsatt min anställning om jag hade fått möjlighet att jobba med något annat men det fanns inga sådana möjligheter!
På skolköket fick jag laga lunchen. Göra sallad och ta hand om disken.
Fördelar
Lära mig laga mat
Nackdelar
Tunga lyft
Se fler recensioner av Karlstad kommun