Karlstad kommun

Recensioner från anställda som Omvårdnadspersonal på Karlstad kommun

Bra stad men lite stressande tycker jag men sammtidigt fungerande
En vanlig dag innefattar väldigt många sysslor. Som undersköterska i hemtjänsten så tar man hand om äldre i deras vardag. Stöd med hygien, mat och mata, städa, köp av mat medicinera. Samt pappersarbete. Helt enkelt - vårda på alla sätt och vis som behövs. Väldigt individuellt från person till person. Jag har lärt mig att vara flexibel och ta mycket ansvar och hitta lösningar till saker och ting som inte fungerar. Jag har trivts med mina kollegor, jag har bytt arbetsområden vid flera tillfällen under åren och har haft många kollegor. Man kan inte komma överens med alla, personkemin finns inte alltid där eller att man arbetar på olika sätt som man inte håller med om. Men i dagsläget och mina kollegor där trivs jag med, jag har inget ont att säga om dom. Den svåraste delen är stressen. Det är så mycket som ska utföras på så kort tid som möjligt. Det är otroligt intensivt och jag mår dåligt även för att jag känner att jag inte räcker till till dom äldre. Stressen gör att man kan göra fel, vilket är väldigt riskabelt när det gäller människor. Dessutom är arbetet mycket slitsamt på kroppen som på psyket. Bäst med jobbet är känslan av gemenskap och att få jobba med människor. Att man vid få tillfällen kan visa empati för de äldre som man bryr sig om.
Fördelar
Bra samarbete med chef som ser en som individ och bryr sig. Förstående chefsstruktur.
Nackdelar
Dålig lön, dåliga villkor, dåliga arbetstider, mycket stress. Känsla av att man inte räcker till, ångestskapande