K-rauta

K-rauta – recensioner om Ledarskap

Rekommenderar denna arbetsplats. En trevlig arbetsplats med ett bra ledarskap
Ibland svårt att få med kollegor på att arbeta, Lärdom? ja inte mycket, kanske att man måste ha ett grymt tålamod för kassasystem. Segare och mer opraktiskt tror jag man måste leta efter 1973.. att telefoner inte fungerar. Säkerheten är generellt låg, både för personal och kunder. Skyddsombud ?!! Men det bästa är ju tjejerna och killarna på jobbet.
Fördelar
bra personal rabbat
Nackdelar
ont om toaletter
Dålig ledning Cheferna brydde sig inte om sina anställda. Mycket familje medlemmar.
Dålig arbetsgivare som inte tar hand om sin personal där varuhuschefen ( den nya) i Södertälje är den värsta sorten som kör över sin ledningsgrupp och personal för att visa att hon är chefen. Har aldrig stött på en sämre VHC under mina 20 år inom handels.
Ett roligt jobb med trevliga kollegor, mycket tack vare dem man fortfarande kommer till jobbet. Däremot kan vissa kollegor gärna tassa likt katten runt het gröt istället för att ta upp ett problem med rätt person. Som kassamedarbetare gäller det dock att ha skinn på näsan då kunder ibland tar ut sin ilska/frustration på personalen i kassan och informationen när något inte stämmer - kan gälla allt från avsaknad av personal till fel pris eller trasig vara. Man har även god möjlighet till att komma ut på golvet om man gör ett bra jobb och visar framfötterna i kassan om det är det man vill. Flertalet säljare som börjat i kassan och som sedan blivit "golvpersonal". Då det är högst kundtryck på kvällarna innebär det mycket kvällsjobb. Slutar man 19 får man promenera en bit till närmsta busshållplats (ca 5-10 minuter), därför kan det vara skönt med bil men är inget måste. Annars stannar bussen så gott som precis utanför företaget.
Fördelar
God gemenskap, trevliga kollegor, personalrabatt, varierade arbetsuppgifter, utvecklingsmöjlighet
Nackdelar
Dålig kommunikation, mycket kvällsjobb
Ett spännande jobb. Med kunden i ständig fokus. Många olika arbets uppgifter. Jag lärde mig mycket om bygg branschen bara av att sitta i kassan.
Fördelar
Varierande
Nackdelar
Mycket stress
Jag kan inte rekomendera företaget. Personalpolitiken är kass från centralt håll, och man har gjort ett i sig nödvändigt stålbad med neddragningar, för att bromsa enorma förluster, men sättet detta skett på har inte varit ok. Ledningen har inte dragit sig för att gå över lik för att nå snabba resultat, villet har gått ut över de lokala organisationerna ( istället för att t ex omorganisera både i varuhus och på "service"-kontoret). Många omorganisationer och byte av chefer har man trott varit vägen till framgång, istället för att skapa engagemang. Huvudägaren Kesko ligger i Finland med allt vad Finsk kultur innebär. Tänk peka med hela handen utan att tänka logiskt eller lyssna på några som helst resonemang om bättre alternativ nedifrån organisationen. Hierarki och prestige är högt värderade egenskaper. Jag lärde mig mycket praktiskt på bolaget, och teoretiskt lärde kag mig allt man behöver veta hur man INTE ska göra för att skapa engagerade medarbetare. Personaltätheten är i princip obefintligt på vilket givet varuhus som helst, och sjukskrivningstalen galet höga pga missnöjda och slutkörda medarbetare. Omsättningshastigheten på varuhuschefer, regionchefer och försäljningschefer måste ligga på rekordhög nivå i landet.
Fick ta del av flera sorters jobb och lärde mig mycket nytt här med bra vägledning. Allt mellan kassa, försäljning av inredning, färg, möbler/grillar och även bygg. Hann tyvärr aldrig ta mitt truckkort jag påbörjat innan jag fick en heltidstjänst på Snusoutlet. Detta var mitt sommarjobb och extra jobb på vintern då jag fortfarande gick i skolan fram tills examen sommaren 2014.
Fördelar
Bra arbetstider
Varuplock, behjälplig mot kunder. Fick aldrig någon riktig utbildning inom företaget. Varuhusledningen har bytts några gånger, tyvärr till det sämre.
En typisk dag är truckkörning med lossning av varor. Prickning och plockning av varor Kundkontakt och hjälp i butik Städning i både lageravdelning och ute i butiken Jag har lärt mig att vara självständing och arbete i grupp under hög stress. Lärt mig prickning och plockning av varor Lärt mig att köra truck (K-Rauta kortet) Lärt mig lossa varor med truck Lärt mig bokningsystemet SAP Ledningen var bra och flexibel. Vi kunde ge våra röster hörda och mottogs på ett bra sätt. Vi fick även visa vad vi gick för och uppskattades jättebra av ledningen. Man kände sig uppskattad och på så sätt blev jobbet oerhört roligt och trivsamt. Kollegorna var toppen. Alla hade vi bra samvaro med varandra och jobbade på och hade roligt. Den svåraste delen är att alla dagar var inte den andra lik (fast det var ju också det som var kul att alla dagar var inte samma) ibland kunde det komma nya saker och då var man tvungen att hitta på ett system att lösa det. Men det gjorde att man fick tänka till och sånt är jättekul. Bästa med jobbet är att man vaknade på morgonen och längtade till jobbet. Och då mår man bra och stormtrivs. Men kunderna att ge dom service och få dom bli glada var jättekul.
Fördelar
Hade mat på jobbet kort och det drogs på jobbet. Men föredrar ta med matlåda. Gratis parkering.
Nackdelar
Fanns inga nackdelar som jag såg förutom att säsongen tog slut
Jag var anställd i Kassan. Vilket innebär att du har ju kontakt med kunder över disk hela dagarna, som jag tycker är jätteroligt. Du går till ditt arbete och vet inte vad som skall hända under dagen. Jag har väl inte lärt mig så mycket nytt eftersom jag tidigare arbetat ungefär på samma sätt. Kunden i fokus
Fördelar
Fick arbetskamrater
Nackdelar
Inte så bra arbetstider
Kundkontakt hela tiden ibland flera på en gång Mycket om virke Svåraste delen var orderläggning inte en lugn stund
Se fler recensioner av K-rauta