K-rauta
Recensioner från anställda på K-rauta

Aldrig mer finskt

1 februari 2017
Jag kan inte rekomendera företaget. Personalpolitiken är kass från centralt håll, och man har gjort ett i sig nödvändigt stålbad med neddragningar, för att bromsa enorma förluster, men sättet detta skett på har inte varit ok. Ledningen har inte dragit sig för att gå över lik för att nå snabba resultat, villet har gått ut över de lokala organisationerna ( istället för att t ex omorganisera både i varuhus och på "service"-kontoret). Många omorganisationer och byte av chefer har man trott varit vägen till framgång, istället för att skapa engagemang. Huvudägaren Kesko ligger i Finland med allt vad Finsk kultur innebär. Tänk peka med hela handen utan att tänka logiskt eller lyssna på några som helst resonemang om bättre alternativ nedifrån organisationen. Hierarki och prestige är högt värderade egenskaper. Jag lärde mig mycket praktiskt på bolaget, och teoretiskt lärde kag mig allt man behöver veta hur man INTE ska göra för att skapa engagerade medarbetare. Personaltätheten är i princip obefintligt på vilket givet varuhus som helst, och sjukskrivningstalen galet höga pga missnöjda och slutkörda medarbetare. Omsättningshastigheten på varuhuschefer, regionchefer och försäljningschefer måste ligga på rekordhög nivå i landet.
10 september 2020
BUTIKSMEDARBETARE (Nuvarande anställd) - Västra Sverige
Ibland svårt att få med kollegor på att arbeta, Lärdom? ja inte mycket, kanske att man måste ha ett grymt tålamod för kassasystem. Segare och mer opraktiskt tror jag man måste leta efter 1973.. att telefoner inte fungerar. Säkerheten är generellt låg, både för personal och kunder. Skyddsombud ?!! Men det bästa är ju tjejerna och killarna på jobbet.
Fördelar
bra personal rabbat
Nackdelar
ont om toaletter
27 juni 2020
Säljare (Tidigare anställd) - Svågetorp
Dålig ledning Cheferna brydde sig inte om sina anställda. Mycket familje medlemmar.
21 mars 2020
Säljchef (Tidigare anställd) - Södertälje
Dålig arbetsgivare som inte tar hand om sin personal där varuhuschefen ( den nya) i Södertälje är den värsta sorten som kör över sin ledningsgrupp och personal för att visa att hon är chefen. Har aldrig stött på en sämre VHC under mina 20 år inom handels.