K-rauta

Recensioner från anställda på K-rauta

En trevlig och omväxlande arbetsmiljö
Rekommenderar denna arbetsplats. En trevlig arbetsplats med ett bra ledarskap
En dålig arbetsgivare
Dålig arbetsgivare som inte tar hand om sin personal där varuhuschefen ( den nya) i Södertälje är den värsta sorten som kör över sin ledningsgrupp och personal för att visa att hon är chefen.
Har aldrig stött på en sämre VHC under mina 20 år inom handels.
Exciting workplace!
K-Rauta was a "new" type of job, as I had to learn about each and every of the thousands of products. But that's what made it so exciting! I learned new skills everyday the helped me help the customers.
Varierad arbetsmiljö med trevliga kollegor
Ett roligt jobb med trevliga kollegor, mycket tack vare dem man fortfarande kommer till jobbet. Däremot kan vissa kollegor gärna tassa likt katten runt het gröt istället för att ta upp ett problem med rätt person.
Som kassamedarbetare gäller det dock att ha skinn på näsan då kunder ibland tar ut sin ilska/frustration på personalen i kassan och informationen när något inte stämmer - kan gälla allt från avsaknad av personal till fel pris eller trasig vara. Man har även god möjlighet till att komma ut på golvet om man gör ett bra jobb och visar framfötterna i kassan om det är det man vill. Flertalet säljare som börjat i kassan och som sedan blivit "golvpersonal".

Då det är högst kundtryck på kvällarna innebär det mycket kvällsjobb. Slutar man 19 får man promenera en bit till närmsta busshållplats (ca 5-10 minuter), därför kan det vara skönt med bil men är inget måste. Annars stannar bussen så gott som precis utanför företaget.
Fördelar
God gemenskap, trevliga kollegor, personalrabatt, varierade arbetsuppgifter, utvecklingsmöjlighet
Nackdelar
Dålig kommunikation, mycket kvällsjobb
Analytiskt och en större förståelse
Jag tillhörde ett E-handelsteam som var en del av ett större marknadsteam.
På K-rauta fick jag chansen att lära mig både det analytiska och även det administrativa. Det analytiska från mitt perspektiv var t.ex. att kontrollera vilka produkter och kategorier som hade sålts bäst under förra året, för att försöka förutspå var som kommer sälja bäst nästa månad. Eller så var det rent av SEO-check på hemsidan för att kontrollera vad kunderna söker på och vad de letar efter för produkter.
Rolig och trygg arbetsplats
En rolig och trygg arbetsplats där samhörighetskänslan är stor. Jag har lärt mig ett helt nytt system med hjälp av snälla och kompetenta kollegor.

Svåraste delen är frågor kring produkter som de på golvet har kunskaper om men som kunden frågar i kassan. Men att ta reda på informationen är hyfsat lätt så länge kollegorna inte är upptagna med andra kunder.
Fördelar
nära till lunchställen
Spännande arbetsplats
Ett spännande jobb. Med kunden i ständig fokus. Många olika arbets uppgifter.
Jag lärde mig mycket om bygg branschen bara av att sitta i kassan.
Fördelar
Varierande
Nackdelar
Mycket stress
Träffar mycke folk
Mycket folk å prata med, och mycket att lära me allt inom färg och andra varor
Fördelar
Minns inget där, ev % rabatt
Nackdelar
Minns inte
Det var bra och vänlig arbetsmiljö.
jag har jobbat en vecka praktik på K-rauta i Haparanda.Men det tror jag att jag hade så kul där under en vecka.
Väldigt trevlig arbetsplats.
K rauta erbjuder en väldigt stimulerande miljö där det är lätt att finna sig tillrätta.
Fördelar
Mycket god kamratskap.
Nackdelar
Lång resväg.
Praktik
Hade praktik även här och här älskade jag att vara.
Fördelar
Nära till jobbet
en bra arbetsmiljö
Jobbade på K-rauta bara över sommaren men över den tiden jag var där så var det ett bra arbete, Med mycket bra arbetsmiljö, då alla var trevliga och man fick kommunicera mycket med kunderna samt hjälpa dem att hitta rätt saker för just den personen.
Aldrig mer finskt
Jag kan inte rekomendera företaget.

Personalpolitiken är kass från centralt håll, och man har gjort ett i sig nödvändigt stålbad med neddragningar, för att bromsa enorma förluster, men sättet detta skett på har inte varit ok.

Ledningen har inte dragit sig för att gå över lik för att nå snabba resultat, villet har gått ut över de lokala organisationerna ( istället för att t ex omorganisera både i varuhus och på "service"-kontoret).

Många omorganisationer och byte av chefer har man trott varit vägen till framgång, istället för att skapa engagemang.

Huvudägaren Kesko ligger i Finland med allt vad Finsk kultur innebär. Tänk peka med hela handen utan att tänka logiskt eller lyssna på några som helst resonemang om bättre alternativ nedifrån organisationen. Hierarki och prestige är högt värderade egenskaper.

Jag lärde mig mycket praktiskt på bolaget, och teoretiskt lärde kag mig allt man behöver veta hur man INTE ska göra för att skapa engagerade medarbetare.

Personaltätheten är i princip obefintligt på vilket givet varuhus som helst, och sjukskrivningstalen galet höga pga missnöjda och slutkörda medarbetare.

Omsättningshastigheten på varuhuschefer, regionchefer och försäljningschefer måste ligga på rekordhög nivå i landet.
Rolig och lärorik arbetsplats
Fick ta del av flera sorters jobb och lärde mig mycket nytt här med bra vägledning.
Allt mellan kassa, försäljning av inredning, färg, möbler/grillar och även bygg. Hann tyvärr aldrig ta mitt truckkort jag påbörjat innan jag fick en heltidstjänst på Snusoutlet.

Detta var mitt sommarjobb och extra jobb på vintern då jag fortfarande gick i skolan fram tills examen sommaren 2014.
Fördelar
Bra arbetstider
Enkelt jobb för bra pengar
Varuplock, behjälplig mot kunder.
Fick aldrig någon riktig utbildning inom företaget.

Varuhusledningen har bytts några gånger, tyvärr till det sämre.
K-Rauta
Har jobbat bara under ett kortare tid som deltdsjobb.
Som en vanlig byggvaruhus.
My workday
I work for a construction company where we sell tools , wood , wallpaper , plumbing products, etc. to our customers. My responsibility is the cashier, my job is to take care of my customers and charge , sort invoices, lend our trailers and taking care of rebounds. There is sometimes a heavy job, then we handle large items in the store . I like my work and colleagues.
Butiksmedarbetare
Typiskt butiksarbete
Lager, butik, reklamation, kassa mm
En dag på K-Rauta
En typisk dag är truckkörning med lossning av varor.
Prickning och plockning av varor

Kundkontakt och hjälp i butik

Städning i både lageravdelning och ute i butiken

Jag har lärt mig att vara självständing och arbete i grupp under hög stress.

Lärt mig prickning och plockning av varor

Lärt mig att köra truck (K-Rauta kortet)

Lärt mig lossa varor med truck

Lärt mig bokningsystemet SAP

Ledningen var bra och flexibel. Vi kunde ge våra röster hörda och mottogs på ett bra sätt. Vi fick även visa vad vi gick för och uppskattades jättebra av ledningen. Man kände sig uppskattad och på så sätt blev jobbet oerhört roligt och trivsamt.

Kollegorna var toppen. Alla hade vi bra samvaro med varandra och jobbade på och hade roligt.

Den svåraste delen är att alla dagar var inte den andra lik (fast det var ju också det som var kul att alla dagar var inte samma) ibland kunde det komma nya saker och då var man tvungen att hitta på ett system att lösa det. Men det gjorde att man fick tänka till och sånt är jättekul.

Bästa med jobbet är att man vaknade på morgonen och längtade till jobbet. Och då mår man bra och stormtrivs. Men kunderna att ge dom service och få dom bli glada var jättekul.
Fördelar
Hade mat på jobbet kort och det drogs på jobbet. Men föredrar ta med matlåda. Gratis parkering.
Nackdelar
Fanns inga nackdelar som jag såg förutom att säsongen tog slut
Väldigt roligt att arbeta med nya människor
Jag var anställd i Kassan. Vilket innebär att du har ju kontakt med
kunder över disk hela dagarna, som jag tycker är jätteroligt.

Du går till ditt arbete och vet inte vad som skall hända under dagen.

Jag har väl inte lärt mig så mycket nytt eftersom jag tidigare arbetat

ungefär på samma sätt. Kunden i fokus
Fördelar
Fick arbetskamrater
Nackdelar
Inte så bra arbetstider
Otroligt stressigt men kul
Kundkontakt hela tiden ibland flera på en gång
Mycket om virke

Svåraste delen var orderläggning

inte en lugn stund
Se fler recensioner av K-rauta
Verifierad profil
Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos K-rauta. Vår community är redo att svara.
3,1