IKEA

Recensioner från anställda på IKEA

Hittade 212 recensioner som matchade sökningenVisa alla 9 779 recensioner

Det blir vad man gör det till. Alla arbetsdagar och tider är olika. Inte mycket fritid över. Mycket helgjobb.

I stort bra. Du får kollegor från alla världens hörn.

Fördelar

Gratis fika varje dag.

Nackdelar

Sena och långa dagar. För mycket helgjobb.

Ett innovativt företag i ständig förändring

IKEA är fantastiskt, proffesionellt och med en stark företagskultur. Det är även en bra språngbräda om du som är karriärist vill vidare, för IKEA är De facto ett företag som bejakar vi över jaget, vilket jag uppskattar!

Fördelar

Kontor, bonus, pensionspar

Nackdelar

Mer hierarkiskt och byråkratiskt än vad man kan tro

Roliga uppdrag, underbara människor/kollegor, fanns hela tiden något att göra, hitta lösningar för kunden bästa

Det var en riktig erfarenhet för mig att få komma in på Ikea som har funnits så många år och har växt och byggts i andra flera länder. Bra med förmån

dåligt arbetsmiljö

Tyvärr där finns oprofessionella arbetsledare , väldigt dåligt arbetsmiljö, mycket skvaller, mobbning . Man blir orättvist behandlad trotts att man sliter sig på jobbet och ställer upp och säger aldrig nej när det behövs . Jag skulle anmäla de ansvariga där på Ikea Kållared men tyvärr jag är inte medlem i facket .

Kasst

Har jobbat ett flertal år på ikea i bäckebol. Tyvärr drivs inte företaget av att arbeta för sina anställda, utan snarare publicitet, rykte och pengar. Många företag är inte fantastiska, men att vara mer eller mindre, rent kassa och utge sig för annat, det är bara fel. Låga löner, skyhöga krav och pressnivåer, förväntningar, ingen tid till att uppnå hälften. Säkert okej och kul som extra knäck vid studierna, inget annat. Kollegor är fantastiska, men allt annat är under kritik. Sexuella trakasserier och övergrepp på bla personalfesten men kallar sig för jämställt företag. Och kvinnor som inte trivs på den mansdominerade avdelningen. Efter att ha sett den verkliga sidan länge inifrån, så hyser jag agg mot företaget och tycker det är falskt. Det är nästan värre just för att allt som når utåt, bara är positivt. Företaget och varuhuset i bäckebol vill bara ha kundernas pengar, inget annat är särskilt viktigt. Bonus och rampljus åt männen i högsta ledning.

Tidigt ansvar, suverän kultur

Har fått ansvar direkt, hjälpsamma kollegor, som vill mycket och jag känner mig väldigt nära våra värderingar! Det passar mig!!

No carreer advancement. One gets promoted for knowing the recruiter or the manager rather than based on merit.

Difficult to keep oneself motivated working in ikea. Poor carrier advancement and impossible to get pay increase or promotion. No matter how good one performs, the only way to get promoted is to leave

Fördelar

Good pay

Nackdelar

No carreer development, no salary increases. The only way to progress in this company is leave

W

Jag skulle aldrig rekommendera någon att jobba för ikea. Detta är en sekt. De skiter i sina arbetare som sommarjobbar. Man blir lovad saker som inte uppfylls. De lurar sina kunder

Nackdelar

Du hamnar i depression.

Rolig arbetsplats med fokus på samarbete och välmående

Cheferna tar det på allvar att ingen ska känna sig stressad och att alla ska må bra.

Fördelar

Bra kostnadsfri frukost och bra rabatter

Respektlös, empatilös ledning med storhetsvansinne.

Skulle inte rekommendera min värsta fiende till att komma till detta företag. Vuxenmobbning sker på daglig basis, inte bara från medarbetare men från ledningen framförallt. Har hört talas om både chefer och anställda som sexuellt trakasserar kvinnor och inte får konsekvenser mer än en tillsägelse(som om det skulle hjälpt utan en formell varning). Drifter som himlar med ögonen när frågor ställs och behandlar människor som inget mer än ett namn på ett papper. Värderingar som inte efterföljs och försöker du jobba hårt för att klättra så blir du inte belönad. Du kommer få mer att göra, mindre tid till dina uppgifter, men samma lön och högre krav på dig. Så fort du får en dålig dag och presterar i likvärdig stil som dina arbetskamrater så ifrågasätter dem din arbetsprestation och pikar på bristande arbetsmoral, fastän andra kan slappa bäst dem vill därför att de inte har en förväntan på dem så som de har på dig. Om du har någon form av ambition och vill arbeta bra så sök dig till en bättre arbetsgivare som uppmuntrar och belönar. På IKEA så finns inte rätten till prestationslön eller lönesamtal. Alla får samma oavsett hur duktig du är på jobbet(AKA jättebra om du tänkt bidra med ingenting).

Fördelar

Nackdelar

Ledningen

Värsta arbetsplatsen!

Ikea trodde jag skulle vara en bra och trygg arbetsplats men det var allt förutom det. Vi kan börja med cheferna. De är extremt oförstående och otrevliga. De är inte alls välkomnande och bryr sig bara om deras medarbetare som de har jobbat länge med. Många lägger otrevliga kommentarer som förekommer i stort sett hela tiden. Det är många som man märker mår dåligt själva där och som tar ut deras ilska på andra. Extremt dåligt samarbete på arbetsplatsen då vissa försvinner när det börjar bli stressigt. Om någon behöver hjälp är det få som ställer upp. Cheferna gör onödiga arbeten när det är stressigt istället för att ställa upp. De är ytliga och har ingen som helst intention till att lära känna sina medarbetare. Konstruktiv kritik är det något många är dåliga på där, de skriker i stort sett på dig om du gör fel eller lägger en otrevlig kommentar. Skulle inte rekommendera denna arbetsplats till min värsta fiende. Om jag visste allt detta innan jag skulle börja där hade jag aldrig sökt. Sanningen om detta företag och hur viss personal behandlas måste fram!

Fördelar

Gratis lunch

Nackdelar

Allt

IKEAs lager = Högstadie nivå

Lagret var super stort, första dagen stod jag med tre andra och visste inte vad vi skulle stå, göra eller se ut. Alla granskade oss som att vi börjat som nya i en skola igen. Att jobba på IKEA var som att gå i högstadiet. Det är grupperingar, vilket inte är konstigt då vi var 130 anställda på bara mitt skift. Många av de manliga medarbetande var som djur och bedömde tjejer höger och vänster. Blir påpekad om sitt utseende dagligen och får aldrig vara ifred. Inte nog med att jobbet var tungt och vissa saker du skulle lyfta vägde upp mot 70 kilo, så blir man psykiskt utsatt av många män/killar i olika åldrar ifrån 18-60 år. Vissa gifta män betedde sig oprofessionellt och skulle droppa onödiga samt opassande kommentarer. Blev slagen på rumpan av en manlig kollega som var minst 50 och var gift med barn. Ledningen var dock väldigt bra med att lyssna på sådana sexistiska påhopp men kunde inte sparka någon utan ge dem en varning.Jobbet i sig var tungt och slitsamt, långa dagar och jobbar var 6:e helg, fick en bra lön över lag. Bra förmåner, bra bonus, bra för den som vill växa och klättra inom företaget. Allt handlar om pengar, IKEA var extremt noga med vad alla kostnader gick åt. man skulle klocka ett vist så kallat mål i timmen. vilket ibalnd var orimligt högt och om man inte stressade sönder så man kunde uppnå målet. Plockar man fel ett så kallat plockfel får man en rejäl utskällning. Utfrysning pågår och onödig drama som inte var jobb relaterat föregick. Killarna skulle ställa 500 frågor om ditt privat liv och var allmänt på. Skulle man vilja växa inom företaget -

Fördelar

Lön, förmåner, växa inom företaget, truckkort, få jobbhelger

Nackdelar

Mobbning/trakasserier, tungt, stressigt. långa dagar, äckliga typer, gruppering

Kontrollstyrt

Oskön arbetsplats, inget förtroende eller medkänsla för, av chefer.

Fördelar

Trevliga kollegor

Nackdelar

Snålt

Ideale per chi é ambizioso e ha voglia di crescere

L'azienda ha subito un cambio drastico negli ultimi 5 anni di attività in Italia. La cultura aziendale, ideale dal punto di vista teorico, non sempre viene adeguata alla realtà lavorativa. Chi é ambizioso, e trova i canali giusti di crescita, può fare carriera.Formazione costante per eseguire al meglio il proprio lavoro.

Fördelar

Mensa aziendale interna, welfare

Nackdelar

Ritmi frenetici per chi lavora in negozio

Stressigt och dåligt betalt

Jobbade på ikea i 1,5 år, på intervjun lät allt toppen men bäl på plats så var lönen dålig, det var extremt stressigt, tekniken strulade hela tiden och folk sa upp sig på löpande band, vilket i sin tur ledde till att nya medarbetare utan någon kunskap fick tas in, telefonköerna ökade och så också stressen för de som jobbade där som hela tiden mötte arga kunder. Två av de ca trettio som började ungefär samtisogt som jag ville stanna. Skitjobb rent ut sagt.

Fördelar

Rabatt på ikea

Nackdelar

Stress, ständigt personalombyte, ingen balans mellan privatliv och arbete

Bra

Ikea en företag som hjälper arbetare att kommer i gång arbeta väldig social tillsammans tar hand om arbetare

Best company

Best company I ever worked for. I worked in Sweden last month, good pay and nice environment, I hope to get the chans to work for them this summer too.

Fördelar

Friendly. Good pay.

Nackdelar

Hard to get a job.

Trevlig arbetsplats

Kul och omväxlande arbete med många trevliga kollegor och chefer

They are fun to with

IKEA is a very good company one can think of working with because when you are accepted to work with them, you are sure of working all the days of your life. We work as one big family any ways that's in Malmö Sweden I don't know of here in UK .They pay good and also spoilt us with food and presents. I love IKEA and will love to work with them again

Fördelar

We have free breakfast but come with our Lunch

Nackdelar

We work for 8 hours minus 1 hour break

Utvecklande och lärorik arbetsplats, med fantatiska medarbetare och möjligheter.

Jag lärde mig massor under mina 12 år på Ikea, det satsades på interna utbildningar och var väldigt utvecklande. Att jobba enligt Ingvar Kamprads ideologi, att förstå varifrån den kulturen uppstod och kom ifrån var viktigt för att förstå helheten - alltifrån den grå stenmuren i Småland till hur de platta paketen kom till. Samarbetet med kraftsamling på kassatorget då alla ställer upp och hjälper alla var underbart, verklig teambuildning och att bygga samhörighet mellan avdelningarna. Jag är tacksam över mina år på Ikea, lärt mig mycket som jag tar med mig genom livet.

Fördelar

Ikea bjöd på fika varje dag, det var en lyx och mycket omtänksamt.

Nackdelar

Kommer inte på någon.

Som ett andra hem

lätt att smälta in bland kollegor, den bästa arbetsplatsen man kan ha

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos IKEA. Vår community är redo att svara.Ställ en fråga

Baserat på 9 779 omdömen

• IKEA
Berätta hur vi kan förbättra den här sidan
Vad skulle du vilja lägga till eller ändra?