Ikano Bank

Recensioner från anställda på Ikano Bank

Hittade 12 recensioner som matchade sökningenVisa alla 42 recensioner

Trevlig miljö och kollegor, utmaning med kvalitets och riskkultur i ett alltför fragmenterat företag

Ikano Bank var ett väldigt trevligt företag att arbeta för i mening av att arbetet generellt präglas av god stämning, det ordnas diverse spännande aktiviteter, frukost varje morgon och fika på fredagar i vackra lokaler med fantastisk utsikt.Den utmaning jag upplevde var framförallt på kvalités- och risksidan, där det till allt för hög grad saknas ett systematisk kvalitetsarbete integrerat i företagetskulturen för att nå relevanta förbättringar. Risksidan av företaget, i synnerhet när det gäller kreditrisk är också alltför begränsad vilket gör att den på ett adekvat sätt inte kan understödja de affärsmässiga beslut som görs. En del av utmaningarna kommer ifrån en decentraliserad företagsstruktur där de olika landsavdelningar är väldigt självständiga från varandra vilket försvårar koordineringen och sprider ut företagets resurser.

En arbetsplats med tystnadskultur som försöker gömma sitt diskriminerande bakom Kamprads fina värdegrund.

Vill du arbeta i en miljö där kollegor gråter på arbetsplatsen, folk säger upp sig hela tiden, en personalomsättning som jag aldrig skådat tidigare, en tystnadskultur där oliktänkande bestraffas på diverse sätt, en bolag som intern anställer sina barn som sedan tydligt blir favoriserade och som sedan skryter om att hen helt outbildad får hantera både privatkunder och företagskunder ekonomier. Ikano är en arbetsplats där man gömmer sig bakom fina värdegrunder. För på insidan har vi chefer som är sexistiska, chefer som gång på gång blivit anmälda till HR utan konsekvenser, chefer som öppet är rasistiska med uttalanden som: Vi vill inte ha sådana som kunder (utländska med språksvårigheter) och där man inför ett helt arbetslag kallar indier för indianer. Ikano är en arbetsplats som föräldrar borde hålla sig borta ifrån. Ensamstående föräldrar blir ifrågasatta och skickade till HR för att de vabbar. Föräldralediga nekas lönesamtal och glöms bort i ledigheten. Ikano är en plats där hårt arbete belönas med ett diplom men inte i lönen. Höga chefer förnekar att sjukskrivningar beror på arbetsbelastningen och tar inget ansvar över medarbetarens hälsa. Är en missnöjd så säger höga chefer : Byt jobb då. Ikano är ett av många bolag som sysslar med favoriserande. Stora skillnaden mellan ikano och andra bolag är att ikano inte ens försöker att gömma det. Det enda positiva med bolaget är medarbetarna som sliter på sin arbetsplats medan cheferna klappar varandra på axlarna och berömmer dem för de resultat deras grupp har fått. Ikano är en arbetsplats där man uppmuntrar personalen att -

Trevlig arbetsplats

Jag skulle absolut rekommendera Ikano Bank till mina vänner. Det är en arbetsplats med fantastiska kollegor, bra chef som lyssnar och bryr sig. Jobbet erbjuder utmaningar och utrymme för att utvecklas och klättra inom banken. Frukost och fredagsfika är bara små detaljer som banken gör för att vi som anställda ska trivas.

Fördelar

Trevliga kollegor, Bra chef, Frukost

Nackdelar

Ingen

En härlig arbetsmiljö med bra atmosfär

Det är en arbetsplats med högt i tak. Chefer och kollegor har en bra nivå mellan varandra både på ett personligt och arbetsmässigt plan. Det är en hel del glädje, aktiviteter och events tillsammans och det firas ofta framgångar. Stora möjligheter till utveckling om man själv är framåt och sköter sitt arbete. En del fokus på försäljning men förståeligt för företagets utveckling.

Fördelar

Gemenskapen, förmåner, utvecklingspotential

Bra företag med bra och hjälpsamma kollegor och stöttande chefer.Man lär sig mycket och snabbt.

Väldigt övervakad arbetsplats

Sök inte jobb här om du inte är inriktad på att sälja betalskydd och få en termos som belöning. En vanlig dag är att sitta i telefon med 10 sekunder mellan samtalen (ca 80 samtal om dagen minst) Ska du gå på toa så får du ta det av din rast tid och sen ha kortare rast. Ledningen har ingen utbildning och gav ut kontrakt UTAN provanställning till nyanställda efter några månader insåg dom detta och TVINGADE medarbetare att skriva under nytt kontrakt MED provanställning för att sedan sparka dom en vecka senare. KATASTROF. Olika arbetstider varje dag och du har ingen möjlighet att se ditt schema hemifrån så du får nästan gissa dig till när du ska börja varje dag. Det är inte fokus på kundnöjdhet utan endast att sälja betalskydd och låneskydd, gör du inte detta så har du ingen möjlighet att utvecklas inom företaget för då följer du inte deras värderingar. HR cc:ar din chef i privata mejl och strider mot tystnadsplikt, låga löner, många kvällar och helger som innebär jobb. Om du har en åsikts så anser dom att du klagar och du blir nästan svarlistad och får inte möjlighet att komma vidare med nya uppgifter eller interna utbildningar. Väldigt mycket övervakning överlag över sina medarbetare.

Fördelar

Gratis HALV frukostbulle, fika på fredagar.

Nackdelar

i princip allt

Kundtjänst

Haha kan bara instämma men andra recensioner, sämsta arbetsplatsen jag varit på. Har många års erfarenhet från olika jobb och Ikano har i särklass dom sämsta cheferna. Häxjakt och knappt toalettbesök är okej för att man är så underbemannade. Detta är ingen bank, det är telemarketing för allt handlar om att du ska sälja betalskydd och du får kexchoklad som pris, haha så jävla pinsamt. Skulle aldrig någonsin tipsa någon vän att söka jobb på Ikano, ett riktigt pissföretag. Ohh man får "fika" och? Har du idioter som chefer spelar det ingen roll. Pinsamt dålig företagskultur.

Fördelar

Gratis frukt

Nackdelar

IKANO

Härliga kollegor men dåligt ledarskap

Trots det är en bank är man på kundservicen otroligt monetorerad och med höga krav på försäljning av försäkringar till lån eller kort etc. Ledarna har ingen egentlig erfarenhet av ledarskap och det sker mycket favorisering. Framförallt är man sjukt övervakad och förväntas ta samtal på samtal utan mellanrum, som om man är en robot. Man skall följ en samtalsmall och blir ofta avlyssnad. Lönen är väldigt låg och finns i princip inget förhandlingsutrymme.

Fördelar

Frukost varje morgon, fika varje fredag, härliga kollegor, 4000kr i friskvård, bra förmåner

Nackdelar

Dåliga ledare, dålig lön, svårt att klättra och utvecklas

Kundtjänst

Vidrigaste arbetsplatsen jag någonsin varit på. Ett stort skämt. Sök ALDRIG jobb här om du vill spara din mentala hälsa. Riktigt dåliga chefer med ingen utbildning, sämsta arbetstiderna, hög personalomsättning, sjukskrivningar bland personal pga "fantastiska värderingar hos cheferna", häxjakt och det värsta av allt, återigen, cheferna. "chefer" som tror dom är så kallat "ledare" men som ingen anställd har respekt för. Patetisk bank, patetisk ledning som tror och lekar att dom är en storbank. Återigen. Sök aldrig jobb på IKANO. Kan vara mitt livs sämsta misstag. Spar din dit.

Fördelar

Hur man hanterar dåliga chefer

Nackdelar

Allt

Utmanande, utvecklande varierande roliga arbetsuppgifter

En typisk arbetsdag är mycket varierande. En av de fina bitarna är att alla sitter och arbetar, äter och fikar tillsammans. Dvs det som många företag försöker mixa (VD inkl samtliga medarbetare) är fullständigt prestigelöst och naturligt på Ikano bank. Alla möts och arbetar diskuterar och brainstormar tillsammans.

Fördelar

Företaget bjuder på fruktkorg och frukost var dag, fika var fredag.

Utmanande och öppen arbetsmiljö

En typisk dag kan vara att det på något sätt "står still" i någon del av verksamheten pga något IT-relaterat. Då får jag på bästa sätt hjälpa till med vad som stoppar upp och eskalera det hela till den del som behöver få informationen. Detta kan innebära att jag måste prata både låg och högt inom företaget. Att interagera både med arbetarna och ledningen är för mig inget konstigt utan är det jag kan gilla då man måste kunna kommunicera på ett sätt så vederbörande förstår, inte alltid det lättaste men som är ett måste. Jag uppfattas ofta som en glad, lugn och social person vilket jag ser som styrkor och är så som jag känner mig. Eftersom att man sitter på verksamhetens sida har man mer och mer börjat förstå vikten av att ta hand om kunden, något som ibland saknas.

Fördelar

En flexibel arbetsplats

Nackdelar

Ibland lite ensamt då det endast är jag som jobbar med detta på företaget.

Great medium sized company with entreprenieurial spirit and good values

Great medium sized company with entreprenieurial spirit and good values

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Ikano Bank. Vår community är redo att svara.Ställ en fråga

Jämför Ikano Bank med

Recensioner av Ikano Bank efter plats