ICA Gruppen AB

Recensioner från anställda på ICA Gruppen AB

Riktigt roligt jobb,SÖK om du klarar högt tempo och är stresstålig!
Likt så många andra jobb inom kundservice så kan dagarna gå upp och ner beroende på dina kunder. De kan både vara de bästa och sämsta med ditt jobb.
Arbetet i sig själv är väl strukturerat enligt schema för att snabbt få ut varor till kunderna och se till att affären är välfylld. Ute på golvet har du alltid något att göra och får röra dig en hel del på jobbet. I kassan varierar det väldigt från dag till dag beroende på hur många kunder du har.

Fått erfarenhet inom kundservice.
Stressigt arbete, inmkopetent ledning. Falsk atmosfär
Lyssnar inte till bra personal utan kör på med sitt eget. Respektlösa och oengagerande.
Att börja dagen med en kaffekopp innan öppning när jag började tidigt, att samarbeta med kollegorna ibland och att få ta en stund att konversera med kollegorna inför arbetsdagen och peppa varandra.
Att hantera kassan/kassavana, mer om kundbemötande.

Jag arbetade mycket självständigt och fick hitta min egen rytm. Men annars hade cheferna/ledningen första ordet.

Det jobbade endast svenskar på denna arbetsplats, ledningen tyckte det var onödigt/jobbigt arbeta och att lära upp en person som inte kunde prata flytande svenska.

Den svåraste delen av jobbet var att man ibland blev tillsagd att utföra en uppgift av en chef till exempel men sedan kom den andra chefen och sa att den inte skulle utföras och skickade mig på en annan uppgift, det artade sig i en del argument.

Den bästa delen av jobbet var att man fick pepp av kollegona emellanåt i arbetet och att få träffa kunderna / hjälpa dem i vardagen med vad de behövde handla hem för att få ett så bra besök i butiken som möjligt.
Fördelar
Roligt att vara i bake-off:en, kassajobbet, träffa nya kunder, hjälpa kunderna, förgylla en kunds vardag med ett bemötande leende och kanon service, roliga kollegor
Nackdelar
Inga raster vissa dagar, ledningen kunde behandla oss arbetare dåligt på deras villkor, Ledningen klagade mer på oss anställda istället för att ge feedback / hjälpsam kritik
Ett väl fungerande system i företaget. Roligt arbete
Alla kollegor var trevliga, produktiva och hade högt tempo.
högt tempo, många bollar i luften men samtidigt roligt och utvecklande!
Självutnämnd ledarskaps guru som logistikchef som var den sämsta chefen.

Stor personalomsättning på hela lagret både bland mellan chefer och lagermedarbetare
Bra trivsel, Bra kollegor.
Bra kock till personalen.
Fördelar
Kock på plats
Nackdelar
Samma rutiner varje dag
En typisk arbetsdag var ganska seg i början då kunder inte började ramla in förrän vid lunchrasten, men sedan var det full rulle tills man skulle gå hem. Jag har lärt mig att hantera fler saker samtidigt, och att hantera stress mycket bättre än tidigare.
När man jobbar på morgonen så ska man fylla på pengar i kassan,plocka upp tidningar och även fylla på tobak och snus. Jag har lärt mig det mesta inom handel. Ledning var bra och även arbetskamraterna. Det svåraste var att lära upp så att man kunde det mesta. Det bästa var att man hade ett jobb man kunde gå till.
Bra deltidsarbete vid sidan av universitetsstudierna.
Butiken har stängts ner och flyttat till Märsta centrum
Det var roligt med full fart och spännande möten med mycket människor. De hade bra rutiner och följde lagar och regler för de anställda. De skulle däremot behöva arbeta mer med att motivera sina medarbetare.
Mycket roligt arbetsteam, vilket ledde till roliga stunder på jobbet.
Bra chefer & kollegor.
Tydliga arbetsuppgifter och bra lön.
På morgonen när vi kommer fyller vi på med pengar i kassan och även fyller på kassar,tidningar. På dan blir det påfyllning av även varor på hyllorna. Frukten ska tittas till och fyllas på. Jag har lärt mig att cheferna är jobbar på olika sätt vad man än jobbar. Ledningen var bra den sommaren jag jobbade där. Arbetskulturen var olika . Det svåraste att komma överens. Det bästa var att jag hade ett jobb.
Det var väldigt lätt att jobba på ICA. Alla som jobbade där var väldigt trevliga och vi kom lätt överens. Alla arbetsuppgifter var enkla att utföra. Det var kul att få hjälpa kunder.
Det är som en strategisk inköpare gör.

Kategoribord där vi bl a bestämmer över sortimentet över kommande år. Sätter upp handlingsplan för att dra ihop våra projekt. Kategori manager ger ett eller flera uppdrag. Inköp sätter upp upphandlingsstrategier efter fastställda kriterierna. Det skickas ut en RFI/RFQ med deadline. Samlar in alla resultat, börsbevakning av råvaror, offerter sammanställs. Det beror på hur mycket arbete ska läggas ner i varje case. Om det är nya leverantörer som letas efter kan processen bli längre då ska en Vendor check göras, en audit genomföras av fabriker, certifieringar, besök på plats etc. Om det är en strategisk leverantör som man ska växa med går vi genom investeringar på längre sikt. Är det en mindre strategisk produkt blir upphandlingsprocess kortare.

Nästa steg att ölja upp försäljningen.

Arbetskulturen är att stöta varandra i varje projekt.

Den utmanande delen av jobbet är att få rätt kvalité för rätt pris med sälj uppföljning.

Det bästa delen av jobbet är att det är mycket varierande vad det gäller processer och kontaktytor samt själva förhandlings strategier för att få nå målen.
Det är som en strategisk inköpare gör.

Kategoribord där vi bl a bestämmer över sortimentet över kommande år. Sätter upp en handlingsplan för att dra ihop våra projekt. Kategori manager ger ett eller flera uppdrag. Inköp sätter upp upphandlingsstrategier efter fastställda kriterierna. Det skickas ut en RFI/RFQ med deadline. Samlar in alla resultat, börsbevakning av råvaror, offerter sammanställs. Det beror på hur mycket arbete ska läggas ner i varje case. Om det är nya leverantörer som letas efter kan processen bli längre då ska en Vendor check göras, en audit genomföras av fabriker, certifieringar, besök på plats etc. Om det är en strategisk leverantör som man ska växa med går vi genom investeringar på längre sikt. Är det en mindre strategisk produkt blir upphandlingsprocess kortare.

Nästa steg att ölja upp försäljningen.

Arbetskulturen är att stöta varandra i varje projekt.

Kollegorna höll mig kvar där, en bra arbetsplats är när kollegorna är treviliga