ICA Gruppen AB

Recensioner från anställda på ICA Gruppen AB i Uppsala

Uppsala18 recensioner
Ett bra företag som tar hand om sina anställda. Jag hade turen att få jobba med ett grymt gäng som gjorde att min tid på Ica blev så bra som den kunde bli. Bra ledning som alltid var tydliga med allt. Det var oftast bra stämning i butiken. Jag lärde mig bland annat att hantera stress, bemöta kunder och problemlösning.
Bra trivsel, Bra kollegor.
Bra kock till personalen.
Fördelar
Kock på plats
Nackdelar
Samma rutiner varje dag
Att vakan tidigt är något man bör räkana med på denna butik. De flesta arbetsdagarna började man kl. 05:30 och slutade strax efter 15.00-15.30. Plocka upp varor i säg var mycket roligt, även att hjälpa kunderna. Det var extremt lärorikt då man både fick betalt på de gratisutbildningsdagarna. Något som Jag lärde mig extra mycket av var att prestera under ett stressigt pass med att få upp alla varor på hyllorna. Att få upp allt i början var en utmaning, men med tiden lär man sig mer och mer.
Fördelar
Gratis frukost, gratis utbildning, extremt lärorikt
Nackdelar
Inte den perfekta lönen för att vakan kl 05.30, speciella arbetsförhållanden
En typisk arbetsdag gick till så att jag anlände till jobbet vid 09.00 på morgonen och gjorde mig redo tills 09.15. Där efter jobbade jag med att framför allt serva kunder och sortera i hyllorna fram tills lunch tid. Under lunchen hittade jag antingen något ställe i närheten där jag kunde käka med kompisar som praoade på ställen i närheten eller så åt jag med mina arbetskamrater i butikens matsal. Efter lunch fick jag hjälpa till med att bära ut las med varor i butiken och sortera ut dem vid rät hylla.

Jag har lärt mig massor om hur livet är som både butiksägare och hur det är att jobba på e ICA-butik vilket har lärt mig respektera folk som jobbar å matvarubutiker mycket mer. Dessutom var chefen riktigt skön och berättade om vad hon gjorde dagligen och om hennes jobb i allmänhet som chef.

Svåraste delen med jobbet tyckte jag var att det var för mycket av samma sak varje dag vilket tröttade ut än en hel del. Men var absolut en erfarenhet jag skulle rekommendera många andra ungdomar skaffa sig.
Fördelar
grattis luncher
Nackdelar
obetald arbetstid
Ett roligt och enkelt jobb där kunderna var för det mesta glada/enkla att hantera.
Fördelar
Enda arbetsuppgifter
Nackdelar
Dålig ledning och dålig lön
En typisk dag på jobbet började med att jag kom till jobbet cirka 5-10 minuter före arbetspasset började och bytte om till arbetskläderna. Jag stämplade in någon minut innan passet började för att vara redo att byta ut en kollega vid en kassa. Man satt i perioder mellan 1 timme till max 2 timmar innan man blev utbytt. Jobbet gick för det mesta ut på att sitta i kassan, men ifall det var få kunder eller fick ett tillfälle att hjälpa till med annat så gjorde man det. Som t.ex gå med varukorgar, städa, ställa tillbaka och skriva upp glömda varor och hjälpa till kolonialt med t.ex upplockning och frontning av varor.

Under min tid som kassör på Ica fick jag lära mig hur viktigt det är hur man bemöter människor och ge hjälp till kunder samt att alltid visa sig från sin bästa sida då man representerar ett företag. Under den här tiden har jag också lärt mig hur viktigt det är att dela upp arbetet då man arbetar i ett team - och självklart fått en hel del kassavana.

Ledningen var väldigt trevlig, hjälpte till om man hade frågor och funderingar. De ansvariga kändes mer som vanliga arbetskollegor vilket gjorde att det var lätt att prata med dem.Man kände sig välkommen redan från första dagen.

Arbetskulturen på Luthagens livs var väldigt bra då vi arbetade väldigt bra med varandra. Det var lätt att bli vän med andra vilket har skapat vänner utanför jobbet. Detta gjorde att man ville göra så bra ifrån sig som möjligt på jobbet för att inte göra sina kollegor besvikna.

Det svåraste delen med jobbet var i början då jag var lite osäker med kassan, men det gick fort över med hjälp
 - mer...
Fördelar
Man fick gratis frukost på morgonen och fika under dagarna. Dessutom fick man också julklappar!
Jättetrevliga kollegor, men man jobbade i väldigt högt tempo (för högt för mig).
Nackdelar
Jourhavande personal hade inget jourtillägg
Jag påbörjade alla dagar med att se över datum och städade av hyllor om det krävdes. Därefter plockades den manuella disken fram och allt KPK upp på hyllor. Vi hade även egenpackad kött och färs. Skrev skyltar och såg över om AoB låg rätt genom att inventera vissa varor. Man lär sig fort att se när något verkade beställas för lite. Fick även en del beställningar från kunder som hade annat önskemål än vad som fanns i sortimentet.
Hade lite synpunkter om ledningsarbetet, men var inte orolig eftersom det tog emot på ett bra sätt. Vi hade en bra sammanhållning av personal, men det fanns även några som hade svårt med samarbetet.

Det svåraste med arbetet var att hinna med att verkställa alla idéer man hade. Och att få de som inte ville framåt att hänga med att haka på.

Det bästa med jobbet var att vi hade fria tyglar under ansvar. Den roligaste läsningen var att se när försäljningen gick upp och vinsten ökade när man gjort något rätt.
Fördelar
Fritt jobb
Nackdelar
Alla fredagskvällar till sent
Dålig ledning som inte respekterar allergier och sjukdomar, dom vet inte vad personalpolicy är.
Fördelar
Nära till jobbet
Lärde mig att filéa fisk, vattna ur och lägga in sill, göra såser, göra förrätter, mala köttfärs, stycka lamm, catering, jobba i restaurangen, både som diskare och i kassan, hjälpa kunder med alla deras önskemål.
Roligt och lärorikt plats att jobba på! Trevliga arbetskamrater!
Fördelar
goda luncher
Roligt med kundkontakten , brister i kontakten med ledning
Fördelar
Kunderna
Nackdelar
Dåligt betalt
En typisk arbetsdag börjar med ett samtal från centralens innesäljare som har klipp-partier som de behöver bli av med. Detta görs kl 07,00 varje vardag, oftast sitter jag i bilen på väg mot butiken.
Kl 07,30 påbörjas dagens arbetspass med det dagliga datum kollandet. Sen är det bara till att ha ut dagens varor med alla dess klipp. (vi är en väldigt klipp orienterad butik).

Vidare blir det till att gå igenom tidigare dags försäljningssiffror.

Efter detta så pratar jag med mina avdelningschefer för att informera om tidigare dags försäljning och vad vi ska göra under dagen.

Sedan blir det varuplock fram till ca. kl 15 då schema och säljchefs möten är inplanerade.

Vad har jag lärt mig?

Att alla människor är olika och kan bidra med extremt mycket, bara man tar fram deras bästa sidor.

Lyckas man med detta så kommer butiken att gå väldigt bra.

Ledning:

En bra ledare är med dem den leder i det dagliga arbetet, inte enbart för att göra jobbet själv men för att visa sitt engagemang i butiken.

Arbetskollegor:

Då jag har arbetat på denna butik under väldigt många så har jag en mycket bra kännedom om mina kollegor. Jag tror att det är få arbetsplatser med sådana kollegor som jag har. Vi är som en stor familj.

Svåraste delen av jobbet:

Detta måste nog vara den nya roll som jag har gått in i, som försäljningschef för färskvaror.

Bästa delen av jobbet:

Detta måste vara hela säljandet, hur man ser att man kan påverka kunder till att köpa mer.

Kombinationen av att ha mycket kunder, varor och kollegor omkring sig som förväntar sig den bästa servicen.
Fördelar
Pensionssparande
Nackdelar
Kan vara lite kallt bland färskvarorna
Jag gillade att prao på ICA då jag alltid varit intresserad av att jobba i butik och gillar bemötandet av kunder
Fördelar
Trevlig personal
Nackdelar
Kort praotid
Under mina månader som anställd på Ica maxi Uppsala fick jag först och främst utveckla och förbättra mina kassakunskaper. Jobbet har även förbättrat min samarbetsförmåga tack vare mina samarbetsvilliga kollegor samt min kontakt med kunderna då betydelsen av kundbemötandet var det viktigaste enligt Ica.

En typisk arbetsdag för mig började alltid med glad bemötande av mina kollegor. Följden blev naturligtvis en bra start på arbetspasset som gav god energi för resten av dagen.
kan inte recensera mig själv men dessa år var det bästa i mitt liv
Fördelar
Att få driva upp något eget och se resultat.
Nackdelar
Jobbade jämnt.
En bra timanställning på sidan av studierna. Flexibelt arbete.
Trevlig arbetsplats med olika arbetsuppgifter,och bra chefer.