ICA Gruppen AB

Recensioner från anställda på ICA Gruppen AB i Stockholm

Jag började dagar med att ta ordrar. Sedan ska man lasta in burar i lastbil med produkter som ut till olika ica butiker. Sedan börja jag med att köra truck med burar som ska ställas på plats under olika nummerskyltar som representerar vart burarna ska åka till för butik. Medarbetarna höll bra kommunikation och var mycket hjälpsamma även när det var mycket stress. Dom hanterade tuffa situationer professionellt.
Jag gillar att arbeta med ica ... inga gator, är det roligt jobb
En typisk arbetsdag för mig är att Vd:n som ofta börjar mkt tidigt tjoar god morgon när man kl 06,00 kliver in på jobbet. Börjar dagen med att titta om det finns några meddelanden från kvällspersonalen. Sedan isning av disk. Påfyllning och kvalitetskontroll av varorna innan de placeras i disken. Mottagning och temp kontroll av dagens leverans. Se till att alla varor har korrekt skyltning: pris, fångstzon samt fångstmetod. Putsa alla glasrutor i disken. Packa ut fisk i den packade disken. Om tid finnes, lyssna med kollegorna om de behöver hjälp med något. Göra en inventering och bedömning av vad och hur mkt som ska beställas till dagen därpå. Har lärt mig att kommunikation är otroligt viktigt på en arbetsplats. Har man en arbetsplats med dålig kommunikation så fallerar det ofta, vilket kan vara förödande. Ledningen på arbetsplatsen är bra. De är lyhörda för både synpunkter från personalen samt inspirerande. Mina kollegor är otroligt kompetenta samt alltid glada för det mesta. Trivs man på jobbet så blir man oftast lite extra glad och delar med sig av detta till kunderna också. Det svåraste på arbetsplatsen är att få tiden att räcka till. Även om man planerar så är det inte alltid det fungerar i praktiken, men då får man ta hjälp av kollegorna. Går inte det så är det prio som gäller. Den bästa delen med jobbet är att vi som jobbar med färskvaror älskar det vi gör. Att få jobba med mat, att producera mat och vara en inspirationskälla för kunderna.
Fördelar
En jättefin arbetsplats med glad stämning och kompetenta medarbetare samt en skicklig ledning.
Nackdelar
Lite väl långa arbetspass ibland.
Jag har inte så mycket att säga om min tid på ICA, det var bara 2-3 månaders anställning.
Arbetar med frihet under ansvar. Utvecklas och trivs med att ha stort ansvar, driva utveckling och samarbeta med kollegor. Under senare åren vet jag vad som förväntas av mig och jag levererar alltid i tid med bra resultat. Jag har en hög ambition och jag är lätt att jobba tillsammans med. Trivs att jobba med andra men kan också jobba självständigt. Har lätt för att lära mig nya saker och tvekar inte inför en utmaning.
This was my first real job. We were alot of young people working at the store, so we all got along fine.
Tycker om när man har kundkontakt och bra samarbete emellan kollegor. Man hjälper varann så att man blir klar med det arbete man vill fått klart för dagen, så man har framförhållning för morgondagen.
Fördelar
Trevliga kollegor och kunder
Nackdelar
Om kollegor inte hjälps åt.
En typisk arbetsdag i Ica i Norrviken var att jag började drygt kl 9 på morgonen, jag förbered inför öppning, såg till att tidningarna var framme och bokförda (dagens tidningar), såg till att växelkassan var i den belopp den skulle vara. Kunde hända att jag var även tvungen att ställa in några få varor som hade anlänt på morgonen, och sedan öppnade jag butiken. Efter det så satt jag bakom kassan för det mesta och bemötte kunderna, detta kunde pågå i sträck till ungefär klockan 2, med lite mindre pauser där i mellan, sedan gick jag på lunch i drygt en halvtimme och gick tillbaka till min kassa. Min arbetsdag brukade avslutas drygt efter 5 på eftermiddan, då jag gjorde en del av bokföringen och räknade min kassa innan jag överlät den till någon annan eller stängde den. Jag hade endast under min tid ungefär 3 andra arbetskollegor som alla var bekanta till mig sen innan, så det var otroligt kul att få kunna jobba med de, de var både trevliga och ansvarsfulla så man kunde lite på att de gjorde sitt jobb rätt. Den svåraste delen på jobbet var nog att alltid ha ett glatt humör och vara sociala även om det är någon dålig morgon för dig själv, det viktiga är att få sina kunder att känna sig bra bemötta och kunna helst lämna butiken med ett leende på läpparna. Den bästa delen av jobbet var nog också att bemöta kunder men även att bokföra och hantera annat pappersarbete, bemötandet av kunderna gjorde att ens sociala kompetens ökade med olika typer av personer, och det var trevligt att ha en liten kortare konversation med en eller flera av kunderna. Pappersarbetet gillade jag som den - mer...
Fördelar
Gratis luncher, mer korta pauser
Nackdelar
inga befodran
Samma sak.det betyder att bara praktisera. utan att få betalt eller anställning.
Fördelar
Nej.
Nackdelar
jobba åtta timmar.