ICA Gruppen AB

Recensioner från anställda på ICA Gruppen AB i Solna

Det är som en strategisk inköpare gör. Kategoribord där vi bl a bestämmer över sortimentet över kommande år. Sätter upp handlingsplan för att dra ihop våra projekt. Kategori manager ger ett eller flera uppdrag. Inköp sätter upp upphandlingsstrategier efter fastställda kriterierna. Det skickas ut en RFI/RFQ med deadline. Samlar in alla resultat, börsbevakning av råvaror, offerter sammanställs. Det beror på hur mycket arbete ska läggas ner i varje case. Om det är nya leverantörer som letas efter kan processen bli längre då ska en Vendor check göras, en audit genomföras av fabriker, certifieringar, besök på plats etc. Om det är en strategisk leverantör som man ska växa med går vi genom investeringar på längre sikt. Är det en mindre strategisk produkt blir upphandlingsprocess kortare. Nästa steg att ölja upp försäljningen. Arbetskulturen är att stöta varandra i varje projekt. Den utmanande delen av jobbet är att få rätt kvalité för rätt pris med sälj uppföljning. Det bästa delen av jobbet är att det är mycket varierande vad det gäller processer och kontaktytor samt själva förhandlings strategier för att få nå målen.
Det är som en strategisk inköpare gör. Kategoribord där vi bl a bestämmer över sortimentet över kommande år. Sätter upp en handlingsplan för att dra ihop våra projekt. Kategori manager ger ett eller flera uppdrag. Inköp sätter upp upphandlingsstrategier efter fastställda kriterierna. Det skickas ut en RFI/RFQ med deadline. Samlar in alla resultat, börsbevakning av råvaror, offerter sammanställs. Det beror på hur mycket arbete ska läggas ner i varje case. Om det är nya leverantörer som letas efter kan processen bli längre då ska en Vendor check göras, en audit genomföras av fabriker, certifieringar, besök på plats etc. Om det är en strategisk leverantör som man ska växa med går vi genom investeringar på längre sikt. Är det en mindre strategisk produkt blir upphandlingsprocess kortare. Nästa steg att ölja upp försäljningen. Arbetskulturen är att stöta varandra i varje projekt. Den utmanande delen av jobbet är att få rätt kvalité för rätt pris med sälj uppföljning. Det bästa delen av jobbet är att det är mycket varierande vad det gäller processer och kontaktytor samt själva förhandlings strategier för att få nå målen.
Lärde mig mycket, hade ofta kul. Stor organisation med allt vad det innebär av för- och nackdelar.
Fördelar
Har muskler och starkt varumärke
Nackdelar
Långa cykler, många intressenter, omständliga beslutsprocesser
Avsaknad av ledarskap, ostrukturerat, låg nivå och oprofessionellt. Världsfrånvänt och saknar verklighetsförankring runt kund och medarbetare.
Jag genomförde min praktik på ICA, som har ett öppet och lärorikt klimat.
Fördelar
Bra förmåner
Nackdelar
Krävs en del erfarenhet för att jobba med kommunikation
Oprofessionell, omogen och ostrukturerad organisation. Särskilt kommunikationsorganisationen. Högsta cheferna har enbart jobbat inom samma företag, har skapat sin egen bild av hur man jobbar och ligger 20 år efter andra kommunikationsavdelningar. Höga sjukskrivningstal, nyanställda kommer in och vänder, medarbetare säger upp sig utan att ha något annat jobb att gå till och de kloka blir ett hot och manövreras ut. Högsta personalomsättning flera sett i branschen. Varken HR eller högsta ledning tar tag i saken vilket säger mycket om högsta ledningen. Börja inte jobba där. Trevligt på ytan vid första intryck, sedan ruttet.
Nackdelar
Oprofessionellt, omogen org, ostrukturerat. Dåligt ledarskap. Skapat en egen världsbild pga sin marknadsdominans.
Del 1. Analysera försäljning, förslag på sortiment, kontakt/besök med ICA handlarna/butiker, marknads screening, strategier, fakturering, mässor, uppdatering av intranätet, leverantörsmöte, implementering av nya övergripande inköps/kategori system - Oracle, deltar i VPL (verksamhetsplanering). Del 2. Inköp, Tvärteam, uppdrag, sätta upp en ny tender, sortera fram potentiella leverantörer, söka upp nya, kontrolera certifikat, skicka ut tender, samla in och analysera resultat av tender. Vendor Checks. Bjuda in leverantörer till förhandlingar, förhandlingar. Besöka fabriker, koordinera leverantörer mot Validoo, skicka in och samla in prover, förberedda prover för tester, dialoger med Supply Chain, analysera alla parametrar. Toppen arbetskultur, alla hjälper alla, alla tar tid att hjälpa. Svåraste delen av jobbet är att man behöver hålla struktur och avgränsa för att inte plocka på flera uppgifter på sig. Den bästa delen att det är stort kontaktnät och att man lär sig hela tiden något nytt.
Har haft möjlighet att lära mig otroligt mycket på ICA i solna centrum, tyvärr har jag tappat förtroendet för ledning under det senaste halvåret. Det är orsaken till att jag inte trivs på min arbetsplats idag. Bästa med jobbet har varit förtroendet jag fått samt alltid varit super härlig arbetsmiljö.
Fördelar
Celsius
Nackdelar
På ICAs huvudkontor är det alltid full fart. Vi har kontakter med alla butikerna, med leverantörer och med andra som jobbar på HK.
Fördelar
God mat, gym
Lyhörd chef och kollegor. Possitiva och uppmuntrande. Känner mig uppskattad för det arbete jag utför.
Nackdelar
Som prkatikan från Arbetsförmedlingen har jag ingen lön