ICA Gruppen AB

Recensioner från anställda på ICA Gruppen AB

Hittade 669 recensioner som matchade sökningenVisa alla 674 recensioner

Trevlig arbetsplats

Jag tycker att det är en trevlig arbetsplats då man får variation på arbetsuppgifter och att man träffar mycket människor

Nackdelar

Helgjobb

Slitsamt och väldigt enformigt

Jobbet var väldigt slitsamt på kroppen. Arbetsuppgifterna är extremt enformiga och man tröttnar snabbt på dom men det passar bra för den som inte orkar använda hjärnan så mycket. Stressig miljö.

Ett företag som bryr sig om sina anställda

Kul och varierande arbetsuppgifter. Egna initiativ premieras och cheferna lyssnar och uppmuntrar. Ordning och reda och tydliga riktlinjer som underlättar arbetet.

Fördelar

Många utbildningar

Arbetsgivare med potential men står inför en uppförsbacke just nu.

Jag har jobbat på ICA sedan 2019. Detta har varit en bra arbetsgivare i det stora hela. Däremot har allt blivit sämre senare tiden. Cheferna är super dåliga, bryr sig inte om sina medarbetare. Man blir nertystad om man säger vad man tycker. Man får inga svar när man mejlar. Man blir hänvisad till facket när cheferna inte kan svara på ens frågor om arbetsmiljö. Av alla arbetsplatser jag har jobbat på slår ICA allt i upplevelse. Lagret i Jordbro där jag jobbar kommer stänga och ledningen där nere och cheferna är under all kritik. Märks att Jordbro har varit svarta fåret inom ICA.Under pandemin så tog man bort ett rastrum och klämde in ca 15-30 pers. När man inte ville sitta där utan kanske står utomhus får man hot om arbetsvägran. Nu stänger Jordbro och flyttar till Brunna, hört mycket bättre om det stället och chefen jag prata med där gav ett gott intryck. Jag hoppas man börjar med att göra om/göra rätt med ledningen för den i Jordbro bör verkligen inte jobba med det dom gör.

Fördelar

Bra lön, bra kollegor och samanhållning med mellan kollegor.

Nackdelar

Tunga dagar, Dåliga bilar ( Ergonomiskt), Dålig ledning, Favorisering bland chefer och Teamleaders, Man rekryterar bara vänner uppåt

Rolig arbetsmiljö!

Har arbetat på ICA Maxi Special i x antal år. Är numera ansvarig över avdelningarna ljus/servetter och köket. Har under min tid på special fått lära mig väldigt mycket om produkter och rutiner, sånt som jag även har nytta av privat. Har väldigt roliga och hjälpsamma kollegor, vet faktiskt inte vad jag skulle göra utan dom. Upplever att min maxi-butik tar olyckor, klagomål osv på allvar. Tycker dock att man inte får så bra hjälp att klättra i karriären om man skulle vara intresserad, inom special grenen alltså. Så där kan de absolut förbättras. Rent generellt, en mysig och rolig arbetsplats men varierande arbetsuppgifter så som ombyggnation, varuplock, sälj m.m.

Fördelar

Härliga kollegor och chefer som värnar om vår arbetsmiljö

Nackdelar

Svårt att göra karriär

Tufft men en bra arbetsplats!

En fysiskt tungt jobb, men bra lön. Väldigt trevliga chefer (för det allra mesta), förstående vid sjukdom, snabbt att få ledighet osv. Bra arbetsplats! Jobbade som truckförare på ICA LAGRET DE

Fördelar

Fika varje fredag, bra lön

Nackdelar

Oroligt fysiskt tungt

Har inte kunden i centrum

Interna rutiner är viktigare än kundnyttan. För många personer involverade i projekten.

Ingen bra arbetsplats

Personalen sliter dag in och dag ut och hinner knappt med. Ingen ny personal sätts in men man får mer och mer att göra. Cheferna hotar med sparken för de mest bisarra sakerna. Ett exempel: för att man inte vill läsa jobbrelaterade saker på sin fritid. Dagisnivå. Favorisering.

Fördelar

Gratis frukost

Nackdelar

Man sliter för att inte få något tillbaka

Arbetsmiljön är rolig.

Det är ganska roligt att jobba där, det är roligt

Fördelar

Trevliga personal

Nackdelar

Ingen

En ½-timmes dragning kallas utbildning.

När nya system eller arbetssätt implementeras ges ingen riktig utbildning till dem som inte har använt sig av dem tidigare. Ribban läggs av dem som redan är bekanta med eller har jobbat med dem tidigare. Har ingen vettig personalpolitik då de inte vet hur de ska hantera alla som mår dåligt och har "gått in i väggen". Tyvärr ganska vanligt förekommande på ICA och gäller alla nivåer.

Dålig butikschef

Anställer många extraarbetare som sedan får slåss om lediga tider. Anställdes extra med 0 timmar i veckan och ibland kan det gå flera veckor utan tillfrågan om pass. Samtidigt söker de fler extra jobbare, känns inte kul för redan anställda extraarbetare. Vissa anställda i butiken säger tydligt hej till andra men inte dig medan vissa är inbjudande och trevliga. Bra arbetstempo där avdelningscheferna är duktiga och kunniga. Får en som medarbetare att tycka att jobbet är roligt. Däremot känner man sig överflödig av butikschefen, svarar inte på mejl och undviker en.

Fördelar

Roligt arbete, hälften av medarbetarna är inbjudande och trevliga, bra tempo där man inte behöver känna sig stressad och Bra avdelningschefer.

Nackdelar

Dåligt utbud av arbetskläder(personal går och fryser), dålig butikschef, köpman säger inte hej till sina medarbetare, upplever mycket skitsnack av vissa medarbetare om andra medarbetare.

Lite tråkigt men de hände mycket omkring än

De va inte så roligt på Ica för de fanns nästan inget o göra o man hade korta raster

Fördelar

Gratis lunch

Nackdelar

Korta raster

Jättebra arbete efterskolan som gav arbetserfarenhet och bra lön tack vare kvällstillägg och ackord.

Jättebra arbetsplats där man jobbade med en lagkänsla eftersom lönen bestod av både personligt och gruppackord. Vid övertid fick man alltid mat.

jag visste inte de anställda bara de som har fyra års erfarenhet och slänga i papperskorg mindre livserfarenhet.

Jag ska brätte till alla som har mindre än ett år erfarenhet att aldrig de skulle söka jobb inom ICA för att de har inte 1% chans att få jobb. På ICA man måste känner någon som jobbar där så på det sättet spela ingen roll om du har erfarenhet av livsmedelsbutiker du får jobb och du lära dig.

Fördelar

Det att ICA delar mycket tjänster är bra.

Nackdelar

Men det som att aldrig de som känner inte någon på ICA har ingen chans att få jobb där.

Inte roligt arbete

Kultur problem i företaget och stressigt och fanns dåligt med folk.

Fördelar

Lunch

Nackdelar

Allt

Ensidigt

Det var bra arbetsplats men trivdes inte med min arbetsledare!

Bra arbetsmiljö

trevlig atmosfär och människor. jag gillar att jobba där.

Perfekt arbetsplats för en som mig som gillar att jobba mycket och effektivt!

1/ En typisk arbetsdag: var alltid stressig. Man skulle förbereda gods enligt en lista och hade en deadline då allt skulle vara förberett till chaufförerna. Ofta var något gods försenat eller felplacerat i hallarna så det var ofta väldigt spännande om man skulle skulle klara sin deadline.2/ Jag lärde mig: att några av de anställda gjorde allt för att jag skulle misslyckas genom att gömma gods som skulle med mitt lass. Rent av ljuga och säga att det finns inget här till ditt lass så rör inte här nu när jag sorterat.3/ Ledningen: var helt ok även om ena chefen alltid nämnde att jag kunde jobba lite snabbare. Nämnas bör att jag hann med att klara tiderna men detta är en slags kultur inom företaget som svarar på fråga 4. Företagskultur: Detta företag "piskar" sina anställda till det yttersta. De som inte är tillräckligt snabba får ej förlängd anställning.5/ Svåraste delen av jobbet: var då man var ensam i någon av hallarna. Samt då skrivarna var sönder och man fick springa till en annan hall. Chaufförer kom till mig o ville ha sina lass men personalen i min hall samt i hallarna bredvid var på lunch. Jag älskar att hjälpa andra men ibland blev det lite för mycket.6/ Den bästa delen : var att det var full fart så gott som hela tiden. Inte alla trivs med detta men det gör jag :-)

Fördelar

Full fart hela dagen, mycket att göra

Nackdelar

Flera av de som varit länge på företaget vill inte jobba och beteer sig på ett avskyvärt sätt, ICA borde verkligen omplacera dessa för en trivsammare arbetsmiljö.

Bra arbetsmiljön

Bästa livsmedelskedjan med bra sortiment och kvalitet.Kunnig och hjälpsam personal med kanonfin service som andra mataffärer saknar.Öppnar extra kassor vid kö, mycket bra.

Produktiv och roliga arbetsmiljö

Riktigt roligt jobb,SÖK om du klarar högt tempo och är stresstålig!

Bra jobb

Tufft och fysiskt jobb men bra arbetsmiljö. Var en rolig upplevelse för övrigt.

Fördelar

Bra lön

Nackdelar

Fysiskt utmattande

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos ICA Gruppen AB. Vår community är redo att svara.Ställ en fråga

• ICA Gruppen AB