Humana AB

Humana AB – recensioner om Lön och förmåner

Företaget är mycket lyhört för både anställdas och kunders behov och man fixar och ordnar direkt sånt som behövs. Bra kommunikation och samarbete och stöd. Fint med interutbildningar, företagshälsan m.m
Anställd till att vara med att starta nytt LSS boende. Provanställning, fick sparken efter 5 dagar. För ung chef som såg folk med skinn på näsan som ett hot. Anställde personal utan erfarenhet inom utmanande beteende till att jobba med personkr1 Nde
Fördelar
Vet faktiskt inte
Nackdelar
Rädda chefer
En arbetsplats där möjligheterna är många. Man lär sig något nytt om sig själv varje dag genom sin brukare. Arbetsuppgifterna gör att ett arbetsskift aldrig blir tråkigt. Man behöver ha ett open mind för att arbeta i någon annans hem. Det absolut bästa är friheten att utforma sin arbetsdag fritt tillsammans med sin brukare.
Att jobba på Humana Hemtjänst var många gånger frustrerande för mig då jag la personlig vikt i att alla brukare skulle få den tjänsten som de betalar för och förtjänar. I många fall fick man ta sig runt halva stan för att komma åt nycklar till respektive brukare inom den korta tidsramen som planeringen var lagd.
Lite krångligt vid lön. För tungt jobb för mig men fick ingen lättare brukare trots önskemål om det, tyvärr ❤️
En typisk vardag börjar med att jag gör frukost för oss båda, frågar han om vad han vill ha på och ger han två val som jag ställer framför han så ber jag han att peka på vad han vill ha, vilket han gör efter att ha tänkt vilket som skulle passa bäst. Efter det så tvättar jag hans händer och ansikte och ber han att gå till toaletten och vänta på att jag ska komma dit efter jag har tagit undan i köket. Sen efter det så hjälper jag han med hans behov och sedan så får han gå och leka på sitt rum. Under tiden som han är på sitt rum så går jag till hans rum och kollar om han har det bra och om han behöver något, och om han behöver något så kan han komma med mig så ska vi se vad det är. Om inte så säger jag att jag bara är nere så är det bara att komma om det är något. Efter ett tag så brukar han vilja gå ut så då klär jag på han och kollar om grinden är stängd så han inte kan springa iväg. Och då gäller det att man har bättre koll på honom då han inte är innomhus. Sedan runt 16:00-17:30 så är maten klar. Efter maten så får han duscha i 20/30 minuter. Efter det så brukar vi gå till TV rummet och kolla på tv och även spela lite gitarr. Innan läggdags så får han leka med vatten i köket vilket han tycker mycket om. Sedan runt 22:00-23:00 så går vi och borstar hans tänder och efter det så går vi upp till hans rum för att göra han redo för sängdags. Sedan under natten så vaknar han 1 eller 2 gånger för att gå på toaletten. Vad jag har lärt mig av att hålla på med allt detta är att han tycker mycket om musik. Och det tar tid att äta och det är helt ok. Man behöver inte stressa. - mer...
Underbetalt och dåliga förmåner Inkompetent personal på kontoret som inte lyssnar på de som arbetar Stort företag så på det viset tryggt att kunna behålla sin anställning Goda möjligheter att få gå kurser och utbildningar inom tjänsten
Fördelar
Fester och evenemang anordnas för såväl kunder som assistenter
Nackdelar
Dålig lön. Dåliga avtal tex med sk väntetid på natten
Jag tog anställning under andra hälften av 2018 på Humana Assistans i Stockholm. I början funkade det bra men nu har det visat sig att inkompetensen styr ganska ordentligt. 1: Dom klarar inte av att meddela antalet semesterdagar man skall få betalda från föregående års period. 2: Dom kräver att man planerar sin semester innan man vet hur många betalda semesterdagar man har. 3: Chefer ringer ej upp som utlovat eller svarar inte på mejl. När de svarar på melj så är det mothugg och kränkande behandling man får kastat på sig och frågan man ställt fortsätter vara obesvarad. 4: Man blir tillsagd att man inte skall informera brukaren om frånvaro fastän beslut om detta tagits på APT att man skall göra det. 5: Rutiner, checklistor med mera följs inte och när arbetsledare påtalas om detta får man bara tillsvar att man inte hinner med att ordna listor. 6: Man hänvisar till lokalt avtalat kollektivavtal, men när man frågar efter en kopia på det så hänvisas man till HR som vägrar lämna ut det. Det positiva är dock att man fått en bra utbildning i assistansyrket via sjukhuset när jag hade min introduktion. Trach, sugteknik med mera. Andra positiva saker är att man kopplat med brukaren på ett bra sätt och förtroendet växer konstant.
Fördelar
Inga att nämna.
Nackdelar
Inkompetens på framför allt chefsnivå
Trivs mycket bra och allt känns verkligen tryggt på alla plan. Det finns allt någon där om man har frågor och även andra problem.
Fördelar
Bra personal
Nackdelar
Mycket övertid
Jag var personlig assistent och hade en bra chans att lära mig många färdigheter. Även stödja patienten. Att ge motivation är en av mina affärsprioriteringar.
Nackdelar
Mitt arbete var väldigt roligt då jag gillar och hjälpa människor. Jag lärde mig en hel del om det psykiska hos min brukare .
Fördelar
Bra tider
Nackdelar
Dålig lön
behandlingshem har kompetenta personal och en välfungerande struktur som hjälper ungdomer med sexuellt utåtagerande och sexuellt avvikande beteende. Behandlingshemmet älr en öppenvård behandlingshem som har en unik och välldig svår uppgift att kunna hjälpa ungdomar med en väldig svår problematik. Ungdomar hos oss har långa behandlings perioder, behandlingshemmet har fått en ny chef där denne har inte fått en bra grepp på att arbeta med denna sort ungdomsgrupp, vilken jag hoppas att chefen får en bra grepp och falla in i arbetet med ungdomar.
Fördelar
bra förmåner, bra jobb tider (nattpersonal), kompetenta medarbetare
Nackdelar
nya chefens kompetenter (försvårar arbetet med ungdomar)
trevligt arbetsplats beroende på vilken våning man jobbar. Lönen ligger låg jämfört med andra arbetsplats och enligt kollektiv avtal. Arbetsplatsen saknar resurser.
Fördelar
pedagogisk lunch
Nackdelar
dåligt betalt
Jag är besviken då jag började på Humana, det fick bra men kunden jag jobbade hos gjorde oacceptabla närmanden. Nämnde detta för min chef och kollegor och någon dag efter det var jag med om om en viltolycka då jag bröt ryggen på tre ställen, tre kotor var delvis krossade och en hade delat sig som ett V (V-fraktur) och delvis krossad även den. Mitt bröstben var helt av, alla revben på höger sida bar av, jag hade kraftig hjärnblödning och ett hål genom ögonlocket samt blåmärken och andra blessyrer. Försäkringskassan förbjöd mig att återgå till arbetet innan läkare sagt om/ hur mycket min rygg/kropp var var procentuellt nedsatt efter en magnetröntgen gjorts, självfallet förstår jag det. Det som gör mig besviken är att humana inte vill ge mig något uppdrag nu då det inte ”funkade sist” (jag låg på sjukhus, mobilen hemma) Man kan inte sluta ge någon uppdrag pga att personen skadar sig så pass allvarligt som jag gjorde. Nu är jag frisk och längtar efter att få jobba igen, vill bara få chansen att få göra det igen nu när jag är frisk, det är ett mirakel att jag lever, ett under att jag kan gå. Vill få en möjlighet, bara Humana kan ge mig den upporättelsen så ni får se vad jag går för, hann inte visa er mina kvaliteer innan olyckan, känner att jag bör få en chans nu. Jag går in för mitt jobb till 1000%, låt mig visa er, ni blir inte besvikna, en chans är det jag ber om. Ring mig på; 0700505947 och låt mig få visa er nu, frisk, stark och extremt engagerad! Förväntar mig återkoppling snart, jag behöver det här. Ha det gott så länge så hörs vi snart! Vänliga hälsningar, Lina (Bor numera - mer...
Fördelar
Engarad, motiverad, inspirerad och inspirerande, hög moral
Nackdelar
Personligt engagerad i arbetet. Kan förklara vidare.
Det är bra i det stora hela. Kan sakna utbildningar/kurser samt träffar med andra assistenter och brukare.
Fördelar
Friskvårdspeng samt att vi kan resa med lön
Helt ok arbetsgivare. Enda var att det är i regel dålig lön inom den branschen
Nackdelar
Resväg utan kompensatiom
Det är bra att jobba för Humana Får ta mycket eget ansvar de tycker jag är bra.
Fördelar
fritt jobb
Nackdelar
inga raster
Personlig assistent, fungerade bra i några år men blev sämre med tiden då det var min svärfar. Han och jag kom bra överens hela tiden men hans fru la sig i och styrde allt hur jobbet skulle utföras. Samt att företaget humana inte kollade upp hur allt fungerade och mycket som inte stämde med tidlappar och andra papper då det var frun som skötte detta och skickade in.
Fördelar
Mat ingick
Nackdelar
Frun som styrde och bestämde
Den svåraste delen av jobbet är när min kund inte mår bra och jag har gjort allt jag kan utan att det hjälper.Annars älskar jag min arbetsplats och min roll, jag älskar att man blir en del av familjen och familjens vardag.En typisk arbetsdag är lugn, rolig och lärorik.Bara under min korta period här så har jag lärt mig allt mellan hur man byter en trak till hur man suger ut slemmet från den.
Jag lärde mig mycket om tillit och kommunikation. Ledningen i vår grupp var inte jätte bra. Den svåraste delen av jobbet var förflyttningen när man va ensam. Den roligaste uppgiften var det sociala med brukaren.
Nackdelar
Bra arbetsgivare. Jag trivs med min arbetsledning.
Fördelar
mycket förmåner
Nackdelar
dåligt betalt