H&M

Recensioner från anställda på H&M

H&M är den absolut roligaste arbetsplatsen jag har varit på för att alla kollegor kom bra överens och samarbetade. Arbetsuppgifterna var något som föll mig perfekt i smaken och jag träffade så mycket roliga kunder.
Fördelar
Personalrabatt
ALDRIG någonsin att jag kommer arbeta för HM något mer! Man får fastanställning efter att ha jobbat i 3 år! Och sedan kan man ändå bli av med sin fastanställning hur lätt som helst! Deras fackliga förbund är inte på arbetstagarnas sida utan de står alltid bakom företaget, det är ett skämt! Både HM och deras fackliga förbund är ett skämt! Jag har spenderat ett X antal år på företaget och har blivit orättvist behandlad gång efter gång! Jobba inte där!!
Fördelar
Inget
Nackdelar
ALLT!!!
Lärdomar: Bemötande av alla typer av kunder. Multitasking. Kassavana.Arbetet: utvecklande men stressigt och slitigt. Mycket mer fysiskt och psykiskt påfrestande än vad det framstår som.Företagskultur: "Kör-in-i-väggen-mentalitet". Många var sjukskrivna och hade mycket ångest gällande prestation på jobbet. Man stämplades som otacksam ifall man inte alltid kunde ställa upp. Sen tar det upp till 3 år att bli fastanställd, vilket skapar en otrygg arbetssituation.Ledning: Butikschef kontaktar sjuka och pressar till att jobba. Om man inte kunde hoppa in eller fortfarande var sjuk gav chefen medvetet en dåligt samvete och prestationsångest. Många kände sig tvingade att jobba även om det var sjuka. Svåraste med arbetet: Att hinna med allt som ska göras när det alltid är för lite personal.Bästa med arbetet: Att jobba med mode och hjälpa kunder.
Fördelar
Fika i lunchrummet ibland
Nackdelar
Otrygga arbetsförhållanden, arbetsgivare följer inte regler
Roligt att kunna hjälpa till så att man vet att allt ska vara som de ska innan de ska ut i butik. Rolig arbetsmiljö träffar nya människor ofta och får även prata mycket engelska vilket är kul och bra utveckling för mig.
H&M anställer och avskedar hela tiden. Man utnyttjar personal och trycker ner personer varje dag för att sedan till slut avskeda bara för att ta in ny personal. Nästan alla kommer in på bemanning och man får då ofta ingen anställning utan får gå innan anställning. Skulle inte rekommendera någon att jobba för detta företag om man vill ha en bra jobbsituation och trygghet. Arbetstiderna är inte bra då det ofta blir långa pass blandat med korta samt dag och kväll, detta innebär att man får jobba många fler dagar. Varannan vecka är man ledig 1 dag/veckan och dem kör slut personalen..
Fördelar
Nackdelar
Lön, behandling av personal, villkor för personal.
Aggressivt arbetsklimat. Man blir klockad och ifrågasatt när man inte hunnit med, med uppackning eller uthäng. Alla är stressade vilket leder till sura människor som skäller när man inte är i fas.
Nackdelar
Arbetstider. Har du barn så är det svårt med kvällsarbete
Bra ledning o bra sammanhållning. Vi hade roligt på jobbet. Sade upp mig själv o for ut o reste. Kunder kom o frågade efter mig.
Fördelar
Flexibelt jobb.
Nackdelar
Arbetsskada
Det var kul men det var utmanande och ganska tufft faktiskt
Fördelar
Man fick presentkort
If you are good at your job, leaders tend to stand in your way to move forward and evolve.
Fördelar
Staff discount
Nackdelar
Low salary
Jag jobbade som sales advisor och hade en väldigt säljande roll. Det var viktigt att vara lyhörd samt att kunna svara på kundernas frågor och även att kunna ge råd om skötsel. Förutom försäljning så ingick kassa, och jag deltog ofta i beställningar samt uppackning, påfyllning av varor samt prismärkning. Jag lärde mig att vara noga med att bemöta alla kunder väl, städade, plockade och såg till att alla varor och produkter exponerades på ett attraktivt sätt. Ett mål var att kunden skulle få en positiv upplevelse av butiken, vilket stärker butikens varumärke som gör att chansen ökar till att kunderna kommer tillbaka. Jag lärde mig att vi jobbade tillsammans, som ett lag och att alla har ett gemensamt ansvar för arbetsuppgifterna. Jag anser att många som jobbade på HM var unga, och inte hade rätt ledarskapsteknik som jag hade behövt för att jobba kvar. Mycket dryga människor, samt icke samarbetsvilliga. Man höll sig till sin vänkrets och var allmänt oskön mot andra. Jag tyckte inte om det. Det roligaste var att stå i provrummet, att stå i kassan samt att prova på att jobba som Visual Mercandiser. Jag har lärt mig mycket om att vara stresstålig, älska sina kunder samt att göra flera saker samtidigt fast man även gör allt fullhjärtat, aldrig halvdant.
möte varje morgon där vi gick igenom hur föregående dag gick. Därefter antingen plocka upp nya varor eller vara på golvet/kassan. Det svåraste med jobbet kan vara att stå i kassan när någon kommer med 30+ barnkläder och det redan är lång kö. Man får inte stressa upp sig då, ta de bara lugnt. Bästa med jobbet är när man lyckas rekommendera ett klädesplagg som kunden faktiskt köper, det känns som man gjort nytta då!
Great place to work (non-IT firm) compared to other retailers in Europe Good work culture Great teams and colleagues Company with Global outlook Provides opportunities to work across IT departments
En typisk arbetsdag: Bra Företagskultur: Värdestyrd Svåraste delen av jobbet: Otydlighet Den bästa delen av jobbet: Utmanande
Ett bra företag, finns många nivåer att nå, och olika saker att jobba med varje dag, mindre bra är hur dom hanterar personal vid krissituationer och tar ingen hänsyn till allt man offrat under flera år, utan varslar och säger upp all personal som inte har jobbat tre år och fått fast naturligt eller blivit erbjudna fast anställning innan man nått 3 års gränsen
En typisk arbetsdag ser ut såhär: Beroende på vad du har för station t.ex lager, kassa eller i provrum så ska allt gå i högt tempo. Detta är någonting man lär sig med tiden, men som är kul då jag är en väldigt sprallig och aktiv människa så det passar mig väldigt bra. I provrummet får man se till så att det ser snyggt och bra ut i rummen, i kassan gäller det att ge så bra kundbemötande till kunden trots all stress, vilket är en utmaning då det finns dagar som är mindre bra. Inne på lagret får man packa upp varor och larma dem, hänga dem i rätt galge för att sedan hänga ut varorna i respektive avdelning.
det är en rolig arbetsplats om du är stresstålig och gillar kläder. Det är väldigt högt tempo och du måste gilla att vara social och ha ett bra kundbemötande.
Ingen dag är den andra lik, lär mig hantera stress och samarbeta med kollegorna! Det svåraste är att få gjort mycket på en gång vilket inte alltid är möjligt, det bästa är att få hjälpa kunderna!
Man lär sig alltid något nytt på H&M, lär sig jobba i högt tempo, företaget är stort och man kan utvecklas enormt mycket på olika plan så länge man har viljan.
Fördelar
Personalkort
Nackdelar
Fast tjänst efter 3 år
Det beror vilken befattning du har inom H&M. Men lördagar efter 12 är det 100% och söndagar är ob hela dagen.
Jag har lärt mig massor om struktur, arbetsrutiner, ledarskap. Jag anser att yrket mer passar en ungdom än en medelålders person. Fantastisk skola att vandra.
Jag tyckte det var väldigt roligt att jobba på H&M då det alltid fanns något att göra och att personalen alltid var trevlig och hjälpsam. Jag lärde mig mycket också om hur det är att jobba i butik och kundbemötande. Jag vill väldigt gärna jobba i klädbutik igen.