Göteborgs Stad

Recensioner från anställda som Barnskötare på Göteborgs Stad

Barnskötare7 recensioner
Förskolor är roliga miljöer. På grund av barnen. Det är relativt fördomsfritt i så pass unga åldrar. Man jobbar med empati. Något som passar mig.

Som vikarie är det alltid svårt att lära sig varje förskolas rutiner. Jag ambulerar mellan olika förskolor.
Fördelar
Rent
Nackdelar
Svårt att få deltids fast anställning.
Bra arbetsmiljö. Kan alltid vända dig när det är problematik på arbetsplatsen
Fördelar
Bra service till sina anställda
Nackdelar
Arbetsuppgifterna består av att tillsammans med mitt arbetslag planera och utveckla vår pedagogiska verksamhet utifrån barnens intresse. Vi arbetar med läroplanens mål och riktlinjer. Jag deltar i det pedagogiska utvecklingsarbetet och den pedagogiska dokumentationen. Vi har föräldramöte och utvecklingssamtal, samt daglig kontakt med vårdnadshavare. Vi har planeringar och reflektionsmöte varje vecka för att nå hög kvalitet på verksamheten.
Fördelar
Grattis luncher
Nackdelar
Jag har varit på många förskolor. Stor fördel är när personalen är positiv och överens. Bronsåldersgatans Förskola stormtrivs jag på. Både barn och personal är trygga.

Tyvärr gäller det inte alla förskolor.
Arbetsdagarna på förskolan ser olika ut och det händer hela tiden något nytt. Det som i princip aldrig förändras är rutiner som när man äter frukos, lunch och mellanmål till exempel. Vissa arbetsuppgifter anser jag tar för mycket tid från barngruppen som till exempel att bädda, duka, fixa mellanmål mm.
Jag har lärt mig att hantera olika typer av människor och har blivit väldigt duktig på att kommunicera. Ledningen har varit bra, men upplever att de ofta har tidsbrist då de har för många anställda att ta hand om. Kollegorna har jag över lag trivts med och jag har lärt mig mycket av både gamla och nya kollegor. Ett mixat arbetsteam med olika erfarenheter är bra. jag upplever inget särskilt svårt i yrket, det enda som är svårt i mellan åt är tidsbristen och brist på vikarier vid sjukdom.

Den absolut bästa delen av jobbet är att få vara med och påverka och forma barnen i ett tidigt stadie som är samhällets framtid. Och sist men inte minst alla goa kramar man får från barnen och uppskattningen från föräldrarna.
Det som jag lärt mig var uppleva olika miljö och olika barn med samma behov ändå går inte att undvika se barnet individuellt och vara uppmärksamt på vad de tänker och önskar i sitt liv.

svåraste var det att de dagarna när arbetsgivare hade inte koll på läget och jag blev fel bokat då de ville skylla på nån annan än sig själva.

det bästa var att man kan vara till hjälp till nån annan person och kunna vara delaktigt i andras vardag på ett positivt sätt.
Fördelar
gratis lunch, bemötande som var positiva
Nackdelar
stress med tider
Jag arbetar på olika skolor och förskolor vilket kan göra jobbet ganska stressigt då man varje dag måste lära sig nya namn och nya rutiner men det är samtidigt väldigt roligt att få ta del av barns vardag att hjälpa dem vid måltider, att vara med och leka vid utevistelser, vara där för dem vid konflikter och att visa att jag finns då barnen behöver vuxet stöd över huvud taget. Det är sådant jag får arbeta med varje dag och det är dessa småsaker som gör dagarna roliga. Det som är mindre bra och som gör det svårt är just stressen och ibland kan det vara jobbigt med vissa kollegor då alla är så olika och som vikarie kan man ibland känna sig ovälkommen.
Fördelar
Gratis luncher, kontakt med människor