Försvarsmakten

Försvarsmakten – recensioner om Ledarskap

Ett jobb/utbildning jag gjorde där dagarna oftast var väldigt långa men väldigt produktiva. Man måste kunna hantera stress samt tuffa arbetsförhållanden. Dock är det ett perfekt jobb som stärker ens psyke och utvecklar en som människa. Dessutom har man mycket bra människor runt om en som också är bra på att ta ansvar. Ett bra jobb men som förtjänar högre lön för det man gör.
Jobbade som HR-strateg på Högkvarteret, började som HR-specialist på HR Centrum. Trivdes mycket bra. Jag brukar byta jobb efter 2-4 år, men här blev jag kvar länge.. - Goda utvecklingsmöjligheter - Världens bästa ÖB - Bra möjligheter att påverka mina arbetsuppgifter - Frihet i tid och rum - Träning på arbetstid - Fantastiska kollegor och chef - Spännande miljö Jag kan verkligen rekommendera Försvarsmakten som arbetsgivare.
Fördelar
Frihet; påverka mina uppgifter, kollegorna, ÖB och träning på arbetstid.
Nackdelar
Låg lön.
Ett stimulerande arbete som aldrig är en dag som en annan, God kambraskap samt mycket trevlig arbetgivare man jobbar för.
Fördelar
Bra schemaläggning, Gratis träningsmöjligheter
Nackdelar
Kan bli långa dagar/nätter man jobbar.
Jobbade ofta över utan att få lov att ta ut det i pengar. Chefer som kränker sina soldater(inte mig) och hade svårt att ta till sig vid kritik
Att ha haft förmånen att få arbeta med proffesionell personal inom Försvarsmakten (FM) har varit fantastiskt. Jag är så tacksam över min tid inom FM och alla de personer som jag har jobbat med.
Fördelar
Frihet under ansvar, uppdragstaktiken
Nackdelar
Försvarsmakten har varit bra det var bara nu på slutet som det inte fungerade så bra med nuvarande chef. Det var bra både i Ljungbyhed och Ängelholm samt bra chefer.
Fördelar
Mycket tätt kontakt med kunderna
Nackdelar
Det har varit den nuvarande chefen i Revingehed
En arbetsplats som gett mig arbetslivserfarenhet som ingen annan kan, disciplin, struktur och respekt. Dessvärre under hårda förhållanden och kompensationer som är långt ifrån okej när man dedikerat så mycket tid åt företaget. Dessutom en daterad jargong som uppmuntrar grupperingar och dålig sammanhållning som om man aldrig lämnat högstadiet. Kommer dock alltid vara tacksam för det positiva och alla erfarenheter och kunskaper jag fått.
Fördelar
Personutveckling som inget annat företag kan ge.
Nackdelar
Dåliga förmåner, man känner sig utnyttjad. Vilket uppmuntrar än att söka sig vidare i karriären.
Använder Kamprad-citat "det mesta är ännu ogjort" för att säga att viljan och potentialen finns men så mycket återstår innan Försvarsmakten är en arbetsplats för kvinnor och framförallt civila. Inget jag rekommenderar, men bra erfarenhet under en kort period. Man får insikt i strukturella och kulturella problem som kan vara värdefull att ha. Glad att jag valde att lämna efter två år.
Fördelar
Dom yngre inger hopp om framtiden. Många fina kollegor. Tre timmar/v fys på arbetstid
Nackdelar
svårt att sätta ord på och beskriva att vara civil kvinna i ledningsfunktion. Otroligt utsatt läge, inget för dig som är van respekt för din kompetens.
Att arbeta inomförsvarsmakten är roligt på många vis, inte bara det att man känner sig behövd & att man får arbeta med många olika saker & att ingen arbetsdag är den andra lik.
Älskade att få testa på livet som soldat något som jag klart kan tänka mig att arbeta med inom en snar framtid. Allt från träningen, samarbetet och ledarskapet var alldeles perfekt! Längtar redan tillbaka
Fördelar
Att man gör något så bra för Sverige och dess invånare
Nackdelar
Ganska Få som söker till försvarsmakten
3h friskvård i veckan och utbildar sin personal väl.
En typisk arbetsdag börjar med en uppställning och sen utdelning av arbetsuppgifter som kan variera mellan högt och lågt tempo, man måste alltid ha huvudet redo att ta tag i uppgifter och tänka snabbt. Den bästa delen med jobbet är gemenskapen som finns på min pluton och kompani. Det svåraste med jobbet är att aldrig veta vad som händer eller om man har tillräckligt med komptens eller utrustning för att kunna utföra uppgifterna. Ledningen hjälper så gott dem kan. Dem litar helt på att personen dem ger uppgiften till ska kunna klara av den.
Fördelar
Mycket ledighet
Nackdelar
Mycket ovishet
Håller med en tidigare skribent här att Försvarsmakten har vissa anställda (militärer) som ser ner på civila akademiker. Värdergrund och jämställdhet har man inte heller kommit särskilt långt med och fortfarande förekommer fall med kränkande särbehandling och diskriminering. Den interna rörligheten är bra och de flesta kollegor är bra att ha att göra med. Tyvärr bygger många militära befordringar och rekryteringar på "Bäste broder"-principen: gamla kontakter och privata relationer utanför försvarsmakten
Fördelar
Bra balans mellan jobb o familj
Nackdelar
Befordran bygger oftast på "Bäste broder"-principen
Dåliga chefer, usel personalavdelning. Trakasserier och diskriminering mörkas. Personal som säger ifrån fryses ut och mobbas tills de säger upp sig.
Fördelar
Trygg anställning
Nackdelar
Fruktansvärda anställningsförhållanden
Rolig arbetsplats, kul arbetsuppgifter. Några dåliga chefer, några bra.
Fördelar
Trygg anställning
Nackdelar
Svårtillgänglig arbetsplats ute på Gärdet
Roliga arbetsuppgifter, men dåliga chefer och dålig arbetsplatsklimat.
Fördelar
Statlig anställning
Nackdelar
Dåliga karriärmöjligheter och dåliga chefer
Det finns fortfarande många (äldre) militärer som har svårt för civilanställda akademiker. Dålig arbetsplatsmiljö, förekomst av trakasserier och diskriminering. Dåliga karriärsmöjligheter som jurist. Inte en arbetsplats jag rekommenderar.
Fördelar
Tryggheten vid statlig anställning
Nackdelar
Dålig arbetsplatskultur
Den bästa delen av mitt jobb är variationen i arbetsuppgifterna samt kontakten med anställda samt att få arbeta inom en intressant organisation som Försvarsmakten.
För det mesta dagtid. ordern kommer via Chef som ger till resp Arbetsledare.. tex en transport..eller en större Packning av matriel som oftast skall vara klar på någon dag eller 2.. bra arbetskamrater
Fördelar
Avtalsenlig semester
Nackdelar
sena beställningar.
Som officer i Försvarsmakten får du en enormt värdefull ledarskapsutbildning varje dag på jobbet. Att ständigt få praktisera ditt ledarskap i verkligheten ger dig ovärderlig erfarenhet som chef och ledare. Den naturliga hierarkin ger att du under din karriär får praktisera ditt ledarskap i nya ledningsnivåer och situationer. Den sammanhållning och kamratskap som finns vid Amfibieregementet är unik. Tack vare den fina kårandan samarbetar förbandet ständigt för att nå bästa möjliga resultat i varje unik situation samt lära sig av motgångar och framgångsrecept. Försvarsmakten i allmänhet och Amfibieregementet i synnerhet är en mycket god arbetsgivare där resultatet, den nationella säkerheten, tillsammans med personalen ständigt står i fokus.
Ett yrke som elitsoldat kan man sällan beskriva till någon, speciellt inte jag som har problem med att uttrycka mig i tal och skrift. Jag kan inte beskriva ångestkaramellen innan en prestationsövning, som man har gått och väntat på alldeles för länge. Kärleken när din stridsparskamrat håller om dig i ett skyttevärn för att inte frysa ihjäl. Din längtan hem till en varm säng under en lång spenderad tid i skogen. När hela plutonen går ut en helg och festar. Jag kan häller inte beskriva nederlag när man skadar sig. Stukar foten för man trampar snett under patrull, åker in till sjukhuset en månad efter, sträcker baksida låt efter återhämtning, hamnar hos sjukgymnast 23 år gammal för belastningsskador eller pressen som väger tungt på axlarna. En vanlig dag brukar vi ha uppställning måndag morgon 0730, sedan samlas i ett rum med många stolar på rad längs ett avlångt bord med en projektor riktat mot kortsidan.. Där går vi igenom veckans övning i minsta detalj. Vi soldater lämnar medans våra befäl stannar kvar för ordergivning. Sen samlas alla grupp för grupp och börjar packa ryggsäckarna. Går igenom vapensystemen, nattkikare..allt i minsta detalj så man inte kommer ut med saker och upptäcker att man saknar batteri i sin nattkikare. Det kan ge förödande konsekvenser. Klockan är 1630 och alla har slutat. Vi brukar samlas i fikarummet eftersom där kunde vi brygga vårt eget kaffe. Samlas och prata om övningen. Sen kommer vi tillbaka torsdag kväll, in i hangaren och börjar vårda materiell. Fredag 1230 får vi slutat tidigare.
Fördelar
Utmaningen. Kontrastet från att frysa på övning till att vara hemma hos flickvännen.
Nackdelar
Hårt jobb.