Försäkringskassan

Recensioner från anställda på Försäkringskassan

Jättefin kontorsmiljö, ABA , oerhört stressigt och kontrollerande för nyanställda. Klarar man inte pressen hittar depå fel som man gjort och provanställningen avbryts
Fördelar
Flextid
Vill inte lyckas. Att vara tävlingsinriktad är farligt. Alla får lära sig att resultat är bara något man pratar om i anonyma temer. Inga vill ta ansvar vare sig för framgångar (de få som finns) eller misslyckanden.
Fördelar
Många semesterdagar
Nackdelar
Ingen framgångsvilja
Trivdes mycket med både arbetskamrater och arbetsuppgifter
Fördelar
Gymkort, utbildningar, flextid
Nackdelar
lönen
Intressanta utmaningar och trevliga medarbetare. Stor komplex organisation ger både utmaningar och intressanta arbetsuppgifter. Trevliga medarbetare och hjälpsam kultur hjälper i en ibland ganska intensiv miljö. Bra förmåner och möjligheter till friskvård t:ex bidrag till bl.a. gym-kort.
Fördelar
Variation i arbetsuppgifter, Friskvårdsbidrag
Nackdelar
Lägre lön pga offentlig verksamhet
Då räknade man pensioner som var lite krångliga för hand. Ex. Retroaktiva utbetalningar. Redan där arbetade jag med datorn. Jag ringde telefonsamtal till olika instanser samt kunden. Bra betalt och många bra arbetskamrater. Den bästa delen av jobbet var när någon kund ringde och blev så glad över vad vi kommit fram till. Den svåraste delen var när kunder ringde och grät för de inte hade pengar. Jag var ju inte så gammal då men jag försökte trösta dem och lösa problemet om det gick, typ att man tog deras ärende lite fortare. Det var ju alltid väntan på ett par månader.
Fördelar
tryggheten och egen cafeteria med personal som gjorde frallor varje dag
Nackdelar
stelbentheten
En myndighet som jag uppskattat högt genom åren, men som raserades genom omorganisation 2008.En arbetsdag som innebar att trots människofientliga regler hjälpa medborgaren i den byråkratiska djungeln för sitt uppehälle. Trevliga och solidariska arbetskamrater men tyvärr alltför påverkade ledare. Dessa var tyvärr den svåraste delen samtidigt som kontakten och tacksamheten ifrån medborgarna förgyllde dagen om man var trevlig och hjälpsam.
Fördelar
Arbetskamrater och friskvård
Nackdelar
Det svåraste med arbetet är att det är stor personalomsättning vilket leder till att andra får för mycket att göra vilket leder till stress.
Fördelar
Att kunna arbeta hemifrån, bra flex
Nackdelar
Hård arrbetsbelastning
Jag utreder och beslutar i över 120 sjukpennings ärende, att samordna resurser för att hjälpa den som är sjukskriven att komma tillbaka till arbetslivet. Jag och mina arbetskollegor strävar efter att hantera alla ärenden enkelt, snabbt och rätt. Respekt och engagemang präglar vårt arbete. Jag har kunskap om socialförsäkringens effekter för individ och samhälle och agerar aktivt för att socialförsäkringen och mitt arbetssätt anpassas till ändrade behov i samhället.
Fördelar
Träffa människor
Jag jobbade med olika uppgifter som aktivitetsstöd, TFP och liknande
Väldigt tråkig arbetsplats utan stor möjligheter till förståelse. Dagen börjar med en massa stressmoment då produktion är det enda som räknas. man lär sig om administration, uppföljning, fatta beslut, handläggning, att prioritera, struktur, insamling av beslutsmaterial. Kollegorna är äldre och bittra utan någon energi. Man kan inte påverka sitt arbetssätt särskilt mycket. Alltid omstrukturering av folk och lokaler. Ingen bra lön men förvisso bra semester och förmåner. Svåraste är att inte bli bitter och stressad. Cheferna går bakom ryggen på sina underarbetare och myndighetsarbete är som att gå i skolan där skvaller och mobbning (på annorlunda sätt) sker.
Fördelar
lång semester, om man är fast är det svårt att bli sparkad.
Nackdelar
läs ovan dvs väldigt mycket
Jag arbetar som prognosanalytiker på avdelningen analys och prognos på försäkringskassans huvudkontor. Jag jobbar primärt med två uppdrag, utgiftsprognoser och ärendevolymsprognoser. Utgiftsprognoserna görs på uppdrag av regeringen fem gånger per år och är vårt viktigaste uppdrag. Utgiftsprognoserna används som underlag till regeringens budgetarbete och har stor vikt då Försäkringskassan administrerar drygt 200 miljarder kronor per år. Ärendevolymsprognoserna används för att planera personalstyrkan för de olika förmånerna. Jag har arbetat med flertalet av våra prognosmodeller och ansvarar idag för sjuk och aktivitetsersättningsområdet. Vi arbetar främst i SAS och Excel i dagsläget men arbetar med att migrera ifrån excel till enbart SAS. Jag är drivande i vårt automatiseringsarbete och har varit på SAS Analytics i London och SAS Global Forum i Washington senaste året.
Fördelar
trygghet
Nackdelar
långsamt
Jag har 30 års erfarenhet av offentlig verksamhet, som anställd på Försäkringskassan, varav fem år med inriktning på arkivhantering i område Skaraborg och Sjuhärad samt i Göteborg på Bohusgatan, Jag har därmed fått goda kunskaper inom arkivvård och arkivhantering.
I mitt dagliga arbete som försäkringshandläggare ansvarar jag för att rättsäkert handlägga ärenden i enlighet med gällande regler och efter aktuella processer. Den största utmaningen är att vi har påbörjat att jobba med Lean som i grund och botten handlar om ständiga förbättringar. En stor utmaning då man är väldigt styrd efter de reglar och lagar som vi dagligen stödjer oss mot. Svåraste delen är att varje ärende är unikt och det är mycket handpåläggning. Stor noggrannhet krävs för att kunna fatta rätt beslut och normalt sätt är de flesta ärenden väldigt utredande. Det kräver att man själv ansvarar för att hålla sig uppdaterade på de lagändringar samt rutiner som ständigt uppdateras. Det bästa delen av jobbet är att man alltid lär sig någonting nytt och att en god laganda finns på vårt team.
Fördelar
Friskvård genom friskvårdbidrag och möjlighet till friskvårds timme samt flex.
Nackdelar
Tidsbegränsad anställningar.
arbetet var stimulerande, givande på många sätt. ledareskapet var dåligt.
Fördelar
Frihet under ansvar
Nackdelar
ledareskapet
Meningsfullt att göra bedömningar till individens fördel. Kommer i kontakt med mycket folk som har olika nedsättningar i arbetsförmågan. Intressanta samtal.
Fördelar
Bra anställningsförmåner. bra arbetstider
Nackdelar
Hög arbetsbelastning
Se fler recensioner av Försäkringskassan