Försäkringskassan

Recensioner från anställda på Försäkringskassan

Jättefin kontorsmiljö, ABA , oerhört stressigt och kontrollerande för nyanställda. Klarar man inte pressen hittar depå fel som man gjort och provanställningen avbryts
Fördelar
Flextid
Utvecklande , utmanande. Bra , kompetenta kollegor.
Fördelar
Friskvård, flextid
Krav avtal villkor förhandling plan budget fackförbund arbetsgivare uppdrag
Fördelar
skatteverket
Nackdelar
maffia
Bra förmåner, total styrt arbete. Dåliga beslut, spontana ändringar.
Fördelar
Bra flex, förmåner
Nackdelar
spontana beslut och ändringar.
Man lär sig något nytt varje dag. Bra gemenskap!!!
Jag utvecklas ständigt på mitt jobb och lär mig nya saker dagligen. Jag har mycket trevliga arbetskamrater och relationen mellan chefen och gruppen fungerar utmärkt. Jag känner mig trygg och stark i min roll som statstjänsteman. Mina arbetsuppgifter ger mig möjlighet att påverka och hjälpa andra människor. Jag pratar med olika typer av personligheter och lär mig något nytt om samtalsteknik dagligen.
Fördelar
Friskvårdstimme
Intressant och rolig arbetsplats om man trivs att arbeta med myndighetsutövning.
Trevlig och lärorik arbetsmiljö, bra kollegor och mycket bra förmåner.
Fördelar
Friskvårdsbidrag, friskvårdstimme, fler semesterdagar.
Team som är arbete aktivt med effektivisering av produktionen, avvikelse identifiering och problemlösning.
Arbetsmiljön är dynamisk och präglas av teamarbete.
Jag kan bara rekommendera arbetsplatsen. Det är en stor utmaning.
Fördelar
Insyn i Sveriges Socialförsäkringen
Nackdelar
Dialog och kreativa lösningar. Bra kultur och bemötande. En typisk arbetsdag kunde var förbereda workshops ta emot gäster och hålla föredrag. Lärt mig hur försäkringar och arbetsvilkor ser ut och fungerar hos olika arbetsplatser. Lärt mig myndighetsutövning, förvaltningslag, högintegritet och fatta beslut. Svårast var jobbiga tuffa beslut jag var tvungen att ta Det bästa var alla fantastiska möten och dialoger samt lösningar till fördel för en specific person.
Fördelar
Friskvårds förmåner, rimligt med lön bra arbetsvillkor
Nackdelar
Företaget missar att arbeta med kultur och se medarbetare som den största resurs de har
Många möjligheter att kunna påverka och få nya utmaningar!
Många olika arbetsuppgifter Hantera mina arbetsuppgifter Bra chef Öppet landskap - inte bra ur arbetsmiljösynpunkt Att hinna allt jan vara svårast Att ha ett arbete och ha bra kamrater
Fördelar
flextider
Nackdelar
öppet landskap
Arbetet är roligt för att man får mycket kunskap om hur samhället och vården fungerar och kommer in i olika miljöer som kan vara stänga för personer utan en viss utbildning. Jag har lärt mig mycket om hur sjukdomar och vården fungerar, samt även olika typer av arbetsgivare. Jag har haft många roliga kollegor och det har alltid varit en god stämning på jobbet. Nackdelen har varit en stor personal omsättning, hög arbetsbelastning och otydlig målsättning.
Nackdelar
Finns inga förmåner.
Som utredare har jag kunna hjälpa människor med olika behov och se att de har hittat rätt ibsamhellet
Fördelar
Friskvård, flextid, 7 veckorsemester
Nackdelar
Otrolig många mängder ärende per handläggare ( 180 st)
Försäkringskassan är en arbetsplats som kräver kvalitet och även bra produktion.
Fördelar
Friskvårstimma, flex och distansarbete
Nackdelar
Monotont arbete.
Det är en trevlig och intressant arbetsmiljö. Väldigt bra arbetskamrater. Mina chefer var skickliga i sitt arbete på alla områden!
Mina arbetsuppgifter har genom åren varit mycket varierande men för det mesta inom sjukförsäkringen. I arbetsuppgifterna ingick att genomföra kvalificerade utredningar och besluta om rätt till ersättning, mycket personlig kundkontakt, myndighetskontakt, sociala utredningar och handläggning av flera ersättningsslag. Arbetet krävde god analytisk förmåga, god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift, hög social kompetens, ett professionellt bemötande, stora krav på god service både internt och externt samt noggrannhet, flexibilitet och förmåga att ta egna initiativ. Jag har även haft en handledarroll för våra nyanställda. Jag trivdes mycket bra med mina arbetskollegor och har lärt mig jättemycket genom åren. Den svåraste delen av jobbet var att avslå sjukpenning för kunden.
Bra klimat bland kollegor med kunde vara tydligare direktiv från arbetsgivaren.
Fördelar
Förmåner med anställnignen
Var ett tag sedan jag jobbade där så det kan ju ha förändrats. Men mest troligtvis inte. Hade jättebra kollegor och förmånen med flex och generöst friskvårdsbidrag gjorde det lätt att balansera privat- och arbetsliv. Upplevde dock att mina närmaste chefer var bakbundna och att de inte hade det inflytande de kanske skulle behövt för att få bättre flyt i arbetet. Väldigt stor myndighet vilket gör att det tar bokstavligt talat år att genomföra förändringar. Som enskild medarbetate upplevde jag att de längre upp i organisationen hade jättedålig koll på hur verkligheten såg ut för "oss på golvet". Det stora plusset är att det är stabilt och tryggt jobb som inte lär försvinna inom någon överskådlig framtid. Minus är såklart lönen som jag upplevde var opropertionerligt låg i förhållande till ansvar och kraven på resultat.
Fördelar
Flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag
Nackdelar
Låg lön, förändringar tog lång tid