Försäkringskassan
Se alla Försäkringskassan omdömen

Försäkringskassan

Recensioner från anställda på Försäkringskassan

Ingen är så dålig arbetsgivare som staten

ST har haft reklamen "nästan ingen arbetsgivare är så dålig som staten" men min erfarenhet av Försäkringskassan gör att jag skulle vilja säga att det är den absolut sämsta arbetsgivaren jag haft. Lönemässigt ligger de i linje med andra statliga verk för handläggare/utredare, samma typer av kollektivavtal i grunden, friskvårdsavtal m.m. Inget speciellt där. Du kan ju glömma dock att den årliga lönerevisionen är något annat än ett spel för galleriet, budgeteringen tillåter inte att du ska tilldelas någon större lönepott, så du får oftast en reallönesänkning i relation till inflationen.Har jobbat på två förmåner - båda lider av samma problem i stort sett, vilka båda måste härstamma från någon kultur som etablerats nere på HK. Man har en patologisk tilltro till LEAN och produktionsstyrning, till den grad att man monterat ner allt som är stimulerande och utmanande i ett arbete. Du känner dig verkligen som en fabriksarbetare vid ett löpande band. Det finns en bra podd som heter Sociologipodden som i avsnittet "Försäkringskassans inre liv" beskriver en hel del av de problem som finns hos denna arbetsgivare.Det andra problemet är mellancheferna (enhetscheferna) som allt som oftast är underkvalificerade för att vara chef i någon annan verksamhet. De vill inte kännas vid något ledarskapsansvar utan agerar som handdockor åt ledning i att pumpa ut den senaste indoktrineringen som medarbetarna ska ta till sig.Sen har vi ju den fullständiga misstro som Kassan haft mot hemarbete, bara för att sedan på en dag lösa upp det och köra fullskalig hemarbete i två år utan att till det minsta -

Rörigt och ohälsosamt

Försäkringskassan har tappat allt som är normal rak arbetsrelaterad dialog och social samvaro mellan personalen. Faktumet att myndigheten inte får tillräckligt pengar för att utföra sina uppdrag går inte att komma ifrån. Man prövar olika koncept för att leda verksamheten varav ingen riktigt passar, som går emot den forskning som finns och som är etiskt tveksamma. Det sitter folk på positioner där de gör processer som inte leder någon vart med konstigt tillgjort språk för olika områden så att det ska se ut som att de gör något på sin arbetstid. Mellancheferna och personalen är ofta skadade av stress men märker det inte själva eller så har de helt gett upp. Nedåtkommunikation och aggressivt beteende förekommer ofta, blandat med hjälpsökande. Kollegor bevakar varandra i skräck för att någon ska ha det bättre än de själva. Överkontroll via datorn att du verkligen sitter där hela tiden. Överkontroll av chefen som verkar tro att du istället för att arbeta gör något annat. Osakliga löneskillnader mellan äldre och nyanställd personal som ej rättas till. Kollektivavtal följs inte om de inte påtalas. APTn där allt som sägs sen ska bortförklaras och som hålls för att personalen mest ska få ut sina känslor men inget förs vidare. Arbetsmiljö där du inte kan koncentrera dig. Anställda kan bli uppmanade att söka annat arbete eller intalas vara sjuka om de är kritiska. Och tro inte att du kan något, speciellt inte om du är kvinna. Men var samtidigt positiv! Panoptikon, psykisk misshandel och böckerna 1984, Kallocain samt Kafkas Processen i en och samma myndighet.

Fördelar

Intressanta och stimulerande arbetsuppgifter, friskvårdsbidrag m.m.

Nackdelar

Mycket dålig arbetsmiljö.

En röra

Mer fokus på kvantitet än kvalitet. Väldigt byråkratiskt. Segdragna och komplexa ärenden med dålig vägledning från handledare/chef. Monotona och enformiga chefer som fokuserar mer på siffror och att passa upp till ledningen än att stödja sina medarbetare i arbetet och se till att medarbetarna har rätt stöd och förutsättning för att klara av det.Man förväntas redan tidigt, trots ingen erfarenhet inom Försäkringskassan, kunna gissa sig fram och vägleda sig själv i ärendena och fram till beslut. Alldeles för mycket eget ansvar. När man i vissa fall har bett om hjälp, pga väldigt komplexa ärenden, har man fått till svar: ''Det är ditt ärende och du som äger det, du förväntas göra allt själv och ingen kommer hjälpa dig.'' Att arbeta på Försäkringskassan innebär att man arbetar med folks hälsa och skattepengar, trots det får man minimalt med hjälp. Man förväntas stå för saker som man själv inte tror på och får ta tuffa beslut och förklara dessa för kunderna, trots att man kanske egentligen inte alls håller med. Man drar ut på saker och går runt i cirklar, komplicerar ärenden mer än vad som skulle behövas. Har svårt att känna att man faktiskt hjälper människor på riktigt. Har haft fall där man tydligt sett att kunden inte kommer kunna bli arbetsförmögen igen, trots det ifrågasätter handledare/chef och försöka dra i varenda vrå för att man inte ska utesluta ett avslag.Det är hela tiden nya regler och ändringar, och ingen som informerar om detta tydligt.

Fördelar

Fler semesterdagar som statligt anställd, Friskvårdsbidrag om 3000 kr + friskvårdstimme varje vecka, Möjlighet till flex.

Nackdelar

Avancerad introduktion, Dålig stöttning i ärenden, Segdragna ärenden, Öppet kontorslandskap - Du sitter tätt intill andra & övervakas, ingen garanti till koncentration på arbetstid.

Stressig arbetsmiljö, ledningen bryr sig inte om personalens mående, låga löner, inga belöningar och många långtidssjukrivna: utbrändhet.

Svåra beslut ska tas under stress med indivuella produktionsmål. Månadssamtal med chef varje månad över ens produktion, vilket gör att man känner sig piskad. Går inte att ha bra kvalitet om fokus är på kvantitet. Man ska vara som en robot. Tufft också att ha att göra med människor som är sjuka och mår psykist dåligt. Man får lite hjälp om man ska ta egna tuffa beslut, hela tiden nya regler och ändringar. Svårt att ta in svåra lagar och beräkningar. Inte som att vara handläggare på andra myndigheter, mycket mer komplicerat men man får ändå lägre lön. Chefer och ledning bryr sig inte om dålig arbetsmiljö och belönar inte bra arbete. Jobbar du bra ska du bara jobba hårdare, trots låg lön och inga morötter. Vissa handläggaretyper har högre status och får gehör medan andra med lägre status utnyttjas och ska vara en slags servicefunktion (som får fler och fler arbetsuppgifter men inte får högre lön för det.)

Fördelar

Friskvård, bra arbetstider, flextid, många dagar semester.

Nackdelar

Urlåga löner, stressig arbetsmiljö, produktionsbaserat, man ska vara som en robot, cheferna mäter allt.

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Försäkringskassan. Vår community är redo att svara.Ställ en fråga

Jämför Försäkringskassan med

• Försäkringskassan
  • Ingen är så dålig arbetsgivare som staten