Försäkringskassan
Se alla Försäkringskassan omdömen

Försäkringskassan

Recensioner från anställda på Försäkringskassan

Blandad kompott

När jag började på FK 2016 gick jag in med en lön på 24 800 kronor på underhållsstöd och idag 2022 har jag 28 200 kronor så det är min löneutveckling på 6 år.Gör jag något fel? Inte direkt utan på varje lönesamtal får jag till mig att jag har hög produktion, bra kvalitet, bra rättsäkerhet och ska fortsätta så. Felet jag har gjort är att byta förmåner, högre lön inom FK för ny förmån är att konkurrera med sig själv. Det är bara mot sjukpenning/kontroll och omprövning som du kan förväntas få högre lön för det är en utredartjänst resterande förmåner ingen större skillnad utan kan snarare vara en nackdel för dig.Vidare är vi handläggare även kundservice gentemot folket vilket innebär att handläggarna sitter på FK kundtjänst nummer och tar samtal 2-4 timmar i sträck (vanligast 2 timmar) mellan 2-3 gånger i veckan och även längden på samtalen mäts. Har du onödigt långa samtal så kan det också påverka lönen men observera att du ska kunna hjälpa till om någon behöver hjälp att fylla i en ansökan vilket oftast innebär ett samtal som är onödigt långt. Slänger du även in språk svårigheter så är det garanterat för långt så där faller jag i min löneutveckling för jag bryr mig om mina medmänniskor och vill hjälpa dem.Vidare på lönen ex i förmånen underhållsstöd så kan du inte vänta dig en hög löneutveckling första året så ta inte ut dig utan ta det lugnt! Större delen av mina kollegor fick en lönehöjning på 300kr första året, jag fick 700kr men jag tog ut mig och blev även handledare åt nyanställda och teknik coach.I förmånen underhållsstöd finns så mycket att lära sig som anstånd, -

Fördelar

Flex, semester, utredningar

Nackdelar

Lön, stressigt, mängden

Byråkratiskt

Många mellanchefer och tålamod behövdes innan förändringar skedde, om det skedde.Snabba förändringar med lagar och regler, allt skulle läggas på minnet.

Fördelar

Arbetskamraterna

Utvecklande och

Generellt sett roliga och utmanande arbetsuppgifter. Nyanställda får bra handledning och arbetsmiljön är väldigt bra. Har många härliga kollegor. Den som ger sig in på det här jobbet bör vara redo på att man kommer att behöva ge folk avslagsbeslut ibland, vilket aldrig är roligt. Många kommer aldrig vara nöjda med myndighetens arbetsinsats och är väldigt verbala med sin frustration. Vissa arbetsuppgifter blir lätt monotona efter ett tag, men då Försäkringskassan är en stor myndighet finns många möjligheter att byta till en annan avdelning i så fall. Myndigheten erbjuder många trevliga förmåner såsom friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme per vecka.

Fördelar

Flexibilitet i arbetsplats och många förmåner + lätt att balansera arbetsliv och fritid

Nackdelar

Kan vara psykologiskt påfrestande arbetsuppgifter

Stressig arbetsmiljö, ledningen bryr sig inte om personalens mående, låga löner, inga belöningar och många långtidssjukrivna: utbrändhet.

Svåra beslut ska tas under stress med indivuella produktionsmål. Månadssamtal med chef varje månad över ens produktion, vilket gör att man känner sig piskad. Går inte att ha bra kvalitet om fokus är på kvantitet. Man ska vara som en robot. Tufft också att ha att göra med människor som är sjuka och mår psykist dåligt. Man får lite hjälp om man ska ta egna tuffa beslut, hela tiden nya regler och ändringar. Svårt att ta in svåra lagar och beräkningar. Inte som att vara handläggare på andra myndigheter, mycket mer komplicerat men man får ändå lägre lön. Chefer och ledning bryr sig inte om dålig arbetsmiljö och belönar inte bra arbete. Jobbar du bra ska du bara jobba hårdare, trots låg lön och inga morötter. Vissa handläggaretyper har högre status och får gehör medan andra med lägre status utnyttjas och ska vara en slags servicefunktion (som får fler och fler arbetsuppgifter men inte får högre lön för det.)

Fördelar

Friskvård, bra arbetstider, flextid, många dagar semester.

Nackdelar

Urlåga löner, stressig arbetsmiljö, produktionsbaserat, man ska vara som en robot, cheferna mäter allt.

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Försäkringskassan. Vår community är redo att svara.Ställ en fråga

Jämför Försäkringskassan med

• Försäkringskassan