Försäkringskassan

Försäkringskassan – recensioner om Lön och förmåner

3,2Lön och förmåner

Hittade 49 recensioner som matchade sökningenVisa alla 67 recensioner

Blandad kompott

När jag började på FK 2016 gick jag in med en lön på 24 800 kronor på underhållsstöd och idag 2022 har jag 28 200 kronor så det är min löneutveckling på 6 år. Gör jag något fel? Inte direkt utan på varje lönesamtal får jag till mig att jag har hög produktion, bra kvalitet, bra rättsäkerhet och ska fortsätta så. Felet jag har gjort är att byta förmåner, högre lön inom FK för ny förmån är att konkurrera med sig själv. Det är bara mot sjukpenning/kontroll och omprövning som du kan förväntas få högre lön för det är en utredartjänst resterande förmåner ingen större skillnad utan kan snarare vara en nackdel för dig. Vidare är vi handläggare även kundservice gentemot folket vilket innebär att handläggarna sitter på FK kundtjänst nummer och tar samtal 2-4 timmar i sträck (vanligast 2 timmar) mellan 2-3 gånger i veckan och även längden på samtalen mäts. Har du onödigt långa samtal så kan det också påverka lönen men observera att du ska kunna hjälpa till om någon behöver hjälp att fylla i en ansökan vilket oftast innebär ett samtal som är onödigt långt. Slänger du även in språk svårigheter så är det garanterat för långt så där faller jag i min löneutveckling för jag bryr mig om mina medmänniskor och vill hjälpa dem. Vidare på lönen ex i förmånen underhållsstöd så kan du inte vänta dig en hög löneutveckling första året så ta inte ut dig utan ta det lugnt! Större delen av mina kollegor fick en lönehöjning på 300kr första året, jag fick 700kr men jag tog ut mig och blev även handledare åt nyanställda och teknik coach. I förmånen underhållsstöd finns så mycket att lära sig som anstånd, -

Fördelar

Flex, semester, utredningar

Nackdelar

Lön, stressigt, mängden

En röra

Mer fokus på kvantitet än kvalitet. Väldigt byråkratiskt. Segdragna och komplexa ärenden med dålig vägledning från handledare/chef. Monotona och enformiga chefer som fokuserar mer på siffror och att passa upp till ledningen än att stödja sina medarbetare i arbetet och se till att medarbetarna har rätt stöd och förutsättning för att klara av det. Man förväntas redan tidigt, trots ingen erfarenhet inom Försäkringskassan, kunna gissa sig fram och vägleda sig själv i ärendena och fram till beslut. Alldeles för mycket eget ansvar. När man i vissa fall har bett om hjälp, pga väldigt komplexa ärenden, har man fått till svar: ''Det är ditt ärende och du som äger det, du förväntas göra allt själv och ingen kommer hjälpa dig.'' Att arbeta på Försäkringskassan innebär att man arbetar med folks hälsa och skattepengar, trots det får man minimalt med hjälp. Man förväntas stå för saker som man själv inte tror på och får ta tuffa beslut och förklara dessa för kunderna, trots att man kanske egentligen inte alls håller med. Man drar ut på saker och går runt i cirklar, komplicerar ärenden mer än vad som skulle behövas. Har svårt att känna att man faktiskt hjälper människor på riktigt. Har haft fall där man tydligt sett att kunden inte kommer kunna bli arbetsförmögen igen, trots det ifrågasätter handledare/chef och försöka dra i varenda vrå för att man inte ska utesluta ett avslag. Det är hela tiden nya regler och ändringar, och ingen som informerar om detta tydligt.

Fördelar

Fler semesterdagar som statligt anställd, Friskvårdsbidrag om 3000 kr + friskvårdstimme varje vecka, Möjlighet till flex.

Nackdelar

Avancerad introduktion, Dålig stöttning i ärenden, Segdragna ärenden, Öppet kontorslandskap - Du sitter tätt intill andra & övervakas, ingen garanti till koncentration på arbetstid.

Stressig arbetsmiljö, ledningen bryr sig inte om personalens mående, låga löner, inga belöningar och många långtidssjukrivna: utbrändhet.

Svåra beslut ska tas under stress med indivuella produktionsmål. Månadssamtal med chef varje månad över ens produktion, vilket gör att man känner sig piskad. Går inte att ha bra kvalitet om fokus är på kvantitet. Man ska vara som en robot. Tufft också att ha att göra med människor som är sjuka och mår psykist dåligt. Man får lite hjälp om man ska ta egna tuffa beslut, hela tiden nya regler och ändringar. Svårt att ta in svåra lagar och beräkningar. Inte som att vara handläggare på andra myndigheter, mycket mer komplicerat men man får ändå lägre lön. Chefer och ledning bryr sig inte om dålig arbetsmiljö och belönar inte bra arbete. Jobbar du bra ska du bara jobba hårdare, trots låg lön och inga morötter. Vissa handläggaretyper har högre status och får gehör medan andra med lägre status utnyttjas och ska vara en slags servicefunktion (som får fler och fler arbetsuppgifter men inte får högre lön för det.)

Fördelar

Friskvård, bra arbetstider, flextid, många dagar semester.

Nackdelar

Urlåga löner, stressig arbetsmiljö, produktionsbaserat, man ska vara som en robot, cheferna mäter allt.

Hög risk att fara illa p.g.a cheferna

Jag tänker på bristerna i förlossningsvården där barnmorskorna säger upp sig på löpande band. Även om det är olika jobb så känner man igen från Försäkringskassan den oerhörda bristen på lojalitet och förståelse som finns hos chefer gentemot anställda som är närmast kund. T ex Chef MM som inte förstod och sa att jag pratade för mycket om telefonerna som ständigt ringde och denna chef kunde inte förstå att jag inte kunde göra hur många ärenden som helst. Jag borde inte heller få mer tid till specialist. Det var ingen flaskhals i hanteringen att behöva vänta på rådgivning. I andra verksamheter så får ju chefer också möta och hjälpa kunder, t ex chefer på sjukhus eller tandläkaren. Chefer på Fk handlade ALDRIG några ärenden, var inte stödjande gentemot personalen som handlade ärenden och det gick inte att ta upp problem med dem utan att det skulle användas emot en senare. Gärna vid lönesättning eller om en sökte nytt jobb internt. Chef MM klagade på att jag inte gjorde fler ärenden när jag var handledare. De pratade illa om personalen och hade favoriter. En chef kallade in mig på intervju för en annan tjänst mitt i semestern, för att senare endast flytta om personal internt på enheten. Chef JJ kunde inte uppföra sig som folk utan ville bruka våld mot lokalstrategen. JJ skrek idiot om kollega på annan avdelning, spred dålig stämning och tillät dessutom mobbing inom teamet. Trots att cheferna själva presterade så dåligt så ville de gärna kontrollera andra och försöka stressa personalen att göra fler ärenden. Cheferna kunde till och med ljuga och hitta på att jag blev anställd -

Fördelar

Kontorstider

Nackdelar

Mycket stillasittande och stress

Kul

Enkelt utformat så att den är enkel att använda och svara på

Mycket olika arbetsområden att arbeta inom och även möjlighet att byta områden. Mkt bra utbildning hos arb.giv.

Stor möjlighet att byta arbetsområde. Stor möjlighet till eget ansvar delar i verksamheten, ex teamkoordinator, handledare, projektansvarig. Mycket bra grundutbildning hos arbetsgivaren,knappt ett år med fortsatt handledning efter grundutbildningen Bra lång semester. Gott om arbetsplatser, kontor inom Sverige. Krav på högskoleutbildning för anställning.

Fördelar

Lång semester och antal dagar ökar med stigande ålder.

Nackdelar

Sämre lön än inom privata sektorn.

Byråkratiskt

Många mellanchefer och tålamod behövdes innan förändringar skedde, om det skedde.Snabba förändringar med lagar och regler, allt skulle läggas på minnet.

Fördelar

Arbetskamraterna

Nackdelar

Bra organisation att jobba med.

Det är roligt och lärande att jobba på försäkringskassan.

Fördelar

Flexibla arbetstider

Nackdelar

Hittade inga

Produktion och flera elaka chefer

När jag började på Försäkringskassan för 21 år sedan var det mycket bättre än nu. Visst det fanns problem då också men nu är situationen ibland helt hopplös. Vi som är äldre vet cheferna att det är svårt att få ett andra jobb och då får man stå ut med mycket. Trakasserier, utskällningar och främst dålig löneutveckling. För att få det här jobbet måste man ha en högskoleutbildning men många är mycket lågavlönade. Vid varje löneförhandling får man veta att det finns inte så mycket pengar och att man har ju för dålig produktion och inte värd någon löneökning. Cheferna ställer orimliga krav på produktion och att man även ska handlägga ärenden till kollegor som inte är i tjänst. Cheferna kan slänga ut sig det mest otrevliga till sina medarbetare, spionera, visa aggressivitet och hota.

Fördelar

Med tillstånd från chefen kan man få jobba hemifrån friskvårdsbidrag 35 dagars semester

Nackdelar

Elaka chefer, otrivsamma kontor, rädda kollegor

Självtillräklig

Självtillräklighet. Att utan utbildning bedöma människors hälsa är inte vettigt.

Inte bra

Man blir inte uppskattad för sitt arbete utan känner sig utbytbar.

Fördelar

Många semesterdagar, flexmöjligheter

Nackdelar

Man får inte ta ut varken semester eller flex när man vill/behöver.

Relaxed and productive

Great work environment, would absolutely recommend. Really enoyed my time here although upper managment made some strange decisions at times. Excellent colleagues and benefits.

Stelt och sterilt

Jobbar många bra människor under enorm belastning.

Fördelar

Ganska bra läge

Nackdelar

Usel lön

Tråkigt, stressigt dålig miljö

Allt du gör kontrolleras, du bedöms efter din statistik, dålig lön trots högskoleutbildning, mycket högstadienivå där kollegorna snackar skit. Du är konstant kontrollerad vilket känns jobbigt när man är på plats...utöver dessa saker så hatar hela sverige dig. Positivt är friskvårdstimma, friskvårdsbidrag

Stressigt, krävande, lågbetalt arbete..

En typisk dag ser ut så här: man stressar sig från möte till handläggning, telefoni och handläggning igen. Mentalt Krävande jobb , mycket komplex och med mycket ansvar eftersom man påverkar andras liv. Dem flesta kollegor trevliga men jobbar som robotar. Det märks att många inte trivs. Hög arbetsbelastning för man jobbar efter mål, cheferna ”spionerar” och är många är arroganta på sitt sätt, flextid tillämpas inte om man måste fråga varje gång man går hem tidigare. Besviken av att arbeta där...skulle inte rekommenderas om man inte klarar av mycket stress och krav.

Fördelar

Friskvårdsbidrag och semester

Nackdelar

Stress, hög arbetsbelastning, chefer, lön, arbetsmiljö.

Dåligt utvecklings möjlighet

Inom försäkringskassan var det svårt och kunna utvecklas.

Fördelar

semester, träningsmöjlighet, flex

Nackdelar

stressigt arbete som alla klarar inte av.

Bra arbetsklimat, härliga kollegor, låg lön.

Flexibla arbetstider, trevliga kollegor, teamkänsla. Lite för låg lön men jag lärde mig mycket om hur samhället fungerar.

Fördelar

arbetstiderna flexibilitet

Nackdelar

låg lön

Utvecklande och

Generellt sett roliga och utmanande arbetsuppgifter. Nyanställda får bra handledning och arbetsmiljön är väldigt bra. Har många härliga kollegor. Den som ger sig in på det här jobbet bör vara redo på att man kommer att behöva ge folk avslagsbeslut ibland, vilket aldrig är roligt. Många kommer aldrig vara nöjda med myndighetens arbetsinsats och är väldigt verbala med sin frustration. Vissa arbetsuppgifter blir lätt monotona efter ett tag, men då Försäkringskassan är en stor myndighet finns många möjligheter att byta till en annan avdelning i så fall. Myndigheten erbjuder många trevliga förmåner såsom friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme per vecka.

Fördelar

Flexibilitet i arbetsplats och många förmåner + lätt att balansera arbetsliv och fritid

Nackdelar

Kan vara psykologiskt påfrestande arbetsuppgifter

Denna recension är grundad på min upplevelse av mina dagar som praktikantelev på utdataavdelningen på Försäkringskassan Sundsvall.

Dagen började med att hantera post på utdataavdelningen och följdes av en del pauser i det fysiska arbetet. Jag lärde mig att försändelser till miljontals medborgare i Sverige tas omhand i Sundsvall. Personalen var mycket trevlig och tog god hand om mig. Arbetsplatsen var mycket högljudd och det var tur att hörselskydd fanns i närheten. Den svåraste delen av arbetet var det tyngsta arbetet då man skulle lyfta plastbackar fyllda med post. Det bästa med dessa praktikantdagarna var att personalen var så hängiven och positiv.

Fördelar

Gratis varm choklad samt kaffe.

Nackdelar

Hög ljudnivå.

Fantastiska kollegor

Fina kollegor och bra arbetsmiljö. Det kan vara stressigt mellan varven men betydligt lugnare än på andra företag. Dåligt ledarskap drar ner betyget.

Fördelar

Bra semester, bra förmåner.

Nackdelar

Dåliga chefer.

Servicehandläggare

Bra jobb om du gillar monotont och enformigt arbete. Orimliga krav på utbildning med tanke på vad tjänsten faktiskt innebär. För den som är högskoleutbildad öär tröttna på det monotona arbetet efter någon månad bara, sök något mer givande, du vill inte spendera din framtid med att klistra kuvert. Kunderna tror att man kan trolla med knäna, sanningen är att man bara skyfflar papper i fack, reciterar det som står på hemsidan och har noll inflytande i det faktiska arbetet som utförs av handläggarna. Majoriteten av människor som söker sig till kontoren är av utländsk härkomst, nyanlända eller människor som har mycket kontakt med andra myndigheter, kommun etc. M.a.o. se till att ha gott om tålamod.

Fördelar

friskvårdstimme, flex

Nackdelar

tråkigt

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Försäkringskassan. Vår community är redo att svara.Ställ en fråga

• Försäkringskassan
  • Lön och förmåner