Försäkringskassan

Försäkringskassan – recensioner om Ledarskap

Jättefin kontorsmiljö, ABA , oerhört stressigt och kontrollerande för nyanställda. Klarar man inte pressen hittar depå fel som man gjort och provanställningen avbryts
Fördelar
Flextid
Allt du gör kontrolleras, du bedöms efter din statistik, dålig lön trots högskoleutbildning, mycket högstadienivå där kollegorna snackar skit. Du är konstant kontrollerad vilket känns jobbigt när man är på plats...utöver dessa saker så hatar hela sverige dig. Positivt är friskvårdstimma, friskvårdsbidrag
Nu för tiden är inte rolig längre jobba på FK. Mycke kontroll på allt, man tänker vara på produktion inte på meddearbetare.
En typisk dag ser ut så här: man stressar sig från möte till handläggning, telefoni och handläggning igen. Mentalt Krävande jobb , mycket komplex och med mycket ansvar eftersom man påverkar andras liv. Dem flesta kollegor trevliga men jobbar som robotar. Det märks att många inte trivs. Hög arbetsbelastning för man jobbar efter mål, cheferna ”spionerar” och är många är arroganta på sitt sätt, flextid tillämpas inte om man måste fråga varje gång man går hem tidigare. Besviken av att arbeta där...skulle inte rekommenderas om man inte klarar av mycket stress och krav.
Fördelar
Friskvårdsbidrag och semester
Nackdelar
Stress, hög arbetsbelastning, chefer, lön, arbetsmiljö.
Inom försäkringskassan var det svårt och kunna utvecklas.
Fördelar
semester, träningsmöjlighet, flex
Nackdelar
stressigt arbete som alla klarar inte av.
Generellt sett roliga och utmanande arbetsuppgifter. Nyanställda får bra handledning och arbetsmiljön är väldigt bra. Har många härliga kollegor. Den som ger sig in på det här jobbet bör vara redo på att man kommer att behöva ge folk avslagsbeslut ibland, vilket aldrig är roligt. Många kommer aldrig vara nöjda med myndighetens arbetsinsats och är väldigt verbala med sin frustration. Vissa arbetsuppgifter blir lätt monotona efter ett tag, men då Försäkringskassan är en stor myndighet finns många möjligheter att byta till en annan avdelning i så fall. Myndigheten erbjuder många trevliga förmåner såsom friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme per vecka.
Fördelar
Flexibilitet i arbetsplats och många förmåner + lätt att balansera arbetsliv och fritid
Nackdelar
Kan vara psykologiskt påfrestande arbetsuppgifter
Dagen började med att hantera post på utdataavdelningen och följdes av en del pauser i det fysiska arbetet. Jag lärde mig att försändelser till miljontals medborgare i Sverige tas omhand i Sundsvall. Personalen var mycket trevlig och tog god hand om mig. Arbetsplatsen var mycket högljudd och det var tur att hörselskydd fanns i närheten. Den svåraste delen av arbetet var det tyngsta arbetet då man skulle lyfta plastbackar fyllda med post. Det bästa med dessa praktikantdagarna var att personalen var så hängiven och positiv.
Fördelar
Gratis varm choklad samt kaffe.
Nackdelar
Hög ljudnivå.
Fina kollegor och bra arbetsmiljö. Det kan vara stressigt mellan varven men betydligt lugnare än på andra företag. Dåligt ledarskap drar ner betyget.
Fördelar
Bra semester, bra förmåner.
Nackdelar
Dåliga chefer.
omänskliga arbetsförhållanden med dagismiljö där medarbetarna är 20-30 år gamla och oerfarna, pratar bakom rygg, kritiserar varandra. Blir man sjuk är de dina kollegor som ska jobba med dina ärenden vilket gör att man aldrig kan planera sitt och att man får enorma skuldkänslor om man är tvungen att vabba eller är sjuk pga de andra blir överbelastade. Du blir överkontrollerad av både chefen och teamet som ska veta i detalj allting du gör eller inte gör, även privata saker. Enhetscheferna är ett skämt, hotar gärna om du inte alltid säger ja och har ingen koll på lagarna mm eftersom de själva är typ 30 och oerfarna. Väldigt oproffisga. Det är inte konstigt att Fk ofta hamnar på nyheter pga deras absurda beslut med tanke på tankesättet och arbetsmiljön som finns. Och inte heller att de alltid söker personal. Många som slutar, undrar varför...
Fördelar
hissen fungerar bra
Nackdelar
2 månaders uppsägning istället för bara en halvdag
Att serva folk som vaktmästare var underbart. Trevlig personal och arbetskamrater. Jo det fanns en del som kanske inte var helt arbetsvilliga men arbetet hanns med så det gjorde ingeting. Hade det inte varit för att jag frukate att jag aldrig skulle byta jobb så hade jag nog inte slutat :)
Fördelar
Innebandy, bra mat
Nackdelar
en del arbetskollegor gjorde just ingeting
Jag utvecklas ständigt på mitt jobb och lär mig nya saker dagligen. Jag har mycket trevliga arbetskamrater och relationen mellan chefen och gruppen fungerar utmärkt. Jag känner mig trygg och stark i min roll som statstjänsteman. Mina arbetsuppgifter ger mig möjlighet att påverka och hjälpa andra människor. Jag pratar med olika typer av personligheter och lär mig något nytt om samtalsteknik dagligen.
Fördelar
Friskvårdstimme
Dialog och kreativa lösningar. Bra kultur och bemötande. En typisk arbetsdag kunde var förbereda workshops ta emot gäster och hålla föredrag. Lärt mig hur försäkringar och arbetsvilkor ser ut och fungerar hos olika arbetsplatser. Lärt mig myndighetsutövning, förvaltningslag, högintegritet och fatta beslut. Svårast var jobbiga tuffa beslut jag var tvungen att ta Det bästa var alla fantastiska möten och dialoger samt lösningar till fördel för en specific person.
Fördelar
Friskvårds förmåner, rimligt med lön bra arbetsvillkor
Nackdelar
Företaget missar att arbeta med kultur och se medarbetare som den största resurs de har
Många olika arbetsuppgifter Hantera mina arbetsuppgifter Bra chef Öppet landskap - inte bra ur arbetsmiljösynpunkt Att hinna allt jan vara svårast Att ha ett arbete och ha bra kamrater
Fördelar
flextider
Nackdelar
öppet landskap
Arbetet är roligt för att man får mycket kunskap om hur samhället och vården fungerar och kommer in i olika miljöer som kan vara stänga för personer utan en viss utbildning. Jag har lärt mig mycket om hur sjukdomar och vården fungerar, samt även olika typer av arbetsgivare. Jag har haft många roliga kollegor och det har alltid varit en god stämning på jobbet. Nackdelen har varit en stor personal omsättning, hög arbetsbelastning och otydlig målsättning.
Nackdelar
Finns inga förmåner.
Det är en trevlig och intressant arbetsmiljö. Väldigt bra arbetskamrater. Mina chefer var skickliga i sitt arbete på alla områden!
Mina arbetsuppgifter har genom åren varit mycket varierande men för det mesta inom sjukförsäkringen. I arbetsuppgifterna ingick att genomföra kvalificerade utredningar och besluta om rätt till ersättning, mycket personlig kundkontakt, myndighetskontakt, sociala utredningar och handläggning av flera ersättningsslag. Arbetet krävde god analytisk förmåga, god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift, hög social kompetens, ett professionellt bemötande, stora krav på god service både internt och externt samt noggrannhet, flexibilitet och förmåga att ta egna initiativ. Jag har även haft en handledarroll för våra nyanställda. Jag trivdes mycket bra med mina arbetskollegor och har lärt mig jättemycket genom åren. Den svåraste delen av jobbet var att avslå sjukpenning för kunden.
Var ett tag sedan jag jobbade där så det kan ju ha förändrats. Men mest troligtvis inte. Hade jättebra kollegor och förmånen med flex och generöst friskvårdsbidrag gjorde det lätt att balansera privat- och arbetsliv. Upplevde dock att mina närmaste chefer var bakbundna och att de inte hade det inflytande de kanske skulle behövt för att få bättre flyt i arbetet. Väldigt stor myndighet vilket gör att det tar bokstavligt talat år att genomföra förändringar. Som enskild medarbetate upplevde jag att de längre upp i organisationen hade jättedålig koll på hur verkligheten såg ut för "oss på golvet". Det stora plusset är att det är stabilt och tryggt jobb som inte lär försvinna inom någon överskådlig framtid. Minus är såklart lönen som jag upplevde var opropertionerligt låg i förhållande till ansvar och kraven på resultat.
Fördelar
Flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag
Nackdelar
Låg lön, förändringar tog lång tid
Trivdes mycket med både arbetskamrater och arbetsuppgifter
Fördelar
Gymkort, utbildningar, flextid
Nackdelar
lönen
Intressanta utmaningar och trevliga medarbetare. Stor komplex organisation ger både utmaningar och intressanta arbetsuppgifter. Trevliga medarbetare och hjälpsam kultur hjälper i en ibland ganska intensiv miljö. Bra förmåner och möjligheter till friskvård t:ex bidrag till bl.a. gym-kort.
Fördelar
Variation i arbetsuppgifter, Friskvårdsbidrag
Nackdelar
Lägre lön pga offentlig verksamhet
Då räknade man pensioner som var lite krångliga för hand. Ex. Retroaktiva utbetalningar. Redan där arbetade jag med datorn. Jag ringde telefonsamtal till olika instanser samt kunden. Bra betalt och många bra arbetskamrater. Den bästa delen av jobbet var när någon kund ringde och blev så glad över vad vi kommit fram till. Den svåraste delen var när kunder ringde och grät för de inte hade pengar. Jag var ju inte så gammal då men jag försökte trösta dem och lösa problemet om det gick, typ att man tog deras ärende lite fortare. Det var ju alltid väntan på ett par månader.
Fördelar
tryggheten och egen cafeteria med personal som gjorde frallor varje dag
Nackdelar
stelbentheten
Det svåraste med arbetet är att det är stor personalomsättning vilket leder till att andra får för mycket att göra vilket leder till stress.
Fördelar
Att kunna arbeta hemifrån, bra flex
Nackdelar
Hård arrbetsbelastning