Försäkringskassan

Försäkringskassan – recensioner om Jobbsäkerhet och befordran

3,2Jobbsäkerhet och befordran

Hittade 24 recensioner som matchade sökningenVisa alla 67 recensioner

Blandad kompott

När jag började på FK 2016 gick jag in med en lön på 24 800 kronor på underhållsstöd och idag 2022 har jag 28 200 kronor så det är min löneutveckling på 6 år. Gör jag något fel? Inte direkt utan på varje lönesamtal får jag till mig att jag har hög produktion, bra kvalitet, bra rättsäkerhet och ska fortsätta så. Felet jag har gjort är att byta förmåner, högre lön inom FK för ny förmån är att konkurrera med sig själv. Det är bara mot sjukpenning/kontroll och omprövning som du kan förväntas få högre lön för det är en utredartjänst resterande förmåner ingen större skillnad utan kan snarare vara en nackdel för dig. Vidare är vi handläggare även kundservice gentemot folket vilket innebär att handläggarna sitter på FK kundtjänst nummer och tar samtal 2-4 timmar i sträck (vanligast 2 timmar) mellan 2-3 gånger i veckan och även längden på samtalen mäts. Har du onödigt långa samtal så kan det också påverka lönen men observera att du ska kunna hjälpa till om någon behöver hjälp att fylla i en ansökan vilket oftast innebär ett samtal som är onödigt långt. Slänger du även in språk svårigheter så är det garanterat för långt så där faller jag i min löneutveckling för jag bryr mig om mina medmänniskor och vill hjälpa dem. Vidare på lönen ex i förmånen underhållsstöd så kan du inte vänta dig en hög löneutveckling första året så ta inte ut dig utan ta det lugnt! Större delen av mina kollegor fick en lönehöjning på 300kr första året, jag fick 700kr men jag tog ut mig och blev även handledare åt nyanställda och teknik coach. I förmånen underhållsstöd finns så mycket att lära sig som anstånd, -

Fördelar

Flex, semester, utredningar

Nackdelar

Lön, stressigt, mängden

En röra

Mer fokus på kvantitet än kvalitet. Väldigt byråkratiskt. Segdragna och komplexa ärenden med dålig vägledning från handledare/chef. Monotona och enformiga chefer som fokuserar mer på siffror och att passa upp till ledningen än att stödja sina medarbetare i arbetet och se till att medarbetarna har rätt stöd och förutsättning för att klara av det. Man förväntas redan tidigt, trots ingen erfarenhet inom Försäkringskassan, kunna gissa sig fram och vägleda sig själv i ärendena och fram till beslut. Alldeles för mycket eget ansvar. När man i vissa fall har bett om hjälp, pga väldigt komplexa ärenden, har man fått till svar: ''Det är ditt ärende och du som äger det, du förväntas göra allt själv och ingen kommer hjälpa dig.'' Att arbeta på Försäkringskassan innebär att man arbetar med folks hälsa och skattepengar, trots det får man minimalt med hjälp. Man förväntas stå för saker som man själv inte tror på och får ta tuffa beslut och förklara dessa för kunderna, trots att man kanske egentligen inte alls håller med. Man drar ut på saker och går runt i cirklar, komplicerar ärenden mer än vad som skulle behövas. Har svårt att känna att man faktiskt hjälper människor på riktigt. Har haft fall där man tydligt sett att kunden inte kommer kunna bli arbetsförmögen igen, trots det ifrågasätter handledare/chef och försöka dra i varenda vrå för att man inte ska utesluta ett avslag. Det är hela tiden nya regler och ändringar, och ingen som informerar om detta tydligt.

Fördelar

Fler semesterdagar som statligt anställd, Friskvårdsbidrag om 3000 kr + friskvårdstimme varje vecka, Möjlighet till flex.

Nackdelar

Avancerad introduktion, Dålig stöttning i ärenden, Segdragna ärenden, Öppet kontorslandskap - Du sitter tätt intill andra & övervakas, ingen garanti till koncentration på arbetstid.

Hög risk att fara illa p.g.a cheferna

Jag tänker på bristerna i förlossningsvården där barnmorskorna säger upp sig på löpande band. Även om det är olika jobb så känner man igen från Försäkringskassan den oerhörda bristen på lojalitet och förståelse som finns hos chefer gentemot anställda som är närmast kund. T ex Chef MM som inte förstod och sa att jag pratade för mycket om telefonerna som ständigt ringde och denna chef kunde inte förstå att jag inte kunde göra hur många ärenden som helst. Jag borde inte heller få mer tid till specialist. Det var ingen flaskhals i hanteringen att behöva vänta på rådgivning. I andra verksamheter så får ju chefer också möta och hjälpa kunder, t ex chefer på sjukhus eller tandläkaren. Chefer på Fk handlade ALDRIG några ärenden, var inte stödjande gentemot personalen som handlade ärenden och det gick inte att ta upp problem med dem utan att det skulle användas emot en senare. Gärna vid lönesättning eller om en sökte nytt jobb internt. Chef MM klagade på att jag inte gjorde fler ärenden när jag var handledare. De pratade illa om personalen och hade favoriter. En chef kallade in mig på intervju för en annan tjänst mitt i semestern, för att senare endast flytta om personal internt på enheten. Chef JJ kunde inte uppföra sig som folk utan ville bruka våld mot lokalstrategen. JJ skrek idiot om kollega på annan avdelning, spred dålig stämning och tillät dessutom mobbing inom teamet. Trots att cheferna själva presterade så dåligt så ville de gärna kontrollera andra och försöka stressa personalen att göra fler ärenden. Cheferna kunde till och med ljuga och hitta på att jag blev anställd -

Fördelar

Kontorstider

Nackdelar

Mycket stillasittande och stress

Mycket olika arbetsområden att arbeta inom och även möjlighet att byta områden. Mkt bra utbildning hos arb.giv.

Stor möjlighet att byta arbetsområde. Stor möjlighet till eget ansvar delar i verksamheten, ex teamkoordinator, handledare, projektansvarig. Mycket bra grundutbildning hos arbetsgivaren,knappt ett år med fortsatt handledning efter grundutbildningen Bra lång semester. Gott om arbetsplatser, kontor inom Sverige. Krav på högskoleutbildning för anställning.

Fördelar

Lång semester och antal dagar ökar med stigande ålder.

Nackdelar

Sämre lön än inom privata sektorn.

Bra organisation att jobba med.

Det är roligt och lärande att jobba på försäkringskassan.

Fördelar

Flexibla arbetstider

Nackdelar

Hittade inga

Produktion och flera elaka chefer

När jag började på Försäkringskassan för 21 år sedan var det mycket bättre än nu. Visst det fanns problem då också men nu är situationen ibland helt hopplös. Vi som är äldre vet cheferna att det är svårt att få ett andra jobb och då får man stå ut med mycket. Trakasserier, utskällningar och främst dålig löneutveckling. För att få det här jobbet måste man ha en högskoleutbildning men många är mycket lågavlönade. Vid varje löneförhandling får man veta att det finns inte så mycket pengar och att man har ju för dålig produktion och inte värd någon löneökning. Cheferna ställer orimliga krav på produktion och att man även ska handlägga ärenden till kollegor som inte är i tjänst. Cheferna kan slänga ut sig det mest otrevliga till sina medarbetare, spionera, visa aggressivitet och hota.

Fördelar

Med tillstånd från chefen kan man få jobba hemifrån friskvårdsbidrag 35 dagars semester

Nackdelar

Elaka chefer, otrivsamma kontor, rädda kollegor

Självtillräklig

Självtillräklighet. Att utan utbildning bedöma människors hälsa är inte vettigt.

Giving width experience

Experience in government agency work. Possibility to develop in different areas and learn many systems and methods. Very good atmosphere and great colleagues.

Bra

Arbetar i 8 år högt tempo men givande arbetsuppgifter. Det finns många möjligheter till andra arbetsområden inom myndigheten och karriärsmöjligheter.

Tråkigt, stressigt dålig miljö

Allt du gör kontrolleras, du bedöms efter din statistik, dålig lön trots högskoleutbildning, mycket högstadienivå där kollegorna snackar skit. Du är konstant kontrollerad vilket känns jobbigt när man är på plats...utöver dessa saker så hatar hela sverige dig. Positivt är friskvårdstimma, friskvårdsbidrag

Dåligt utvecklings möjlighet

Inom försäkringskassan var det svårt och kunna utvecklas.

Fördelar

semester, träningsmöjlighet, flex

Nackdelar

stressigt arbete som alla klarar inte av.

Denna recension är grundad på min upplevelse av mina dagar som praktikantelev på utdataavdelningen på Försäkringskassan Sundsvall.

Dagen började med att hantera post på utdataavdelningen och följdes av en del pauser i det fysiska arbetet. Jag lärde mig att försändelser till miljontals medborgare i Sverige tas omhand i Sundsvall. Personalen var mycket trevlig och tog god hand om mig. Arbetsplatsen var mycket högljudd och det var tur att hörselskydd fanns i närheten. Den svåraste delen av arbetet var det tyngsta arbetet då man skulle lyfta plastbackar fyllda med post. Det bästa med dessa praktikantdagarna var att personalen var så hängiven och positiv.

Fördelar

Gratis varm choklad samt kaffe.

Nackdelar

Hög ljudnivå.

Servicehandläggare

Bra jobb om du gillar monotont och enformigt arbete. Orimliga krav på utbildning med tanke på vad tjänsten faktiskt innebär. För den som är högskoleutbildad öär tröttna på det monotona arbetet efter någon månad bara, sök något mer givande, du vill inte spendera din framtid med att klistra kuvert. Kunderna tror att man kan trolla med knäna, sanningen är att man bara skyfflar papper i fack, reciterar det som står på hemsidan och har noll inflytande i det faktiska arbetet som utförs av handläggarna. Majoriteten av människor som söker sig till kontoren är av utländsk härkomst, nyanlända eller människor som har mycket kontakt med andra myndigheter, kommun etc. M.a.o. se till att ha gott om tålamod.

Fördelar

friskvårdstimme, flex

Nackdelar

tråkigt

lärande och roligt

Det var bra erfarenhet att få därifrån. Jag var praktikant där.

Hemska arbetsförhållningar

omänskliga arbetsförhållanden med dagismiljö där medarbetarna är 20-30 år gamla och oerfarna, pratar bakom rygg, kritiserar varandra. Blir man sjuk är de dina kollegor som ska jobba med dina ärenden vilket gör att man aldrig kan planera sitt och att man får enorma skuldkänslor om man är tvungen att vabba eller är sjuk pga de andra blir överbelastade. Du blir överkontrollerad av både chefen och teamet som ska veta i detalj allting du gör eller inte gör, även privata saker. Enhetscheferna är ett skämt, hotar gärna om du inte alltid säger ja och har ingen koll på lagarna mm eftersom de själva är typ 30 och oerfarna. Väldigt oproffisga. Det är inte konstigt att Fk ofta hamnar på nyheter pga deras absurda beslut med tanke på tankesättet och arbetsmiljön som finns. Och inte heller att de alltid söker personal. Många som slutar, undrar varför...

Fördelar

hissen fungerar bra

Nackdelar

2 månaders uppsägning istället för bara en halvdag

Underbar tid

Att serva folk som vaktmästare var underbart. Trevlig personal och arbetskamrater. Jo det fanns en del som kanske inte var helt arbetsvilliga men arbetet hanns med så det gjorde ingeting. Hade det inte varit för att jag frukate att jag aldrig skulle byta jobb så hade jag nog inte slutat :)

Fördelar

Innebandy, bra mat

Nackdelar

en del arbetskollegor gjorde just ingeting

Trygg anställlning

Arbetet är roligt för att man får mycket kunskap om hur samhället och vården fungerar och kommer in i olika miljöer som kan vara stänga för personer utan en viss utbildning. Jag har lärt mig mycket om hur sjukdomar och vården fungerar, samt även olika typer av arbetsgivare. Jag har haft många roliga kollegor och det har alltid varit en god stämning på jobbet. Nackdelen har varit en stor personal omsättning, hög arbetsbelastning och otydlig målsättning.

Nackdelar

Finns inga förmåner.

Trygg och lärande arbetsmiljö

Mina arbetsuppgifter har genom åren varit mycket varierande men för det mesta inom sjukförsäkringen. I arbetsuppgifterna ingick att genomföra kvalificerade utredningar och besluta om rätt till ersättning, mycket personlig kundkontakt, myndighetskontakt, sociala utredningar och handläggning av flera ersättningsslag. Arbetet krävde god analytisk förmåga, god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift, hög social kompetens, ett professionellt bemötande, stora krav på god service både internt och externt samt noggrannhet, flexibilitet och förmåga att ta egna initiativ. Jag har även haft en handledarroll för våra nyanställda. Jag trivdes mycket bra med mina arbetskollegor och har lärt mig jättemycket genom åren. Den svåraste delen av jobbet var att avslå sjukpenning för kunden.

Bra kollegor - seg organisation

Var ett tag sedan jag jobbade där så det kan ju ha förändrats. Men mest troligtvis inte. Hade jättebra kollegor och förmånen med flex och generöst friskvårdsbidrag gjorde det lätt att balansera privat- och arbetsliv. Upplevde dock att mina närmaste chefer var bakbundna och att de inte hade det inflytande de kanske skulle behövt för att få bättre flyt i arbetet. Väldigt stor myndighet vilket gör att det tar bokstavligt talat år att genomföra förändringar. Som enskild medarbetate upplevde jag att de längre upp i organisationen hade jättedålig koll på hur verkligheten såg ut för "oss på golvet". Det stora plusset är att det är stabilt och tryggt jobb som inte lär försvinna inom någon överskådlig framtid. Minus är såklart lönen som jag upplevde var opropertionerligt låg i förhållande till ansvar och kraven på resultat.

Fördelar

Flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag

Nackdelar

Låg lön, förändringar tog lång tid

Mycket bra organisation att jobba för

Trivdes mycket med både arbetskamrater och arbetsuppgifter

Fördelar

Gymkort, utbildningar, flextid

Nackdelar

lönen

Rolig arbetsmiljö

Jag utreder och beslutar i över 120 sjukpennings ärende, att samordna resurser för att hjälpa den som är sjukskriven att komma tillbaka till arbetslivet. Jag och mina arbetskollegor strävar efter att hantera alla ärenden enkelt, snabbt och rätt. Respekt och engagemang präglar vårt arbete. Jag har kunskap om socialförsäkringens effekter för individ och samhälle och agerar aktivt för att socialförsäkringen och mitt arbetssätt anpassas till ändrade behov i samhället.

Fördelar

Träffa människor

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Försäkringskassan. Vår community är redo att svara.Ställ en fråga

• Försäkringskassan
  • Jobbsäkerhet och befordran
Berätta hur vi kan förbättra den här sidan
Vad skulle du vilja lägga till eller ändra?