Försäkringskassan

Recensioner från anställda som Handläggare på Försäkringskassan

Svårt att ge en rättvis bild av tempo på arbetsplatsen då det varierar från vecka till vecka.
Jobbar många bra människor under enorm belastning.
Fördelar
Ganska bra läge
Nackdelar
Usel lön
Allt du gör kontrolleras, du bedöms efter din statistik, dålig lön trots högskoleutbildning, mycket högstadienivå där kollegorna snackar skit. Du är konstant kontrollerad vilket känns jobbigt när man är på plats...utöver dessa saker så hatar hela sverige dig. Positivt är friskvårdstimma, friskvårdsbidrag
Nu för tiden är inte rolig längre jobba på FK. Mycke kontroll på allt, man tänker vara på produktion inte på meddearbetare.
omänskliga arbetsförhållanden med dagismiljö där medarbetarna är 20-30 år gamla och oerfarna, pratar bakom rygg, kritiserar varandra. Blir man sjuk är de dina kollegor som ska jobba med dina ärenden vilket gör att man aldrig kan planera sitt och att man får enorma skuldkänslor om man är tvungen att vabba eller är sjuk pga de andra blir överbelastade. Du blir överkontrollerad av både chefen och teamet som ska veta i detalj allting du gör eller inte gör, även privata saker. Enhetscheferna är ett skämt, hotar gärna om du inte alltid säger ja och har ingen koll på lagarna mm eftersom de själva är typ 30 och oerfarna. Väldigt oproffisga. Det är inte konstigt att Fk ofta hamnar på nyheter pga deras absurda beslut med tanke på tankesättet och arbetsmiljön som finns. Och inte heller att de alltid söker personal. Många som slutar, undrar varför...
Fördelar
hissen fungerar bra
Nackdelar
2 månaders uppsägning istället för bara en halvdag
Bra bra skulle man nog kunna säg, det är väl'a trevligt helt enklet.
Intressant och rolig arbetsplats om man trivs att arbeta med myndighetsutövning.
Arbetsmiljön är dynamisk och präglas av teamarbete.
Arbetet är roligt för att man får mycket kunskap om hur samhället och vården fungerar och kommer in i olika miljöer som kan vara stänga för personer utan en viss utbildning. Jag har lärt mig mycket om hur sjukdomar och vården fungerar, samt även olika typer av arbetsgivare. Jag har haft många roliga kollegor och det har alltid varit en god stämning på jobbet. Nackdelen har varit en stor personal omsättning, hög arbetsbelastning och otydlig målsättning.
Nackdelar
Finns inga förmåner.
Bra klimat bland kollegor med kunde vara tydligare direktiv från arbetsgivaren.
Fördelar
Förmåner med anställnignen
Det svåraste med arbetet är att det är stor personalomsättning vilket leder till att andra får för mycket att göra vilket leder till stress.
Fördelar
Att kunna arbeta hemifrån, bra flex
Nackdelar
Hård arrbetsbelastning
Jag utreder och beslutar i över 120 sjukpennings ärende, att samordna resurser för att hjälpa den som är sjukskriven att komma tillbaka till arbetslivet. Jag och mina arbetskollegor strävar efter att hantera alla ärenden enkelt, snabbt och rätt. Respekt och engagemang präglar vårt arbete. Jag har kunskap om socialförsäkringens effekter för individ och samhälle och agerar aktivt för att socialförsäkringen och mitt arbetssätt anpassas till ändrade behov i samhället.
Fördelar
Träffa människor
Jag jobbade med olika uppgifter som aktivitetsstöd, TFP och liknande