Försäkringskassan

Recensioner från anställda som Försäkringshandläggare på Försäkringskassan

Försäkringshandläggare6 recensioner
Generellt sett roliga och utmanande arbetsuppgifter. Nyanställda får bra handledning och arbetsmiljön är väldigt bra. Har många härliga kollegor.
Den som ger sig in på det här jobbet bör vara redo på att man kommer att behöva ge folk avslagsbeslut ibland, vilket aldrig är roligt. Många kommer aldrig vara nöjda med myndighetens arbetsinsats och är väldigt verbala med sin frustration.

Vissa arbetsuppgifter blir lätt monotona efter ett tag, men då Försäkringskassan är en stor myndighet finns många möjligheter att byta till en annan avdelning i så fall.

Myndigheten erbjuder många trevliga förmåner såsom friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme per vecka.
Fördelar
Flexibilitet i arbetsplats och många förmåner + lätt att balansera arbetsliv och fritid
Nackdelar
Kan vara psykologiskt påfrestande arbetsuppgifter
Bra förmåner, total styrt arbete. Dåliga beslut, spontana ändringar.
Fördelar
Bra flex, förmåner
Nackdelar
spontana beslut och ändringar.
Man lär sig något nytt varje dag. Bra gemenskap!!!
Det är en trevlig och intressant arbetsmiljö. Väldigt bra arbetskamrater. Mina chefer var skickliga i sitt arbete på alla områden!
I mitt dagliga arbete som försäkringshandläggare ansvarar jag
för att rättsäkert handlägga ärenden i enlighet med gällande

regler och efter aktuella processer.

Den största utmaningen är att vi har påbörjat att jobba med Lean som i grund och botten handlar om ständiga förbättringar.

En stor utmaning då man är väldigt styrd efter de reglar och lagar som vi dagligen stödjer oss mot.

Svåraste delen är att varje ärende är unikt och det är mycket handpåläggning. Stor noggrannhet krävs för att kunna fatta rätt beslut och normalt sätt är de flesta ärenden väldigt utredande.

Det kräver att man själv ansvarar för att hålla sig uppdaterade på de lagändringar samt rutiner som ständigt uppdateras.

Det bästa delen av jobbet är att man alltid lär sig någonting nytt och att en god laganda finns på vårt team.
Fördelar
Friskvård genom friskvårdbidrag och möjlighet till friskvårds timme samt flex.
Nackdelar
Tidsbegränsad anställningar.
Meningsfullt att göra bedömningar till individens fördel. Kommer i kontakt med mycket folk som har olika nedsättningar i arbetsförmågan. Intressanta samtal.
Fördelar
Bra anställningsförmåner. bra arbetstider
Nackdelar
Hög arbetsbelastning