Försäkringskassan

Recensioner från anställda på Försäkringskassan i Stockholm

Fina kollegor och bra arbetsmiljö. Det kan vara stressigt mellan varven men betydligt lugnare än på andra företag. Dåligt ledarskap drar ner betyget.
Fördelar
Bra semester, bra förmåner.
Nackdelar
Dåliga chefer.
Nu för tiden är inte rolig längre jobba på FK. Mycke kontroll på allt, man tänker vara på produktion inte på meddearbetare.
En typisk dag ser ut så här: man stressar sig från möte till handläggning, telefoni och handläggning igen. Mentalt Krävande jobb , mycket komplex och med mycket ansvar eftersom man påverkar andras liv. Dem flesta kollegor trevliga men jobbar som robotar. Det märks att många inte trivs. Hög arbetsbelastning för man jobbar efter mål, cheferna ”spionerar” och är många är arroganta på sitt sätt, flextid tillämpas inte om man måste fråga varje gång man går hem tidigare. Besviken av att arbeta där...skulle inte rekommenderas om man inte klarar av mycket stress och krav.
Fördelar
Friskvårdsbidrag och semester
Nackdelar
Stress, hög arbetsbelastning, chefer, lön, arbetsmiljö.
Bra bra skulle man nog kunna säg, det är väl'a trevligt helt enklet.
Att serva folk som vaktmästare var underbart. Trevlig personal och arbetskamrater. Jo det fanns en del som kanske inte var helt arbetsvilliga men arbetet hanns med så det gjorde ingeting. Hade det inte varit för att jag frukate att jag aldrig skulle byta jobb så hade jag nog inte slutat :)
Fördelar
Innebandy, bra mat
Nackdelar
en del arbetskollegor gjorde just ingeting
Intressant och rolig arbetsplats om man trivs att arbeta med myndighetsutövning.
Många möjligheter att kunna påverka och få nya utmaningar!
Jag arbetar som prognosanalytiker på avdelningen analys och prognos på försäkringskassans huvudkontor. Jag jobbar primärt med två uppdrag, utgiftsprognoser och ärendevolymsprognoser. Utgiftsprognoserna görs på uppdrag av regeringen fem gånger per år och är vårt viktigaste uppdrag. Utgiftsprognoserna används som underlag till regeringens budgetarbete och har stor vikt då Försäkringskassan administrerar drygt 200 miljarder kronor per år. Ärendevolymsprognoserna används för att planera personalstyrkan för de olika förmånerna. Jag har arbetat med flertalet av våra prognosmodeller och ansvarar idag för sjuk och aktivitetsersättningsområdet. Vi arbetar främst i SAS och Excel i dagsläget men arbetar med att migrera ifrån excel till enbart SAS. Jag är drivande i vårt automatiseringsarbete och har varit på SAS Analytics i London och SAS Global Forum i Washington senaste året.
Fördelar
trygghet
Nackdelar
långsamt