Försäkringskassan

Recensioner från anställda på Försäkringskassan

Hittade 71 recensioner som matchade sökningenVisa alla 72 recensioner

Blandad kompott

När jag började på FK 2016 gick jag in med en lön på 24 800 kronor på underhållsstöd och idag 2022 har jag 28 200 kronor så det är min löneutveckling på 6 år.Gör jag något fel? Inte direkt utan på varje lönesamtal får jag till mig att jag har hög produktion, bra kvalitet, bra rättsäkerhet och ska fortsätta så. Felet jag har gjort är att byta förmåner, högre lön inom FK för ny förmån är att konkurrera med sig själv. Det är bara mot sjukpenning/kontroll och omprövning som du kan förväntas få högre lön för det är en utredartjänst resterande förmåner ingen större skillnad utan kan snarare vara en nackdel för dig.Vidare är vi handläggare även kundservice gentemot folket vilket innebär att handläggarna sitter på FK kundtjänst nummer och tar samtal 2-4 timmar i sträck (vanligast 2 timmar) mellan 2-3 gånger i veckan och även längden på samtalen mäts. Har du onödigt långa samtal så kan det också påverka lönen men observera att du ska kunna hjälpa till om någon behöver hjälp att fylla i en ansökan vilket oftast innebär ett samtal som är onödigt långt. Slänger du även in språk svårigheter så är det garanterat för långt så där faller jag i min löneutveckling för jag bryr mig om mina medmänniskor och vill hjälpa dem.Vidare på lönen ex i förmånen underhållsstöd så kan du inte vänta dig en hög löneutveckling första året så ta inte ut dig utan ta det lugnt! Större delen av mina kollegor fick en lönehöjning på 300kr första året, jag fick 700kr men jag tog ut mig och blev även handledare åt nyanställda och teknik coach.I förmånen underhållsstöd finns så mycket att lära sig som anstånd, -

Fördelar

Flex, semester, utredningar

Nackdelar

Lön, stressigt, mängden

Fk ser dig inte

I princip omöjligt att utvecklas, oavsett hur mycket du levererar syns du inte. Fk ser varken kvantitet eller kvalitet. Det är mycket snack men ingen hockey...

Fördelar

Nackdelar

Många

Insikter om Försäkringskassan

Baserat på 8 enkätsvar
Detta uppskattar medarbetare
  • Stödjande miljö
  • Flexibla tider och platser
  • Möjlighet att uppfylla personliga mål
Förbättringsområden
  • Allmän trivsel
  • Rimlig lön för jobbet
  • Fritt från stress

För hög arbetsbelastning

En lång och bra utbildning inledde min anställning. Därefter var ärendemängden allt för hög. Av 20 i min grupp slutade hälften inom ett år. Min chef gjorde allt hon kunde för att stötta oss men vi var helt enkelt för få. De anställde kontinuerligt men det verkar som om fler slutade än som började. Jag blev så stressad och mådde dåligt. Slutade.

Fördelar

längre semester

Nackdelar

Allt för hög arbetsbelastning

Sök inte jobb här!

Sök inte jobb här om du vill må bra och tycka det är roligt att gå till jobbet. Fick en mindre chock när jag började och anade snabbt att detta är en usel arbetsgivare med ohälsosam arbetsmiljö. Ganska snabbt insåg jag att man bara är ett anställningsnummer som hade en uppgift; prestera! Klarade inte någon kraven som kom efter en kort tid så avslutades provanställningen med ord från chefen som ”jag är besviken på dig”, ”du är den sämsta av de sämsta” och så vidare. Trots att man på intervjun blev lovad stort stöd om man behövde. Urusel introduktion till arbetsuppgifterna, iskalla mellanchefer som har koll på varje steg du tar och allt du gör, som pratar illa om kollegor inför andra anställda och totalt saknar empati och medmänsklighet.En mycket kall arbetsplats!Enahanda arbetsuppgifter utan större variation. Kontorslandskap med hög ljudvolym och man har ingen egen plats och man får släpa runt sina saker i en liten låda. Många hade en inre stress över produktionskraven och ville knappt ta lunch eller rast. Att jag stod ut i sex månader är ett under!Så här i efterhand förstår jag varför myndigheten söker personal så ofta. Evigt tacksam att vara därifrån och att ha fått ett nytt fantastiskt jobb.

Fördelar

Läkarbesök på betald arbetstid. Flextid.

Nackdelar

Stress, osund miljö, usla chefer och som anställd är du inte värd något alls.

Rörigt och ohälsosamt

Försäkringskassan har tappat allt som är normal rak arbetsrelaterad dialog och social samvaro mellan personalen. Faktumet att myndigheten inte får tillräckligt pengar för att utföra sina uppdrag går inte att komma ifrån. Man prövar olika koncept för att leda verksamheten varav ingen riktigt passar, som går emot den forskning som finns och som är etiskt tveksamma. Det sitter folk på positioner där de gör processer som inte leder någon vart med konstigt tillgjort språk för olika områden så att det ska se ut som att de gör något på sin arbetstid. Mellancheferna och personalen är ofta skadade av stress men märker det inte själva eller så har de helt gett upp. Nedåtkommunikation och aggressivt beteende förekommer ofta, blandat med hjälpsökande. Kollegor bevakar varandra i skräck för att någon ska ha det bättre än de själva. Överkontroll via datorn att du verkligen sitter där hela tiden. Överkontroll av chefen som verkar tro att du istället för att arbeta gör något annat. Osakliga löneskillnader mellan äldre och nyanställd personal som ej rättas till. Kollektivavtal följs inte om de inte påtalas. APTn där allt som sägs sen ska bortförklaras och som hålls för att personalen mest ska få ut sina känslor men inget förs vidare. Arbetsmiljö där du inte kan koncentrera dig. Anställda kan bli uppmanade att söka annat arbete eller intalas vara sjuka om de är kritiska. Och tro inte att du kan något, speciellt inte om du är kvinna. Men var samtidigt positiv! Panoptikon, psykisk misshandel och böckerna 1984, Kallocain samt Kafkas Processen i en och samma myndighet.

Fördelar

Intressanta och stimulerande arbetsuppgifter, friskvårdsbidrag m.m.

Nackdelar

Mycket dålig arbetsmiljö.

Ingen är så dålig arbetsgivare som staten

ST har haft reklamen "nästan ingen arbetsgivare är så dålig som staten" men min erfarenhet av Försäkringskassan gör att jag skulle vilja säga att det är den absolut sämsta arbetsgivaren jag haft. Lönemässigt ligger de i linje med andra statliga verk för handläggare/utredare, samma typer av kollektivavtal i grunden, friskvårdsavtal m.m. Inget speciellt där. Du kan ju glömma dock att den årliga lönerevisionen är något annat än ett spel för galleriet, budgeteringen tillåter inte att du ska tilldelas någon större lönepott, så du får oftast en reallönesänkning i relation till inflationen.Har jobbat på två förmåner - båda lider av samma problem i stort sett, vilka båda måste härstamma från någon kultur som etablerats nere på HK. Man har en patologisk tilltro till LEAN och produktionsstyrning, till den grad att man monterat ner allt som är stimulerande och utmanande i ett arbete. Du känner dig verkligen som en fabriksarbetare vid ett löpande band. Det finns en bra podd som heter Sociologipodden som i avsnittet "Försäkringskassans inre liv" beskriver en hel del av de problem som finns hos denna arbetsgivare.Det andra problemet är mellancheferna (enhetscheferna) som allt som oftast är underkvalificerade för att vara chef i någon annan verksamhet. De vill inte kännas vid något ledarskapsansvar utan agerar som handdockor åt ledning i att pumpa ut den senaste indoktrineringen som medarbetarna ska ta till sig.Sen har vi ju den fullständiga misstro som Kassan haft mot hemarbete, bara för att sedan på en dag lösa upp det och köra fullskalig hemarbete i två år utan att till det minsta -

Vidrigt

Trevliga, kunniga kollegor, goda intentioner, men fullständigt omöjlig arbetssituation. Och inkompetent ledning.

En röra

Mer fokus på kvantitet än kvalitet. Väldigt byråkratiskt. Segdragna och komplexa ärenden med dålig vägledning från handledare/chef. Monotona och enformiga chefer som fokuserar mer på siffror och att passa upp till ledningen än att stödja sina medarbetare i arbetet och se till att medarbetarna har rätt stöd och förutsättning för att klara av det.Man förväntas redan tidigt, trots ingen erfarenhet inom Försäkringskassan, kunna gissa sig fram och vägleda sig själv i ärendena och fram till beslut. Alldeles för mycket eget ansvar. När man i vissa fall har bett om hjälp, pga väldigt komplexa ärenden, har man fått till svar: ''Det är ditt ärende och du som äger det, du förväntas göra allt själv och ingen kommer hjälpa dig.'' Att arbeta på Försäkringskassan innebär att man arbetar med folks hälsa och skattepengar, trots det får man minimalt med hjälp. Man förväntas stå för saker som man själv inte tror på och får ta tuffa beslut och förklara dessa för kunderna, trots att man kanske egentligen inte alls håller med. Man drar ut på saker och går runt i cirklar, komplicerar ärenden mer än vad som skulle behövas. Har svårt att känna att man faktiskt hjälper människor på riktigt. Har haft fall där man tydligt sett att kunden inte kommer kunna bli arbetsförmögen igen, trots det ifrågasätter handledare/chef och försöka dra i varenda vrå för att man inte ska utesluta ett avslag.Det är hela tiden nya regler och ändringar, och ingen som informerar om detta tydligt.

Fördelar

Fler semesterdagar som statligt anställd, Friskvårdsbidrag om 3000 kr + friskvårdstimme varje vecka, Möjlighet till flex.

Nackdelar

Avancerad introduktion, Dålig stöttning i ärenden, Segdragna ärenden, Öppet kontorslandskap - Du sitter tätt intill andra & övervakas, ingen garanti till koncentration på arbetstid.

Stressig arbetsmiljö, ledningen bryr sig inte om personalens mående, låga löner, inga belöningar och många långtidssjukrivna: utbrändhet.

Svåra beslut ska tas under stress med indivuella produktionsmål. Månadssamtal med chef varje månad över ens produktion, vilket gör att man känner sig piskad. Går inte att ha bra kvalitet om fokus är på kvantitet. Man ska vara som en robot. Tufft också att ha att göra med människor som är sjuka och mår psykist dåligt. Man får lite hjälp om man ska ta egna tuffa beslut, hela tiden nya regler och ändringar. Svårt att ta in svåra lagar och beräkningar. Inte som att vara handläggare på andra myndigheter, mycket mer komplicerat men man får ändå lägre lön. Chefer och ledning bryr sig inte om dålig arbetsmiljö och belönar inte bra arbete. Jobbar du bra ska du bara jobba hårdare, trots låg lön och inga morötter. Vissa handläggaretyper har högre status och får gehör medan andra med lägre status utnyttjas och ska vara en slags servicefunktion (som får fler och fler arbetsuppgifter men inte får högre lön för det.)

Fördelar

Friskvård, bra arbetstider, flextid, många dagar semester.

Nackdelar

Urlåga löner, stressig arbetsmiljö, produktionsbaserat, man ska vara som en robot, cheferna mäter allt.

Hög risk att fara illa p.g.a cheferna

Jag tänker på bristerna i förlossningsvården där barnmorskorna säger upp sig på löpande band. Även om det är olika jobb så känner man igen från Försäkringskassan den oerhörda bristen på lojalitet och förståelse som finns hos chefer gentemot anställda som är närmast kund.T ex Chef MM som inte förstod och sa att jag pratade för mycket om telefonerna som ständigt ringde och denna chef kunde inte förstå att jag inte kunde göra hur många ärenden som helst. Jag borde inte heller få mer tid till specialist. Det var ingen flaskhals i hanteringen att behöva vänta på rådgivning. I andra verksamheter så får ju chefer också möta och hjälpa kunder, t ex chefer på sjukhus eller tandläkaren. Chefer på Fk handlade ALDRIG några ärenden, var inte stödjande gentemot personalen som handlade ärenden och det gick inte att ta upp problem med dem utan att det skulle användas emot en senare. Gärna vid lönesättning eller om en sökte nytt jobb internt.Chef MM klagade på att jag inte gjorde fler ärenden när jag var handledare.De pratade illa om personalen och hade favoriter.En chef kallade in mig på intervju för en annan tjänst mitt i semestern, för att senare endast flytta om personal internt på enheten.Chef JJ kunde inte uppföra sig som folk utan ville bruka våld mot lokalstrategen. JJ skrek idiot om kollega på annan avdelning, spred dålig stämning och tillät dessutom mobbing inom teamet.Trots att cheferna själva presterade så dåligt så ville de gärna kontrollera andra och försöka stressa personalen att göra fler ärenden.Cheferna kunde till och med ljuga och hitta på att jag blev anställd -

Fördelar

Kontorstider

Nackdelar

Mycket stillasittande och stress

Kul

Enkelt utformat så att den är enkel att använda och svara på

Mycket olika arbetsområden att arbeta inom och även möjlighet att byta områden. Mkt bra utbildning hos arb.giv.

Stor möjlighet att byta arbetsområde.Stor möjlighet till eget ansvar delar i verksamheten, ex teamkoordinator, handledare, projektansvarig.Mycket bra grundutbildning hos arbetsgivaren,knappt ett år med fortsatt handledning efter grundutbildningen Bra lång semester.Gott om arbetsplatser, kontor inom Sverige. Krav på högskoleutbildning för anställning.

Fördelar

Lång semester och antal dagar ökar med stigande ålder.

Nackdelar

Sämre lön än inom privata sektorn.

Byråkratiskt

Många mellanchefer och tålamod behövdes innan förändringar skedde, om det skedde.Snabba förändringar med lagar och regler, allt skulle läggas på minnet.

Fördelar

Arbetskamraterna

Nackdelar

Bra organisation att jobba med.

Det är roligt och lärande att jobba på försäkringskassan.

Fördelar

Flexibla arbetstider

Nackdelar

Hittade inga

Produktion och flera elaka chefer

När jag började på Försäkringskassan för 21 år sedan var det mycket bättre än nu. Visst det fanns problem då också men nu är situationen ibland helt hopplös. Vi som är äldre vet cheferna att det är svårt att få ett andra jobb och då får man stå ut med mycket. Trakasserier, utskällningar och främst dålig löneutveckling. För att få det här jobbet måste man ha en högskoleutbildning men många är mycket lågavlönade. Vid varje löneförhandling får man veta att det finns inte så mycket pengar och att man har ju för dålig produktion och inte värd någon löneökning. Cheferna ställer orimliga krav på produktion och att man även ska handlägga ärenden till kollegor som inte är i tjänst. Cheferna kan slänga ut sig det mest otrevliga till sina medarbetare, spionera, visa aggressivitet och hota.

Fördelar

Med tillstånd från chefen kan man få jobba hemifrån friskvårdsbidrag 35 dagars semester

Nackdelar

Elaka chefer, otrivsamma kontor, rädda kollegor

Självtillräklig

Självtillräklighet. Att utan utbildning bedöma människors hälsa är inte vettigt.

Inte bra

Man blir inte uppskattad för sitt arbete utan känner sig utbytbar.

Fördelar

Många semesterdagar, flexmöjligheter

Nackdelar

Man får inte ta ut varken semester eller flex när man vill/behöver.

Bra fysisk miljö

Jättefin kontorsmiljö, ABA , oerhört stressigt och kontrollerande för nyanställda. Klarar man inte pressen hittar depå fel som man gjort och provanställningen avbryts

Fördelar

Flextid

Giving width experience

Experience in government agency work. Possibility to develop in different areas and learn many systems and methods. Very good atmosphere and great colleagues.

Bra

Arbetar i 8 år högt tempo men givande arbetsuppgifter. Det finns många möjligheter till andra arbetsområden inom myndigheten och karriärsmöjligheter.

Relaxed and productive

Great work environment, would absolutely recommend. Really enoyed my time here although upper managment made some strange decisions at times. Excellent colleagues and benefits.

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Försäkringskassan. Vår community är redo att svara.Ställ en fråga

Jämför Försäkringskassan med

• Försäkringskassan