Försäkringskassan

Recensioner från anställda på Försäkringskassan

Hittade 62 recensioner som matchade sökningenVisa alla 63 recensioner

Kul

Enkelt utformat så att den är enkel att använda och svara på

Hög risk att fara illa p.g.a cheferna

Jag tänker på bristerna i förlossningsvården där barnmorskorna säger upp sig på löpande band. Även om det är olika jobb så känner man igen från Försäkringskassan den oerhörda bristen på lojalitet och förståelse som finns hos chefer gentemot anställda som är närmast kund.T ex Chef MM som inte förstod och sa att jag pratade för mycket om telefonerna som ständigt ringde och denna chef kunde inte förstå att jag inte kunde göra hur många ärenden som helst. Jag borde inte heller få mer tid till specialist. Det var ingen flaskhals i hanteringen att behöva vänta på rådgivning. I andra verksamheter så får ju chefer också möta och hjälpa kunder, t ex chefer på sjukhus eller tandläkaren. Chefer på Fk handlade ALDRIG några ärenden, var inte stödjande gentemot personalen som handlade ärenden och det gick inte att ta upp problem med dem utan att det skulle användas emot en senare. Gärna vid lönesättning eller om en sökte nytt jobb internt.Chef MM klagade på att jag inte gjorde fler ärenden när jag var handledare.De pratade illa om personalen och hade favoriter.En chef kallade in mig på intervju för en annan tjänst mitt i semestern, för att senare endast flytta om personal internt på enheten.Chef JJ kunde inte uppföra sig som folk utan ville bruka våld mot lokalstrategen. JJ skrek idiot om kollega på annan avdelning, spred dålig stämning och tillät dessutom mobbing inom teamet.Trots att cheferna själva presterade så dåligt så ville de gärna kontrollera andra och försöka stressa personalen att göra fler ärenden.Cheferna kunde till och med ljuga och hitta på att jag blev anställd -

Fördelar

Kontorstider

Nackdelar

Mycket stillasittande och stress

Mycket olika arbetsområden att arbeta inom och även möjlighet att byta områden. Mkt bra utbildning hos arb.giv.

Stor möjlighet att byta arbetsområde.Stor möjlighet till eget ansvar delar i verksamheten, ex teamkoordinator, handledare, projektansvarig.Mycket bra grundutbildning hos arbetsgivaren,knappt ett år med fortsatt handledning efter grundutbildningen Bra lång semester.Gott om arbetsplatser, kontor inom Sverige. Krav på högskoleutbildning för anställning.

Fördelar

Lång semester och antal dagar ökar med stigande ålder.

Nackdelar

Sämre lön än inom privata sektorn.

Byråkratiskt

Många mellanchefer och tålamod behövdes innan förändringar skedde, om det skedde.Snabba förändringar med lagar och regler, allt skulle läggas på minnet.

Fördelar

Arbetskamraterna

Nackdelar

Bra organisation att jobba med.

Det är roligt och lärande att jobba på försäkringskassan.

Fördelar

Flexibla arbetstider

Nackdelar

Hittade inga

Produktion och flera elaka chefer

När jag började på Försäkringskassan för 21 år sedan var det mycket bättre än nu. Visst det fanns problem då också men nu är situationen ibland helt hopplös. Vi som är äldre vet cheferna att det är svårt att få ett andra jobb och då får man stå ut med mycket. Trakasserier, utskällningar och främst dålig löneutveckling. För att få det här jobbet måste man ha en högskoleutbildning men många är mycket lågavlönade. Vid varje löneförhandling får man veta att det finns inte så mycket pengar och att man har ju för dålig produktion och inte värd någon löneökning. Cheferna ställer orimliga krav på produktion och att man även ska handlägga ärenden till kollegor som inte är i tjänst. Cheferna kan slänga ut sig det mest otrevliga till sina medarbetare, spionera, visa aggressivitet och hota.

Fördelar

Med tillstånd från chefen kan man få jobba hemifrån friskvårdsbidrag 35 dagars semester

Nackdelar

Elaka chefer, otrivsamma kontor, rädda kollegor

Självtillräklig

Självtillräklighet. Att utan utbildning bedöma människors hälsa är inte vettigt.

Inte bra

Man blir inte uppskattad för sitt arbete utan känner sig utbytbar.

Fördelar

Många semesterdagar, flexmöjligheter

Nackdelar

Man får inte ta ut varken semester eller flex när man vill/behöver.

Bra fysisk miljö

Jättefin kontorsmiljö, ABA , oerhört stressigt och kontrollerande för nyanställda. Klarar man inte pressen hittar depå fel som man gjort och provanställningen avbryts

Fördelar

Flextid

Giving width experience

Experience in government agency work. Possibility to develop in different areas and learn many systems and methods. Very good atmosphere and great colleagues.

Bra

Arbetar i 8 år högt tempo men givande arbetsuppgifter. Det finns många möjligheter till andra arbetsområden inom myndigheten och karriärsmöjligheter.

Relaxed and productive

Great work environment, would absolutely recommend. Really enoyed my time here although upper managment made some strange decisions at times. Excellent colleagues and benefits.

Okej

Svårt att ge en rättvis bild av tempo på arbetsplatsen då det varierar från vecka till vecka.

Stelt och sterilt

Jobbar många bra människor under enorm belastning.

Fördelar

Ganska bra läge

Nackdelar

Usel lön

Tråkigt, stressigt dålig miljö

Allt du gör kontrolleras, du bedöms efter din statistik, dålig lön trots högskoleutbildning, mycket högstadienivå där kollegorna snackar skit. Du är konstant kontrollerad vilket känns jobbigt när man är på plats...utöver dessa saker så hatar hela sverige dig. Positivt är friskvårdstimma, friskvårdsbidrag

stressit och missnöjd

Nu för tiden är inte rolig längre jobba på FK. Mycke kontroll på allt, man tänker vara på produktion inte på meddearbetare.

Stressigt, krävande, lågbetalt arbete..

En typisk dag ser ut så här: man stressar sig från möte till handläggning, telefoni och handläggning igen. Mentalt Krävande jobb , mycket komplex och med mycket ansvar eftersom man påverkar andras liv. Dem flesta kollegor trevliga men jobbar som robotar. Det märks att många inte trivs. Hög arbetsbelastning för man jobbar efter mål, cheferna ”spionerar” och är många är arroganta på sitt sätt, flextid tillämpas inte om man måste fråga varje gång man går hem tidigare. Besviken av att arbeta där...skulle inte rekommenderas om man inte klarar av mycket stress och krav.

Fördelar

Friskvårdsbidrag och semester

Nackdelar

Stress, hög arbetsbelastning, chefer, lön, arbetsmiljö.

Dåligt utvecklings möjlighet

Inom försäkringskassan var det svårt och kunna utvecklas.

Fördelar

semester, träningsmöjlighet, flex

Nackdelar

stressigt arbete som alla klarar inte av.

Bra arbetsklimat, härliga kollegor, låg lön.

Flexibla arbetstider, trevliga kollegor, teamkänsla. Lite för låg lön men jag lärde mig mycket om hur samhället fungerar.

Fördelar

arbetstiderna flexibilitet

Nackdelar

låg lön

Utvecklande och

Generellt sett roliga och utmanande arbetsuppgifter. Nyanställda får bra handledning och arbetsmiljön är väldigt bra. Har många härliga kollegor. Den som ger sig in på det här jobbet bör vara redo på att man kommer att behöva ge folk avslagsbeslut ibland, vilket aldrig är roligt. Många kommer aldrig vara nöjda med myndighetens arbetsinsats och är väldigt verbala med sin frustration. Vissa arbetsuppgifter blir lätt monotona efter ett tag, men då Försäkringskassan är en stor myndighet finns många möjligheter att byta till en annan avdelning i så fall. Myndigheten erbjuder många trevliga förmåner såsom friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme per vecka.

Fördelar

Flexibilitet i arbetsplats och många förmåner + lätt att balansera arbetsliv och fritid

Nackdelar

Kan vara psykologiskt påfrestande arbetsuppgifter

Denna recension är grundad på min upplevelse av mina dagar som praktikantelev på utdataavdelningen på Försäkringskassan Sundsvall.

Dagen började med att hantera post på utdataavdelningen och följdes av en del pauser i det fysiska arbetet. Jag lärde mig att försändelser till miljontals medborgare i Sverige tas omhand i Sundsvall. Personalen var mycket trevlig och tog god hand om mig. Arbetsplatsen var mycket högljudd och det var tur att hörselskydd fanns i närheten. Den svåraste delen av arbetet var det tyngsta arbetet då man skulle lyfta plastbackar fyllda med post. Det bästa med dessa praktikantdagarna var att personalen var så hängiven och positiv.

Fördelar

Gratis varm choklad samt kaffe.

Nackdelar

Hög ljudnivå.

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Försäkringskassan. Vår community är redo att svara.Ställ en fråga

3.4

• Försäkringskassan
Berätta hur vi kan förbättra den här sidan
Vad skulle du vilja lägga till eller ändra?