Försäkringskassan

Recensioner från anställda på Försäkringskassan

Arbetar i 8 år högt tempo men givande arbetsuppgifter. Det finns många möjligheter till andra arbetsområden inom myndigheten och karriärsmöjligheter.
Experience in government agency work. Possibility to develop in different areas and learn many systems and methods. Very good atmosphere and great colleagues.
Great work environment, would absolutely recommend. Really enoyed my time here although upper managment made some strange decisions at times.

Excellent colleagues and benefits.
Svårt att ge en rättvis bild av tempo på arbetsplatsen då det varierar från vecka till vecka.
Jobbar många bra människor under enorm belastning.
Fördelar
Ganska bra läge
Nackdelar
Usel lön
Allt du gör kontrolleras, du bedöms efter din statistik, dålig lön trots högskoleutbildning, mycket högstadienivå där kollegorna snackar skit. Du är konstant kontrollerad vilket känns jobbigt när man är på plats...utöver dessa saker så hatar hela sverige dig.

Positivt är friskvårdstimma, friskvårdsbidrag
Nu för tiden är inte rolig längre jobba på FK.
Mycke kontroll på allt, man tänker vara på produktion inte på meddearbetare.
En typisk dag ser ut så här: man stressar sig från möte till handläggning, telefoni och handläggning igen. Mentalt Krävande jobb , mycket komplex och med mycket ansvar eftersom man påverkar andras liv. Dem flesta kollegor trevliga men jobbar som robotar. Det märks att många inte trivs. Hög arbetsbelastning för man jobbar efter mål, cheferna ”spionerar” och är många är arroganta på sitt sätt, flextid tillämpas inte om man måste fråga varje gång man går hem tidigare. Besviken av att arbeta där...skulle inte rekommenderas om man inte klarar av mycket stress och krav.
Fördelar
Friskvårdsbidrag och semester
Nackdelar
Stress, hög arbetsbelastning, chefer, lön, arbetsmiljö.
Inom försäkringskassan var det svårt och kunna utvecklas.
Fördelar
semester, träningsmöjlighet, flex
Nackdelar
stressigt arbete som alla klarar inte av.
Flexibla arbetstider, trevliga kollegor, teamkänsla.
Lite för låg lön men jag lärde mig mycket om hur samhället fungerar.
Fördelar
arbetstiderna flexibilitet
Nackdelar
låg lön
Generellt sett roliga och utmanande arbetsuppgifter. Nyanställda får bra handledning och arbetsmiljön är väldigt bra. Har många härliga kollegor.
Den som ger sig in på det här jobbet bör vara redo på att man kommer att behöva ge folk avslagsbeslut ibland, vilket aldrig är roligt. Många kommer aldrig vara nöjda med myndighetens arbetsinsats och är väldigt verbala med sin frustration.

Vissa arbetsuppgifter blir lätt monotona efter ett tag, men då Försäkringskassan är en stor myndighet finns många möjligheter att byta till en annan avdelning i så fall.

Myndigheten erbjuder många trevliga förmåner såsom friskvårdsbidrag och en friskvårdstimme per vecka.
Fördelar
Flexibilitet i arbetsplats och många förmåner + lätt att balansera arbetsliv och fritid
Nackdelar
Kan vara psykologiskt påfrestande arbetsuppgifter
Dagen började med att hantera post på utdataavdelningen och följdes av en del pauser i det fysiska arbetet. Jag lärde mig att försändelser till miljontals medborgare i Sverige tas omhand i Sundsvall. Personalen var mycket trevlig och tog god hand om mig. Arbetsplatsen var mycket högljudd och det var tur att hörselskydd fanns i närheten. Den svåraste delen av arbetet var det tyngsta arbetet då man skulle lyfta plastbackar fyllda med post. Det bästa med dessa praktikantdagarna var att personalen var så hängiven och positiv.
Fördelar
Gratis varm choklad samt kaffe.
Nackdelar
Hög ljudnivå.
Fina kollegor och bra arbetsmiljö. Det kan vara stressigt mellan varven men betydligt lugnare än på andra företag.

Dåligt ledarskap drar ner betyget.
Fördelar
Bra semester, bra förmåner.
Nackdelar
Dåliga chefer.
Bra jobb om du gillar monotont och enformigt arbete. Orimliga krav på utbildning med tanke på vad tjänsten faktiskt innebär.

För den som är högskoleutbildad öär tröttna på det monotona arbetet efter någon månad bara, sök något mer givande, du vill inte spendera din framtid med att klistra kuvert.

Kunderna tror att man kan trolla med knäna, sanningen är att man bara skyfflar papper i fack, reciterar det som står på hemsidan och har noll inflytande i det faktiska arbetet som utförs av handläggarna. Majoriteten av människor som söker sig till kontoren är av utländsk härkomst, nyanlända eller människor som har mycket kontakt med andra myndigheter, kommun etc. M.a.o. se till att ha gott om tålamod.
Fördelar
friskvårdstimme, flex
Nackdelar
tråkigt
Det var bra erfarenhet att få därifrån. Jag var praktikant där.
omänskliga arbetsförhållanden med dagismiljö där medarbetarna är 20-30 år gamla och oerfarna, pratar bakom rygg, kritiserar varandra. Blir man sjuk är de dina kollegor som ska jobba med dina ärenden vilket gör att man aldrig kan planera sitt och att man får enorma skuldkänslor om man är tvungen att vabba eller är sjuk pga de andra blir överbelastade. Du blir överkontrollerad av både chefen och teamet som ska veta i detalj allting du gör eller inte gör, även privata saker. Enhetscheferna är ett skämt, hotar gärna om du inte alltid säger ja och har ingen koll på lagarna mm eftersom de själva är typ 30 och oerfarna. Väldigt oproffisga. Det är inte konstigt att Fk ofta hamnar på nyheter pga deras absurda beslut med tanke på tankesättet och arbetsmiljön som finns. Och inte heller att de alltid söker personal. Många som slutar, undrar varför...
Fördelar
hissen fungerar bra
Nackdelar
2 månaders uppsägning istället för bara en halvdag
Bra bra skulle man nog kunna säg, det är väl'a trevligt helt enklet.
Att serva folk som vaktmästare var underbart. Trevlig personal och arbetskamrater. Jo det fanns en del som kanske inte var helt arbetsvilliga men arbetet hanns med så det gjorde ingeting.
Hade det inte varit för att jag frukate att jag aldrig skulle byta jobb så hade jag nog inte slutat :)
Fördelar
Innebandy, bra mat
Nackdelar
en del arbetskollegor gjorde just ingeting
Fk var i detta skede i en omorganisation fas. Stor omställning för alla.vi gjorde så gott vi kunde.
Fördelar
Inte så många
Nackdelar
Omorganisation
Utvecklande , utmanande.
Bra , kompetenta kollegor.
Fördelar
Friskvård, flextid
Krav avtal villkor förhandling plan budget fackförbund arbetsgivare uppdrag
Fördelar
skatteverket
Nackdelar
maffia