Recensioner från anställda på EY

På ey är det högt till tak. Man arbetar självständigt med ett team i ryggen för när der behövs.
Fördelar
Eget ansvar
Nackdelar
Kan bli stressigt
Arbetsplats som utmanar dig och coachar. Fantastiska kollegor och teamanda.
Mycket förändrades i det gamla traditionella tänket som revisor fram till jag slutade. Därefter har utvecklingen gått vidare i rask takt med digitaliserad revision. Bra företag med många möjligheter att förkovra sig.
Fördelar
Möjlighet att göra nya saker
Nackdelar
Mest roliga och utmanande jobb som kan tänkas. Många bollar i luften, avslut på volley, inkastad i ett okänt möte - improvisera. Erfarenheten härifrån går inte att läsa sig till utan måste upplevas på plats.
Fördelar
Många
Nackdelar
Min anställning som senior revisionsmedarbetare, “senior auditor”, hos Ernst & Young AB gav mig gedigen erfarenhet från revision av olika typer av bolag, allt från medelstora till börsnoterade bolag inom finans-, tillverknings- och försäljningssektorn samt inom den offentliga sektorn
Att arbeta med revision på ett bolag som EY erbjuder stor utveckling både personligt och professionellt. De ekonomiska kunskaperna ökar avsevärt och man får lära känna många olika sorters organisationer. Det finns en tydligt intern utbildningsplan, karriärstege samt löneutveckling. På alla dessa plan är det ett arbete som passar mig så alla dessa är faktorer jag behöver i mitt arbetsliv för att känna mig tillags. Dock är det ett arbete som inte erbjuder mycket fritid. Jag har alltid lagt stor vikt på mitt sociala liv och att ha möjlighet att ägna mig åt vad jag tycker om. På EY är jobbet ditt liv, jag eftersträvar snarare en balans mellan arbetet och livet. Överlag har jag lärt mig otroligt mycket av att arbete på EY. Varje dag ser annorlunda ut och erbjuder nya utmaningar. Varje bolag man arbetar med är som ett projekt som ska slutföras.
Fördelar
Utvecklingen
Nackdelar
Brist av fritid
En typisk arbetsdag varierar beroende på säsong. Under hösten är det som ett vanligt kontorjobb, men med något längre dagar. En snittarbetsvecka är på ca 50 timmar. Under vinter/våren är det mer intensivt och arbetsveckorna kan bli både 60 och 70 timmar långa. Sommaren medför därmed relativt lång ledighet, då det är lågsäsong. Arbetet är annars utvecklande och man får se olika sorter företag och organisationer, se hur de arbetar, träffa mycket människor och arbete i olika team. Arbetskollegorna är enligt min mening det bästa och viktigaste med arbetet, och de är verkligen toppen här. Vi har på senare tid haft en del omstruktureringar och möjligtvis till följd av det en ovanligt hög omsättning på personal. Det sistnämnda tillsammans med att det är svårt att hitta en hållbar balans i arbetsliv kontra privatliv ser jag som den tuffare delen av arbetet. Största fördelarena med arbetet, förutom kollegorna. anser jag vara att det är omväxlande på så sätt att du kommer i kontakt med mycket olika kunder och verksamheter.
Fördelar
Övertidsersättning, bra kollegor
Nackdelar
Hög arbetsbelastning, hög pesonalomsättning
Att arbeta med skatterätt för en av de "big four" inom revsionsbranchen har gett mig möjlighet att kontinuerligt fortbilda mig inom den ständigt föränderliga skatterätten. Då bolaget är etablerat i stort sett hela världen har det även gett mig insikt i samt goda möjligheter att få kontakt med och erhålla skatterättslig information från alla delar av världen. Jag har under min tid på bolaget utvecklat mina skatterättsliga färdigheter från att vara nykläckt jurist direkt från universitetet till att vara där jag är idag, tax manager med ansvar för ett antal kunder. Fördelen med att arbeta som konsult är att man kan styra sina arbetstider och att det inte är nödvändigt att vara på plats på kontoret varje dag. Nackdelen är att man bör vara tillgänglig i så stor omfattning som möjligt.
Fördelar
Styra sina arbetstider
Nackdelar
Kan bli en del obekväm arbetstid samt övertid
En typisk arbetsdag åkte jag till kontoret i Borås, registrerade verifikat eller ansökte om utländsk moms till respektive myndighet i det land som det avsåg. Hade mycket kontakter med våra kunder om de hade några ev. frågor. Bokade tid för att sälja in konceptet. Annars åkte jag ut på kundbesök för att plocka verifikat eller nyinförsäljning. 2 dagar i veckan fick jag arbeta från bostaden när det fanns uppgifter jag kunde sköta från hemmet. Ledningen var fantastisk. Jag hade många arbetskollegor på kontoret vilket var en fördel. Fanns ingen svår del med jobbet. Den bästa delen var att få arbeta under eget ansvar och initiativtagande.
Se fler recensioner av EY