Espresso House

Recensioner från anställda på Espresso House

Snålt företag som lägger enormt höga krav men dåligt betalt till dig som jobbar på golvet. Vissa dagar är shopen så underbemannad att du är stressad från att du kommer dit tills du går därifrån. Du tar ofta med dig jobbet hem och förväntas vara tillgänglig på dina lediga dagar. Platschefer lägger ansvar på övriga anställda och har inte ledarskapsförmågorna för att driva en verksamhet. Arbetskulturen är oseriös och har en tydlig hierarki där du lätt blir utstött om du inte visar framfötterna eller passar in i gruppen. I en pandemi så värnar företaget om sina gäster men ger inte något som helst skydd för sina anställda.
Fördelar
Personalrabatt, glada kunder
Nackdelar
Dålig lön för hårt arbete
Klassiskt restaurangjobb även om det är på ett café. Förväntas väldigt mycket från en jämfört med vad man får och man är aldrig ledig. (Är man ledig så plingar ens telefon hela tiden med folk som vill byta pass). Vilket är positivt om man vill tjäna pengar i detta lågavlönade yrke men inte om man vill vara ledig när man är ledig. Det är ett jobb och många kunder är otrevliga men det är även väldigt många trevliga, roliga kunder bland annat stammisar och då blir man alltid glad. Det är ett jobb där man blir nöjd med sig själv när man presterar men det utmanar verkligen ens psyke. Alla är supertrevliga även om det är väldigt ostrukturerat till och från.
Fördelar
Gratis kaffe när man arbetar
Nackdelar
Ostrukturerat
Visst det var trevligt.. Men stressen var inte värt det.
Fördelar
Personalrabatt
Nackdelar
Den låga lönen för de jobb man gör.
En stimulerande arbetsplats där du får en titel som Barista. Att lära sig konsten av att skapa kaffeupplevelser är bland det roligaste jag har gjort. Perfekt som extrajobb eller som start i arbetslivet. Var beredd på smärtande fötter och tjutande öron efter en lång dag, men glädjen och teamet kommer väga över de eventuellt negativa upplevelserna. Allt beror givetvis på vilken arbetsgrupp du hamnar i, men i min uppfattning så är alla Espresso House lika drivande och härliga själar som bara älskar kaffe!
Fördelar
Stimulerande, utbildning, erfarenhet, KAFFE!!
Nackdelar
Hög volym, delvis stressigt och inte den bästa lönen.
På shoppen är det både lugna stunder men också helt kaotiska rusher. Jag lärde mig att bli mycket mer stresstålig och hur man ska hantera situationer. Jag mötte massa olika människor, vilket jag älskade. Stängningarna, som man jobbade själv vid, var allt från väldigt lugna till superstressiga. Jag blev nästan aldrig uttråkad på jobbet, men det är en tuff arbetsmiljö med disk att hämta och mycket att fixa. En negativ sak var att hos oss var det alldeles för få anställda så att byta pass och sjukanmäla sig var svårt.
Fördelar
50 % rabatt hos Espresso House, stimulerande arbetsmiljö
Nackdelar
Svårt att byta pass och ledare kunde ibland inte hitta ersättare vid sjukdom
mycket roligt och trevligt ställe att arbeta på, personalen var alltid trevliga
Att jobba som barista på espresso house är väldigt roligt men tidvis väldigt stressigt. Jag är riktigt nöjd med min chef och mina medarbetare och det är en riktigt bra teamkänsla på arbetsplatsen. I jobbet ingår så mycket mer än att bara servera kaffe - exempelvis en del städ, göra mackor och sallader, disk, stängning och öppning osv. Den största nackdelen skulle jag säga är att espresso house som företag snålar mycket på personal och det är därför jobbet är så stressigt som det är. Varje månad blir alla chefer "pressade" uppifrån att det måste dras ner på timmar, att det måste säljas bättre osv. De högre cheferna kommer även på kontroller som är helt oförberedda varje månad och kollar läget i coffee shopen. I det stora hela väger de positiva delarna störst och jag trivs bra på eh!
Fördelar
Varierande jobb och trevliga kunder. Personalrabatt och gratis kaffe på jobbet.
Nackdelar
Tar på krafterna - speciellt när man är ny.
Jag trivs mycket bra med att arbeta på Espresso House. Det är utvecklande och man kan klättra till högre poster om man visar framfötterna
I worked as a barista from 2012-2014, with promotion to Team leader during the last year.
Jag trivs väldigt bra inom detta företaget, och hade gärna utvecklats inom det. Dock så hade jag oturen att börja då det fanns väldigt få tjänster ute och kunde därför inte få fler timmar i veckan. Annars var det ett väldigt mångsidigt jobb där du blir nära vän med dina kollegor.
Fördelar
Trevlig miljö
Nackdelar
När du blir sjuk behöver du ibland jobba ändå pga brist på ersättare.
Ett väldigt fartfyllt men trivsamt jobb. Dock är inte arbetstiderna och lönen den bästa med tanke på hur mycket det faktiskt är att göra. (Jobbade på Espresso House Centralen Göteborg). Men förmånerna med 50% rabatt på Alla Espresso House är väldigt förmånligt.
Fördelar
50% personalrabatt
Nackdelar
Väldigt oregelbundna arbetstider och låg lön.
Jag har arbetat för espresso house i 3 år och klättrat på den välkända stegen och blivit befodrad så att jag hunnit med de flesta roller i kaffebaren: barista, skiftledare, biträdande platschef och platschef. Espresso house är till största del ett fantastiskt företag och likt mcdonalds ger de unga en första chans till arbete vilket är SÅ beundransvärt. Jag har haft många fantastiska kollegor men det tråkiga är att de ofta byts ut fort då många inte stannar särskilt länge. Det har varit riktigt roligt att jobba och träffa stammisar varje dag, göra fin latte art och arbeta sig igenom en rush...det enda negativa ajg har att säga är att espresso house är så pass stora att man ibland känner sig väldigt liten och bortglömd då man står med problem man inte kan lösa och i stort sätt blir bortviftad av huvudkontoret....
Fördelar
Rabatt, roliga gäster och bra kollegor
Nackdelar
Huvudkontoret, lön
Long, stressful shifts with unfeasibly many tasks to do. Still, a great mood due to nice collegues, working together and for each other.
Fördelar
Nice collegues, good salary
Nackdelar
Long hours, shorts breaks, very stressful
En typisk arbetsdag på espressohouse är varierande. Den ena dagen är aldrig den andra lik. de gäller att ha koll på läget och alltid vara steget före. Fullrulle och glada miner. Jag har lärt mig mycket om kaffe, service, ledarskap, planering, speed of service, hur man lär upp andra på ett bra sätt. jag har blivit insatt och fått en överblick i hur företaget är upp byggt och hur allt går runt. Ledningen är viktig. Fungerar ej det så påverkar det hela företaget. Så också arbetskollegorna för att jag ska trivas på jobbet. man måste peppa varandra och vara positiv. Inspirera varandra och göra sitt bästa, det påverkar arbetsgruppen. Den svåraste delen av jobbet är stressen, att hinna planera dagen och göra de alla sysslor som gör att dagen flyter på utan problem. På ett sätt är de också det bästa, jag gillar verkligen full fart och att ha många bollar i luften.Jag älskar att möta människor och ge de en trevlig upplevelse och bästa service.
Fördelar
50% rabbat på mat samt grattis kaffe i alla former.
Nackdelar
Arbettiderna, mycket jobb för lite lön.
Bland det bästa jobb jag haft , det bästa med arbetet var kunderna och arbetskollegorna samt Chefen.
Fördelar
Chefen
Nackdelar
Ett väldigt roligt arbete där man får en chans att träffa nya människor varje dag! Brinner du för service och kaffe så kan jag varmt rekommendera arbetet. Visar du framfötterna är det inga problem med att klättra på karriärstegen.
Fördelar
Personalrabatt
Det är ett väldigt varierande yrke. Du har oftast många bollar i luften och måste alltid ligga steget före. Har du svårt för stress är detta inget för dig.
Som praktikant på Espresso House lärde jag mig allt från kundbemötande, rutiner och förberedning utav mackor under en stressfylld miljö. Väldigt kul!
En typisk arbetsdag på Espresso House har jag arbetat bl.a. med löpande bokföring i Visma, QlikView, posthantering, kontering av fakturor och haft ansvar för bokföring av företagskort. Jag har haft ständig kundkontakt via telefon såväl som mejl med företag, anställda och privatpersoner. Jag har varit behjälplig i frågor gällande betalningar, fakturor och allmänna frågor från kunder. Alla kollegorna var väldigt trevliga och hjälpsamma. Svåraste delen men även den bästa var att det fanns alltid mycket att göra och valmöjlighet till vad man vill arbeta med mest.
Fördelar
Gratis lunch
På espresso house fick jag verkligen arbeta med något jag älskar, kaffe. Sammanhållningen vart suverän och man stannade mer än gärna några timmar extra på jobbet och hjälpte till utan lön, så kul vart det! Mina arbetskollegor var unga och hade härlig humor. Jag lärde mig allt från kundkontakt till behandling av de olika råvarorna, städning och mycket om kaffetillverkningen. Det bästa med jobbet var att alltid mötas av ett leende av kunderna och att få arbeta med så roliga saker. Det svåraste var värmen från den nya disken samt lunchrusningarna.
Fördelar
Personalrabatt
Nackdelar
rusningarna
Se fler recensioner av Espresso House