Espresso House

Recensioner från anställda på Espresso House

Snålt företag som lägger enormt höga krav men dåligt betalt till dig som jobbar på golvet. Vissa dagar är shopen så underbemannad att du är stressad från att du kommer dit tills du går därifrån. Du tar ofta med dig jobbet hem och förväntas vara tillgänglig på dina lediga dagar. Platschefer lägger ansvar på övriga anställda och har inte ledarskapsförmågorna för att driva en verksamhet. Arbetskulturen är oseriös och har en tydlig hierarki där du lätt blir utstött om du inte visar framfötterna eller passar in i gruppen. I en pandemi så värnar företaget om sina gäster men ger inte något som helst skydd för sina anställda.
Fördelar
Personalrabatt, glada kunder
Nackdelar
Dålig lön för hårt arbete
Upplevde stress och stor arbetsbörda för lite betalning.
Fördelar
Gratis dryck och p-rabatt på 50%
Nackdelar
Stressigt
roligt jobb med möjligheter att utvecklas, varierande arbetsuppgifter.
Nackdelar
Hej jag heter Eduard och jag valde denna jobbet som en deltidsjobb för jag också går i gymnasiet. Jag valde denna jobbet för att jag är 17 år gammal kille som har väldigt mycket energi och skulle uppskatta om jag fick chans att bevisa det.
Fördelar
jag fixar ihop lite pengar för jag måste lära mig komma in i vuxenlivet
Nackdelar
Kan va lite tajt med tiderna då och då
de flesta kollegor som jobbade var trevliga, men det fanns några som var väldigt taskiga mot en och inte skötte sig lika bra
Jobbade på EH under ett år samtidigt som jag gick på gymnasiet, arbetade helger och kvällar. Det är en extremt stressig arbetsmiljö, mycket ljud och man får vara beredd på att stå upp i 9 h utan rast om så krävs. För arbetet man gör är man EXTREMT underbetald. Man städar, man gör kaffe, man tar kassa, man fyller på hyllor och skåp, man tar leveranser, har flera gånger hänt att jag arbetat ensam på skift som kräver minst 3 personer på grund av att cheferna försöker spara in på personalkostnaden. Det är ett företag där cheferna inte bryr sig om sina anställda och deras välmående, enda de bryr sig om är pengar. Man förväntas arbeta och vara på ett visst sätt, de lär upp små EH-robotar som förväntas göra allt på ett visst sätt. Jag hade en fruktansvärd chef, svarade aldrig i telefon när man behövde hjälp men kunde spamringa på ens lediga dag 10 gånger på en halvtimme för att det behövs personal. Blev sjuk en gång under året jag jobbade där och fick svar från chefen att jag MÅSTE jobba, magsjuka var tydligen inte nog för en sjukanmälning. Älskade jobbet i början då det var mitt första BARISTAjobb (har haft andra anställningar tidigare) och jag älskar kaffe och de olika dryckerna, dock sjukt mycket att plugga in kring hur man gör varje frapino och macka osv. Mot slutet vantrivdes jag så jag sa upp mig. Under tiden jag jobbade kom ny personal hela tiden och sa upp sig lika fort, det är sällsynt att hålla ut i ett år. Mot slutet tvingades jag som barista ha koll på personal och ha ansvar som egentligen en platschef/skiftledare skall ha under de dagar då chefen var ledig, - mer...
Fördelar
Personalrabatt, personalen, yrket i sig
Nackdelar
Man gör mer än vad kontraktet uppger, underbemannat och underbetalt, dåliga chefer
Känns som man blev utnyttjad av mina 8 års erfarenhet av restaurang..
Slitit arbete med mycket stress (beroende på vart du arbetar dock)
Fördelar
kollegorna fantastiska
En typisk dag börjar med att man antingen öppnar själv eller tar över någons pass och jobbar tillsammans med någon eller själv. Under hela passet serverar du kaffe, mackor, bakverk, frapinos osv samt säljer produkter från hyllor som tex muggar och kaffe. Om man har öppning måste man sätta på maskinerna, fixa bryggkaffe fixa shoppen samt förbereda mackor. Om man har stängning måste man tvätta maskinerna, torka bord, fixa disk, slänga gammal mat, ta ut sopor, stänga av maskinerna osv. Öppning och stängning gjorde jag alltid själv men det beror på vilken Coffe Shop det är. Cheferna är väldigt unga, dryga och oprofessionella. De ser dig endast som en anställd och ingen person. Om du blir sjuk måste du jobba ändå om inte du kan fixa en ersättare. Man kan sjukanmäla sig men detta måste göras i tid, och dessutom får du be om att chefen svarar på telefonen, annars har du inte meddelat chefen och du måste gå ändå. Det har hänt flera gånger att jag har ringt i tid för att sjukanmäla mig men chefen väljer att inte svara. Chefen är helt klart den värsta delen av jobbet om du inte får en bra chef. Den svåraste delen av jobbet är början. Det är jättemycket att lära sig på bara fyra lektioner som är tre timmar var. Efter det förväntar sig chefen att man är helt självständig och kan jobba ensam och ha öppning och stängning helt själv. Den bästa delen av jobbet är kollegorna. Oftast hamnar man med ett gäng sköna personer som gör att arbetspassen flyter på snabbare. Dessutom är Espresso House något bra att ha på CV:t.
Fördelar
Gratis varma drycker
Nackdelar
Dryga chefer
Att arbeta som platschef ansvarar man för goda resultat och personal. Mitt ansvar innebär schemaläggning, varubeställningar, resultatuppföljningar, utvecklingssamtal, delegera ansvar, se till att rutiner kring kvalitet följs, anställa personal, inspirera och utbilda personalen, göra budgetar osv. Som restaurangchef ställs man dagligen inför problematiska situationer som måste lösas snabbt och koncist. Detta har bidragit till att jag utvecklat en god känsla för att hantera stress och att läsa av och anpassa mig efter andra människors situationer. Jag trivs väldigt bra att jobba som platschef för att det inte är ett stillasittande jobb samt att det var så varierande arbetsuppgifter. Att man har hela ansvaret över Coffeshopen från a till ö. Nu är det några år sedan jobbade men då kände jag såhär.
Fördelar
förmånskort
Jag praktiserade bara under en månad men jag hann få bra kontakt med alla och jag trivdes att jobba på café. Det var mysiga lokaler och jag fick hålla rent i caféet, förbereda mackor, sallader och annat ur disken. Packade in varor på lagret och städade i köket.
Fördelar
Gemenskap, service
Nackdelar
Tungt att packa in varor på lagret.
Otroligt varierande jobb! Kollegorna är de som gör jobbet bäst, i min region så arbetar de mycket med att kollegorna i varje arbetsgrupp ska ”matchas” så de passar in i arbetsgruppen något som fungerat bra! Att utvecklas känns fullt möjligt, och man lär sig varje dag nya grejer.
Fördelar
Roligt, varierande, kollegor
Nackdelar
Tufft jobb, stressigt stundvis
Roligt jobb, passar dem yngre som ska ut i arbetslivet!
Det är väldigt mycket att göra på Espresso House men man har roligt med sina kollegor och utvecklas mycket som person av att jobba där
Fördelar
50% på Espresso House
Nackdelar
Dålig lön och stressig miljö
Det var jätte roligt. Jag hjälpte mycket med disken och städ.
Har man tur hamnar man i en shop med bra kollegor, då är jobbet som barista jättekul men det är ändå slitsamt och stressigt dock om man har bra kollegor och en bra chef känner man sig uppskattad och man har alltid ngn att snacka skit med
Fördelar
Gratis kaffe och rabatterad mat från espresso house sortiment
Nackdelar
Stressigt, slitsamt arbete med dåligt betalt
Här var det väldigt viktigt att ha en fri livsstil då man ofta blev inringd samt att vissa dagar kunde man börja kl 6 och vissa dagar jobbade man sena pass som slutade 21. Flexibilitet var nyckeln, samt att trivas med stress.
Jag heter Bilal jag kommer från Syrien jag är gift jag har 2 barn jag är 39år jag har stort erfarenhet
Fördelar
Grattis lunch
Nackdelar
Ingen
Platscheferna har hög press på sig ovanifrån för att nå uppsatta mål/resultat och en del chefer jag haft har nästan skällt på personalen. Har funnits undantag med bra chefer men överlag har jag upplevt en rädsla för ledningen. Alltid högt tempo, du får aldrig stå still. Finns det en lugn minut ska du städa, fylla på eller vad som helst bara du inte tar en lugn minut oavsett om det varit en extremt stressig dag. För rökare gäller andra regler då de gärna går ut med soporna och tar några minuter extra så de får röka. Det positiva är att det var kul att göra kaffedrinkar, stämningen juletid och personalrabatten. Omsättningen med personal bara rullade på under min tid där, och bland de som stannade längre mådde ofta ganska dåligt/vantrivdes. Det är ett uppenbart främst vinstdrivande företag som inte sätter de anställdas välmående i fokus (var flera som höjde på ögonbrynen när momsen sänktes och i samma veva höjde priserna) och jag har alltid trott att det förr eller senare kommer gå utför med ett sådant företag. Frågan är bara när. Men ge det en chans, det finns ju trots en del som älskar arbetsplatsen trots alla nackdelar. En tycker bara de borde ta till sig av all hård kritik de fått genom åren. Eller ja. Nu har det ju iaf införts rast.
Fördelar
Personalrabatt, kul att göra drinkar
Nackdelar
Hierarkisk ledarstil, mycket stress, låg lön
Ett arbete som har en väldigt blandad miljö. Stressigt, sämre arbetsmöjligheter och dåligt betalt för allt slit man gör.
Nackdelar
Stressigt
En typisk dag är jag i baren/kassan och serverar gäster. Fyller på montrar med bakverk och drycker. Städar. En annan dag är jag i beredningen och fixar alla mackor och sallader som behövs för dagen. Det man får lära sig är att jobba i grupp och självständigt, jobba under högt tempo och gästservice. Ett roligt jobb med mycket utvecklingsmöjligheter. Ledningen kan ibland vara lite sisådär. Det sämsta med att jobba på EH sättet man väljer att spara på personalkostnader. Som att be folk att gå hem tidigare, drar ner på timmar på schemat, förlänger raster. Det är också mycket underbemannat. Det bästa är man blir ett väldigt tight team med kollegorna.
Fördelar
Personalrabatt, utvecklingsmöjligheter
Nackdelar
Dålig lön, underbemannat, mycket stress, personal kommer och går snabbt