Espresso House

Recensioner från anställda på Espresso House

Snålt företag som lägger enormt höga krav men dåligt betalt till dig som jobbar på golvet. Vissa dagar är shopen så underbemannad att du är stressad från att du kommer dit tills du går därifrån. Du tar ofta med dig jobbet hem och förväntas vara tillgänglig på dina lediga dagar. Platschefer lägger ansvar på övriga anställda och har inte ledarskapsförmågorna för att driva en verksamhet. Arbetskulturen är oseriös och har en tydlig hierarki där du lätt blir utstött om du inte visar framfötterna eller passar in i gruppen. I en pandemi så värnar företaget om sina gäster men ger inte något som helst skydd för sina anställda.
Fördelar
Personalrabatt, glada kunder
Nackdelar
Dålig lön för hårt arbete
Är inte ensam om denna erfarenhet. Lovar att detta inte är någon impulsiv onyanserad recension, men de förtjänar fan inte ens min energi. Sorry! Skitbra för kunderna, sämst för de anställda. Btw min lön var 90 kr i timmen, jag var 18, de ville inte heller ge OB under midsommar. Detta är ej grunden för min negativa recension dock. Bemötande under all kritik.
Började jobba på Espresso House samtidigt som jag pluggade heltid på universitet, något företaget inte tog hänsyn till överhuvudtaget. Hade till början ett kontrakt på 20h/veckan, men schemalades ofta på 30-40h/vecka, något som gjorde att jag fick hoppa över föreläsningar och kuggade en tenta för att jag inte hade någon till tid studier och blev utarbetad. Dessutom fick jag ingen mertid för timmarna jag jobbade extra. Upplärningen är ok till slut, men jag och många av mina vänner upplevde att den var alldeles för snabb i början. Efter 2 upplärningspass ska du kunna stänga (själv) och göra kaffe till alla gäster, allt för att spara på personalkostnader. Ofta stod man enkelbemannat, trots att man behövde vara två eller fler, vilket ofta ledde till att man fick jobba över både vid stängning eller när en kollega kom för att börja sitt pass för att man helt enkelt inser att det är alldeles för mycket gäster för att hen ska klara sig själv. Det är uppenbart att företaget bryr sig mycket mer om vinster än att producera kvalitet för gäster samt en bra arbetsplats. Telefonen ringer dessutom konstant när någon sjukar sig och dessutom haft kollegor som gråtit på jobbet för att de är så pass stressade. Finns mycket press på att GV/BV ska gå bra, utan att faktiskt schemalägga tid så att man får tid för storstäd/faktiskt ha de hygienrutiner som krävs. (kakor etc ligger ute äckligt länge dessutom) Jag älskade mina kollegor, men har hört många som inte haft lika tur som jag och hamnat på en shop med mycket intern konkurrens och dåliga förhållanden.
Fördelar
50% personalrabatt, gratis kaffe under arbetstid
Nackdelar
Stressigt, opersonligt företag
På Espresso House ska man diska, städa, brygga kaffe, stå i kassan och mycket mer för en lön på 100 kr/h. Inte värt det, snacka om att utnyttja fattiga studenter.
Fördelar
Personalrabatt på 50%, men de flesta restauranger/caféer har det. Snälla arbetskamrater
Nackdelar
För mycket arbete för för lite pengar
En arbetsplats där unga utnyttjas och blir utmattade.
När jag jobbade det så var det extremt högt tempo, kändes som man alltid var underbemmanade och är du under 23 år så är lönen extremt dåligt.
The best thing about this job was 100% the colleagues. Its busy, we are almost always under staffed and the costumers can be super rude, but if you worked in a good team you had fun anyways. The higher management sucks and does not care about the people down on the floor, but my coffee shop manager was the best ever and she really stood up against the higher ups. In this job, the team will make or break your experience.
Fördelar
50% at all shops, good colleagues
Nackdelar
big company who does not care about the smaller workers
Espresso House är ett företag där många unga söker sig till för jobb, något de är väl medvetna om och utnyttjar. Beslutar du dig för att trots allt börja jobba här kan du förvänta dig följande: Platschefer och distriktschefer som inte bryr sig, varken om dig eller dina kollegor. Det allra viktigaste är pengarna. Sjukanmäler du dig så skuldbelägger de dig och tvingar dig att jobba ifall de inte hittar en som kan ta ditt pass. Du lovas en massa utan att något händer och får ingen hjälp om du skulle be om det. De drar in på personalkostnaderna för att nå budgeten och du kan därför stå helt ensam i flera timmar trots att ni säljer för MYCKET pengar dessa timmar (dvs vi har mycket kunder). Du förväntas då att kunna ta emot och göra alla beställningar samtidigt som du ska ta in disken och städa. Stängningar har du 15-30 minuter på dig att ordna och skulle du jobba över får du ingen lön för det, oavsett hur befogat övertiden är. Skadar du dig under arbetstid så måste du jaga din egna chef för att hon ska skriva en anmälan av arbetsskada, något de >måste< göra ifall någon skadas under arbetet. De anmäler inte skadan frivilligt utan påtryckningar från anställda trots att detta är något de måste göra. Du jobbar och sliter för ingenting. I bästa fall får du 11k-12k i lön trots heltidsarbete. Arbetsbördan är för stor och det är inte sällan anställda går in i väggen, baristor som platschefer. Detta är något man inte heller tar hänsyn till, trots en sjukskrivning kan personen bli ombedd att komma in och arbeta. Det, och mycket mer. När du slutligen inser att du förtjänar - mer...
Fördelar
Har du tur så har du bra kollegor
Nackdelar
Se ovan
Jag slutade på espressohouse för 3 månader sen och aldrig igen. På intervjun blir man motiverat och taggad till att få jobba med kaffe och vara barista. Men när man väl står på jobbet har man helt andra arbetsuppgifter än vad en barista gör. Som stängare är du i första hand städare och andra hand barista. När jag jobbar stängningar sliter jag som ett djur för att kunna stänga men det räcker inte alltid till. Företaget är snåla med personalkostnader vilket leder till att man får stå ensam ofta på kvällar när man bör vara två, majoriteten av mina kollegor har stått ensamma och behövt larma vakter för pundare eller andra skumma män kommer in. Det finns inte någon säkerhet för den som står i baren. Om man är sjuk får man en utskällning även om man hör av sig i god tid innan. Har även varit med om att arbetsgivaren tar bort skiftet efter karensdagen så att de inte ska behöva betala sjukdagen, när man påpekar det bemöts man som jobbig. Oerfarna chefer och mycket favorisering med vissa anställda, tex bättre skift, mindre kritik osv. Lönen är sjukt underbetald, minimilön enligt hotell och resturang vilket blir mer skeft då man inte får dricks Nä aldrig mer espressohouse
Fördelar
Rolig barista utbildning
Nackdelar
Allt
Dum som jag var jobbade jag där i nästan 3 år. Jag behövde pengar och det var inte lätt att hitta ett jobb med lika många timmar. Hade 30h/v och arbetade även som shift leader. Det komiska var att jag arbetade som det, hade alla arbetsuppgifter, samt ansvar men fick inte betalt för det. Varje gång jag ifrågasatte det så fick jag svaret ” det är på gång”. Det enda detta företaget bryr sig om är tyvärr pengar. Dem skiter fullständigt i om man jobbar ihjäl sig. Du kan stå i baren ensam med 30 st i kö, disk överallt, kakor som ska fyllas på, kaffet ska göras men du ska klara allt själv. För enligt platschefen har dem inte råd att ha fler anställda på plats, för då klarar dem inte sin budget. Så extremt sorgligt att ni prioriterar att öppna fler shopar istället för att satsa på er personal och ge dem de bästa stödet. Utan er personal kommer ni tyvärr inte långt. Dem har även börjat med en policy att man inte får sjukanmäla sig samma dag som man har ett pass, utan man måste komma in och jobba om man så har 40 graders feber. Detta är sjukt då jag VET att platscheferna är tvungna att hoppa in själva. Inte konstigt unga människor går in i väggen. Jag kommer aldrig sätta min fot på espresso house igen, varken som ”gäst” som de så tramsigt kallar det, eller som arbetande. Jag sa till slut upp mig efter att ha tagit tillräckligt med skit.
Fördelar
Om du har tur dina kollegor
Nackdelar
ALLT!
Jag trivs verkligen på EH, jobbet är roligt samt väldigt utvecklande. Lönen kunde vara bättre men resturang brukar inte ha de bästa kollektivavtalen!
Fördelar
Bra personalrabatt
Nackdelar
Hög personalomsättning
Lätt att komma in i och socialt jobb. Trevliga kollegor. Kul till en början. Roliga kundmöten. MEN. Oerhört tidiga morgnar, stress med rusher, OTROLIGT mycket sjukanmälningar, MÅNGA Coffee Shop Managers (Platschefer) tvingas ta på sig så pass mycket jobb att de bränner ut sig och blir sjukskrivna. Blev lovad rätt mycket från början, men inget av det verkställs. Höll istället på att få sparken när min provanställning gick ut men fick vara kvar - med ett kontrakt som tidigare varit på 30h/v fick jag nu bara 5h/v. Täckte upp luckor lite överallt därefter, fick tillbaka mitt 30h kontrakt efter att ha hoppat runt en hel sommar, fick inte ut alla timmar på min egen shop ändå sen för att det hade de inte råd med enligt personalkostnader. Låg lön, mycket stress och slit för knappa 130 spänn i timmen. Får bara 5kr/h mer i lön för allt jobb jag som nuvarande Shift Leader gör medan min Coffee Shop Manager är sjukskriven. Få vill täcka upp luckor. Få vill samarbeta. Inte många som tar sitt ansvar. Högre satta är dåliga på att återkoppla och få verkar ha koll på vad som händer. Nödvändig info utesluts ofta. Anställda slutar i snitt efter något år max. Jag förstår varför.
Fördelar
Lätt att få jobb.
Nackdelar
Det mesta andra.
Inte mycket positivt att säga än att jag jobbade för pengarna och inte för att de va så kul. Väldigt ytliga medarbetare som pratar bakom varandras ryggar främst nya. Chefen har ren dubbelmoral som oftast aldrig svara på telefon,och som titeln, fick inte betalt förns efter 3 månader, då det ”strulade”. Inte värt de alls! Fick dessutom inte ta ledigt en endaste dag fastän man anmält 2 veckor innan. Inte heller sjukanmäla sig, jobbade sjuk flera gånger för att de vart ont om personal! Rekommenderar verkligen inte att jobba här inte
Nackdelar
Jobba övertid
Du packar inför morgondagen utan att få betalt för det. Du måste stänga och städa på 15 minuter men det hinner du inte så då får du välja att antingen göra öppningspersonalen superstressade eller jobba över gratis.
Fördelar
Många unga kollegor. Enkelt att ta fler pass.
Nackdelar
Man får bara 30h/veckan max men oftast mindre
Jag vill inleda med att uppmana alla som läser detta till att, oavsett vad, INTE söka jobb på Espresso House. Jag sökte jobbet i samband med att den restaurang jag hade arbetat på under sommaren skulle stänga för säsongen. Jag ville därmed ta efter med ett annat jobb, och kom då att tänka på jobbet som barista. Jag kom väldigt snabbt att tänka på just Espresso House, för vad kan inte vara bättre än en sådan tjänst hos en så omtalad och populär kedja? Jag fyllde i det formulär som finns på deras hemsida, som gäller just jobbansökan, och blev därmed kallad till en gruppintervju. Där lät en anställning hos kedjan helt fantastisk. Det pratades om baristautbildningar, sammanhållning, utveckling och om att varje anställd är viktig. Kort därefter så blev jag uppringd, och blev erbjuden ett datum för att provjobba. Självklart så tackade jag ja. Detta pass, då jag provjobbade, var på fyra timmar. Redan då så blev jag dåligt bemött, men det var ingenting jag förstod då. Jag ville ju så gärna ha jobbet. Då upplevde jag platschefen och den enda kollega som arbetade som trevliga, så det tog nog över. Ställdes utan någon introduktion, som aldrig heller kom, direkt på kassan. Fick förklarat för mig att det är viktigt att ha koll på både kassa, disk och kaffe. Det var det. Så där stod jag, och kände mig så oerhört korkad när jag inte alls kunde kassan och därför tvingade varje kund att genomgå en väntetid på flera minuter. Efter detta pass så blev jag erbjuden jobbet. Jag tackade ja, trots att det på något sätt redan då kändes fel. Men det förträngde jag. Sedan kom ett till pass som - mer...
Fördelar
Ingenting
Nackdelar
Allting
Har arbetat på EH ett tag, har max 1 dag ledigt var 14e dag om jag har tur. Får börja flera timmar tidigare, jobba över flera timmar varje pass. Obetalda timmar, fifflar med ens schema så det ser ut som att man stämplat ut tidigare än man har. Underbemannat, stå själv ofta, ibland ingen rast, man får ta rätt mycket skit från ens ledare. Väldigt många orimliga krav. Stå själv i en stor shop, göra mackor, plocka disk, göra kaffe, ta kassan och plocka leverans när man är själv. Man får erfarenhet av att hantera stress dock, och kollegorna är A och O för att orka med dagen. Även roligt att göra de olika kaffedryckerna och möta gästerna. Men arbetsförhållandena är helt usla, och man blir överkörd.
Fördelar
50% rabatt, personaldryck
Nackdelar
Stress, usel arbetsmiljö, dålig ledning, ingen ledig tid
I loved working for them, amazing staff amazing employers and always there to help you achieve what you want within the company. I learnt all the skills I have as a barista and Shift leader through Espresso house's amazing courses and training. Espresso House is one the biggest coffee chains in Sweden, but when you walk into any of their cafes, you instantly feel like family. The hardest part of the job was trying to get people to stand in for anyone who called in sick. The most enjoyable was just coming in to work and feel like I'm working with my friends, and part of a team.
Fördelar
Amazing managment
Nackdelar
can be quite tiring
Mycket rolig arbetsplats, lär sig ständigt nya saker och jobbar i fantastiska team där att ha kul på jobbet är väldigt värderat.
En typisk dag börjar med beredning av mat och bakverk, drycker och att ta emot leveranser. Jag har lärt mig att arbeta i högt tempo. Ganska variabel arbetsplatskultur då man ofta får finna sig i att arbeta ensam upp till fem timmar om dagen eller längre. Den svåraste delen är bristen på mentorskap och sammanhållning, brist på förmåner och bonusar till alla anställda, låg lön. Ojämn kompetens, kvalitet och servicenivå pga. hög omsättning av personal. Kommer inte på något positivt i skrivande stund, tyvärr.
Fördelar
Gratis kaffedryck
Nackdelar
Ensamarbete
När jag jobbade där var det inte den bästa personen som hade chefsposition...
Jag tyckte att det var jättekul att jobba på Espresso House, jag fick lära mig väldigt mycket där. Från att diska till göra kaffe.