Espresso House

Recensioner från anställda på Espresso House

Snålt företag som lägger enormt höga krav men dåligt betalt till dig som jobbar på golvet. Vissa dagar är shopen så underbemannad att du är stressad från att du kommer dit tills du går därifrån. Du tar ofta med dig jobbet hem och förväntas vara tillgänglig på dina lediga dagar. Platschefer lägger ansvar på övriga anställda och har inte ledarskapsförmågorna för att driva en verksamhet. Arbetskulturen är oseriös och har en tydlig hierarki där du lätt blir utstött om du inte visar framfötterna eller passar in i gruppen. I en pandemi så värnar företaget om sina gäster men ger inte något som helst skydd för sina anställda.
Fördelar
Personalrabatt, glada kunder
Nackdelar
Dålig lön för hårt arbete
Skulle aldrig rekommendera någon att jobba på espresso house
Jag har lärt mig massor av att jobba på Esoresso House, om man jobbar hårt så kan man klättra hur långt som helst - det finns många olika vägar att gå inom företaget. Nackdelen är den dåliga lönen mot hur hårt man jobbar. Ofta har man massor av övertid som man inte får betalt för och dessutom tar man sällan ut det i ledighet, i alla fall som coffee shop manager.
Jag praoar på Espresso House just nu och jag tycker det är superkul! Första dagen gick man igenom hur allting är, inte exakt allt men typ vilka rutiner de har och sedan brandsäkerheten osv. Sedan under den första dagen så är du alltid lite pirrigt och man är lite ny så jag frågade vart allt ligger och var saker o ting ska ligga och det var inga problem alls. Det var lite tufft i början då jag inte visste exakt vart saker o ting låg men sen efter typ 3 timmar så hade jag lite bättre koll och behövde inte fråga om allt. Jag fick lära mig om hur disken fungerar, jag fick gå med sopor, damma, plocka undan disk från gäster och massa annat. Till en början var det lite tråkigt men sedan någon dag efter fick jag andra arbetsuppgifter och då blev det mycket roligare! Jag har fått göra mackor, göra rent golvet, göra fint helt enkelt :) Det kanske låter tråkigt när man ni läser att man fick diska o städa men det är mycket roligare an vad det låter, det lovar jag! Den svåraste delen jag tyckte var i början, då jag inte visste vad saker o ting låg och vad allting hette och hur man utförde saker. Det var bara i början sedan rullar allt på super! Det bästa av allt är nog att få testa på hur det känns och få se hur det egentligen ser ut bakom disken på espresso house, dessutom är det superkul och trevligt att träffa nya människor och hjälpa dem. Det var den stora grejen till varför jag ville praoa på Espresso House, jag ville inte praoa här bara för att få gratis dryck utan för att jag är genuin och verkligen bryr mig om att få hjälpa andra människor! Jag blev bemött mycket bra och jag - mer...
Väldigt kul och kreativt samt att möta kunder.. Men man blir behandlad som skit. Vi var ca 10 pers när vi öppnade shoppen och på mindre än ett år har nästan alla sagt upp sig och vi alla vantrivdes pga ledning. Jätte höga krav men inga förutsättningar att klara dem. Man fick jobba själv när leveransen kom samtidigt som man skulle hjälpa gästerna.. Gissa om kylvarorna blir bra av att ståframme i 2,5 h.. Sen så skrev jag på avtal för 70% tjänst.. De tog bort 40h på 2 månader för mig utan att berätta de.. Oschysst.
Fördelar
Kul med kundmöten och göra kaffe.
Nackdelar
Ledning, lön, kommunikation, stress, underbemannat
Det är bra kollegor men arbetsgivaren är inte så bra.
Man får inte betalt för arbetad tid och enorm press. Utnyttjar sina anställda
Otroligt stressigt jobb, extremt högt tempo. Jag fick jobba helt själv, i en stor shop, från kl: 06. 30 till kl: 16 med en ständig kö av kunder/fullsatt från kl: 11.
En typisk arbetsdag innebär mycket utmaningar och en del stress. Jag pendlar mellan att slänga sopor, diska, stå i kassan, fylla upp varor, göra mackor beroende på vad som behövs. Vi arbetar oftast i rusher så ibland är de väldigt hektiskt och ibland väldigt lugnt. Dessvärre är mitt jobb baserat på vädret då shoppen har mest gäster på soliga dagar.
Ledningen var inge bra alls,väldig långa arbetspass och inte tillräcklig lön. Väldigt höga krav och förväntningar från chefer om saker man har el lärt sig om.
Den värsta arbetsplatsen jag har haft. Ledarskapet var inte alls bra. Det var stressigt och högt tempo. Man var tvungen och jobba sjuk, cheferna mobbades. Vi sålde gamla saker, hårda muffins och gammal mjölk. Skulle aldrig rekommendera någon någonsin att söka jobb till espresso house.
Hej: Jag heter Hekmatullah och jag är 19 år. Jag har mer än två år erfarenhet på restaurang brancher. Jag är pnktilig på jobbet & röker inte.
Fördelar
Förljer regel som finns för alla.
Nackdelar
Jag prioriterar respekt.
Min kompis bad om att bli ledig i december (sa det redan på sommaren) då hennes kompis kommer och hälsar på ända från andra sidan jordklotet Men då, eftersom min kompis varit sjukskriven i lite mer än 2 veckor så går det inte ihop med budgeten??? Helt sjukt, jobba inte på eh
Om du vill tappa livslusten kan du börja här, ständigt pressad från högre chefer och konstant prat om pengar och hur de ska dra in timmar (för att tjäna på det) på bästa sätt
Fördelar
bra kollegor
Nackdelar
lönen, gäster, pressen från ovan
Det är ett fartfyllt företag med goda chanser att utvecklas och klättra. Det finns interna utbildningar och alla lärs upp på plats. Dock dåligt med OB och med generella timlönen kan det bli tufft. Men ett perfekt "start"-jobb och bonus är att jag träffade många av mina nära vänner vänner via dem.
Började på Espresso House då jag behövde ett extrajobb under mina högskolestudier. Skickade in ansökan via deras hemsida och blev snabbt kallad till gruppintervju. Under gruppintervjun framställdes företaget som en riktigt drömarbetsplats med schyssta villkor, utbildningar och stora utvecklings möjligheter. Den bilden man fick under intervjun visade sig tyvärr vara helt annan än verkligheten. Som anställd på Espresso House får du räkna med extremt hög arbetsbelastning. Du jobbar ofta ensam och ska då hinna med kassan, göra kaffe, diska, plocka undan och förbereda inför nästa arbetspass. Vid stängning fick vi bara betalt för 15 minuter efter stängningstid och då ska man hinna med att städa och förbereda allt inför morgondagen. Eftersom man ständigt var underbemannad hade man aldrig tid att förbereda innan stängning och jobbade ofta gratis för att få allt klart eftersom man inte vill ställa till det för personen som kommer dagen efter. Jag som student fick kontrakt på 15h/veckan. Sa att jag gärna jobbade varannan helg och någon veckodag. Jag fick jobba betydligt mer och blev schemalagd på stängningen 5 dagar i veckan vilket innebar att mina pass bara var 4h. Då jag hade en bit till jobbet var så korta pass inte önskvärt. Dessutom fick jag jobba nästan varje helg. Påtalade detta flera gånger för chefen och blev lovad förändring nästa gång schemat skulle läggas. Dock blev det aldrig någon förändring. Jag kämpade på i 8 månader på Espresso House då jag tänkte att det kanske skulle bli bättre. Trots att vi anställda påtalade bristerna ofta var det ingen som tog det på - mer...
Fördelar
50% på mat & dryck (fick dock tjata 6mån på att få min personalrabatt)
Nackdelar
Stressigt, ständigt underbemannat, dålig lön, chefer som inte bryr sig
Som ny på Espressohouse så förväntar platschefen dig mer än vad man klarar av redan efter kort tid. Hände många gånger att jag var schemalagd men sedan blev tillsagd av chef att inte behöva komma in, varpå jag hör från kollegor efteråt att det varit för mycket att göra och för lite personal på plats. Det dras ner på personalkostnader för att få in mer och låter personalen stressa med långa köer, har man inte klarat av att sköta kassa, kaffe och disk med bara två händer så blir man skälld på. Gjorde man en miss eller fel nån gång så blev chefen arg på en, även fast grunden ligger i för höga förutsättningar för personalen. Upplevde att chefen gjorde en tydlig favorisering av personal istället för att vara en formell ledare, detta inte utifrån hur personalen jobbade utan om huruvida chefen klickade med den anställda eller inte. Nåt som var okej att göra som en anställd var inte okej att göra för en annan, ingen jämställdhet överhuvudtaget. Chef yttrade sig moraliskt oacceptabelt till anställd om andra anställdas dåliga prestation. Det är väldigt mycket slit för låg lön och riktigt dålig OB och söker man en bra arbetserfarenhet så finns det så mycket schysstare ställen än Espressohouse för det är inte värt det!
Stå i kassan, göra kaffe, diska, ta leveranser Har lärt mig att jobba med stress och press då det blir så naturligt när det är mycket folk, som vi ofta hade. Lärde mig även mycket nytt om kaffe jag inte visste innan. Men att jobba i Nordstan tyckte jag inte var det optimala, var svårt att hålla humöret uppe hela dagen då det var så stressigt mestadels hela passet man jobba. Men hade underbara kollegor.
Min prao på Espresso House var en stressfylld och lite oklar upplevelse. Jag förstår dock att de har många kunder och inte så mycket personal som de egentligen bör ha. Om de får fler anställda och ett bättre ledarskap (mer tydliga uppgifter) så skulle Espresso House Emporia absolout vara ett väldigt bra ställe att jobba på.
Fördelar
Jag fick ett trevligt bemötande, och gratis dricka.
Nackdelar
Stressigt och ensidigt ( fick göra samma saker varje dag).
Jag fick ingen lön utbetalad efter att jag slutade. Ledningen hade ingen koll, de visste inte ens vem som var ansvarig för att skriva något så simpelt som anställningsavtal. Börja inte arbeta på EH.
Fördelar
Nackdelar
Du får inte din lön
Är inte ensam om denna erfarenhet. Lovar att detta inte är någon impulsiv onyanserad recension, men de förtjänar fan inte ens min energi. Sorry! Skitbra för kunderna, sämst för de anställda. Btw min lön var 90 kr i timmen, jag var 18, de ville inte heller ge OB under midsommar. Detta är ej grunden för min negativa recension dock. Bemötande under all kritik.