Espresso House

Recensioner från anställda som Skiftledare på Espresso House

Lätt att komma in i och socialt jobb. Trevliga kollegor. Kul till en början. Roliga kundmöten. MEN. Oerhört tidiga morgnar, stress med rusher, OTROLIGT mycket sjukanmälningar, MÅNGA Coffee Shop Managers (Platschefer) tvingas ta på sig så pass mycket jobb att de bränner ut sig och blir sjukskrivna. Blev lovad rätt mycket från början, men inget av det verkställs. Höll istället på att få sparken när min provanställning gick ut men fick vara kvar - med ett kontrakt som tidigare varit på 30h/v fick jag nu bara 5h/v. Täckte upp luckor lite överallt därefter, fick tillbaka mitt 30h kontrakt efter att ha hoppat runt en hel sommar, fick inte ut alla timmar på min egen shop ändå sen för att det hade de inte råd med enligt personalkostnader. Låg lön, mycket stress och slit för knappa 130 spänn i timmen. Får bara 5kr/h mer i lön för allt jobb jag som nuvarande Shift Leader gör medan min Coffee Shop Manager är sjukskriven. Få vill täcka upp luckor. Få vill samarbeta. Inte många som tar sitt ansvar. Högre satta är dåliga på att återkoppla och få verkar ha koll på vad som händer. Nödvändig info utesluts ofta. Anställda slutar i snitt efter något år max. Jag förstår varför.
Fördelar
Lätt att få jobb.
Nackdelar
Det mesta andra.
Byten av chef, dålig uppföljning och ofantligt stressig miljö är bara början till varför jag blev utbränd inom ett halvår av att ha jobbet. Inte nog med att det inte finns ett kollektivavtal eller vettiga rättigheter så suger jobbet livet ur en. Jag har haft många kassa arbetsplatser genom åren men det här tar priset. Privatlivet blir nästan omöjligt att ha för man sitter konstant på helspänn för att man riskerar att bli inringd, utan OB-tillägg bör nämnas, så även när man har saker inplanerat kan man förvänta sig att bli intvingad. Rekommenderar inte detta till någon, vad som helst är bättre.
Fördelar
50% på kaffe och fika
Nackdelar
Allt annat
Mådde inte alls bra när jag jobbade där, majoriteten av mina kollegor sa upp sig under de månaderna jag jobbade där. Tillslut gjorde jag det med
Fördelar
kan inga nu
Nackdelar
Allt
Jag har arbetat för espresso house i 3 år och klättrat på den välkända stegen och blivit befodrad så att jag hunnit med de flesta roller i kaffebaren: barista, skiftledare, biträdande platschef och platschef. Espresso house är till största del ett fantastiskt företag och likt mcdonalds ger de unga en första chans till arbete vilket är SÅ beundransvärt. Jag har haft många fantastiska kollegor men det tråkiga är att de ofta byts ut fort då många inte stannar särskilt länge. Det har varit riktigt roligt att jobba och träffa stammisar varje dag, göra fin latte art och arbeta sig igenom en rush...det enda negativa ajg har att säga är att espresso house är så pass stora att man ibland känner sig väldigt liten och bortglömd då man står med problem man inte kan lösa och i stort sätt blir bortviftad av huvudkontoret....
Fördelar
Rabatt, roliga gäster och bra kollegor
Nackdelar
Huvudkontoret, lön
En typisk arbetsdag på espressohouse är varierande. Den ena dagen är aldrig den andra lik. de gäller att ha koll på läget och alltid vara steget före. Fullrulle och glada miner. Jag har lärt mig mycket om kaffe, service, ledarskap, planering, speed of service, hur man lär upp andra på ett bra sätt. jag har blivit insatt och fått en överblick i hur företaget är upp byggt och hur allt går runt. Ledningen är viktig. Fungerar ej det så påverkar det hela företaget. Så också arbetskollegorna för att jag ska trivas på jobbet. man måste peppa varandra och vara positiv. Inspirera varandra och göra sitt bästa, det påverkar arbetsgruppen. Den svåraste delen av jobbet är stressen, att hinna planera dagen och göra de alla sysslor som gör att dagen flyter på utan problem. På ett sätt är de också det bästa, jag gillar verkligen full fart och att ha många bollar i luften.Jag älskar att möta människor och ge de en trevlig upplevelse och bästa service.
Fördelar
50% rabbat på mat samt grattis kaffe i alla former.
Nackdelar
Arbettiderna, mycket jobb för lite lön.