Espresso House

Recensioner från anställda som Barista på Espresso House

Snålt företag som lägger enormt höga krav men dåligt betalt till dig som jobbar på golvet. Vissa dagar är shopen så underbemannad att du är stressad från att du kommer dit tills du går därifrån. Du tar ofta med dig jobbet hem och förväntas vara tillgänglig på dina lediga dagar. Platschefer lägger ansvar på övriga anställda och har inte ledarskapsförmågorna för att driva en verksamhet. Arbetskulturen är oseriös och har en tydlig hierarki där du lätt blir utstött om du inte visar framfötterna eller passar in i gruppen. I en pandemi så värnar företaget om sina gäster men ger inte något som helst skydd för sina anställda.
Fördelar
Personalrabatt, glada kunder
Nackdelar
Dålig lön för hårt arbete
Bra kollegor och chef. De finnas alltid förtroende för dig som individ men även förtroende att prata med någon!
Fördelar
Alltid kul på jobbet
Nackdelar
Kan vara stressigt
Arbetet lämpar sig nog för yngre personer, men räkna med att inte bli långvarig på din nya arbetsplats. Det är en del av vinstkonceptet att ständigt anställa nya och låta människor gå efter de initiala 6 månaderna.
Arbetet tar upp hela ditt privatliv om du jobbar 30h eller mer. Du blir alltid inringd, för ofta, utan hänsyn till din återhämtning. Du jobbar ofta ofta övertid som barista på EH. Alla dessa problem är effekterna av det katastrofala ledarskapet som råder. Under min tid med en demokratisk och underbar chef var jobbet älskvärt. Men under resterande tid med totalt 4 andra, auktoritära och helt inkompetenta platschefer var jobbet väääärldens börda. Du får dessutom inga kompenserande förmåner för detta extremt underbetalda arbete utan förväntas exempelvis betala för din egna lunch (men får gratis kaffe när du jobbar). Det enda som får en att stanna är kollegorna, och känslan av att man ej genomlider det själv!
För mycket press för så lite lön och de förväntar sig att man ska göra allt för de
Fördelar
Inget
Nackdelar
Allt
Man blir som en liten familj där alla tar hand om varandra och hjälper till både för att växa inom yrket men också om man haft en dålig dag privat. För min del har espressohouse alltid vart en trygghet och jag är stolt över att jag har fått möjlighet och tillit till att växa
sitter och väntar på mitt pass som börjar om 1 timme, har en sån klump i magen och funderar på att kasta mig framför en lastbil så jag slipper jobba passet. Jag har tidigare jobbat på Mcdonalds. En restaurang med över 1000 gäster dagligen och 6 siffriga försäljningssiffror och jag kan säga med en viss säkerhet att jag upplevde Mcdonalds som en mindre stressig arbetsplats. Det berodde nog på att man alltid jobbade alltid i team och delade alltid upp ansvaret så att ingen blev överbelastad på något sätt. Hursomhelst, så är inte fallet på Espressohouse. Tanken är att man jobbar 1 på morgon och 1 på kväll och du ska hinna göra mackor, sallader, bowls, yoghurts... du ska även konstant fylla på med drycker och annat som engångsmaterial, kaffe osv... samtidigt som du tar emot oändliga köer och sköta högar med disk HELT ENSAM. Vi får även en GV och en BV kontroll varje månad. De tittar över allt möjligt från renligheten i draglådorna och ser till att baristan kan gör det perfekta kaffet (rätt temperatur, rätt skum, latteart osv...). Man får inte ha disk på bord annars tappar man massa poäng och kan komma att bli utskälld av platschefen. Man är så sjukt överbelastad när man jobbar på EH och jag har nästan alltid fått stanna över eller börja tidigt obetalt för att hinna med. Jag har fått stå ensam när vi tjänade 30k och har inte ens fått beröm för det. Jag har fått köpa in mjölk med egna pengar flera gånger för att min platschef har inte beställt rätt mängd och jag har inte fått tillbaka pengarna för det 2 månader efter. Sjukanmälning ska man inte ens snacka om. De är tvungna - mer...
Fördelar
50% på kaffe och fika.
Alltid underbemannat, chefer på kontoret som har overkliga krav på dig och din shop. Personligheten ligger på 0% samt att BV (Baristans Väg) och GV (Gästens Väg) gör att man hela tiden står på tårna då man aldrig vet när de ska komma och betygsätta dig som person (om man t-ex. inte lägger en servett under sconsen osv. är risken att man får ett snack med chefen. Vissa blir även uppsagda på grund av småsaker som vilken människa som helst skulle kunna glömma, men som är av extremt liten betydelse. Lönerna är även de fruktansvärda i jämförelse med vad man får stå ut med på passen.
Fördelar
50% rabatt
Nackdelar
Dåliga löner, ohälsosamt stressfullt och alltid underbemannat
På espresso house var det alltid mycket att göra vilket passade mig. Kollegorna var glada och taggade och det fanns ständig chans till utveckling.
Jobbade på espresso house för några år sedan men det var en roligt arbetsplats. Härliga kollegor och högt tempo. Tiden gick alltid snabbt.
Mycket roligt arbete, du får chansen att utveckla dig själv på många sett. Kräver en stresstålig och utåtriktad person.
- Underbemannat och stressigt stora delar av arbetsdagen. Inte möjligt att få heltid om man inte är chef. Dålig lön. Endast en liten kaffe gratis om dagen. Fick bara en ny t-shirt och sen får man ta av använda svettiga t-shirtar ur en back och tvätta dem. Vet ställen som inte ens får en t-shirt som är oanvänd utan får andra shoppars begagnade kläder. Väldigt smutsigt, extremt bristande städrutiner och väldigt många ställen som blir underkända av miljö- och hälsa. Vi serverade väldigt mycket mat som jag anser vara alldeles för gammal. Sett folk som tappat mat på golvet och serverat. Mycket av fikat var väldigt gammalt också på den shoppen jag var på.
Känns som att vara med en familj! Man kommer nära alla kollegor en utav de bästa arbetsplatserna i mitt liv!
På shopen jag jobbade på var vi alldeles för lite personal för att kunna ge en utmärkt service. Ju längre tiden gick ju fler började må dåligt på arbetsplatsen, och det högre uppsatta cheferna lyssnade inte. Vi var 3 st som avslutade vår tjänst där samtidigt, av samma orsak.
Fördelar
Bra kollegor
Nackdelar
Stressigt, dålig personal på plats, svårt att slappna av efter jobb och på lediga dagar
Bra chefer roliga kollegor och många många stressiga dagar
Arbetade på Espresso House i 4 månader och förstår inte hur jag ens orkade med en vecka. När jag började och va ny på kaffe fick jag stå själv i 3 timmar under lunchruschen. Tillochmed gästerna tyckte synd om mig och såg hur stressad jag var med att hinna med både kassa, kaffe och disk (disken fick jag helt skita i under 3 timmar). Vi bytte platschef varje månad vilket betydde att det va kaos med beställningen mer eller mindre konstant under hela min arbetstid. Efter bara någon månad blev jag typ chefen. Jag tog på mig ansvaret för att vi inte skulle vara underbemannade, jag fick ta ansvaret att se till att vi hade rätt varor, jag fick ta ansvaret över mina kollegor för att saker och ting skulle bli gjorda. Jag var orolig inför varje pass då vi inte hade några rutiner och man inte visste om det skulle vara ett kaos. Även när ja inte jobbade kände jag mig tvungen att ha koll och se till att shopen och kollegorna överlevde. Ja, ÖVERLEVDE!! Efter 4 månaders slit blev jag uppsagd för att jag inte var tillräckligt "service minded" vilket både jag och kollegorna vet är BS och att den riktiga anledningen är för att dom inte har råd att fastanställa mig. Under black friday hade jag den västa upplevelsen i hela mitt liv. Vi var underbemannade och det va hur mycket gäster som helst + att det var leverans. Vi hade en person på kassa, en ny på kaffe och en helt ny host (och jag som tog leverans). Ingen av dessa hade jobbat i denna shopen innan så jag fick ta ansvaret. Efter ca 20 min av att jobba på leveransen gick jag till personen vid kaffet och frågade hur det gick och hen såg helt - mer...
Skulle aldrig rekommendera någon att jobba på espresso house
Väldigt kul och kreativt samt att möta kunder.. Men man blir behandlad som skit. Vi var ca 10 pers när vi öppnade shoppen och på mindre än ett år har nästan alla sagt upp sig och vi alla vantrivdes pga ledning. Jätte höga krav men inga förutsättningar att klara dem. Man fick jobba själv när leveransen kom samtidigt som man skulle hjälpa gästerna.. Gissa om kylvarorna blir bra av att ståframme i 2,5 h.. Sen så skrev jag på avtal för 70% tjänst.. De tog bort 40h på 2 månader för mig utan att berätta de.. Oschysst.
Fördelar
Kul med kundmöten och göra kaffe.
Nackdelar
Ledning, lön, kommunikation, stress, underbemannat
Ledningen var inge bra alls,väldig långa arbetspass och inte tillräcklig lön. Väldigt höga krav och förväntningar från chefer om saker man har el lärt sig om.
Den värsta arbetsplatsen jag har haft. Ledarskapet var inte alls bra. Det var stressigt och högt tempo. Man var tvungen och jobba sjuk, cheferna mobbades. Vi sålde gamla saker, hårda muffins och gammal mjölk. Skulle aldrig rekommendera någon någonsin att söka jobb till espresso house.
Det är ett fartfyllt företag med goda chanser att utvecklas och klättra. Det finns interna utbildningar och alla lärs upp på plats. Dock dåligt med OB och med generella timlönen kan det bli tufft. Men ett perfekt "start"-jobb och bonus är att jag träffade många av mina nära vänner vänner via dem.