Espresso House

Recensioner från anställda på Espresso House i Stockholm

Snålt företag som lägger enormt höga krav men dåligt betalt till dig som jobbar på golvet. Vissa dagar är shopen så underbemannad att du är stressad från att du kommer dit tills du går därifrån. Du tar ofta med dig jobbet hem och förväntas vara tillgänglig på dina lediga dagar. Platschefer lägger ansvar på övriga anställda och har inte ledarskapsförmågorna för att driva en verksamhet. Arbetskulturen är oseriös och har en tydlig hierarki där du lätt blir utstött om du inte visar framfötterna eller passar in i gruppen. I en pandemi så värnar företaget om sina gäster men ger inte något som helst skydd för sina anställda.
Fördelar
Personalrabatt, glada kunder
Nackdelar
Dålig lön för hårt arbete
Byten av chef, dålig uppföljning och ofantligt stressig miljö är bara början till varför jag blev utbränd inom ett halvår av att ha jobbet. Inte nog med att det inte finns ett kollektivavtal eller vettiga rättigheter så suger jobbet livet ur en. Jag har haft många kassa arbetsplatser genom åren men det här tar priset. Privatlivet blir nästan omöjligt att ha för man sitter konstant på helspänn för att man riskerar att bli inringd, utan OB-tillägg bör nämnas, så även när man har saker inplanerat kan man förvänta sig att bli intvingad. Rekommenderar inte detta till någon, vad som helst är bättre.
Fördelar
50% på kaffe och fika
Nackdelar
Allt annat
För mycket press för så lite lön och de förväntar sig att man ska göra allt för de
Fördelar
Inget
Nackdelar
Allt
sitter och väntar på mitt pass som börjar om 1 timme, har en sån klump i magen och funderar på att kasta mig framför en lastbil så jag slipper jobba passet. Jag har tidigare jobbat på Mcdonalds. En restaurang med över 1000 gäster dagligen och 6 siffriga försäljningssiffror och jag kan säga med en viss säkerhet att jag upplevde Mcdonalds som en mindre stressig arbetsplats. Det berodde nog på att man alltid jobbade alltid i team och delade alltid upp ansvaret så att ingen blev överbelastad på något sätt. Hursomhelst, så är inte fallet på Espressohouse. Tanken är att man jobbar 1 på morgon och 1 på kväll och du ska hinna göra mackor, sallader, bowls, yoghurts... du ska även konstant fylla på med drycker och annat som engångsmaterial, kaffe osv... samtidigt som du tar emot oändliga köer och sköta högar med disk HELT ENSAM. Vi får även en GV och en BV kontroll varje månad. De tittar över allt möjligt från renligheten i draglådorna och ser till att baristan kan gör det perfekta kaffet (rätt temperatur, rätt skum, latteart osv...). Man får inte ha disk på bord annars tappar man massa poäng och kan komma att bli utskälld av platschefen. Man är så sjukt överbelastad när man jobbar på EH och jag har nästan alltid fått stanna över eller börja tidigt obetalt för att hinna med. Jag har fått stå ensam när vi tjänade 30k och har inte ens fått beröm för det. Jag har fått köpa in mjölk med egna pengar flera gånger för att min platschef har inte beställt rätt mängd och jag har inte fått tillbaka pengarna för det 2 månader efter. Sjukanmälning ska man inte ens snacka om. De är tvungna - mer...
Fördelar
50% på kaffe och fika.
Alltid underbemannat, chefer på kontoret som har overkliga krav på dig och din shop. Personligheten ligger på 0% samt att BV (Baristans Väg) och GV (Gästens Väg) gör att man hela tiden står på tårna då man aldrig vet när de ska komma och betygsätta dig som person (om man t-ex. inte lägger en servett under sconsen osv. är risken att man får ett snack med chefen. Vissa blir även uppsagda på grund av småsaker som vilken människa som helst skulle kunna glömma, men som är av extremt liten betydelse. Lönerna är även de fruktansvärda i jämförelse med vad man får stå ut med på passen.
Fördelar
50% rabatt
Nackdelar
Dåliga löner, ohälsosamt stressfullt och alltid underbemannat
- Underbemannat och stressigt stora delar av arbetsdagen. Inte möjligt att få heltid om man inte är chef. Dålig lön. Endast en liten kaffe gratis om dagen. Fick bara en ny t-shirt och sen får man ta av använda svettiga t-shirtar ur en back och tvätta dem. Vet ställen som inte ens får en t-shirt som är oanvänd utan får andra shoppars begagnade kläder. Väldigt smutsigt, extremt bristande städrutiner och väldigt många ställen som blir underkända av miljö- och hälsa. Vi serverade väldigt mycket mat som jag anser vara alldeles för gammal. Sett folk som tappat mat på golvet och serverat. Mycket av fikat var väldigt gammalt också på den shoppen jag var på.
Känns som att vara med en familj! Man kommer nära alla kollegor en utav de bästa arbetsplatserna i mitt liv!
På shopen jag jobbade på var vi alldeles för lite personal för att kunna ge en utmärkt service. Ju längre tiden gick ju fler började må dåligt på arbetsplatsen, och det högre uppsatta cheferna lyssnade inte. Vi var 3 st som avslutade vår tjänst där samtidigt, av samma orsak.
Fördelar
Bra kollegor
Nackdelar
Stressigt, dålig personal på plats, svårt att slappna av efter jobb och på lediga dagar
stressig miljö och oproffsig ledning , jobbade där för super länge sedan dock så vet inte hur det är nu
Jag praoar på Espresso House just nu och jag tycker det är superkul! Första dagen gick man igenom hur allting är, inte exakt allt men typ vilka rutiner de har och sedan brandsäkerheten osv. Sedan under den första dagen så är du alltid lite pirrigt och man är lite ny så jag frågade vart allt ligger och var saker o ting ska ligga och det var inga problem alls. Det var lite tufft i början då jag inte visste exakt vart saker o ting låg men sen efter typ 3 timmar så hade jag lite bättre koll och behövde inte fråga om allt. Jag fick lära mig om hur disken fungerar, jag fick gå med sopor, damma, plocka undan disk från gäster och massa annat. Till en början var det lite tråkigt men sedan någon dag efter fick jag andra arbetsuppgifter och då blev det mycket roligare! Jag har fått göra mackor, göra rent golvet, göra fint helt enkelt :) Det kanske låter tråkigt när man ni läser att man fick diska o städa men det är mycket roligare an vad det låter, det lovar jag! Den svåraste delen jag tyckte var i början, då jag inte visste vad saker o ting låg och vad allting hette och hur man utförde saker. Det var bara i början sedan rullar allt på super! Det bästa av allt är nog att få testa på hur det känns och få se hur det egentligen ser ut bakom disken på espresso house, dessutom är det superkul och trevligt att träffa nya människor och hjälpa dem. Det var den stora grejen till varför jag ville praoa på Espresso House, jag ville inte praoa här bara för att få gratis dryck utan för att jag är genuin och verkligen bryr mig om att få hjälpa andra människor! Jag blev bemött mycket bra och jag - mer...
Otroligt stressigt jobb, extremt högt tempo. Jag fick jobba helt själv, i en stor shop, från kl: 06. 30 till kl: 16 med en ständig kö av kunder/fullsatt från kl: 11.
Började på Espresso House då jag behövde ett extrajobb under mina högskolestudier. Skickade in ansökan via deras hemsida och blev snabbt kallad till gruppintervju. Under gruppintervjun framställdes företaget som en riktigt drömarbetsplats med schyssta villkor, utbildningar och stora utvecklings möjligheter. Den bilden man fick under intervjun visade sig tyvärr vara helt annan än verkligheten. Som anställd på Espresso House får du räkna med extremt hög arbetsbelastning. Du jobbar ofta ensam och ska då hinna med kassan, göra kaffe, diska, plocka undan och förbereda inför nästa arbetspass. Vid stängning fick vi bara betalt för 15 minuter efter stängningstid och då ska man hinna med att städa och förbereda allt inför morgondagen. Eftersom man ständigt var underbemannad hade man aldrig tid att förbereda innan stängning och jobbade ofta gratis för att få allt klart eftersom man inte vill ställa till det för personen som kommer dagen efter. Jag som student fick kontrakt på 15h/veckan. Sa att jag gärna jobbade varannan helg och någon veckodag. Jag fick jobba betydligt mer och blev schemalagd på stängningen 5 dagar i veckan vilket innebar att mina pass bara var 4h. Då jag hade en bit till jobbet var så korta pass inte önskvärt. Dessutom fick jag jobba nästan varje helg. Påtalade detta flera gånger för chefen och blev lovad förändring nästa gång schemat skulle läggas. Dock blev det aldrig någon förändring. Jag kämpade på i 8 månader på Espresso House då jag tänkte att det kanske skulle bli bättre. Trots att vi anställda påtalade bristerna ofta var det ingen som tog det på - mer...
Fördelar
50% på mat & dryck (fick dock tjata 6mån på att få min personalrabatt)
Nackdelar
Stressigt, ständigt underbemannat, dålig lön, chefer som inte bryr sig
Är inte ensam om denna erfarenhet. Lovar att detta inte är någon impulsiv onyanserad recension, men de förtjänar fan inte ens min energi. Sorry! Skitbra för kunderna, sämst för de anställda. Btw min lön var 90 kr i timmen, jag var 18, de ville inte heller ge OB under midsommar. Detta är ej grunden för min negativa recension dock. Bemötande under all kritik.
Började jobba på Espresso House samtidigt som jag pluggade heltid på universitet, något företaget inte tog hänsyn till överhuvudtaget. Hade till början ett kontrakt på 20h/veckan, men schemalades ofta på 30-40h/vecka, något som gjorde att jag fick hoppa över föreläsningar och kuggade en tenta för att jag inte hade någon till tid studier och blev utarbetad. Dessutom fick jag ingen mertid för timmarna jag jobbade extra. Upplärningen är ok till slut, men jag och många av mina vänner upplevde att den var alldeles för snabb i början. Efter 2 upplärningspass ska du kunna stänga (själv) och göra kaffe till alla gäster, allt för att spara på personalkostnader. Ofta stod man enkelbemannat, trots att man behövde vara två eller fler, vilket ofta ledde till att man fick jobba över både vid stängning eller när en kollega kom för att börja sitt pass för att man helt enkelt inser att det är alldeles för mycket gäster för att hen ska klara sig själv. Det är uppenbart att företaget bryr sig mycket mer om vinster än att producera kvalitet för gäster samt en bra arbetsplats. Telefonen ringer dessutom konstant när någon sjukar sig och dessutom haft kollegor som gråtit på jobbet för att de är så pass stressade. Finns mycket press på att GV/BV ska gå bra, utan att faktiskt schemalägga tid så att man får tid för storstäd/faktiskt ha de hygienrutiner som krävs. (kakor etc ligger ute äckligt länge dessutom) Jag älskade mina kollegor, men har hört många som inte haft lika tur som jag och hamnat på en shop med mycket intern konkurrens och dåliga förhållanden.
Fördelar
50% personalrabatt, gratis kaffe under arbetstid
Nackdelar
Stressigt, opersonligt företag
På Espresso House ska man diska, städa, brygga kaffe, stå i kassan och mycket mer för en lön på 100 kr/h. Inte värt det, snacka om att utnyttja fattiga studenter.
Fördelar
Personalrabatt på 50%, men de flesta restauranger/caféer har det. Snälla arbetskamrater
Nackdelar
För mycket arbete för för lite pengar
Jag slutade på espressohouse för 3 månader sen och aldrig igen. På intervjun blir man motiverat och taggad till att få jobba med kaffe och vara barista. Men när man väl står på jobbet har man helt andra arbetsuppgifter än vad en barista gör. Som stängare är du i första hand städare och andra hand barista. När jag jobbar stängningar sliter jag som ett djur för att kunna stänga men det räcker inte alltid till. Företaget är snåla med personalkostnader vilket leder till att man får stå ensam ofta på kvällar när man bör vara två, majoriteten av mina kollegor har stått ensamma och behövt larma vakter för pundare eller andra skumma män kommer in. Det finns inte någon säkerhet för den som står i baren. Om man är sjuk får man en utskällning även om man hör av sig i god tid innan. Har även varit med om att arbetsgivaren tar bort skiftet efter karensdagen så att de inte ska behöva betala sjukdagen, när man påpekar det bemöts man som jobbig. Oerfarna chefer och mycket favorisering med vissa anställda, tex bättre skift, mindre kritik osv. Lönen är sjukt underbetald, minimilön enligt hotell och resturang vilket blir mer skeft då man inte får dricks Nä aldrig mer espressohouse
Fördelar
Rolig barista utbildning
Nackdelar
Allt
Jag vill inleda med att uppmana alla som läser detta till att, oavsett vad, INTE söka jobb på Espresso House. Jag sökte jobbet i samband med att den restaurang jag hade arbetat på under sommaren skulle stänga för säsongen. Jag ville därmed ta efter med ett annat jobb, och kom då att tänka på jobbet som barista. Jag kom väldigt snabbt att tänka på just Espresso House, för vad kan inte vara bättre än en sådan tjänst hos en så omtalad och populär kedja? Jag fyllde i det formulär som finns på deras hemsida, som gäller just jobbansökan, och blev därmed kallad till en gruppintervju. Där lät en anställning hos kedjan helt fantastisk. Det pratades om baristautbildningar, sammanhållning, utveckling och om att varje anställd är viktig. Kort därefter så blev jag uppringd, och blev erbjuden ett datum för att provjobba. Självklart så tackade jag ja. Detta pass, då jag provjobbade, var på fyra timmar. Redan då så blev jag dåligt bemött, men det var ingenting jag förstod då. Jag ville ju så gärna ha jobbet. Då upplevde jag platschefen och den enda kollega som arbetade som trevliga, så det tog nog över. Ställdes utan någon introduktion, som aldrig heller kom, direkt på kassan. Fick förklarat för mig att det är viktigt att ha koll på både kassa, disk och kaffe. Det var det. Så där stod jag, och kände mig så oerhört korkad när jag inte alls kunde kassan och därför tvingade varje kund att genomgå en väntetid på flera minuter. Efter detta pass så blev jag erbjuden jobbet. Jag tackade ja, trots att det på något sätt redan då kändes fel. Men det förträngde jag. Sedan kom ett till pass som - mer...
Fördelar
Ingenting
Nackdelar
Allting
En typisk dag börjar med beredning av mat och bakverk, drycker och att ta emot leveranser. Jag har lärt mig att arbeta i högt tempo. Ganska variabel arbetsplatskultur då man ofta får finna sig i att arbeta ensam upp till fem timmar om dagen eller längre. Den svåraste delen är bristen på mentorskap och sammanhållning, brist på förmåner och bonusar till alla anställda, låg lön. Ojämn kompetens, kvalitet och servicenivå pga. hög omsättning av personal. Kommer inte på något positivt i skrivande stund, tyvärr.
Fördelar
Gratis kaffedryck
Nackdelar
Ensamarbete
de flesta kollegor som jobbade var trevliga, men det fanns några som var väldigt taskiga mot en och inte skötte sig lika bra
Slitit arbete med mycket stress (beroende på vart du arbetar dock)
Fördelar
kollegorna fantastiska
En typisk dag börjar med att man antingen öppnar själv eller tar över någons pass och jobbar tillsammans med någon eller själv. Under hela passet serverar du kaffe, mackor, bakverk, frapinos osv samt säljer produkter från hyllor som tex muggar och kaffe. Om man har öppning måste man sätta på maskinerna, fixa bryggkaffe fixa shoppen samt förbereda mackor. Om man har stängning måste man tvätta maskinerna, torka bord, fixa disk, slänga gammal mat, ta ut sopor, stänga av maskinerna osv. Öppning och stängning gjorde jag alltid själv men det beror på vilken Coffe Shop det är. Cheferna är väldigt unga, dryga och oprofessionella. De ser dig endast som en anställd och ingen person. Om du blir sjuk måste du jobba ändå om inte du kan fixa en ersättare. Man kan sjukanmäla sig men detta måste göras i tid, och dessutom får du be om att chefen svarar på telefonen, annars har du inte meddelat chefen och du måste gå ändå. Det har hänt flera gånger att jag har ringt i tid för att sjukanmäla mig men chefen väljer att inte svara. Chefen är helt klart den värsta delen av jobbet om du inte får en bra chef. Den svåraste delen av jobbet är början. Det är jättemycket att lära sig på bara fyra lektioner som är tre timmar var. Efter det förväntar sig chefen att man är helt självständig och kan jobba ensam och ha öppning och stängning helt själv. Den bästa delen av jobbet är kollegorna. Oftast hamnar man med ett gäng sköna personer som gör att arbetspassen flyter på snabbare. Dessutom är Espresso House något bra att ha på CV:t.
Fördelar
Gratis varma drycker
Nackdelar
Dryga chefer