Espresso House

Recensioner från anställda på Espresso House i Malmö

Jag har lärt mig massor av att jobba på Esoresso House, om man jobbar hårt så kan man klättra hur långt som helst - det finns många olika vägar att gå inom företaget. Nackdelen är den dåliga lönen mot hur hårt man jobbar. Ofta har man massor av övertid som man inte får betalt för och dessutom tar man sällan ut det i ledighet, i alla fall som coffee shop manager.
Jobbade på espresso house för några år sedan men det var en roligt arbetsplats. Härliga kollegor och högt tempo. Tiden gick alltid snabbt.
Det är bra kollegor men arbetsgivaren är inte så bra.
Min prao på Espresso House var en stressfylld och lite oklar upplevelse. Jag förstår dock att de har många kunder och inte så mycket personal som de egentligen bör ha. Om de får fler anställda och ett bättre ledarskap (mer tydliga uppgifter) så skulle Espresso House Emporia absolout vara ett väldigt bra ställe att jobba på.
Fördelar
Jag fick ett trevligt bemötande, och gratis dricka.
Nackdelar
Stressigt och ensidigt ( fick göra samma saker varje dag).
En arbetsplats där unga utnyttjas och blir utmattade.
När jag jobbade det så var det extremt högt tempo, kändes som man alltid var underbemmanade och är du under 23 år så är lönen extremt dåligt.
Dum som jag var jobbade jag där i nästan 3 år. Jag behövde pengar och det var inte lätt att hitta ett jobb med lika många timmar. Hade 30h/v och arbetade även som shift leader. Det komiska var att jag arbetade som det, hade alla arbetsuppgifter, samt ansvar men fick inte betalt för det. Varje gång jag ifrågasatte det så fick jag svaret ” det är på gång”. Det enda detta företaget bryr sig om är tyvärr pengar. Dem skiter fullständigt i om man jobbar ihjäl sig. Du kan stå i baren ensam med 30 st i kö, disk överallt, kakor som ska fyllas på, kaffet ska göras men du ska klara allt själv. För enligt platschefen har dem inte råd att ha fler anställda på plats, för då klarar dem inte sin budget. Så extremt sorgligt att ni prioriterar att öppna fler shopar istället för att satsa på er personal och ge dem de bästa stödet. Utan er personal kommer ni tyvärr inte långt. Dem har även börjat med en policy att man inte får sjukanmäla sig samma dag som man har ett pass, utan man måste komma in och jobba om man så har 40 graders feber. Detta är sjukt då jag VET att platscheferna är tvungna att hoppa in själva. Inte konstigt unga människor går in i väggen. Jag kommer aldrig sätta min fot på espresso house igen, varken som ”gäst” som de så tramsigt kallar det, eller som arbetande. Jag sa till slut upp mig efter att ha tagit tillräckligt med skit.
Fördelar
Om du har tur dina kollegor
Nackdelar
ALLT!
Jag tyckte att det var jättekul att jobba på Espresso House, jag fick lära mig väldigt mycket där. Från att diska till göra kaffe.
Har jobbat som platschef på espresso house sedan tidigare. Började som barista för att sen klättra mig uppåt. Extrema arbetsförhållande där du kan jobba i 16 timmar i sträck för att sen få en utskällning för att det inte var tillräckligt rent. Lönen är katastrof och går absolut inte att förhandla. Ledningen leker glada och härliga, allt är roligt, allt är så bra, när de alla vet att man går under i shopen. Har haft ett flertal olika distriktschefer varav EN varit bra. De alla är extremt resultatinriktade och blir närmare vansinniga om man inte sätter resultaten (så kallade BV eller GV) - resultat som går ut på att man stannar i shopen hela nätterna för att städa under bänkar, under soffor osv. Har sett så många kollegor bli så sjuka att de inte kommer upp ur sängen på flera månader (med cheferna hack i häl om att det nog hade varit bra om du försöker jobba ändå) Ni som läser detta - börja INTE jobba på Espresso House. Det är inte värt att förstöra din hälsa för att någon annan ska nå ett positivt ekonomiskt resultat. Oavsett vilken roll det gäller (jag har besuttit alla förutom värd), de är alla lika slavliknande...
Fördelar
Rabatt
Nackdelar
Allt
Hej jag heter Eduard och jag valde denna jobbet som en deltidsjobb för jag också går i gymnasiet. Jag valde denna jobbet för att jag är 17 år gammal kille som har väldigt mycket energi och skulle uppskatta om jag fick chans att bevisa det.
Fördelar
jag fixar ihop lite pengar för jag måste lära mig komma in i vuxenlivet
Nackdelar
Kan va lite tajt med tiderna då och då
Jobbade på EH under ett år samtidigt som jag gick på gymnasiet, arbetade helger och kvällar. Det är en extremt stressig arbetsmiljö, mycket ljud och man får vara beredd på att stå upp i 9 h utan rast om så krävs. För arbetet man gör är man EXTREMT underbetald. Man städar, man gör kaffe, man tar kassa, man fyller på hyllor och skåp, man tar leveranser, har flera gånger hänt att jag arbetat ensam på skift som kräver minst 3 personer på grund av att cheferna försöker spara in på personalkostnaden. Det är ett företag där cheferna inte bryr sig om sina anställda och deras välmående, enda de bryr sig om är pengar. Man förväntas arbeta och vara på ett visst sätt, de lär upp små EH-robotar som förväntas göra allt på ett visst sätt. Jag hade en fruktansvärd chef, svarade aldrig i telefon när man behövde hjälp men kunde spamringa på ens lediga dag 10 gånger på en halvtimme för att det behövs personal. Blev sjuk en gång under året jag jobbade där och fick svar från chefen att jag MÅSTE jobba, magsjuka var tydligen inte nog för en sjukanmälning. Älskade jobbet i början då det var mitt första BARISTAjobb (har haft andra anställningar tidigare) och jag älskar kaffe och de olika dryckerna, dock sjukt mycket att plugga in kring hur man gör varje frapino och macka osv. Mot slutet vantrivdes jag så jag sa upp mig. Under tiden jag jobbade kom ny personal hela tiden och sa upp sig lika fort, det är sällsynt att hålla ut i ett år. Mot slutet tvingades jag som barista ha koll på personal och ha ansvar som egentligen en platschef/skiftledare skall ha under de dagar då chefen var ledig, - mer...
Fördelar
Personalrabatt, personalen, yrket i sig
Nackdelar
Man gör mer än vad kontraktet uppger, underbemannat och underbetalt, dåliga chefer
Att arbeta som platschef ansvarar man för goda resultat och personal. Mitt ansvar innebär schemaläggning, varubeställningar, resultatuppföljningar, utvecklingssamtal, delegera ansvar, se till att rutiner kring kvalitet följs, anställa personal, inspirera och utbilda personalen, göra budgetar osv. Som restaurangchef ställs man dagligen inför problematiska situationer som måste lösas snabbt och koncist. Detta har bidragit till att jag utvecklat en god känsla för att hantera stress och att läsa av och anpassa mig efter andra människors situationer. Jag trivs väldigt bra att jobba som platschef för att det inte är ett stillasittande jobb samt att det var så varierande arbetsuppgifter. Att man har hela ansvaret över Coffeshopen från a till ö. Nu är det några år sedan jobbade men då kände jag såhär.
Fördelar
förmånskort
Jag trivs väldigt bra inom detta företaget, och hade gärna utvecklats inom det. Dock så hade jag oturen att börja då det fanns väldigt få tjänster ute och kunde därför inte få fler timmar i veckan. Annars var det ett väldigt mångsidigt jobb där du blir nära vän med dina kollegor.
Fördelar
Trevlig miljö
Nackdelar
När du blir sjuk behöver du ibland jobba ändå pga brist på ersättare.
En typisk arbetsdag på Espresso House har jag arbetat bl.a. med löpande bokföring i Visma, QlikView, posthantering, kontering av fakturor och haft ansvar för bokföring av företagskort. Jag har haft ständig kundkontakt via telefon såväl som mejl med företag, anställda och privatpersoner. Jag har varit behjälplig i frågor gällande betalningar, fakturor och allmänna frågor från kunder. Alla kollegorna var väldigt trevliga och hjälpsamma. Svåraste delen men även den bästa var att det fanns alltid mycket att göra och valmöjlighet till vad man vill arbeta med mest.
Fördelar
Gratis lunch