Espresso House

Recensioner från anställda på Espresso House i Göteborg

Lätt att komma in i och socialt jobb. Trevliga kollegor. Kul till en början. Roliga kundmöten. MEN. Oerhört tidiga morgnar, stress med rusher, OTROLIGT mycket sjukanmälningar, MÅNGA Coffee Shop Managers (Platschefer) tvingas ta på sig så pass mycket jobb att de bränner ut sig och blir sjukskrivna. Blev lovad rätt mycket från början, men inget av det verkställs. Höll istället på att få sparken när min provanställning gick ut men fick vara kvar - med ett kontrakt som tidigare varit på 30h/v fick jag nu bara 5h/v. Täckte upp luckor lite överallt därefter, fick tillbaka mitt 30h kontrakt efter att ha hoppat runt en hel sommar, fick inte ut alla timmar på min egen shop ändå sen för att det hade de inte råd med enligt personalkostnader. Låg lön, mycket stress och slit för knappa 130 spänn i timmen. Får bara 5kr/h mer i lön för allt jobb jag som nuvarande Shift Leader gör medan min Coffee Shop Manager är sjukskriven. Få vill täcka upp luckor. Få vill samarbeta. Inte många som tar sitt ansvar. Högre satta är dåliga på att återkoppla och få verkar ha koll på vad som händer. Nödvändig info utesluts ofta. Anställda slutar i snitt efter något år max. Jag förstår varför.
Fördelar
Lätt att få jobb.
Nackdelar
Det mesta andra.
Mådde inte alls bra när jag jobbade där, majoriteten av mina kollegor sa upp sig under de månaderna jag jobbade där. Tillslut gjorde jag det med
Fördelar
kan inga nu
Nackdelar
Allt
Min kompis bad om att bli ledig i december (sa det redan på sommaren) då hennes kompis kommer och hälsar på ända från andra sidan jordklotet Men då, eftersom min kompis varit sjukskriven i lite mer än 2 veckor så går det inte ihop med budgeten??? Helt sjukt, jobba inte på eh
Upplevde stress och stor arbetsbörda för lite betalning.
Fördelar
Gratis dryck och p-rabatt på 50%
Nackdelar
Stressigt
Har man tur hamnar man i en shop med bra kollegor, då är jobbet som barista jättekul men det är ändå slitsamt och stressigt dock om man har bra kollegor och en bra chef känner man sig uppskattad och man har alltid ngn att snacka skit med
Fördelar
Gratis kaffe och rabatterad mat från espresso house sortiment
Nackdelar
Stressigt, slitsamt arbete med dåligt betalt
mycket roligt och trevligt ställe att arbeta på, personalen var alltid trevliga
Att jobba som barista på espresso house är väldigt roligt men tidvis väldigt stressigt. Jag är riktigt nöjd med min chef och mina medarbetare och det är en riktigt bra teamkänsla på arbetsplatsen. I jobbet ingår så mycket mer än att bara servera kaffe - exempelvis en del städ, göra mackor och sallader, disk, stängning och öppning osv. Den största nackdelen skulle jag säga är att espresso house som företag snålar mycket på personal och det är därför jobbet är så stressigt som det är. Varje månad blir alla chefer "pressade" uppifrån att det måste dras ner på timmar, att det måste säljas bättre osv. De högre cheferna kommer även på kontroller som är helt oförberedda varje månad och kollar läget i coffee shopen. I det stora hela väger de positiva delarna störst och jag trivs bra på eh!
Fördelar
Varierande jobb och trevliga kunder. Personalrabatt och gratis kaffe på jobbet.
Nackdelar
Tar på krafterna - speciellt när man är ny.
Jag trivs mycket bra med att arbeta på Espresso House. Det är utvecklande och man kan klättra till högre poster om man visar framfötterna
Ett väldigt fartfyllt men trivsamt jobb. Dock är inte arbetstiderna och lönen den bästa med tanke på hur mycket det faktiskt är att göra. (Jobbade på Espresso House Centralen Göteborg). Men förmånerna med 50% rabatt på Alla Espresso House är väldigt förmånligt.
Fördelar
50% personalrabatt
Nackdelar
Väldigt oregelbundna arbetstider och låg lön.
Ett väldigt roligt arbete där man får en chans att träffa nya människor varje dag! Brinner du för service och kaffe så kan jag varmt rekommendera arbetet. Visar du framfötterna är det inga problem med att klättra på karriärstegen.
Fördelar
Personalrabatt
Det är ett väldigt varierande yrke. Du har oftast många bollar i luften och måste alltid ligga steget före. Har du svårt för stress är detta inget för dig.