Espresso House
Recensioner från anställda på Espresso House

Värsta jobbet jag någonsin haft

4 oktober 2020
Byten av chef, dålig uppföljning och ofantligt stressig miljö är bara början till varför jag blev utbränd inom ett halvår av att ha jobbet. Inte nog med att det inte finns ett kollektivavtal eller vettiga rättigheter så suger jobbet livet ur en. Jag har haft många kassa arbetsplatser genom åren men det här tar priset. Privatlivet blir nästan omöjligt att ha för man sitter konstant på helspänn för att man riskerar att bli inringd, utan OB-tillägg bör nämnas, så även när man har saker inplanerat kan man förvänta sig att bli intvingad. Rekommenderar inte detta till någon, vad som helst är bättre.
Fördelar
50% på kaffe och fika
Nackdelar
Allt annat
6 september 2020
Skiftledare (Tidigare anställd) - Göteborg
Mådde inte alls bra när jag jobbade där, majoriteten av mina kollegor sa upp sig under de månaderna jag jobbade där. Tillslut gjorde jag det med
Fördelar
kan inga nu
Nackdelar
Allt
13 juni 2019
Skiftledare (Nuvarande anställd) - Göteborg
Lätt att komma in i och socialt jobb. Trevliga kollegor. Kul till en början. Roliga kundmöten. MEN. Oerhört tidiga morgnar, stress med rusher, OTROLIGT mycket sjukanmälningar, MÅNGA Coffee Shop Managers (Platschefer) tvingas ta på sig så pass mycket jobb att de bränner ut sig och blir sjukskrivna. Blev lovad rätt mycket från början, men inget av det verkställs. Höll istället på att få sparken när min provanställning gick ut men fick vara kvar - med ett kontrakt som tidigare varit på 30h/v fick jag nu bara 5h/v. Täckte upp luckor lite överallt därefter, fick tillbaka mitt 30h kontrakt efter att ha hoppat runt en hel sommar, fick inte ut alla timmar på min egen shop ändå sen för att det hade de inte råd med enligt personalkostnader. Låg lön, mycket stress och slit för knappa 130 spänn i timmen. Får bara 5kr/h mer i lön för allt jobb jag som nuvarande Shift Leader gör medan min Coffee Shop Manager är sjukskriven. Få vill täcka upp luckor. Få vill samarbeta. Inte många som tar sitt ansvar. Högre satta är dåliga på att återkoppla och få verkar ha koll på vad som händer. Nödvändig info utesluts ofta. Anställda slutar i snitt efter något år max. Jag förstår varför.
Fördelar
Lätt att få jobb.
Nackdelar
Det mesta andra.
15 november 2020
Barista (Nuvarande anställd) - Stockholm
Snålt företag som lägger enormt höga krav men dåligt betalt till dig som jobbar på golvet. Vissa dagar är shopen så underbemannad att du är stressad från att du kommer dit tills du går därifrån. Du tar ofta med dig jobbet hem och förväntas vara tillgänglig på dina lediga dagar. Platschefer lägger ansvar på övriga anställda och har inte ledarskapsförmågorna för att driva en verksamhet. Arbetskulturen är oseriös och har en tydlig hierarki där du lätt blir utstött om du inte visar framfötterna eller passar in i gruppen. I en pandemi så värnar företaget om sina gäster men ger inte något som helst skydd för sina anställda.
Fördelar
Personalrabatt, glada kunder
Nackdelar
Dålig lön för hårt arbete
  1. Värsta jobbet jag någonsin haft