Espresso House
Recensioner från anställda på Espresso House

Stressssssssss

3 februari 2020
Arbetade på Espresso House i 4 månader och förstår inte hur jag ens orkade med en vecka. När jag började och va ny på kaffe fick jag stå själv i 3 timmar under lunchruschen. Tillochmed gästerna tyckte synd om mig och såg hur stressad jag var med att hinna med både kassa, kaffe och disk (disken fick jag helt skita i under 3 timmar). Vi bytte platschef varje månad vilket betydde att det va kaos med beställningen mer eller mindre konstant under hela min arbetstid. Efter bara någon månad blev jag typ chefen. Jag tog på mig ansvaret för att vi inte skulle vara underbemannade, jag fick ta ansvaret att se till att vi hade rätt varor, jag fick ta ansvaret över mina kollegor för att saker och ting skulle bli gjorda. Jag var orolig inför varje pass då vi inte hade några rutiner och man inte visste om det skulle vara ett kaos. Även när ja inte jobbade kände jag mig tvungen att ha koll och se till att shopen och kollegorna överlevde. Ja, ÖVERLEVDE!! Efter 4 månaders slit blev jag uppsagd för att jag inte var tillräckligt "service minded" vilket både jag och kollegorna vet är BS och att den riktiga anledningen är för att dom inte har råd att fastanställa mig. Under black friday hade jag den västa upplevelsen i hela mitt liv. Vi var underbemannade och det va hur mycket gäster som helst + att det var leverans. Vi hade en person på kassa, en ny på kaffe och en helt ny host (och jag som tog leverans). Ingen av dessa hade jobbat i denna shopen innan så jag fick ta ansvaret. Efter ca 20 min av att jobba på leveransen gick jag till personen vid kaffet och frågade hur det gick och hen såg helt - mer...
15 november 2020
Barista (Nuvarande anställd) - Stockholm
Snålt företag som lägger enormt höga krav men dåligt betalt till dig som jobbar på golvet. Vissa dagar är shopen så underbemannad att du är stressad från att du kommer dit tills du går därifrån. Du tar ofta med dig jobbet hem och förväntas vara tillgänglig på dina lediga dagar. Platschefer lägger ansvar på övriga anställda och har inte ledarskapsförmågorna för att driva en verksamhet. Arbetskulturen är oseriös och har en tydlig hierarki där du lätt blir utstött om du inte visar framfötterna eller passar in i gruppen. I en pandemi så värnar företaget om sina gäster men ger inte något som helst skydd för sina anställda.
Fördelar
Personalrabatt, glada kunder
Nackdelar
Dålig lön för hårt arbete
29 oktober 2020
Barista (Tidigare anställd) - Falun
Arbetet lämpar sig nog för yngre personer, men räkna med att inte bli långvarig på din nya arbetsplats. Det är en del av vinstkonceptet att ständigt anställa nya och låta människor gå efter de initiala 6 månaderna.
17 oktober 2020
Barista (Tidigare anställd) - Lund
Arbetet tar upp hela ditt privatliv om du jobbar 30h eller mer. Du blir alltid inringd, för ofta, utan hänsyn till din återhämtning. Du jobbar ofta ofta övertid som barista på EH. Alla dessa problem är effekterna av det katastrofala ledarskapet som råder. Under min tid med en demokratisk och underbar chef var jobbet älskvärt. Men under resterande tid med totalt 4 andra, auktoritära och helt inkompetenta platschefer var jobbet väääärldens börda. Du får dessutom inga kompenserande förmåner för detta extremt underbetalda arbete utan förväntas exempelvis betala för din egna lunch (men får gratis kaffe när du jobbar). Det enda som får en att stanna är kollegorna, och känslan av att man ej genomlider det själv!