Espresso House
Recensioner från anställda på Espresso House

Stress

17 juli 2020
sitter och väntar på mitt pass som börjar om 1 timme, har en sån klump i magen och funderar på att kasta mig framför en lastbil så jag slipper jobba passet. Jag har tidigare jobbat på Mcdonalds. En restaurang med över 1000 gäster dagligen och 6 siffriga försäljningssiffror och jag kan säga med en viss säkerhet att jag upplevde Mcdonalds som en mindre stressig arbetsplats. Det berodde nog på att man alltid jobbade alltid i team och delade alltid upp ansvaret så att ingen blev överbelastad på något sätt. Hursomhelst, så är inte fallet på Espressohouse. Tanken är att man jobbar 1 på morgon och 1 på kväll och du ska hinna göra mackor, sallader, bowls, yoghurts... du ska även konstant fylla på med drycker och annat som engångsmaterial, kaffe osv... samtidigt som du tar emot oändliga köer och sköta högar med disk HELT ENSAM. Vi får även en GV och en BV kontroll varje månad. De tittar över allt möjligt från renligheten i draglådorna och ser till att baristan kan gör det perfekta kaffet (rätt temperatur, rätt skum, latteart osv...). Man får inte ha disk på bord annars tappar man massa poäng och kan komma att bli utskälld av platschefen. Man är så sjukt överbelastad när man jobbar på EH och jag har nästan alltid fått stanna över eller börja tidigt obetalt för att hinna med. Jag har fått stå ensam när vi tjänade 30k och har inte ens fått beröm för det. Jag har fått köpa in mjölk med egna pengar flera gånger för att min platschef har inte beställt rätt mängd och jag har inte fått tillbaka pengarna för det 2 månader efter. Sjukanmälning ska man inte ens snacka om. De är tvungna - mer...
Fördelar
50% på kaffe och fika.
15 november 2020
Samma rollSamma plats
Barista (Nuvarande anställd) - Stockholm
Snålt företag som lägger enormt höga krav men dåligt betalt till dig som jobbar på golvet. Vissa dagar är shopen så underbemannad att du är stressad från att du kommer dit tills du går därifrån. Du tar ofta med dig jobbet hem och förväntas vara tillgänglig på dina lediga dagar. Platschefer lägger ansvar på övriga anställda och har inte ledarskapsförmågorna för att driva en verksamhet. Arbetskulturen är oseriös och har en tydlig hierarki där du lätt blir utstött om du inte visar framfötterna eller passar in i gruppen. I en pandemi så värnar företaget om sina gäster men ger inte något som helst skydd för sina anställda.
Fördelar
Personalrabatt, glada kunder
Nackdelar
Dålig lön för hårt arbete
29 oktober 2020
Barista (Tidigare anställd) - Falun
Arbetet lämpar sig nog för yngre personer, men räkna med att inte bli långvarig på din nya arbetsplats. Det är en del av vinstkonceptet att ständigt anställa nya och låta människor gå efter de initiala 6 månaderna.
4 oktober 2020
Skiftledare (Nuvarande anställd) - Stockholm
Byten av chef, dålig uppföljning och ofantligt stressig miljö är bara början till varför jag blev utbränd inom ett halvår av att ha jobbet. Inte nog med att det inte finns ett kollektivavtal eller vettiga rättigheter så suger jobbet livet ur en. Jag har haft många kassa arbetsplatser genom åren men det här tar priset. Privatlivet blir nästan omöjligt att ha för man sitter konstant på helspänn för att man riskerar att bli inringd, utan OB-tillägg bör nämnas, så även när man har saker inplanerat kan man förvänta sig att bli intvingad. Rekommenderar inte detta till någon, vad som helst är bättre.
Fördelar
50% på kaffe och fika
Nackdelar
Allt annat