Espresso House

Hittade 78 recensioner som matchade sökningen Visa alla 99 recensioner
Sortera efter: Hjälpsamhet | Betyg | Datum
Prao
Prao (Nuvarande anställd) –  Stockholm16 januari 2020
Jag praoar på Espresso House just nu och jag tycker det är superkul! Första dagen gick man igenom hur allting är, inte exakt allt men typ vilka rutiner de har och sedan brandsäkerheten osv. Sedan under den första dagen så är du alltid lite pirrigt och man är lite ny så jag frågade vart allt ligger och var saker o ting ska ligga och det var inga problem alls. Det var lite tufft i början då jag inte visste exakt vart saker o ting låg men sen efter typ 3 timmar så hade jag lite bättre koll och behövde inte fråga om allt.

Jag fick lära mig om hur disken fungerar, jag fick gå med sopor, damma, plocka undan disk från gäster och massa annat. Till en början var det lite tråkigt men sedan någon dag efter fick jag andra arbetsuppgifter och då blev det mycket roligare! Jag har fått göra mackor, göra rent golvet, göra fint helt enkelt :) Det kanske låter tråkigt när man ni läser att man fick diska o städa men det är mycket roligare an vad det låter, det lovar jag! Den svåraste delen jag tyckte var i början, då jag inte visste vad saker o ting låg och vad allting hette och hur man utförde saker. Det var bara i början sedan rullar allt på super! Det bästa av allt är nog att få testa på hur det känns och få se hur det egentligen ser ut bakom disken på espresso house, dessutom är det superkul och trevligt att träffa nya människor och hjälpa dem. Det var den stora grejen till varför jag ville praoa på Espresso House, jag ville inte praoa här bara för att få gratis dryck utan för att jag är genuin och verkligen bryr mig om att få hjälpa andra människor!
Jag blev bemött mycket bra och jag
  mer... har haft det så kul! Har fått lära mig massa nya saker och fått träffa nya ansikten! Såå trevligt och kul!

En sak som jag har märkt är att det är mycket jobb ensam. När jag sluta så var det en personal som fick jobba själv och det tycker jag är synd eftersom jag kan relatera till den situationen med all stress och jobb, jag erbjöd mig till att stanna kvar o hjälpa till även om jag hade slutat för dagen men blev tillsagd att sluta ändå. Då måste man acceptera det men förutom det så är Espresso House det godaste och bästa caféet!

Till er som läser de ovanstående recensionerna så är det olika för olika personer. Vissa mår bättre bra medans vissa andra uppfattar saker o ting annorlunda. Jag vill bara säga att jag har upplevt Espresso House mycket bra och jag hoppas att ni som läser detta kan ha nytta till det jag har skrivit!
  mindre
Arbetsplatskultur
Kreativt, stressigt och inte värt de.
Barista (Tidigare anställd) –  Arvika14 januari 2020
Väldigt kul och kreativt samt att möta kunder.. Men man blir behandlad som skit.
Vi var ca 10 pers när vi öppnade shoppen och på mindre än ett år har nästan alla sagt upp sig och vi alla vantrivdes pga ledning. Jätte höga krav men inga förutsättningar att klara dem. Man fick jobba själv när leveransen kom samtidigt som man skulle hjälpa gästerna.. Gissa om kylvarorna blir bra av att ståframme i 2,5 h..
Sen så skrev jag på avtal för 70% tjänst.. De tog bort 40h på 2 månader för mig utan att berätta de.. Oschysst.
Fördelar
Kul med kundmöten och göra kaffe.
Nackdelar
Ledning, lön, kommunikation, stress, underbemannat
Produktiv och Stressig arbetsmiljö
Host (Nuvarande anställd) –  Malmö14 januari 2020
Det är bra kollegor men arbetsgivaren är inte så bra.
Jobba inte på EH
Platschef (Tidigare anställd) –  Lomma10 januari 2020
Man får inte betalt för arbetad tid och enorm press. Utnyttjar sina anställda
omänskliga arbetsförhållanden
cafébiträde (Tidigare anställd) –  Stockholm3 januari 2020
Otroligt stressigt jobb, extremt högt tempo.
Jag fick jobba helt själv, i en stor shop, från kl: 06. 30 till kl: 16 med en ständig kö av kunder/fullsatt från kl: 11.
Bra med nya utmaningar
Värd (Nuvarande anställd) –  Helsingborg13 december 2019
En typisk arbetsdag innebär mycket utmaningar och en del stress. Jag pendlar mellan att slänga sopor, diska, stå i kassan, fylla upp varor, göra mackor beroende på vad som behövs. Vi arbetar oftast i rusher så ibland är de väldigt hektiskt och ibland väldigt lugnt. Dessvärre är mitt jobb baserat på vädret då shoppen har mest gäster på soliga dagar.
Hjälpte den här recensionen dig?JaNej 1Rapportera
skulle ej rekommendera
Barista (Tidigare anställd) –  Västerås kommun10 december 2019
Ledningen var inge bra alls,väldig långa arbetspass och inte tillräcklig lön. Väldigt höga krav och förväntningar från chefer om saker man har el lärt sig om.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 2NejRapportera
Urdåligt
Barista (Tidigare anställd) –  Västmanlands Län8 december 2019
Den värsta arbetsplatsen jag har haft. Ledarskapet var inte alls bra. Det var stressigt och högt tempo.
Man var tvungen och jobba sjuk, cheferna mobbades. Vi sålde gamla saker, hårda muffins och gammal mjölk. Skulle aldrig rekommendera någon någonsin att söka jobb till espresso house.
Arbetsplatskultur
Jag gillar att skoja ibland med mina kollegor på arbetsplats när det gäller att få rolig. Jag bryr mig om kunderna för att de ska bli nöjda.
Servitör (Tidigare anställd) –  Boden23 november 2019
Hej:
Jag heter Hekmatullah och jag är 19 år.
Jag har mer än två år erfarenhet på restaurang brancher.
Jag är pnktilig på jobbet & röker inte.
Fördelar
Förljer regel som finns för alla.
Nackdelar
Jag prioriterar respekt.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 1Nej 15Rapportera
Dåligt
Jobba inte på espresso house (Tidigare anställd) –  Göteborg5 november 2019
Min kompis bad om att bli ledig i december (sa det redan på sommaren) då hennes kompis kommer och hälsar på ända från andra sidan jordklotet
Men då, eftersom min kompis varit sjukskriven i lite mer än 2 veckor så går det inte ihop med budgeten???
Helt sjukt, jobba inte på eh
Dålig arbetsmiljö
Shift Leader (Tidigare anställd) –  -21 oktober 2019
Om du vill tappa livslusten kan du börja här, ständigt pressad från högre chefer och konstant prat om pengar och hur de ska dra in timmar (för att tjäna på det) på bästa sätt
Fördelar
bra kollegor
Nackdelar
lönen, gäster, pressen från ovan
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 10NejRapportera
Kul men tufft
Barista (Tidigare anställd) –  Södertälje16 oktober 2019
Det är ett fartfyllt företag med goda chanser att utvecklas och klättra. Det finns interna utbildningar och alla lärs upp på plats.
Dock dåligt med OB och med generella timlönen kan det bli tufft. Men ett perfekt "start"-jobb och bonus är att jag träffade många av mina nära vänner vänner via dem.
Katastrof
Barista (Tidigare anställd) –  Stockholm5 oktober 2019
Började på Espresso House då jag behövde ett extrajobb under mina högskolestudier. Skickade in ansökan via deras hemsida och blev snabbt kallad till gruppintervju. Under gruppintervjun framställdes företaget som en riktigt drömarbetsplats med schyssta villkor, utbildningar och stora utvecklings möjligheter. Den bilden man fick under intervjun visade sig tyvärr vara helt annan än verkligheten.

Som anställd på Espresso House får du räkna med extremt hög arbetsbelastning. Du jobbar ofta ensam och ska då hinna med kassan, göra kaffe, diska, plocka undan och förbereda inför nästa arbetspass. Vid stängning fick vi bara betalt för 15 minuter efter stängningstid och då ska man hinna med att städa och förbereda allt inför morgondagen. Eftersom man ständigt var underbemannad hade man aldrig tid att förbereda innan stängning och jobbade ofta gratis för att få allt klart eftersom man inte vill ställa till det för personen som kommer dagen efter.

Jag som student fick kontrakt på 15h/veckan. Sa att jag gärna jobbade varannan helg och någon veckodag. Jag fick jobba betydligt mer och blev schemalagd på stängningen 5 dagar i veckan vilket innebar att mina pass bara var 4h. Då jag hade en bit till jobbet var så korta pass inte önskvärt. Dessutom fick jag jobba nästan varje helg. Påtalade detta flera gånger för chefen och blev lovad förändring nästa gång schemat skulle läggas. Dock blev det aldrig någon förändring.

Jag kämpade på i 8 månader på Espresso House då jag tänkte att det kanske skulle bli bättre. Trots att vi anställda påtalade bristerna ofta var det ingen som tog det på
  mer... allvar. Tyvärr fokuserar EH enbart på företagets vinst och struntar i sina anställda.

Vill du ha en arbetsplats med dålig lön, chefer som inte bryr sig och ständigt vara underbemannad så är Espresso House en arbetsplats för dig!
  mindre
Fördelar
50% på mat & dryck (fick dock tjata 6mån på att få min personalrabatt)
Nackdelar
Stressigt, ständigt underbemannat, dålig lön, chefer som inte bryr sig
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 22NejRapportera
Arbetsplatskultur
Dålig chef, orimliga krav!
Barista (Tidigare anställd) –  Sverige2 oktober 2019
Som ny på Espressohouse så förväntar platschefen dig mer än vad man klarar av redan efter kort tid. Hände många gånger att jag var schemalagd men sedan blev tillsagd av chef att inte behöva komma in, varpå jag hör från kollegor efteråt att det varit för mycket att göra och för lite personal på plats. Det dras ner på personalkostnader för att få in mer och låter personalen stressa med långa köer, har man inte klarat av att sköta kassa, kaffe och disk med bara två händer så blir man skälld på. Gjorde man en miss eller fel nån gång så blev chefen arg på en, även fast grunden ligger i för höga förutsättningar för personalen. Upplevde att chefen gjorde en tydlig favorisering av personal istället för att vara en formell ledare, detta inte utifrån hur personalen jobbade utan om huruvida chefen klickade med den anställda eller inte. Nåt som var okej att göra som en anställd var inte okej att göra för en annan, ingen jämställdhet överhuvudtaget. Chef yttrade sig moraliskt oacceptabelt till anställd om andra anställdas dåliga prestation. Det är väldigt mycket slit för låg lön och riktigt dålig OB och söker man en bra arbetserfarenhet så finns det så mycket schysstare ställen än Espressohouse för det är inte värt det!
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 15NejRapportera
Krävande och stressig arbetsmiljö
Barista (Tidigare anställd) –  Kassa, SE18 september 2019
Stå i kassan, göra kaffe, diska, ta leveranser
Har lärt mig att jobba med stress och press då det blir så naturligt när det är mycket folk, som vi ofta hade. Lärde mig även mycket nytt om kaffe jag inte visste innan.
Men att jobba i Nordstan tyckte jag inte var det optimala, var svårt att hålla humöret uppe hela dagen då det var så stressigt mestadels hela passet man jobba.
Men hade underbara kollegor.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 7NejRapportera
Arbetsplatskultur
En bra prao, men kan bli bättre. Lite mer ordning och koll
Prao (Tidigare anställd) –  Malmö17 september 2019
Min prao på Espresso House var en stressfylld och lite oklar upplevelse. Jag förstår dock att de har många kunder och inte så mycket personal som de egentligen bör ha. Om de får fler anställda och ett bättre ledarskap (mer tydliga uppgifter) så skulle Espresso House Emporia absolout vara ett väldigt bra ställe att jobba på.
Fördelar
Jag fick ett trevligt bemötande, och gratis dricka.
Nackdelar
Stressigt och ensidigt ( fick göra samma saker varje dag).
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 1Nej 1Rapportera
Arbetsplatskultur
Du får ingen lön och otydligt ledarskap
Assistant Manager (Tidigare anställd) –  Lund17 september 2019
Jag fick ingen lön utbetalad efter att jag slutade. Ledningen hade ingen koll, de visste inte ens vem som var ansvarig för att skriva något så simpelt som anställningsavtal. Börja inte arbeta på EH.
Fördelar
Nackdelar
Du får inte din lön
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 4Nej 1Rapportera
Gör det inte
Barista (Tidigare anställd) –  Stockholm10 september 2019
Är inte ensam om denna erfarenhet. Lovar att detta inte är någon impulsiv onyanserad recension, men de förtjänar fan inte ens min energi.
Sorry!
Skitbra för kunderna, sämst för de anställda. Btw min lön var 90 kr i timmen, jag var 18, de ville inte heller ge OB under midsommar. Detta är ej grunden för min negativa recension dock. Bemötande under all kritik.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 5Nej 1Rapportera
Arbetsplatskultur
Vinst betyder mer än kvalitet
Barista (Tidigare anställd) –  Stockholm8 september 2019
Började jobba på Espresso House samtidigt som jag pluggade heltid på universitet, något företaget inte tog hänsyn till överhuvudtaget. Hade till början ett kontrakt på 20h/veckan, men schemalades ofta på 30-40h/vecka, något som gjorde att jag fick hoppa över föreläsningar och kuggade en tenta för att jag inte hade någon till tid studier och blev utarbetad. Dessutom fick jag ingen mertid för timmarna jag jobbade extra.

Upplärningen är ok till slut, men jag och många av mina vänner upplevde att den var alldeles för snabb i början. Efter 2 upplärningspass ska du kunna stänga (själv) och göra kaffe till alla gäster, allt för att spara på personalkostnader. Ofta stod man enkelbemannat, trots att man behövde vara två eller fler, vilket ofta ledde till att man fick jobba över både vid stängning eller när en kollega kom för att börja sitt pass för att man helt enkelt inser att det är alldeles för mycket gäster för att hen ska klara sig själv. Det är uppenbart att företaget bryr sig mycket mer om vinster än att producera kvalitet för gäster samt en bra arbetsplats. Telefonen ringer dessutom konstant när någon sjukar sig och dessutom haft kollegor som gråtit på jobbet för att de är så pass stressade. Finns mycket press på att GV/BV ska gå bra, utan att faktiskt schemalägga tid så att man får tid för storstäd/faktiskt ha de hygienrutiner som krävs. (kakor etc ligger ute äckligt länge dessutom)

Jag älskade mina kollegor, men har hört många som inte haft lika tur som jag och hamnat på en shop med mycket intern konkurrens och dåliga förhållanden.
Fördelar
50% personalrabatt, gratis kaffe under arbetstid
Nackdelar
Stressigt, opersonligt företag
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 10Nej 2Rapportera
Arbetsplatskultur
Rolig arbetsmiljö, men för mycket arbete
Kundbemötande och kassa (Nuvarande anställd) –  Stockholm6 september 2019
På Espresso House ska man diska, städa, brygga kaffe, stå i kassan och mycket mer för en lön på 100 kr/h. Inte värt det, snacka om att utnyttja fattiga studenter.
Fördelar
Personalrabatt på 50%, men de flesta restauranger/caféer har det. Snälla arbetskamrater
Nackdelar
För mycket arbete för för lite pengar
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 5NejRapportera
Verifiera denna företagssida

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Espresso House. Vår community är redo att svara.

Ställ en fråga

2,8