Espresso House recensioner av medarbetare

Hittade 68 recensioner som matchade sökningen Se alla 88 recensionerna
Sortera efter: Hjälpsamhet | Betyg | Datum
Dåligt
Jobba inte på espresso house (Tidigare anställd) –  Göteborg5 november 2019
Min kompis bad om att bli ledig i december (sa det redan på sommaren) då hennes kompis kommer och hälsar på ända från andra sidan jordklotet
Men då, eftersom min kompis varit sjukskriven i lite mer än 2 veckor så går det inte ihop med budgeten???
Helt sjukt, jobba inte på eh
Hjälpte den här recensionen dig?JaNejRapportera
Dålig arbetsmiljö
Shift Leader (Tidigare anställd) –  -21 oktober 2019
Om du vill tappa livslusten kan du börja här, ständigt pressad från högre chefer och konstant prat om pengar och hur de ska dra in timmar (för att tjäna på det) på bästa sätt
Fördelar
bra kollegor
Nackdelar
lönen, gäster, pressen från ovan
Hjälpte den här recensionen dig?JaNejRapportera
Katastrof
Barista (Tidigare anställd) –  Stockholm5 oktober 2019
Började på Espresso House då jag behövde ett extrajobb under mina högskolestudier. Skickade in ansökan via deras hemsida och blev snabbt kallad till gruppintervju. Under gruppintervjun framställdes företaget som en riktigt drömarbetsplats med schyssta villkor, utbildningar och stora utvecklings möjligheter. Den bilden man fick under intervjun visade sig tyvärr vara helt annan än verkligheten.

Som anställd på Espresso House får du räkna med extremt hög arbetsbelastning. Du jobbar ofta ensam och ska då hinna med kassan, göra kaffe, diska, plocka undan och förbereda inför nästa arbetspass. Vid stängning fick vi bara betalt för 15 minuter efter stängningstid och då ska man hinna med att städa och förbereda allt inför morgondagen. Eftersom man ständigt var underbemannad hade man aldrig tid att förbereda innan stängning och jobbade ofta gratis för att få allt klart eftersom man inte vill ställa till det för personen som kommer dagen efter.

Jag som student fick kontrakt på 15h/veckan. Sa att jag gärna jobbade varannan helg och någon veckodag. Jag fick jobba betydligt mer och blev schemalagd på stängningen 5 dagar i veckan vilket innebar att mina pass bara var 4h. Då jag hade en bit till jobbet var så korta pass inte önskvärt. Dessutom fick jag jobba nästan varje helg. Påtalade detta flera gånger för chefen och blev lovad förändring nästa gång schemat skulle läggas. Dock blev det aldrig någon förändring.

Jag kämpade på i 8 månader på Espresso House då jag tänkte att det kanske skulle bli bättre. Trots att vi anställda påtalade bristerna ofta var det ingen som tog det på
  mer... allvar. Tyvärr fokuserar EH enbart på företagets vinst och struntar i sina anställda.

Vill du ha en arbetsplats med dålig lön, chefer som inte bryr sig och ständigt vara underbemannad så är Espresso House en arbetsplats för dig!
  mindre
Fördelar
50% på mat & dryck (fick dock tjata 6mån på att få min personalrabatt)
Nackdelar
Stressigt, ständigt underbemannat, dålig lön, chefer som inte bryr sig
Arbetsplatskultur
Dålig chef, orimliga krav!
Barista (Tidigare anställd) –  Sverige2 oktober 2019
Som ny på Espressohouse så förväntar platschefen dig mer än vad man klarar av redan efter kort tid. Hände många gånger att jag var schemalagd men sedan blev tillsagd av chef att inte behöva komma in, varpå jag hör från kollegor efteråt att det varit för mycket att göra och för lite personal på plats. Det dras ner på personalkostnader för att få in mer och låter personalen stressa med långa köer, har man inte klarat av att sköta kassa, kaffe och disk med bara två händer så blir man skälld på. Gjorde man en miss eller fel nån gång så blev chefen arg på en, även fast grunden ligger i för höga förutsättningar för personalen. Upplevde att chefen gjorde en tydlig favorisering av personal istället för att vara en formell ledare, detta inte utifrån hur personalen jobbade utan om huruvida chefen klickade med den anställda eller inte. Nåt som var okej att göra som en anställd var inte okej att göra för en annan, ingen jämställdhet överhuvudtaget. Chef yttrade sig moraliskt oacceptabelt till anställd om andra anställdas dåliga prestation. Det är väldigt mycket slit för låg lön och riktigt dålig OB och söker man en bra arbetserfarenhet så finns det så mycket schysstare ställen än Espressohouse för det är inte värt det!
Krävande och stressig arbetsmiljö
Barista (Tidigare anställd) –  Kassa, SE18 september 2019
Stå i kassan, göra kaffe, diska, ta leveranser
Har lärt mig att jobba med stress och press då det blir så naturligt när det är mycket folk, som vi ofta hade. Lärde mig även mycket nytt om kaffe jag inte visste innan.
Men att jobba i Nordstan tyckte jag inte var det optimala, var svårt att hålla humöret uppe hela dagen då det var så stressigt mestadels hela passet man jobba.
Men hade underbara kollegor.
Arbetsplatskultur
En bra prao, men kan bli bättre. Lite mer ordning och koll
Prao (Tidigare anställd) –  Malmö17 september 2019
Min prao på Espresso House var en stressfylld och lite oklar upplevelse. Jag förstår dock att de har många kunder och inte så mycket personal som de egentligen bör ha. Om de får fler anställda och ett bättre ledarskap (mer tydliga uppgifter) så skulle Espresso House Emporia absolout vara ett väldigt bra ställe att jobba på.
Fördelar
Jag fick ett trevligt bemötande, och gratis dricka.
Nackdelar
Stressigt och ensidigt ( fick göra samma saker varje dag).
Arbetsplatskultur
Du får ingen lön och otydligt ledarskap
Assistant Manager (Tidigare anställd) –  Lund17 september 2019
Jag fick ingen lön utbetalad efter att jag slutade. Ledningen hade ingen koll, de visste inte ens vem som var ansvarig för att skriva något så simpelt som anställningsavtal. Börja inte arbeta på EH.
Fördelar
Nackdelar
Du får inte din lön
Gör det inte
Barista (Tidigare anställd) –  Stockholm10 september 2019
Är inte ensam om denna erfarenhet. Lovar att detta inte är någon impulsiv onyanserad recension, men de förtjänar fan inte ens min energi.
Sorry!
Skitbra för kunderna, sämst för de anställda. Btw min lön var 90 kr i timmen, jag var 18, de ville inte heller ge OB under midsommar. Detta är ej grunden för min negativa recension dock. Bemötande under all kritik.
Arbetsplatskultur
Vinst betyder mer än kvalitet
Barista (Tidigare anställd) –  Stockholm8 september 2019
Började jobba på Espresso House samtidigt som jag pluggade heltid på universitet, något företaget inte tog hänsyn till överhuvudtaget. Hade till början ett kontrakt på 20h/veckan, men schemalades ofta på 30-40h/vecka, något som gjorde att jag fick hoppa över föreläsningar och kuggade en tenta för att jag inte hade någon till tid studier och blev utarbetad. Dessutom fick jag ingen mertid för timmarna jag jobbade extra.

Upplärningen är ok till slut, men jag och många av mina vänner upplevde att den var alldeles för snabb i början. Efter 2 upplärningspass ska du kunna stänga (själv) och göra kaffe till alla gäster, allt för att spara på personalkostnader. Ofta stod man enkelbemannat, trots att man behövde vara två eller fler, vilket ofta ledde till att man fick jobba över både vid stängning eller när en kollega kom för att börja sitt pass för att man helt enkelt inser att det är alldeles för mycket gäster för att hen ska klara sig själv. Det är uppenbart att företaget bryr sig mycket mer om vinster än att producera kvalitet för gäster samt en bra arbetsplats. Telefonen ringer dessutom konstant när någon sjukar sig och dessutom haft kollegor som gråtit på jobbet för att de är så pass stressade. Finns mycket press på att GV/BV ska gå bra, utan att faktiskt schemalägga tid så att man får tid för storstäd/faktiskt ha de hygienrutiner som krävs. (kakor etc ligger ute äckligt länge dessutom)

Jag älskade mina kollegor, men har hört många som inte haft lika tur som jag och hamnat på en shop med mycket intern konkurrens och dåliga förhållanden.
Fördelar
50% personalrabatt, gratis kaffe under arbetstid
Nackdelar
Stressigt, opersonligt företag
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 8Nej 2Rapportera
Arbetsplatskultur
Rolig arbetsmiljö, men för mycket arbete
Kundbemötande och kassa (Nuvarande anställd) –  Stockholm6 september 2019
På Espresso House ska man diska, städa, brygga kaffe, stå i kassan och mycket mer för en lön på 100 kr/h. Inte värt det, snacka om att utnyttja fattiga studenter.
Fördelar
Personalrabatt på 50%, men de flesta restauranger/caféer har det. Snälla arbetskamrater
Nackdelar
För mycket arbete för för lite pengar
Krävande och stressande
SHIFT LEADER (Tidigare anställd) –  Malmö15 augusti 2019
En arbetsplats där unga utnyttjas och blir utmattade.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 10NejRapportera
Stressigt och dåligt betalt
Barista (Tidigare anställd) –  Malmö12 augusti 2019
När jag jobbade det så var det extremt högt tempo, kändes som man alltid var underbemmanade och är du under 23 år så är lönen extremt dåligt.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 4NejRapportera
Okay first job
Senior Barista and Supervisor (Tidigare anställd) –  Linköpings kommun6 augusti 2019
The best thing about this job was 100% the colleagues.

Its busy, we are almost always under staffed and the costumers can be super rude, but if you worked in a good team you had fun anyways. The higher management sucks and does not care about the people down on the floor, but my coffee shop manager was the best ever and she really stood up against the higher ups.

In this job, the team will make or break your experience.
Fördelar
50% at all shops, good colleagues
Nackdelar
big company who does not care about the smaller workers
Arbetsplatskultur
Avråder alla från att jobba här.
Barista (Tidigare anställd) –  Huddinge kommun22 juli 2019
Espresso House är ett företag där många unga söker sig till för jobb, något de är väl medvetna om och utnyttjar.

Beslutar du dig för att trots allt börja jobba här kan du förvänta dig följande:
Platschefer och distriktschefer som inte bryr sig, varken om dig eller dina kollegor. Det allra viktigaste är pengarna. Sjukanmäler du dig så skuldbelägger de dig och tvingar dig att jobba ifall de inte hittar en som kan ta ditt pass. Du lovas en massa utan att något händer och får ingen hjälp om du skulle be om det. De drar in på personalkostnaderna för att nå budgeten och du kan därför stå helt ensam i flera timmar trots att ni säljer för MYCKET pengar dessa timmar (dvs vi har mycket kunder). Du förväntas då att kunna ta emot och göra alla beställningar samtidigt som du ska ta in disken och städa. Stängningar har du 15-30 minuter på dig att ordna och skulle du jobba över får du ingen lön för det, oavsett hur befogat övertiden är.
Skadar du dig under arbetstid så måste du jaga din egna chef för att hon ska skriva en anmälan av arbetsskada, något de >måste< göra ifall någon skadas under arbetet. De anmäler inte skadan frivilligt utan påtryckningar från anställda trots att detta är något de måste göra.
Du jobbar och sliter för ingenting. I bästa fall får du 11k-12k i lön trots heltidsarbete. Arbetsbördan är för stor och det är inte sällan anställda går in i väggen, baristor som platschefer. Detta är något man inte heller tar hänsyn till, trots en sjukskrivning kan personen bli ombedd att komma in och arbeta.

Det, och mycket mer.

När du slutligen inser att du förtjänar
  mer... bättre och säger upp dig kommer du aldrig mer att vilja sätta din fot på Espresso House, varken som gäst eller anställd. Detta efter att allt skit du sett och utsatts för har gett dig en avsmak så stark att du mår illa bara av tanken på EH.

Ärligt talat, sök ett annat jobb. Ta recensionerna här seriöst, att så många har haft dåliga erfarenheter av att jobba på EH är ingen slump. Det finns ingenting att hämta här.
  mindre
Fördelar
Har du tur så har du bra kollegor
Nackdelar
Se ovan
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 15Nej 1Rapportera
Arbetsplatskultur
Osympatiska chefer och otrygg miljö
Barista (Tidigare anställd) –  Stockholm12 juli 2019
Jag slutade på espressohouse för 3 månader sen och aldrig igen. På intervjun blir man motiverat och taggad till att få jobba med kaffe och vara barista. Men när man väl står på jobbet har man helt andra arbetsuppgifter än vad en barista gör. Som stängare är du i första hand städare och andra hand barista. När jag jobbar stängningar sliter jag som ett djur för att kunna stänga men det räcker inte alltid till. Företaget är snåla med personalkostnader vilket leder till att man får stå ensam ofta på kvällar när man bör vara två, majoriteten av mina kollegor har stått ensamma och behövt larma vakter för pundare eller andra skumma män kommer in. Det finns inte någon säkerhet för den som står i baren. Om man är sjuk får man en utskällning även om man hör av sig i god tid innan. Har även varit med om att arbetsgivaren tar bort skiftet efter karensdagen så att de inte ska behöva betala sjukdagen, när man påpekar det bemöts man som jobbig. Oerfarna chefer och mycket favorisering med vissa anställda, tex bättre skift, mindre kritik osv.
Lönen är sjukt underbetald, minimilön enligt hotell och resturang vilket blir mer skeft då man inte får dricks
Nä aldrig mer espressohouse
Fördelar
Rolig barista utbildning
Nackdelar
Allt
Hemsk
Barista (Tidigare anställd) –  Malmö2 juli 2019
Dum som jag var jobbade jag där i nästan 3 år. Jag behövde pengar och det var inte lätt att hitta ett jobb med lika många timmar. Hade 30h/v och arbetade även som shift leader. Det komiska var att jag arbetade som det, hade alla arbetsuppgifter, samt ansvar men fick inte betalt för det. Varje gång jag ifrågasatte det så fick jag svaret ” det är på gång”.

Det enda detta företaget bryr sig om är tyvärr pengar. Dem skiter fullständigt i om man jobbar ihjäl sig.
Du kan stå i baren ensam med 30 st i kö, disk överallt, kakor som ska fyllas på, kaffet ska göras men du ska klara allt själv. För enligt platschefen har dem inte råd att ha fler anställda på plats, för då klarar dem inte sin budget. Så extremt sorgligt att ni prioriterar att öppna fler shopar istället för att satsa på er personal och ge dem de bästa stödet. Utan er personal kommer ni tyvärr inte långt.
Dem har även börjat med en policy att man inte får sjukanmäla sig samma dag som man har ett pass, utan man måste komma in och jobba om man så har 40 graders feber. Detta är sjukt då jag VET att platscheferna är tvungna att hoppa in själva. Inte konstigt unga människor går in i väggen. Jag kommer aldrig sätta min fot på espresso house igen, varken som ”gäst” som de så tramsigt kallar det, eller som arbetande.
Jag sa till slut upp mig efter att ha tagit tillräckligt med skit.
Fördelar
Om du har tur dina kollegor
Nackdelar
ALLT!
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 12NejRapportera
Trevliga kollegor!
Barista/Host (Nuvarande anställd) –  Täby1 juli 2019
Jag trivs verkligen på EH, jobbet är roligt samt väldigt utvecklande. Lönen kunde vara bättre men resturang brukar inte ha de bästa kollektivavtalen!
Fördelar
Bra personalrabatt
Nackdelar
Hög personalomsättning
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 2NejRapportera
Arbetsplatskultur
Stressigt, dåligt skött överlag.
Skiftledare (Nuvarande anställd) –  Göteborg13 juni 2019
Lätt att komma in i och socialt jobb.
Trevliga kollegor. Kul till en början. Roliga kundmöten.

MEN.
Oerhört tidiga morgnar, stress med rusher, OTROLIGT mycket sjukanmälningar, MÅNGA Coffee Shop Managers (Platschefer) tvingas ta på sig så pass mycket jobb att de bränner ut sig och blir sjukskrivna.

Blev lovad rätt mycket från början, men inget av det verkställs. Höll istället på att få sparken när min provanställning gick ut men fick vara kvar - med ett kontrakt som tidigare varit på 30h/v fick jag nu bara 5h/v.
Täckte upp luckor lite överallt därefter, fick tillbaka mitt 30h kontrakt efter att ha hoppat runt en hel sommar, fick inte ut alla timmar på min egen shop ändå sen för att det hade de inte råd med enligt personalkostnader.

Låg lön, mycket stress och slit för knappa 130 spänn i timmen. Får bara 5kr/h mer i lön för allt jobb jag som nuvarande Shift Leader gör medan min Coffee Shop Manager är sjukskriven.

Få vill täcka upp luckor. Få vill samarbeta. Inte många som tar sitt ansvar.

Högre satta är dåliga på att återkoppla och få verkar ha koll på vad som händer. Nödvändig info utesluts ofta.

Anställda slutar i snitt efter något år max.
Jag förstår varför.
Fördelar
Lätt att få jobb.
Nackdelar
Det mesta andra.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 6NejRapportera
Obetald I 3 mån
Barista (Tidigare anställd) –  Södermanlands Län22 maj 2019
Inte mycket positivt att säga än att jag jobbade för pengarna och inte för att de va så kul. Väldigt ytliga medarbetare som pratar bakom varandras ryggar främst nya. Chefen har ren dubbelmoral som oftast aldrig svara på telefon,och som titeln, fick inte betalt förns efter 3 månader, då det ”strulade”. Inte värt de alls!

Fick dessutom inte ta ledigt en endaste dag fastän man anmält 2 veckor innan. Inte heller sjukanmäla sig, jobbade sjuk flera gånger för att de vart ont om personal! Rekommenderar verkligen inte att jobba här inte
Nackdelar
Jobba övertid
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 13Nej 2Rapportera
Arbetsplatskultur
Stressig men lärorik miljö.
Barista och kassörska (Tidigare anställd) –  Södertälje8 maj 2019
Du packar inför morgondagen utan att få betalt för det. Du måste stänga och städa på 15 minuter men det hinner du inte så då får du välja att antingen göra öppningspersonalen superstressade eller jobba över gratis.
Fördelar
Många unga kollegor. Enkelt att ta fler pass.
Nackdelar
Man får bara 30h/veckan max men oftast mindre
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 3Nej 1Rapportera
Gör anspråk på denna företagssida

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Espresso House. Vår community är redo att svara.

Ställ en fråga

2,9