Espresso House

Recensioner från anställda på Espresso House

Arbetet tar upp hela ditt privatliv om du jobbar 30h eller mer. Du blir alltid inringd, för ofta, utan hänsyn till din återhämtning. Du jobbar ofta ofta övertid som barista på EH. Alla dessa problem är effekterna av det katastrofala ledarskapet som råder. Under min tid med en demokratisk och underbar chef var jobbet älskvärt. Men under resterande tid med totalt 4 andra, auktoritära och helt inkompetenta platschefer var jobbet väääärldens börda. Du får dessutom inga kompenserande förmåner för detta extremt underbetalda arbete utan förväntas exempelvis betala för din egna lunch (men får gratis kaffe när du jobbar). Det enda som får en att stanna är kollegorna, och känslan av att man ej genomlider det själv!
Byten av chef, dålig uppföljning och ofantligt stressig miljö är bara början till varför jag blev utbränd inom ett halvår av att ha jobbet.
Inte nog med att det inte finns ett kollektivavtal eller vettiga rättigheter så suger jobbet livet ur en. Jag har haft många kassa arbetsplatser genom åren men det här tar priset.

Privatlivet blir nästan omöjligt att ha för man sitter konstant på helspänn för att man riskerar att bli inringd, utan OB-tillägg bör nämnas, så även när man har saker inplanerat kan man förvänta sig att bli intvingad.

Rekommenderar inte detta till någon, vad som helst är bättre.
Fördelar
50% på kaffe och fika
Nackdelar
Allt annat
För mycket press för så lite lön och de förväntar sig att man ska göra allt för de
Fördelar
Inget
Nackdelar
Allt
Man blir som en liten familj där alla tar hand om varandra och hjälper till både för att växa inom yrket men också om man haft en dålig dag privat.
För min del har espressohouse alltid vart en trygghet och jag är stolt över att jag har fått möjlighet och tillit till att växa
Mådde inte alls bra när jag jobbade där, majoriteten av mina kollegor sa upp sig under de månaderna jag jobbade där. Tillslut gjorde jag det med
Fördelar
kan inga nu
Nackdelar
Allt
sitter och väntar på mitt pass som börjar om 1 timme, har en sån klump i magen och funderar på att kasta mig framför en lastbil så jag slipper jobba passet.

Jag har tidigare jobbat på Mcdonalds. En restaurang med över 1000 gäster dagligen och 6 siffriga försäljningssiffror och jag kan säga med en viss säkerhet att jag upplevde Mcdonalds som en mindre stressig arbetsplats. Det berodde nog på att man alltid jobbade alltid i team och delade alltid upp ansvaret så att ingen blev överbelastad på något sätt. Hursomhelst, så är inte fallet på Espressohouse. Tanken är att man jobbar 1 på morgon och 1 på kväll och du ska hinna göra mackor, sallader, bowls, yoghurts... du ska även konstant fylla på med drycker och annat som engångsmaterial, kaffe osv... samtidigt som du tar emot oändliga köer och sköta högar med disk HELT ENSAM.

Vi får även en GV och en BV kontroll varje månad. De tittar över allt möjligt från renligheten i draglådorna och ser till att baristan kan gör det perfekta kaffet (rätt temperatur, rätt skum, latteart osv...). Man får inte ha disk på bord annars tappar man massa poäng och kan komma att bli utskälld av platschefen.

Man är så sjukt överbelastad när man jobbar på EH och jag har nästan alltid fått stanna över eller börja tidigt obetalt för att hinna med. Jag har fått stå ensam när vi tjänade 30k och har inte ens fått beröm för det. Jag har fått köpa in mjölk med egna pengar flera gånger för att min platschef har inte beställt rätt mängd och jag har inte fått tillbaka pengarna för det 2 månader efter.

Sjukanmälning ska man inte ens snacka om. De är tvungna
 - mer...
Fördelar
50% på kaffe och fika.
Alltid underbemannat, chefer på kontoret som har overkliga krav på dig och din shop. Personligheten ligger på 0% samt att BV (Baristans Väg) och GV (Gästens Väg) gör att man hela tiden står på tårna då man aldrig vet när de ska komma och betygsätta dig som person (om man t-ex. inte lägger en servett under sconsen osv. är risken att man får ett snack med chefen. Vissa blir även uppsagda på grund av småsaker som vilken människa som helst skulle kunna glömma, men som är av extremt liten betydelse. Lönerna är även de fruktansvärda i jämförelse med vad man får stå ut med på passen.
Fördelar
50% rabatt
Nackdelar
Dåliga löner, ohälsosamt stressfullt och alltid underbemannat
På espresso house var det alltid mycket att göra vilket passade mig. Kollegorna var glada och taggade och det fanns ständig chans till utveckling.
Jag har jobbat på espresso house nu i 9 månader och tycker det är en mycket bra arbetsplats! För mig som är 14 år och redan börjat jobba så tycker jag att min lön är mycket bra! Jag har lärt mig mycket som exempelvis olika drycker. Mitt arbete stör inte min tid att plugga efter skolan eller på helger. Man tjänar många nya vänner! Det kan dock bli lite stressigt ibland när man har mycket kunder. Övrigt så tycker jag detta är en bra plats att jobba på!
Jag tycker att espresso house är en väldigt bra arbetsplats som man lär sig mycket på. Man lär sig att arbeta i ett högt tempo, träffar nya människor, hjälper kunder, man lär sig att stå i kassan.
Jobbade på espresso house för några år sedan men det var en roligt arbetsplats. Härliga kollegor och högt tempo. Tiden gick alltid snabbt.
Mycket roligt arbete, du får chansen att utveckla dig själv på många sett. Kräver en stresstålig och utåtriktad person.
- Underbemannat och stressigt stora delar av arbetsdagen. Inte möjligt att få heltid om man inte är chef. Dålig lön. Endast en liten kaffe gratis om dagen. Fick bara en ny t-shirt och sen får man ta av använda svettiga t-shirtar ur en back och tvätta dem. Vet ställen som inte ens får en t-shirt som är oanvänd utan får andra shoppars begagnade kläder. Väldigt smutsigt, extremt bristande städrutiner och väldigt många ställen som blir underkända av miljö- och hälsa. Vi serverade väldigt mycket mat som jag anser vara alldeles för gammal. Sett folk som tappat mat på golvet och serverat. Mycket av fikat var väldigt gammalt också på den shoppen jag var på.
Känns som att vara med en familj! Man kommer nära alla kollegor en utav de bästa arbetsplatserna i mitt liv!
Espresso House
Jag arbetade under ungefär ett år och jobbade deltid (helger och sena vardagar). Jag trivdes mycket bra där. Människor bemötte mig väl och tog sig an mina åsikter och hjälpte mig med att utvecklas på min arbetsplats. Jag kände mig trygg på min arbetsplats och kände att om jag hade något problem visste jag vem jag skulle vända mig till. Det blir lätt stressigt när man arbetar på Espresso House.
Fördelar
Du lär känna oerhört mycket nya människor och lär dig mer om sa
Nackdelar
Det är ett tufft arbete och gäller att man håller sig lugn
På shopen jag jobbade på var vi alldeles för lite personal för att kunna ge en utmärkt service. Ju längre tiden gick ju fler började må dåligt på arbetsplatsen, och det högre uppsatta cheferna lyssnade inte. Vi var 3 st som avslutade vår tjänst där samtidigt, av samma orsak.
Fördelar
Bra kollegor
Nackdelar
Stressigt, dålig personal på plats, svårt att slappna av efter jobb och på lediga dagar
Bra chefer roliga kollegor och många många stressiga dagar
stressig miljö och oproffsig ledning , jobbade där för super länge sedan dock så vet inte hur det är nu
Arbetade på Espresso House i 4 månader och förstår inte hur jag ens orkade med en vecka. När jag började och va ny på kaffe fick jag stå själv i 3 timmar under lunchruschen. Tillochmed gästerna tyckte synd om mig och såg hur stressad jag var med att hinna med både kassa, kaffe och disk (disken fick jag helt skita i under 3 timmar). Vi bytte platschef varje månad vilket betydde att det va kaos med beställningen mer eller mindre konstant under hela min arbetstid. Efter bara någon månad blev jag typ chefen. Jag tog på mig ansvaret för att vi inte skulle vara underbemannade, jag fick ta ansvaret att se till att vi hade rätt varor, jag fick ta ansvaret över mina kollegor för att saker och ting skulle bli gjorda. Jag var orolig inför varje pass då vi inte hade några rutiner och man inte visste om det skulle vara ett kaos. Även när ja inte jobbade kände jag mig tvungen att ha koll och se till att shopen och kollegorna överlevde. Ja, ÖVERLEVDE!! Efter 4 månaders slit blev jag uppsagd för att jag inte var tillräckligt "service minded" vilket både jag och kollegorna vet är BS och att den riktiga anledningen är för att dom inte har råd att fastanställa mig.

Under black friday hade jag den västa upplevelsen i hela mitt liv. Vi var underbemannade och det va hur mycket gäster som helst + att det var leverans. Vi hade en person på kassa, en ny på kaffe och en helt ny host (och jag som tog leverans). Ingen av dessa hade jobbat i denna shopen innan så jag fick ta ansvaret. Efter ca 20 min av att jobba på leveransen gick jag till personen vid kaffet och frågade hur det gick och hen såg helt
 - mer...
Skulle aldrig rekommendera någon att jobba på espresso house
Jag har lärt mig massor av att jobba på Esoresso House, om man jobbar hårt så kan man klättra hur långt som helst - det finns många olika vägar att gå inom företaget. Nackdelen är den dåliga lönen mot hur hårt man jobbar. Ofta har man massor av övertid som man inte får betalt för och dessutom tar man sällan ut det i ledighet, i alla fall som coffee shop manager.