Recensioner från anställda som Chef på Ericsson

Great company with strong core values and very competent people
bästa företag jag jobbade med för 19 år bra kollegor jag lärt mig massor genom olika kurser, seminarier workshops, kvartal business review etc.,
Fördelar
man lär sig jätte mycket hela tiden
Nackdelar
Många beslut som påverkar anställda direkt
En mycket bra arbetsgivare som skapar möjligheter för den som vill. Jag har under mina år på Ericsson fått möjligheter att jobba internationellt, vilket varit mycket svårare på de flesta andra bolag. Ericsson tar hand om sina anställda och har bra program i sämre tider med uppsägningar. Jag blev uppsagd efter 22 år och skulle välja att gå tillbaka till Ericsson AB, om bara tillfälle ges.
Telefonaktiebolaget L M Ericsson är världens största tillverkare av utrustning för att bygga nätverk för mobil kommunikation, med en marknadsandel av 38 procent (2012).[4] Det är ett svenskt telekommunikationsföretag med internationell inriktning.
Arbetsplats, utvecklingsmöjligheter och ledarskap var väldigt bra. Jag utvecklades mycket och lärde mig bland annat programmering i en "verklig" miljö istället för den tillrättalagda akademiska miljön. Arbetskollegorna var öppna, välkomnande och fokucerade på utveckling och förbättring. Bästa delen med arbetet var friheten och den gemensamma strävan att skapa en bra produkt.
Fördelar
Geografisk placering och friheten i arbetet.
Nackdelar
I början av varje dag gick jag igenom alla mail som jag hade i min inbox och svarade på det som gick att svara på, eller lösa dem problem som fanns att lösa. När det var klart så gick jag igenom vilka nya ärenden som låg inne i vår flöde och bearbetade dessa i form av inköp. Parallellt med detta så följde jag upp tidigare ordrar, stängde ärenden, besvarade på frågor och hade kontakt med massa leverantörer. Ingen dag var sig lik men detta var en typisk arbetsdag. Att hålla många bollar i luften har inte varit ett problem för mig tidigare, men jag lärde mig hur jag skulle hantera det på ett mycket bättre sätt. Jag har lärt mig att jobba självständigt likaväl som i team. Stressen har jag förvandlat till något positiv i och med att jag jobbar mer fokuserat under stress. Jag har lärt mig att förhandla till min fördel och även hålla en bra kontakt med leverantörer eller andra aktörer. Det är svårt att bedöma ledningen då jag som konsult inte alltid fick vara med på alla möten. Men ofta kändes det som att ledningen inte hade koll på allt man gjorde och på så sätt fick man sällan feedback. Mina tidigare arbetskollegor var väldigt trevliga och ödmjuka och vi kom jätte bra överens. Det är synd att jag inte kan säga samma sak om min tidigare teamleader. Han var lite maktgalen och skulle alltid vara bäst på allt. Det svåraste med jobbet var tyvärr inte arbetsrelaterat då allt gick att lösa. Utan det var just det här att man inte fick feedback när man själv visste att man gav 110% och gjorde ett bra jobb. Den bästa delen med jobbet var när man lyckades göra en bra besparing - mer...