Elgiganten

Recensioner från anställda på Elgiganten

Hittade 79 recensioner som matchade sökningenVisa alla 90 recensioner

Stressig och press

Positivt:+Bra arbetskamrater som stödjer en i sitt arbete. + Lättförståeliga arbetsuppgifter+ Bra schemalagda raster.Negativt:-Chefer jagar en med måltal-Måltalet höjs utan förvarning.- överdrivet höjt måltal som skapar stress.-monotont arbete

Destruktiv arbetsplats

Arbetsuppgifterna är ok.Utanförskapet är ett faktum, om du inte har utländskt påbrå och pratar något annat språk än svenska. Över lag dåligt ledarskap. Usel säkerhet. Omöjligt att skapa förbättringar.Ledningen har gått ut med att det ska vara "noll tolerans" men detta tycks bara gälla vissa.

Nackdelar

Svenska språket är sällsynt.

Usel arbetsgivare

Jag jobbade i många år och med det mesta. I början var det ok, en hel del utbildningar och mycket eget ansvar. I slutet var allt styrt uppifrån. Ledningen brydde sig inte alls om oss som jobbade ”på golvet”. De som påpekade problem tystades och man försökte aldrig ta tag i de riktiga problemen. Istället ifrågasatte man de anställda, att de var negativa, omotiverade etc.Usel lön, dålig arbetstid och ingen förutom ledarna fick heltid - förutom till högsäsong (jul) och sommar. Då måste alla jobba minst heltid. Man blir väldigt ofta ”inringd” på sina lediga dagar pga av sjukdom etc, men om man själv behöver vara ledig måste man själv hitta en ersättare. Och man kan inte få ledigt november-januari. Om man jobbar som säljare, och främst med abonnemang, kan man tjänar mer. Man kan egentligen lura på kunderna vad som helst, sen får operations (kassa/aftersales) ta all skit från kunderna när de kommer tillbaka missnöjda. Men operations får ingen uppskattning alls av ledningen. Det kan vara en ok arbetsplats för personer som inte vet bättre eller de som behöver lära sig att livet inte är en dans på rosor. Alla andra bör hålla sig borta.

Fördelar

Man träffar mycket folk

Nackdelar

Se ovan

Giftig arbetskultur.

Väldigt roligt till en början som nyanställd. Men efter ett kort tag så börjar det knaka i fogarna ordentligt. Rasterna är väldigt korta (30min) med tanke på att du oftast får jobba 9 timmars pass. Ledarna kan absolut inte acceptera att man gör saker på sitt eget sätt trots att man har tidigare erfarenhet och branschvana. Man känner inte att det finns något förtroende från deras sida och allt ska göras på deras vis. Du förväntas också var tillgänglig även privat på telefonen, för att ta del av information, utbildningar och olika gruppchattar där du följer resultat och siffror. DAGLIGEN. Du får aldrig känna dig tillräcklig. Även om du SLITER på arbetet. Visar du inte tillräckligt hög motivation och ambition så blir du utfryst och ifrågasatt för minsta lilla sak du gör. Så att bara gå till jobbet och "göra det du ska och sen gå hem" är absolut inget alternativ för dom. Trots att du gör ditt jobb klanderfritt, så är du inte bra nog så länge du inte dyrkar företaget och dess kultur. Folk snackar skit bakom ryggen på varandra och försöker därför vinna ledningens förtroende genom att skvallra på sina kollegor. Har man stått och småpratat i några minuter så kan man lätt få en utskällning en kort stund senare då någon kollega sprungit till närmsta chef och skvallrat för att ni "står och hänger".Allt detta beror på ledningen. För dom anställda som dras med i kulturen vet inte bättre. Men arbetsmiljön är fientlig och giftig. Målsättningen är orimligt hög. Plötsligt så dyker det upp extra arbetsuppgifter som är utöver din arbetsbeskrivning. Och kommer du med några invändningar på detta -

Fördelar

Bra bonus under högsäsongen

Nackdelar

Skvallerkultur, kyliga ledare, skitsnack

Om jag kunde beskriva sämsta arbetsplatsen så är det denna

(Elgiganten nordstan - home avdelningen)Kollegorna var SUPERHÄRLIGA och man trivs rätt fort, rätt bra på arbetsplatsen.Tyvärr kommer allt nedan vara en lång recension med allt negativt…Lönen suger. Du får minimihandelslön och oftast kan du stå och jobba 09:45-20:00 och får skit lön jämfört med andra ställen som har handels. ALLT handlar om SÄLJ, SÄLJ, SÄLJ. Du ska gärna lura kunder och du ska gärna tvinga på dom en massa. Bonussystemet är skit, du tjänar knappt några kronor om du säljer för 10k om dagen eller mer m.m.Som nyanställd så ska du få inlogg till alla tjänster, mejl som stämmer, schema som stämmer m.m. Detta tog omgångar för mig att få gjort och väldigt lång tid. Pga min kontakt med arbetsledaren en gång i veckan där jag behövde hjälp med något inlogg, hjälp med åtkomst till lönespec, hjälp med en kund m.m så slutade det med utfrysning av arbetsledaren. Min arbetsledare pratade inte med mig längre, tittade inte på mig när jag försökte prata med henne, låtsades som att jag inte existerade i princip. Jag visste att jag skulle få sparken men när jag faktiskt fick sparken så var hennes anledning att det inte fanns tillräckligt med % att ge mig i min roll (var tilldelad 50% tjänst) och därför behövde hon låta mig gå. Bara några veckor senare fick jag höra att det var en ny anställd i min plats på samma % antal. Får även reda på i samma veva att det inte är första gången denna arbetsledare gör så här, utan hon + några andra tjejer på arbetsplatsen fryser ut alla som står upp för sig själva m.m. Så gör du inte som hon säger (och då menar jag att frågar -

Fördelar

Bra kollegor

Nackdelar

Sjukt dåliga löner, dålig arbetsledare!

Inget för dig som vill bli lurad.

Trevlig intervju till en början. Hänvisades sedan till en andra intervju och fick vänta ett par dagar innan återkoppling om anställning skulle ske.Trivdes mina 3 veckor där, en del genuint trevliga kollegor som verkligen brydde sig och andra som gick dit bara för pengarnas skull.Blev uppsagd från min provanställning helt utan anledning trots att jag alltid var i god tid och ombytt, jobbade över utan extra betalt och fick beröm av kunder.Rasterna gick för snabbt. Hade man glömt matlåda fick du nästan skita i att äta lunch. Innan min tid på arbetsplatsen var lunchen 45 min lång (rimlig tid) ner till 30 min.Jobbade du t ex ett 12+ timmars pass fick du 1 timme rast, 30 min x 2 tillfällen.Onödiga morgonmöten för de som inte jobbade med försäljning där det bara pratades om abonnemansförsäljning som ENDAST gynnade de som jobbade på tele och fick sin bonus för försäljningar och du stod där tomhänt. Har aldrig gillat provision pga denna anledning. Man bråkar om kunder och de gynnar endast en viss grupp människor.Kommunikationen var lite halvtaskig där jag anser att den som ansvarade på ett område aldrig kollade läget hur saker och ting gick utan antog att man skulle kunna allting efter 2 dagar av en helt ointressant utbildning där de pratades om hur man behandlade andra människor i princip och ingenting om hur kassa, lager eller de olika systemen fungerade.Det var även dålig framhållning när någon ansvarig var sjuk och ingen visste vad som skulle göras.Detta är en arbetsplats för dig som vill jobba en månad och sedan bli av med jobbet. Har tidigare erfarenhet av butiksarbete -

Fördelar

Personalrabatt

Nackdelar

Allt annat

Sämsta arbetsplatsen jag haft

Till en början var alla super trevliga vilket efter en månad visade sig vara enbart för det yttre, på en hel arbetsdag 10-19 fick man 30 minuters rast. Rekommenderar verkligen inte.

Otroligt hög omsättning på personal

Otroligt hög omsättning på personal, och detta inte så konstigt med tanke på ledarskapet. Man kan dessutom bli lurad vid intervju angående vilken typ av anställning man tackar ja till. Det händer att man blir lovad en tillsvidare anställning muntligt, men får "vikariat" på papper, dvs ingen som helst säkerhet för den anställda.Så var försiktiga om ni väljer att tacka ja till en tjänst här.

Fördelar

Kollegorna

Nackdelar

Allt förutom kollegorna

Giftigt företag med obefintlig kommunikation

Kolleger som snackar skit om allt och alla, så länge inte objektet för skitsnacket kan höra. "Ger bort" besvärliga sälj som kan påverka den individuella statistiken negativt till andra kolleger, samtidigt som de även "snor åt sig" provisionsgrundande sälj (slår helt enkelt om fina kvitton i kassan på sina egna namn/inlogg).Chefer som helt saknar empati, kommunikativ förmåga och ledarskapskvalitéer. Behandlar sina golvanställda som engångshanddukar - det är bara att skrynkla ihop dem och kasta dem i soporna när de är "förbrukade".Genom ovan nämnda anledningar bidrar företaget till mental ohälsa hos sina anställda. Arbetsmiljön är giftig, och företagets kultur är extremt individualistisk. Var man för sig själv, kort och gott.Vill du behålla din mentala hälsa, och samtidigt känna att du är en del av ett team du kan vända dig till för pepp, hjälp och stöd, rekommenderar jag verkligen att du söker dig någon annanstans.

Tråkigt, stressigt och ensamt.

Dem är alla hycklare och mytomaner. Inget av de som står i beskrivningen på deras hemsida matchar in. Dem snackar skit helt enkelt. Är man ny så får man all skuld . Dem vill inte ge flera tider eller flera pass så att man får tid att lära sig. Dem har inga 100% anställda förutom 2-3 st som varit där i över 10 år. Dem visar ingen hänsyn till sina anställda , dem är inte formella nog. Envisa och själviska o bryr sig endast om sig själva desvärre. Så lita inte på en enda säljare eller de företaget. Deras motto är att blåsa människor på pengar.

Fördelar

Nej

Nackdelar

Alla snackar skit om dig.

dålig ledning

fick erbjudande att gå från operations till säljare men tackade nej och sen fick jag sparken.

Fördelar

trevliga kollegor på golvet

Nackdelar

otrevliga chefer

Sämre än sämst!

Maktmissbruk i stigande led uppåt! Bryr sig inte för femöre om sina anställda bryr sig bara om att dra in pengar.Jobbar du inom operations (kassa, lager, merch, knowhow) så får du väldigt sällan bonus eller provision och tjänar därav mycket mindre än säljarna.Värdelös arbetsplats och värdelöst företag!

Fördelar

Finns inga.

Nackdelar

ALLT! Kort lunch, maktmissbruk, stress osv..

Extremt dåliga chefer

Skulle endast rekommendera någon att ta jobbet som ett första jobb (kort period) eller om man VERKLIGEN måste… extremt dåliga chefer som fifflar med lönerna till sina anställda, struntar i att betala övertid när man stannar kvar, favoriserar sina toppsäljare och struntar i hur resten mår. Har man några som helst åsikter för att försöka förbättra stället går cheferna emot en och tar det personligt. Mådde skit under sista perioden jag jobbade där och många av mina kollegor gick in i väggen pga all stress och oförstående chefer

Fördelar

Många kollegor

Nackdelar

Dåliga chefer

Varning!! Jobba inte här

Det här är ett jobb för dem som precis har klivit ut i arbetslivet och inte vet, bättre typ de som är 18 -19 år. Arbetsgivarna vet om detta och utnyttjar detta som fan. Jobbade här och kände att min själ dog lite varje dag. Dålig arbets kultur, Skiftande tider så du kommer inte ha ett liv, sämst ledarskap, otydlighet, Kollegor som slutar hela tiden och nya kollegor som börjar hela tiden. Men om du är mentalt fackad och vill tjäna pengar så är det här jobbet för dig. bara det att du får en jävla rest skatt. Fick precis 8600 kr i rest skatt från detta företag och semesterersättningen kan du glömma i och med att den sätts in på en pensionsfond som du sedan får när du är 66 år, Jävla skit företag.

Fördelar

du kan tjäna bra

Nackdelar

du blir mentalt fackad

Stress och dålig ledning

Dålig provision, konstant stress kring att nå siffror där allas siffror publiceras för alla på jobbet att se. Dålig ledning. Förväntas komma på utbildningar före/efter arbetstid eller på lunch obetalt "men ni får ju käk"

Rolig arbetsplats

Rolig arbetsplats men mycket och lära sig om alla produkter som finns tar lite tid men det löser sig om man har vilja.Bra ledare som stöttar en om man behöver hjälp.Bra kollegor dock finns det några som kanske behöver göra nått nytt i livet.

Fördelar

Personalköp, kollegorna och ledarna

Nackdelar

Lite korta luncher, några kollegor behöver göra nått nytt

Sälj rätt? Inte så noga.. Sälj dyrt? You´re hired!

Till en början kändes det rätt bra, men efter ha kommit in ett par veckor förstod man rätt snabbt att så inte var fallet. Ny personal hela tiden, folk som slutar till höger och vänster. Ha en näsduk i bakfickan är inte en dum idé när du kommer in i fikarummet för bli inte förvånad om du hittar en ny kollega sittandes gråtandes i soffan för att hon/han fått en utskällning för sina svaga säljsiffror efter TVÅ veckor på jobbet.. (Här ska dock inte alla chefer dras över samma kam, fanns trevliga också.)Det som dock fick mig att inse att detta inte var något för mig var chefer som "slog om kvitton" på sin egen inlogg (får säljet) när något blivit fel på kvittot (kunde vara en liten rad med fel kick-kod) trots att kollegor t.om. erbjöd sig att skriva om kvittot efter utstämpling bara för att inte gå miste om försäljningen. Hade en kollega som höll på med ett familjeabbonemang i säkert två timmar, som han sen blev av med för att 1 av de drygt 60 art.-raderna hade något paragraf-fel (säljet och i sin tur provisionen stryks och tillfaller chefens säljbudget.) Blev en väldigt stressig stämning, samt att väldigt irriterad stämning när man sen fick veta från arga kollegor att man själv kunde slå om kvittot själv på 30 sek.. MEN MAN INTE FICK.. för att de "Var en kick till oss säljare för att hålla fokus och om man gör fel får man stå sitt kast" Bra arbetsmoral...

Fördelar

Bra personalpris på många varor.

Nackdelar

Tar du 1 minut för lång rast, då du....

Dåligt företag utnyttjar sina anställda

Dåligt företag, inget planerat, dålig ledning ingen uppskattning

Fördelar

inget korta luncher

Nackdelar

allt

Produktiv rolig arbetsmiljö med högt tempo..om man vill göra jobbet

Om man gillar att jobba med människor då ärDet rätta yrket ..och att man visar passion för det man gör....

Fördelar

Kunderna kommer till dig o söker din hjälp

Nackdelar

Att det inte alltid är rättvist även om man gör jobbet som man ska göra

Lögner, usla chefer, dålig intro-utbildning.

Jag blev lovad en roll som säljledare när jag tog jobbet men började som vanlig säljare först för att komma in i jobbet. När det sen var dags för befordran var det inte längre aktuellt. Jag fick inte behålla den procentsats jag jobbade på utan fick bara färre och färre timmar på kontrakt med skälet att ”man behövde dra ner på personalkostnader”.Cheferna var hemska, saknade respekt för sina medarbetare, prioriterade oss inte. Kände att min chef föraktade kvinnor, hade svårt att titta mig i ögonen när han pratade med mig, kunde gå iväg mitt i ett samtal och ropa klart hans meningar medan han gick iväg. Fick inte ens ett tack eller hejdå min sista dag efter jag sagt upp mig. Butikschefen var inte speciellt tillmötesgående heller.Jag hade trots detta kul på jobbet med roliga kollegor och bra sammanhållning men ledningen var katastrof.

Fördelar

Personalpris på produkter, många kollegor man jobbar med samtidigt, kul att prata med mycket kunder.

Nackdelar

Fick inte sånt jag blev lovad, stressigt, dåliga utbildningar i vad man säljer från start.

Katastrofal arbetsplats

Sök INTE jobb på Elgiganten Uppsala, cheferna där just nu är hemska.- Ingen kommunikation alls utan snack bakom ryggen istället- Cheferna bryr sig ej om din arbetsmiljö/ditt liv/dig som person utan det enda viktiga är dom själva och Elgiganten- Värdelösa arbetsförhållanden just nu- Bråk/tjafs om allt- Håller sig ej till handels regler, så är olagliga på vissa punkterLönen är ok men absolut inte värt det för den personliga påfrestning det var att jobba där. Sök inte jobbet!

Fördelar

Nackdelar

Katastrofala människor som chefer!

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Elgiganten. Vår community är redo att svara.Ställ en fråga

Jämför Elgiganten med

• Elgiganten