Clas Ohlson AB recensioner av medarbetare

Hittade 17 recensioner som matchade sökningen Se alla 53 recensionerna
Sortera efter: Hjälpsamhet | Betyg | Datum
Går an som extrajobb.
Butiksmedarbetare (Tidigare anställd) –  Malmö14 oktober 2018
En typisk arbetsdag börjar med att ta emot och packa upp varor. Efter att butiken har öppnat så hjälper man kunder med deras inköp, frågor och rådgivning. Även servicefrågor och reklamationshantering förekommer.

Ledningen kommer ofta från olika håll och kan därför innebära krockar och dubbla budskap. Var beredd på att ta en del egna ställningar och argument.

Kulturen i företaget förespråkar en sak på pappret, men skiljer sig från verkligheten.

Det svåraste med jobbet är att man måste kunna anpassa sig till olika situationer och inta olika roller beroende på arbetsuppgiften.

Det bästa med jobbet är att man kan hjälpa kunder med att underlätta deras vardag.
Fördelar
Morgonmöten
Nackdelar
Många
Arbetsplatskultur
Jag älskade mina medarbetare och att integrera med kunder
Praktikant (Tidigare anställd) –  Liljeholmen30 maj 2018
Det jag älskade mest min praktik hos clas ohlson är att jag fick prata med olika sorters kunder. Det var också en allmän skön stämning personalen var jätte trevliga och det var it involverat som jag gillade väldigt mycket.
Arbetsplatskultur
Moderniserings uppdrag för hela IT funktionen
CIO/CTO (Nuvarande anställd) –  Insjön / Stockholm11 maj 2018
I arbetet på Clas Ohlson fokuserat på i princip hela funktionen. Med flera olika förändringsprojekt de drygt 5 år jag varit på bolaget inom Retail / Detaljhandel.
Satt o exekverat på IT strategin, och ägnat de senaste 5 åren på att implementera.
Ny IT Infrastruktur med service orientering o SLA.
Ny applikations arkitektur med API och microservice tänk och cloud first strategi.
Utveckling/Technology med business product owners och agila devops team.
Byggt om hela IT avdelningen med en kulturförflyttning mot performance.
Devops och process owners/produkt ägare på verksamhetssidan.
Från 40MSEK ren operations fokuserad IT avdelning, till en budget på 150MSEK med alla tecknology förmågor, dvs en helt ny digital funktion inom bolaget.
Fördelar
STI/LTI Bonusprogram för ledningsfunktionen
Nackdelar
Lång pendling till arbetet, mycket hotellnätter.
Ingen dag är den andra lik
Team Leader (Nuvarande anställd) –  Stockholms Län21 januari 2018
Det positiva är väl att varje dag är olika, man roterar arbetsstation efter 1 timme. Alltså tex kassapass 1 tim, servicedisk 1 tim, packa upp varor 1 tim osv osv Man har chans att lära sig mycket inom alla kategorier och varor både via intranätet och interna utbildningar på plats i butik.

Den högsta ledningen är väl som på många andra stora företag, de har alldeles för lite verklighetsförankring i hur vardagen är på butiksgolvet och hur saker praktiskt ska lösas. Ledningen i just min butik är suverän på alla sätt och vis, men det är det som händer "över våra huvuden" som är mindre bra.

Tråkigt också att man inte kan vara mer flexibel i schemat då allas familjesituationer och privata situationer ser olika ut. Man måste jobba kvällar och helger, förutom butikschefen då som bara jobbar dagtid och inga röda dagar.

En stor nackdel är att prestationslönen ändrades till det sämre för oss i butik (vet inte hur tjänstemännen har det) för något år sedan, då den blev uppdelad i 4 olika kategorier, varav några som butiken själv inte kan råda över. Tex hur bra "Clas Ohlson Sverige" gått/mån. En del i det som jag personligen inte gillat är också att man tjänar mer pengar när man inte ersätter personer som faller bort av någon anledning, tex sjukdom/vab/semester. Det blir mer för personalen som är kvar att göra och ledningen ser att det "fungerar" på färre personal och slutligen kanske man väljer att inte ersätta människor som avslutar sin tjänst, plus att folk blir utarbetade och deltidspersonalen som inte blir inringda väljer att leta sig någon annanstans... I vår butik ersätter vi då
  mer... det behövs, men risken är ju att det inte ersätts i butiker där personalen vill ha pengar istället... En till nackdel är att alla internutbildningar på huvudkontoret är indragna, nu ska de göras över nätet. Butikscheferna däremot får åka på fina "möten" med övernattningar på SPA, med fina middagar och liknande, både Sverigemöten och sen i sina regioner. Det är väl dit alla besparingar på indragningen av att utbilda personal och prestationslönen går... Rättvist, va?!  mindre
Fördelar
Nu när jag tänker efter är det nog inte så många...
Nackdelar
Fruktansvärt dåliga personalrabatter, som till och med inte får användas vid tillfälliga rabatterbjudanden i butik!
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 6NejRapportera
Kundservice
Kundservice (Nuvarande anställd) –  Insjön22 december 2017
Bra jobb. Varierande tider, från kvällspass tills dagspass. Kontors jobb.
Arbetsplatskultur
En bra arbetsplats att växa på
Teamleader/säljansvarig (Tidigare anställd) –  Kalmar, Karlskrona30 november 2017
Mycket givande företag om man är villig att växa och driva butiken till bra siffror
Fördelar
Bonusar
Lärorik, rolig och effektiv
Säljare, sommarjobb (Nuvarande anställd) –  Insjön15 augusti 2017
En vanlig arbetsdag består av up+plock av varor på morgonen sedan när butiken öppnar är de rullande schema på 1h/station med då kassa, servicedisk, golvansvarig osv.
Ingen dag är den andra lik
Butikschef (Nuvarande anställd) –  Södertälje20 juni 2017
Mycket att göra varje dag pallar att packa upp och kunder att serva. Ingen dag är den andra lik, men på ett bra sätt.
Det blir aldrig långtråkigt.
Fördelar
Prestationslön
Väldigt roligt och lärorikt
Praktikant (Tidigare anställd) –  Borlänge25 april 2017
Det var väldigt roligt att praktisera där då man fick träffa nya människor hela tiden samt arbeta med en riktigt trevlig personal som tog väl hand om en.
Arbetsplatskultur
MYCKET trevligt och roligt jobb med bra kollegor och många kunder
Vikariat (Tidigare anställd) –  Gränby16 januari 2017
Uppackning på morgonen.
Därefter kundservice, kassa, hjälpa kunderna i butiken, hålla ordning i hyllorna, fylla på varor m.m.
Jobbat i egen butik tidigare så inget var egentligen nytt för mig,
bara i större omfattning.

Bra chef, (lätt att prata med).

Väldigt bra kollegor.

Svårast var att lära sig alla 16 000 olika varors plats i butiken första veckan.
Fördelar
Prestationslön
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 4NejRapportera
Professionell och rolig arbetsplats
Prao (Tidigare anställd) –  Stockholm13 september 2016
Denna praoperiod på Clas Ohlson Drottninggatan var under två veckor året 2011. Denna praoperiod bestod av att jag 06:30 befann mig på arbetsplatsen för upplockning av varor som lastades av lastbilarna och sedan kördes ut i butik och placerades på hyllor. Denna praotid gav mig enormt mycket självförtroende och den tände en gnista hos mig att vilja fortsätta jobba med kundhantering. Under tiden jag praoade på Clas Ohlson kom jag i kontakt med fyra stycken team-leaders. Dessa gav mig väldigt mycket positiv feedback och tips på hur jag kunde gå tillväga vid mötet av en kund. Det jag tyckte var svårt under praotiden var att jag var ung och inte hade någon tidigare arbetslivserfarenhet, detta gjorde att jag snabbt fick anpassa mig till miljön eftersom perioden bara innefattade två veckor. Det roligaste med tiden som praoelev på Clas Ohlson var just mötena med kunderna, Den positiva kritiken man fick från både kunderna och medarbetarna. Det gav mig ett enormt självförtroende och en vilja att fortsätta jobba inom säljarbranschen och möta kunder dagligen.

Elias Morin
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 5NejRapportera
Rolig och varierat arbete
Butiksmedarbetare (Nuvarande anställd) –  Norrköping, E22 januari 2016
Variation med uppack, hjälpa kunder och stå i kassan.
Lärt mig otroligt mycket om alla produkter, praktisk kunskap. Mycket kassavana och hur handels fungerar.
Mycket goa arbetksollegor och en härlig miljö.
Stort utbud och svårt att lära sig allt och besvara alla frågor.
Man lär sig otroligt mycket själv och får möta många härliga människor.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 5Nej 1Rapportera
Arbetsplatskultur
rolig och lärorik arbetsmiljö som man kan få många kunskaper och erfarenheter ifrån.
an. Fick hjälpa kunder i affären (Tidigare anställd) –  Hageby, E25 mars 2015
En vanlig dag kan vara - att fronta varorna, byta prislapparna i affären, flyta på varor, hjälpa kunder att hitta det som de letar efter och dela ut kuponger.
Jag har lärt mig mycket som t.ex. att prata med kunder, hur man ska ha struktur, ordning och reda på saker och ting, att sammarbeta med andra och har fått nya erfarenheter.
Alla mina arbetskollegor har varit trevliga och schysta mot mig så som alla är mot varandra i både arbetsplatsen och utanför.
Det fanns ingen svår del för mig, eftersom man lär sig allt snabbt och det blir som en vana att göra samma saker som man burkar göra varje dag. Men det som var lite svårt var att flytta på tunga varor i affären.
Den bästa delen var att byta prislapparna och att hjälpa kunder.
Fördelar
Presentkort
Nackdelar
Inget
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 6Nej 1Rapportera
Lärorik Arbetsmiljö
säljare (Nuvarande anställd) –  Södertälje, AB19 december 2014
Kl 7.00 brukar arbetsdagen börja då tas det emot leverans.
Jag står i kassan och är flexibel i butik. Jag har lärt mig väldigt mycket om produkter och mitt kundbemötande utvecklas för varje dag. Blev bra vän med mina arbetskollegor och chef.
Det svåraste med jobbet var om jag har korta arbetsdagar då vill jag bara stanna kvar och jobba. Annars var inte jobbet svårt för mig.
Den bästa delen av jobbet är att jag ger så mycket kundservice, att med kunden kolla och hitta rätt så att kunden blir nöjd och ex påminna kunden om batterier eller något annat som behövs en vardag.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 11Nej 2Rapportera
Bra arbetsplats
Säljledare (Tidigare anställd) –  Borås, O20 november 2013
Clas Ohlson är en arbetsplats inte lik någon annan. När man kommer till jobbet så har man alltid ett leende på läpparna. Ledningen och arbetskameraterna är otroligt ödmjuka och trevliga. att ha jobbat inom Clas Ohlson och tagit åt mig Clas Ohlsonandan har varit en erfarenhet för livet, och det är något jag kommer kunna ta med mig till nästa arbetsplats.

Varje dag är en ny utmaning. Man lär sig nya saker hela tiden. Antingen av kunderna, medarbetarna eller av de nya produkterna som kommer in i butik.

Jag har aldrig kännt att jag har fått hinder på något sätt på jobbet, det känns aldrig som något har varit svårt. Om det är en fråga som man inte kan besvara så finns det ALLTID någon arbetskamerat som kan hjälpa till eller förklara.

Det bästa med det jobbet har varit att jag lär mig något nytt varje gång jag är på jobbet. att ha varit på Clas Ohlson i sju år säger hur mycket jag älskar mitt jobb och hur mycket jag har lärt mig!
Fördelar
Bra arbetskamerater
Nackdelar
Svårt att jobba sig uppåt
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 13Nej 2Rapportera
fun workplace
sales assisstant (Tidigare anställd) –  sweden Stockholm19 november 2012
I have learned during my work experience at Clas Ohlson, to work professionally in a work setting, and to work as a member of a team. i also learned how to help a customer and show positive attitude, and not to argue back to the customer if they are right or wrong.
i would start work at 7 and stock shelfs to 10 o'clock when the store is open and finish work at 2. I enjoyed working with my co-workers as they made me feel comfortable and made me enjoy working there with them. i also came across good customers whilst i was working there.

Se fler Clas Ohlson AB recensioner

Gör anspråk på denna företagssida

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Clas Ohlson AB. Vår community är redo att svara.

Ställ en fråga

4,1