Clas Ohlson AB recensioner av medarbetare

Hittade 22 recensioner som matchade sökningen Se alla 63 recensionerna
Sortera efter: Hjälpsamhet | Betyg | Datum
Very good working place
Sales Assistant (Tidigare anställd) –  Sweden6 augusti 2019
One day at work could be come in to the morning meet your team. Together we go through the day and what we have to do.
We give each other a good positive energy and we have fun, we help out and make the day easy for each other.

We are a team no matter if you are employee or boss.
I learn customer service , sales experience, how to work in a stress environment in a good way.
How to have fun also meanwhile you working.
Ett företag i nedförsbacke
Butiksanställd (Nuvarande anställd) –  Göteborg16 mars 2019
Jag har jobbat på CO i ett flertal år och har sett det gå från en ganska rimlig och trivsam arbetsplats till det kaos det är idag. Ska försöka sammanfatta det så gott det går utan att bli för långdragen.

Ska man vara helt rättvis så står ju såklart Clas Ohlson inför stora utmaningar likt resten av svensk handel, men herregud, de borde nästan belönas för sin förmåga att gång på gång hantera varenda uppkommet problem på helt fel sätt.

Låt oss börja med ett solklart exempel på någonting CO har problem med: e-handeln. Bara kolla deras omdömen på Prisjakt 1.2/5 (tidigare 2.29/10). I stort sett alla klagomål handlar om bristande leveransrutiner och förseningar, vilket gång på gång förklaras med att de "för tillfället haft högt tryck på hemsidan". Så här har det varit i månader, om inte år, men det är ingenting som CO lägger någon energi på. Mängder av pengar investeras istället i andra galenskaper som vi anställda tvingas svälja med hull och hår.

Clas Ohlson är ett företag där kunden alltid är nummer ett. Alltid. Kunden ska alltid tillfredsställas oavsett vad detta kostar butiken i fråga, eftersom denne annars sprider "badwill" om CO, vilket är det värsta som finns. Värre än döden typ. Det viktigaste som finns en vanlig arbetsdag på CO är att göra varenda kund till så kallade ambassadörer för företaget, som istället sprider goodwill. För att uppnå detta så ska anställda jämt och ständigt böja sig för kunders dumförklaringar, påhopp och ibland rena kränkningar och ständigt vända andra, tredje och femtioelfte kinden till utan att räkna med någon som helst uppbackning från företaget.
  mer...

Kort sagt, på CO är du inte värd ett piss. Du är utbytbar. Du är bara ett medel för att få så många nöjda kunder som möjligt att spendera så mycket pengar som möjligt, och i chefernas ögon betyder du ingenting. Det här märks på att de gång på gång bortprioriterar personalförmåner såsom förra årets julbord - för det hade företaget tydligen inte råd med. Lotta Lyrås julbonus påverkades förmodligen inte, men ett billigt Netto-julbord var för dyrt att kosta på personalen som sedan skulle serva kunder mellan öppning och stängning.

På detta så ska även nu personalens så kallade prestationslön (provision baserat på butikens försäljning och ett flertal andra faktorer) sänkas, eftersom de "inte längre samspelar med verkligheten". Den här sänkningen av personalens bonus påverkar dock såklart inte de högre tjänstemännen utan enbart personalen i butik. Givetvis.

En naturlig del av jobbet är att pracka på så många kunder som möjligt saker som de inte behöver eller har bett om. Batterier, reflexlampor, anti-skimmingkort och annat krimskrams. Gör du inte detta får du skit direkt och blir snart utbytt eftersom du inte drar in några pengar.

Hela företaget präglas av en otroligt påtaglig ineffektivitet som påverkar hela verksamheten på daglig basis. Butikerna, huvudlagret och beslutsfattarna verkar helt inkapabla att samarbeta med varandra eller planera på minsta lilla rimliga vis. När nya idéer och rutiner ska implementeras så görs detta med allra största hast, utan minsta tanke på ev. fel eller brister, och när dessa sedan uppkommer så dröjer det veckor eller i värsta fall månader innan de löses. Den interna supporten bryr sig inte, topparna bryr sig inte och de som får ta smällarna är som vanligt personalen på golvet.

Samtidigt pressas timmarna och personalen får allt mindre anställningsgrader. Det innebär mindre pengar i plånboken, mer stress på jobbet, stressade chefer, sämre tillvaro på jobbet och minskad motivation till att faktiskt kämpa för sin butik. Lägg då till att cheferna ofta helt saknar verklighetsförankring så inser du snart att det här företaget helt saknar sina anställdas lojalitet. Det finns inga som helst incitament för att faktiskt kämpa för sin arbetsplats då man inte får någon som helst uppskattning uppifrån.

Nej, det här företaget är påväg downhill, och inte en dag för tidigt.
  mindre
Fördelar
Personalrabatten men även den snålas det ju in på för jämnan. I övrigt finns det typ inga.
Nackdelar
Det mesta.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 12NejRapportera
Roligt
Praktikant (Tidigare anställd) –  Malmö12 januari 2019
Mycket roliga o intressanta arbetskollegor, bra miljö i gruppen
Dåligt företag
Team Leader Merchandiser (Tidigare anställd) –  Göteborg15 december 2018
Jag hade en heltidstjänst...den blev sedan ett vikariat på 15%. Säger man inte ja till allt utan att ifrågasätta så passar man inte in på företaget. De som bestämmer vill inte utveckla saker utan ska göra som de alltid gjort.
Skulle inte rekommendera någon att jobba här.

Jag är en väldigt engagerad, glad och serviceminded person, med mycket erfarenhet inom handels men de är inte alls engagerade i sina medarbetare och har inte något intresse i att ta hand om sina anställda. Det är viktigare med fler huvuden på golvet än kunskap och erfarenheter. Chefer finns det gott om men ledarskapet är så fruktansvärt dåligt så det är pinsamt.

I annonsen när jag ansökte stod det att de ville inspirera kunden, jag försökte med det men blev bara motarbetad då jag va jobbigt som ifrågasatte varför vi gjorde vissa saker..eller i vissa fall undrade jag bara, men det får man inte göra.

Utveckling kan man dessutom glömma, för de tar hellre in folk utifrån än att ta hand om de som redan är anställda och kan tjänsten de frågar efter.

Så jag säger som jag skrev tidigare, skulle inte rekommendera någon att jobba här- om man nu inte tycker om att jobba på ett företag som skiter i sina anställda.
Fördelar
Finns typ inga.
Nackdelar
Hela företagskulturen.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 11Nej 1Rapportera
Går an som extrajobb.
Butiksmedarbetare (Tidigare anställd) –  Malmö14 oktober 2018
En typisk arbetsdag börjar med att ta emot och packa upp varor. Efter att butiken har öppnat så hjälper man kunder med deras inköp, frågor och rådgivning. Även servicefrågor och reklamationshantering förekommer.

Ledningen kommer ofta från olika håll och kan därför innebära krockar och dubbla budskap. Var beredd på att ta en del egna ställningar och argument.

Kulturen i företaget förespråkar en sak på pappret, men skiljer sig från verkligheten.

Det svåraste med jobbet är att man måste kunna anpassa sig till olika situationer och inta olika roller beroende på arbetsuppgiften.

Det bästa med jobbet är att man kan hjälpa kunder med att underlätta deras vardag.
Fördelar
Morgonmöten
Nackdelar
Många
lärorik och rolig arbetsplats
butiksbiträde (Tidigare anställd) –  Sickla4 september 2018
En typisk arbetsdag på Clas Ohlson är att ta emot leveranser på morgonen och att därefter tömma alla inlevererade pallar under 07:00 till 10:00 då butiken öppnar. Sedan får alla medarbetare en position inlagt i schemat. Jag brukade mest stå i kassan eller vid infodisken, men jag fick också städa snygga till i butiken och dessutom att endast fokusera på själva kunden eftersom att kundservice är mycket viktigt på Clas Ohlson.
Jag har lärt mig att stå i kassan, kundservice, ta emot leveranser och att generellt kunna förklara om våra produkter.

På arbetsplatsen fick man ofta feedback från kollegor och arbetsledare/chefer. Och man fick lära sig och anpassa sig för att hoppa in till andra arbetsuppgifter.
Det svåraste med jobbet var att lära sig grunderna av alla varor som Clas Ohlson säljer, det finns ingen riktig lärobok för det, utan man måste lära sig med tiden. Vilket tar väldigt lång tid eftersom att de har cirka 15 tusen olika varor.
Det bästa delen av jobbet var att få arbeta med andra människor och att kunna få kunden nöjd.
Fördelar
stor och trivsam arbetsmiljö
Nackdelar
Inge gratis mat
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 3NejRapportera
Arbetsplatskultur
Jag älskade mina medarbetare och att integrera med kunder
Praktikant (Tidigare anställd) –  Liljeholmen30 maj 2018
Det jag älskade mest min praktik hos clas ohlson är att jag fick prata med olika sorters kunder. Det var också en allmän skön stämning personalen var jätte trevliga och det var it involverat som jag gillade väldigt mycket.
Arbetsplatskultur
Moderniserings uppdrag för hela IT funktionen
CIO/CTO (Nuvarande anställd) –  Insjön / Stockholm11 maj 2018
I arbetet på Clas Ohlson fokuserat på i princip hela funktionen. Med flera olika förändringsprojekt de drygt 5 år jag varit på bolaget inom Retail / Detaljhandel.
Satt o exekverat på IT strategin, och ägnat de senaste 5 åren på att implementera.
Ny IT Infrastruktur med service orientering o SLA.
Ny applikations arkitektur med API och microservice tänk och cloud first strategi.
Utveckling/Technology med business product owners och agila devops team.
Byggt om hela IT avdelningen med en kulturförflyttning mot performance.
Devops och process owners/produkt ägare på verksamhetssidan.
Från 40MSEK ren operations fokuserad IT avdelning, till en budget på 150MSEK med alla tecknology förmågor, dvs en helt ny digital funktion inom bolaget.
Fördelar
STI/LTI Bonusprogram för ledningsfunktionen
Nackdelar
Lång pendling till arbetet, mycket hotellnätter.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 1Nej 1Rapportera
Ingen dag är den andra lik
Team Leader (Nuvarande anställd) –  Stockholms Län21 januari 2018
Det positiva är väl att varje dag är olika, man roterar arbetsstation efter 1 timme. Alltså tex kassapass 1 tim, servicedisk 1 tim, packa upp varor 1 tim osv osv Man har chans att lära sig mycket inom alla kategorier och varor både via intranätet och interna utbildningar på plats i butik.

Den högsta ledningen är väl som på många andra stora företag, de har alldeles för lite verklighetsförankring i hur vardagen är på butiksgolvet och hur saker praktiskt ska lösas. Ledningen i just min butik är suverän på alla sätt och vis, men det är det som händer "över våra huvuden" som är mindre bra.

Tråkigt också att man inte kan vara mer flexibel i schemat då allas familjesituationer och privata situationer ser olika ut. Man måste jobba kvällar och helger, förutom butikschefen då som bara jobbar dagtid och inga röda dagar.

En stor nackdel är att prestationslönen ändrades till det sämre för oss i butik (vet inte hur tjänstemännen har det) för något år sedan, då den blev uppdelad i 4 olika kategorier, varav några som butiken själv inte kan råda över. Tex hur bra "Clas Ohlson Sverige" gått/mån. En del i det som jag personligen inte gillat är också att man tjänar mer pengar när man inte ersätter personer som faller bort av någon anledning, tex sjukdom/vab/semester. Det blir mer för personalen som är kvar att göra och ledningen ser att det "fungerar" på färre personal och slutligen kanske man väljer att inte ersätta människor som avslutar sin tjänst, plus att folk blir utarbetade och deltidspersonalen som inte blir inringda väljer att leta sig någon annanstans... I vår butik ersätter vi då
  mer... det behövs, men risken är ju att det inte ersätts i butiker där personalen vill ha pengar istället... En till nackdel är att alla internutbildningar på huvudkontoret är indragna, nu ska de göras över nätet. Butikscheferna däremot får åka på fina "möten" med övernattningar på SPA, med fina middagar och liknande, både Sverigemöten och sen i sina regioner. Det är väl dit alla besparingar på indragningen av att utbilda personal och prestationslönen går... Rättvist, va?!  mindre
Fördelar
Nu när jag tänker efter är det nog inte så många...
Nackdelar
Fruktansvärt dåliga personalrabatter, som till och med inte får användas vid tillfälliga rabatterbjudanden i butik!
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 13NejRapportera
Kundservice
Kundservice (Nuvarande anställd) –  Insjön22 december 2017
Bra jobb. Varierande tider, från kvällspass tills dagspass. Kontors jobb.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 1NejRapportera
Arbetsplatskultur
En bra arbetsplats att växa på
Teamleader/säljansvarig (Tidigare anställd) –  Kalmar, Karlskrona30 november 2017
Mycket givande företag om man är villig att växa och driva butiken till bra siffror
Fördelar
Bonusar
Lärorik, rolig och effektiv
Säljare, sommarjobb (Nuvarande anställd) –  Insjön15 augusti 2017
En vanlig arbetsdag består av up+plock av varor på morgonen sedan när butiken öppnar är de rullande schema på 1h/station med då kassa, servicedisk, golvansvarig osv.
Ingen dag är den andra lik
Butikschef (Nuvarande anställd) –  Södertälje20 juni 2017
Mycket att göra varje dag pallar att packa upp och kunder att serva. Ingen dag är den andra lik, men på ett bra sätt.
Det blir aldrig långtråkigt.
Fördelar
Prestationslön
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 3NejRapportera
Väldigt roligt och lärorikt
Praktikant (Tidigare anställd) –  Borlänge25 april 2017
Det var väldigt roligt att praktisera där då man fick träffa nya människor hela tiden samt arbeta med en riktigt trevlig personal som tog väl hand om en.
Arbetsplatskultur
MYCKET trevligt och roligt jobb med bra kollegor och många kunder
Vikariat (Tidigare anställd) –  Gränby16 januari 2017
Uppackning på morgonen.
Därefter kundservice, kassa, hjälpa kunderna i butiken, hålla ordning i hyllorna, fylla på varor m.m.
Jobbat i egen butik tidigare så inget var egentligen nytt för mig,
bara i större omfattning.

Bra chef, (lätt att prata med).

Väldigt bra kollegor.

Svårast var att lära sig alla 16 000 olika varors plats i butiken första veckan.
Fördelar
Prestationslön
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 4NejRapportera
Professionell och rolig arbetsplats
Prao (Tidigare anställd) –  Stockholm13 september 2016
Denna praoperiod på Clas Ohlson Drottninggatan var under två veckor året 2011. Denna praoperiod bestod av att jag 06:30 befann mig på arbetsplatsen för upplockning av varor som lastades av lastbilarna och sedan kördes ut i butik och placerades på hyllor. Denna praotid gav mig enormt mycket självförtroende och den tände en gnista hos mig att vilja fortsätta jobba med kundhantering. Under tiden jag praoade på Clas Ohlson kom jag i kontakt med fyra stycken team-leaders. Dessa gav mig väldigt mycket positiv feedback och tips på hur jag kunde gå tillväga vid mötet av en kund. Det jag tyckte var svårt under praotiden var att jag var ung och inte hade någon tidigare arbetslivserfarenhet, detta gjorde att jag snabbt fick anpassa mig till miljön eftersom perioden bara innefattade två veckor. Det roligaste med tiden som praoelev på Clas Ohlson var just mötena med kunderna, Den positiva kritiken man fick från både kunderna och medarbetarna. Det gav mig ett enormt självförtroende och en vilja att fortsätta jobba inom säljarbranschen och möta kunder dagligen.

Elias Morin
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 5NejRapportera
Rolig och varierat arbete
Butiksmedarbetare (Nuvarande anställd) –  Norrköping, E22 januari 2016
Variation med uppack, hjälpa kunder och stå i kassan.
Lärt mig otroligt mycket om alla produkter, praktisk kunskap. Mycket kassavana och hur handels fungerar.
Mycket goa arbetksollegor och en härlig miljö.
Stort utbud och svårt att lära sig allt och besvara alla frågor.
Man lär sig otroligt mycket själv och får möta många härliga människor.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 5Nej 1Rapportera
Arbetsplatskultur
rolig och lärorik arbetsmiljö som man kan få många kunskaper och erfarenheter ifrån.
an. Fick hjälpa kunder i affären (Tidigare anställd) –  Hageby, E25 mars 2015
En vanlig dag kan vara - att fronta varorna, byta prislapparna i affären, flyta på varor, hjälpa kunder att hitta det som de letar efter och dela ut kuponger.
Jag har lärt mig mycket som t.ex. att prata med kunder, hur man ska ha struktur, ordning och reda på saker och ting, att sammarbeta med andra och har fått nya erfarenheter.
Alla mina arbetskollegor har varit trevliga och schysta mot mig så som alla är mot varandra i både arbetsplatsen och utanför.
Det fanns ingen svår del för mig, eftersom man lär sig allt snabbt och det blir som en vana att göra samma saker som man burkar göra varje dag. Men det som var lite svårt var att flytta på tunga varor i affären.
Den bästa delen var att byta prislapparna och att hjälpa kunder.
Fördelar
Presentkort
Nackdelar
Inget
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 7Nej 1Rapportera
Lärorik Arbetsmiljö
säljare (Nuvarande anställd) –  Södertälje, AB19 december 2014
Kl 7.00 brukar arbetsdagen börja då tas det emot leverans.
Jag står i kassan och är flexibel i butik. Jag har lärt mig väldigt mycket om produkter och mitt kundbemötande utvecklas för varje dag. Blev bra vän med mina arbetskollegor och chef.
Det svåraste med jobbet var om jag har korta arbetsdagar då vill jag bara stanna kvar och jobba. Annars var inte jobbet svårt för mig.
Den bästa delen av jobbet är att jag ger så mycket kundservice, att med kunden kolla och hitta rätt så att kunden blir nöjd och ex påminna kunden om batterier eller något annat som behövs en vardag.
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 11Nej 2Rapportera
Bra arbetsplats
Säljledare (Tidigare anställd) –  Borås, O20 november 2013
Clas Ohlson är en arbetsplats inte lik någon annan. När man kommer till jobbet så har man alltid ett leende på läpparna. Ledningen och arbetskameraterna är otroligt ödmjuka och trevliga. att ha jobbat inom Clas Ohlson och tagit åt mig Clas Ohlsonandan har varit en erfarenhet för livet, och det är något jag kommer kunna ta med mig till nästa arbetsplats.

Varje dag är en ny utmaning. Man lär sig nya saker hela tiden. Antingen av kunderna, medarbetarna eller av de nya produkterna som kommer in i butik.

Jag har aldrig kännt att jag har fått hinder på något sätt på jobbet, det känns aldrig som något har varit svårt. Om det är en fråga som man inte kan besvara så finns det ALLTID någon arbetskamerat som kan hjälpa till eller förklara.

Det bästa med det jobbet har varit att jag lär mig något nytt varje gång jag är på jobbet. att ha varit på Clas Ohlson i sju år säger hur mycket jag älskar mitt jobb och hur mycket jag har lärt mig!
Fördelar
Bra arbetskamerater
Nackdelar
Svårt att jobba sig uppåt
Hjälpte den här recensionen dig?Ja 13Nej 2Rapportera
Gör anspråk på denna företagssida

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Clas Ohlson AB. Vår community är redo att svara.

Ställ en fråga

Clas Ohlson AB recensioner per plats