Clas Ohlson AB

Recensioner från anställda på Clas Ohlson AB

Rolig
En typisk dag på Clas Ohlson var att packa upp varor, ta hand om kunder, fronta.
Mitt mål med jobbet
Jag gjorde en praktik i Class Ohlson i Skellefteå i 2015 där jag utvecklade mitt språk.
Produktivt arbete.
Produktivt arbete där man enkelt kan utvecklas till en viss grad.
Utsatt av konkurrens från onlinehandel.
Otroligt härlig arbetsmiljö, men extremt otrygg position.
Jobbat här i 8 månader och mina timmar går neråt istället för uppåt, det är synd att lägga så mycket energi och tid på en arbetsplats och inte få en trygg position tillbaka..
Framåt, Motiverande, Kul
Driv framåt i företaget. Närmaste kollegorna mer som ett bra kompisgäng. Chefen engagerad och motiverande.
Bra och nyttig
Trots att arbetet som varuplokare inte var det roligaste så kändes clas ohlson som ett väldigt bra och seriöst företag, de lyssnade och såg var och en.
trevlig arbetsmiljö
Under min tid hos Clas Olson hjälpte jag kunder, kassa, beställningar till kunderna och under hela min arbetstid hos Clas Olson kände jag mig välkommen och fick uppleva samt bidra till en trevlig arbetsmiljö.
Lärorik och rolig arbetsmiljö
Clas Ohlson har lärt mig ta eget ansvar och gjort mig tryggare i försäljning och kundkontakt.
Det är en butik med stort sortiment inom många områden vilket inte bara innebär att man måste veta vart allt har sin plats utan också hur produkterna fungerar för att kunna sälja dom till kunderna.

En typisk arbetsdag innefattar upplockning av varor, sköta kassan samt se till så kunder får hjälp och att hålla ordning runt om i butiken.
Very good working place
One day at work could be come in to the morning meet your team. Together we go through the day and what we have to do.
We give each other a good positive energy and we have fun, we help out and make the day easy for each other.

We are a team no matter if you are employee or boss.

I learn customer service , sales experience, how to work in a stress environment in a good way.

How to have fun also meanwhile you working.
Kul och utmanande
Ett plus är stor rotation, och man kan få lära sig mycket kunskap inom butiken. Man lär sig mycket om produkter, också hur du kan ha det i ditt hem. Hur du löser vardagsproblem osv.

Man får intern upplärning i vissa produkter osv. Man får bra lön och mycket förmåner som både chefen och företaget annordnar.
Fördelar
Bra lön och bra ledning
Nackdelar
Inget
Ett företag i nedförsbacke
Jag har jobbat på CO i ett flertal år och har sett det gå från en ganska rimlig och trivsam arbetsplats till det kaos det är idag. Ska försöka sammanfatta det så gott det går utan att bli för långdragen.

Ska man vara helt rättvis så står ju såklart Clas Ohlson inför stora utmaningar likt resten av svensk handel, men herregud, de borde nästan belönas för sin förmåga att gång på gång hantera varenda uppkommet problem på helt fel sätt.

Låt oss börja med ett solklart exempel på någonting CO har problem med: e-handeln. Bara kolla deras omdömen på Prisjakt 1.2/5 (tidigare 2.29/10). I stort sett alla klagomål handlar om bristande leveransrutiner och förseningar, vilket gång på gång förklaras med att de "för tillfället haft högt tryck på hemsidan". Så här har det varit i månader, om inte år, men det är ingenting som CO lägger någon energi på. Mängder av pengar investeras istället i andra galenskaper som vi anställda tvingas svälja med hull och hår.

Clas Ohlson är ett företag där kunden alltid är nummer ett. Alltid. Kunden ska alltid tillfredsställas oavsett vad detta kostar butiken i fråga, eftersom denne annars sprider "badwill" om CO, vilket är det värsta som finns. Värre än döden typ. Det viktigaste som finns en vanlig arbetsdag på CO är att göra varenda kund till så kallade ambassadörer för företaget, som istället sprider goodwill. För att uppnå detta så ska anställda jämt och ständigt böja sig för kunders dumförklaringar, påhopp och ibland rena kränkningar och ständigt vända andra, tredje och femtioelfte kinden till utan att räkna med någon som helst uppbackning från företaget.
 - mer...
Fördelar
Personalrabatten men även den snålas det ju in på för jämnan. I övrigt finns det typ inga.
Nackdelar
Det mesta.
Roligt
Mycket roliga o intressanta arbetskollegor, bra miljö i gruppen
Dåligt företag
Jag hade en heltidstjänst...den blev sedan ett vikariat på 15%. Säger man inte ja till allt utan att ifrågasätta så passar man inte in på företaget. De som bestämmer vill inte utveckla saker utan ska göra som de alltid gjort.
Skulle inte rekommendera någon att jobba här.

Jag är en väldigt engagerad, glad och serviceminded person, med mycket erfarenhet inom handels men de är inte alls engagerade i sina medarbetare och har inte något intresse i att ta hand om sina anställda. Det är viktigare med fler huvuden på golvet än kunskap och erfarenheter. Chefer finns det gott om men ledarskapet är så fruktansvärt dåligt så det är pinsamt.

I annonsen när jag ansökte stod det att de ville inspirera kunden, jag försökte med det men blev bara motarbetad då jag va jobbigt som ifrågasatte varför vi gjorde vissa saker..eller i vissa fall undrade jag bara, men det får man inte göra.

Utveckling kan man dessutom glömma, för de tar hellre in folk utifrån än att ta hand om de som redan är anställda och kan tjänsten de frågar efter.

Så jag säger som jag skrev tidigare, skulle inte rekommendera någon att jobba här- om man nu inte tycker om att jobba på ett företag som skiter i sina anställda.
Fördelar
Finns typ inga.
Nackdelar
Hela företagskulturen.
Går an som extrajobb.
En typisk arbetsdag börjar med att ta emot och packa upp varor. Efter att butiken har öppnat så hjälper man kunder med deras inköp, frågor och rådgivning. Även servicefrågor och reklamationshantering förekommer.

Ledningen kommer ofta från olika håll och kan därför innebära krockar och dubbla budskap. Var beredd på att ta en del egna ställningar och argument.

Kulturen i företaget förespråkar en sak på pappret, men skiljer sig från verkligheten.

Det svåraste med jobbet är att man måste kunna anpassa sig till olika situationer och inta olika roller beroende på arbetsuppgiften.

Det bästa med jobbet är att man kan hjälpa kunder med att underlätta deras vardag.
Fördelar
Morgonmöten
Nackdelar
Många
lärorik och rolig arbetsplats
En typisk arbetsdag på Clas Ohlson är att ta emot leveranser på morgonen och att därefter tömma alla inlevererade pallar under 07:00 till 10:00 då butiken öppnar. Sedan får alla medarbetare en position inlagt i schemat. Jag brukade mest stå i kassan eller vid infodisken, men jag fick också städa snygga till i butiken och dessutom att endast fokusera på själva kunden eftersom att kundservice är mycket viktigt på Clas Ohlson.
Jag har lärt mig att stå i kassan, kundservice, ta emot leveranser och att generellt kunna förklara om våra produkter.

På arbetsplatsen fick man ofta feedback från kollegor och arbetsledare/chefer. Och man fick lära sig och anpassa sig för att hoppa in till andra arbetsuppgifter.

Det svåraste med jobbet var att lära sig grunderna av alla varor som Clas Ohlson säljer, det finns ingen riktig lärobok för det, utan man måste lära sig med tiden. Vilket tar väldigt lång tid eftersom att de har cirka 15 tusen olika varor.

Det bästa delen av jobbet var att få arbeta med andra människor och att kunna få kunden nöjd.
Fördelar
stor och trivsam arbetsmiljö
Nackdelar
Inge gratis mat
Jag älskade mina medarbetare och att integrera med kunder
Det jag älskade mest min praktik hos clas ohlson är att jag fick prata med olika sorters kunder. Det var också en allmän skön stämning personalen var jätte trevliga och det var it involverat som jag gillade väldigt mycket.
Moderniserings uppdrag för hela IT funktionen
I arbetet på Clas Ohlson fokuserat på i princip hela funktionen. Med flera olika förändringsprojekt de drygt 5 år jag varit på bolaget inom Retail / Detaljhandel.
Satt o exekverat på IT strategin, och ägnat de senaste 5 åren på att implementera.

Ny IT Infrastruktur med service orientering o SLA.

Ny applikations arkitektur med API och microservice tänk och cloud first strategi.

Utveckling/Technology med business product owners och agila devops team.

Byggt om hela IT avdelningen med en kulturförflyttning mot performance.

Devops och process owners/produkt ägare på verksamhetssidan.

Från 40MSEK ren operations fokuserad IT avdelning, till en budget på 150MSEK med alla tecknology förmågor, dvs en helt ny digital funktion inom bolaget.
Fördelar
STI/LTI Bonusprogram för ledningsfunktionen
Nackdelar
Lång pendling till arbetet, mycket hotellnätter.
Ingen dag är den andra lik
Det positiva är väl att varje dag är olika, man roterar arbetsstation efter 1 timme. Alltså tex kassapass 1 tim, servicedisk 1 tim, packa upp varor 1 tim osv osv Man har chans att lära sig mycket inom alla kategorier och varor både via intranätet och interna utbildningar på plats i butik.

Den högsta ledningen är väl som på många andra stora företag, de har alldeles för lite verklighetsförankring i hur vardagen är på butiksgolvet och hur saker praktiskt ska lösas. Ledningen i just min butik är suverän på alla sätt och vis, men det är det som händer "över våra huvuden" som är mindre bra.

Tråkigt också att man inte kan vara mer flexibel i schemat då allas familjesituationer och privata situationer ser olika ut. Man måste jobba kvällar och helger, förutom butikschefen då som bara jobbar dagtid och inga röda dagar.

En stor nackdel är att prestationslönen ändrades till det sämre för oss i butik (vet inte hur tjänstemännen har det) för något år sedan, då den blev uppdelad i 4 olika kategorier, varav några som butiken själv inte kan råda över. Tex hur bra "Clas Ohlson Sverige" gått/mån. En del i det som jag personligen inte gillat är också att man tjänar mer pengar när man inte ersätter personer som faller bort av någon anledning, tex sjukdom/vab/semester. Det blir mer för personalen som är kvar att göra och ledningen ser att det "fungerar" på färre personal och slutligen kanske man väljer att inte ersätta människor som avslutar sin tjänst, plus att folk blir utarbetade och deltidspersonalen som inte blir inringda väljer att leta sig någon annanstans... I vår butik ersätter vi då
 - mer...
Fördelar
Nu när jag tänker efter är det nog inte så många...
Nackdelar
Fruktansvärt dåliga personalrabatter, som till och med inte får användas vid tillfälliga rabatterbjudanden i butik!
Kundservice
Bra jobb. Varierande tider, från kvällspass tills dagspass. Kontors jobb.
En bra arbetsplats att växa på
Mycket givande företag om man är villig att växa och driva butiken till bra siffror
Fördelar
Bonusar
Lärorik, rolig och effektiv
En vanlig arbetsdag består av up+plock av varor på morgonen sedan när butiken öppnar är de rullande schema på 1h/station med då kassa, servicedisk, golvansvarig osv.
Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Clas Ohlson AB. Vår community är redo att svara.
3,9
3,7