Clas Ohlson AB

Recensioner från anställda på Clas Ohlson AB

Hittade 47 recensioner som matchade sökningenVisa alla 111 recensioner

Underbar arbetsplats men otrygg

En jätte rolig arbetsplats där man har roligt med sina kollegor och får lösa kundens vardag.Bra arbetstider över lag men tråkiga 3 timmarspass fanns med personligen hade jag inte så många sådana.Osäkert och otryggt för personal ang tjänster folk är osäkra och får byta rad och tjänst månad för månad.Svagt ledarskap i denna butik så personalen blir osäker och det pratas då mycket i arbetsgruppen när kommunikationen brister Men jag hade en rolig tid där och har många tankar kring hur man kan förbättra saker men osäkerheten gjorde att jag va tvungen att gå vidare tråkigt med tanka på att vi hade så roligt i arbetsgruppen

Fördelar

Bra ob i handels långa öppettider o chans till ob

Nackdelar

Ledarskapet och osäkerheten kring timmar, en månad 20 % sen 15% till att kanske inte få något alls o få veta i sista sekunden

Ett bolag i konstant förändring till det sämre

Det räckte inte att kapa vår prestationslön och därmed sänka våra inkomster. Det räckte inte att ändra sortimentet till denna grad att man inte känner igen sig - vi säljer ju liksom inte verktyg längre utan har helt och hållet skiftat till inredningen och annat Krims krams. Ni väljer helt medvetet att anställa bara tjejer numera för att visa er politiskt korrekta och att könsfördelningen är typ lika men implementeringen är skev. Jag fattar inte. Det har blivit ovärdigt att jobba för Classe. Den senaste resultatrapporten talar för sig själv.

Latmaskarnas kungarike

I princip räcker det att du är med i facket och då du har blivit fast anställd kan du helt enkelt skita i och jobba - ingen får röra dig. Visar du det minsta engagemang blir du dumförklarad. För att lyckas inom bolaget ska du uppfylla följande krav. Först och främst ska du vara en KVINNA annars är du rökt. Helst av ren svensk påbrå också men inget krav. Visa aldrig engagemang, arbetsvilja , vabba så ofta du kan , var kränkt och hota med facket . visa ingen empati och behandla kunder som skit- då kommer du inom kort att växa inom bolaget. Otroligt men sant!

Inte bra att var man

Vill man komma någonvart inom bolagte så ska man vara en kvinna helt enkelt , och så kränkt och lat - då kommer du bli VD inom kort .typ Tyvärr har det blivit för mycket kundfokus och fokus pa att fokusera på kvinnliga arbetskollegor , medarbetare får ingenting tillbaka från arbetsgivare, de tar för givet att man jobbar övertid och ställer orimliga krav. Ledningen förstår inte hur medarbetare sliter och sen vill de aldrig ge nånting tillbaka. Många slutar men ändå vill de inte göra något för att få medarbetare att stanna.

Orättvist kamp

Vill du komma någonstans inom företaget måste du få klart för dig att du inte ska jobba upp dig då det är ingenting som rankas som normalt eller bra . Du ska vara bra att prata bra om dig själv och berätta hur duktig du är - egentligen inte vara bra på något , men du ska se till att säga att du är super. Det är bara på det sättet som du kan växa inom företaget.

En väg till psyket

Det finns verkligen inget gott att säga om det här företaget förutom att någon enstaka kollega var bra så det gjorde att man orkade kämpa på. Är hellre arbetslös än att gå tillbaka till detta företag. Värsta jag varit med om. Manipulation, mobbning, lögner och mycket mer.

Narcissistisk butikschef

Dåliga arbetsförhållanden och dålig arbetsmiljö. HR verkar inte kunna sitt jobb heller. En otroligt elak butikschef som kan inte göra något annat än att klaga och vara negativ. Anställer folk som kletar på yngre tjejer. Väldigt viktigt med att man ska veta sin plats och inte yttra sin åsikt.Chefen gör ingenting förutom att sitta på sitt kontor och klaga.

Fördelar

Finns inga fördelar

För mycket fokus på att vara politisk korrekt (utåt)

Man behöver inte gå omkring och bära på agg mot en arbetsgivare, men jag har ett starkt behov av att säga att det som smärtar mest är att jag ärligt talat inte fick någon ärlig chans att söka mig längre upp i hierarkin då jag är en man. Min arbetsmoral , arbetsvilja och Clas Ohlson andan verkar inte spela någon större roll nu när man vill visa utåt att man gör det " rätta", som bolag. Synd , det verkar oundvikligen bli så vid skev könsfördelning.

Fel kön - därmed ingen befordran

Återigen visar och bevisar Clas Ohlson att år 2022 man kan och får särbehandla sina riktig duktiga medarbetare bara på grund av att de saknar vagina och passande (läs - "svenskt" klingande) namn. Saknar du dessa helt avgörande detaljer kn du glömma bort att komma vidare i företagets hierarki för att dem tjejerna - kvinnorna som styr företaget sedan några år tillbaka ser till att " hämnas " all tidigare särbehandling som (visserligen) kvinnorna överlag har och fortfarande drabbas av drabbats av. Jag känner inte att jag vill och kan prestera något för den här förljugna arbetsgivare längre. Förenklat- ditt engagemang , ärlighet , kundservice och lojalitet är inte värda någonting om du inte är kvinna och helt svensk- punkt.

Förljugen miljö externt.

Utåt sett tror de allra flesta att det finns en sk Clas Ohlson anda, men sanningen är den att det är en tystnadskultur och ja-sägare premieras medan ide- och självkritiska avskedas under rubriken illojal.

Fördelar

Nej

Nackdelar

Just do it and keep your mouth shut...

Negativ särbehandling

Efter åratal som heltidsanställd på detta bolag tar jag mig rätten att uttala mig om Clas Ohlsons helt vridna personalpolitik. Det här bolaget har medvetet valt ett " vara politiskt korrekt" spår för ca: 15 år sedan då även jag började min anställning. Nu kommer massa små , kränkt feminister ha åsikter om detta inlägg , men ärligt talat , whatever. det är min sanning så som jag ser den. Helt medvetet har man vid ett visst tillfälle slutat anställa män - hela fokuset har lagts på att anställa tjejer , kvinnor överlag så som jag upplever det. Det blir bara värre , inte för att det är fel i sig men när man anställs bara för sitt köns skull det är då jag upplever det som fel. Jag ser det dagligen och det verkar ha eskalerat . Många av mina gamla kvinnliga kollegor har avancerat extremt fort inom bolaget för just det , att dem är kvinnor. Sedan , så fort de har anskaffat sig erfarenhet inom en viss roll , sökte dem sig vidare till helt andra bolag. Vi andra som har byggt upp Clas Ohlson , långt innan Cores Webbs tider fans ens har fått slita utan någon chans till en vidare utveckling. Inser idag att det fanns precis ingenting jag kunde gjort annorlunda. Ja , jag är en man tyvärr - det gäller att finna sig i en konstant LImbo av utveckling för att man ska orka med det dagliga. Skamligt och felaktigt tycker jag. Även idag fortsätter mina kvinnliga kollegor avancera , " gå före i kön" inte för deras erfarenhets skull utan bara för att det ska vara jämt. Olika avancerade utbildningar och påhittade roller som egentligen inte finns något behov av. Den som kommer eventuellt kommentera -

Varning

Varning för månfald. De arbetar inte med arbetsmiljöfrågor och har en väldig hög hierarki i sin arbetssätt.Strategiskt rasism och machism.

Nackdelar

Kränkning

Bra ledarskap

En bra och motiverande butikschef. Stimulerande arbetsmiljö.

Många fördelar.

Har arbetat i olika butiker och min generella överblick är att alla butiker är annorlunda i både ledarskap och kollegor. På vissa platser är de bra, andra lite sämre. Men överlag är det bra människor man arbetar med.Gratis utbildningar, gillar man kundservice och hjälpa människor är det skitbra. Man lär sig extremt mycket. Bra personalrabatt (ändrades relativt nyligen till mer). Många säljtävlingar som kan belönas med allt från tårta, presentkort eller aktiviteter för arbetsgruppen (AW, etc.). Provisionslön ifall butiken säljer mer än väntat. Lönen ökar efter antal år man jobbat.Jag kan inte själv tycka att det är så stressigt, det är nog inte mer stressigt än någon annan arbetsplats. När man väl lärt sig alla rutiner och vart allt ska vara så flyter det på snabbt.Man har mycket kontroll över sitt schema, när man får ta semester och när man kan/inte kan arbeta. Detta beror dock mycket på vilken butik man arbetar i, vissa är bra, andra sämre.Negativa är att de lever på lågprocentare. Efter många år har jag gått från 10% till 30% till 40% och sedan ner till 10% igen. Man kan känna sig lite blåst ibland. Företaget är väldigt måna om sitt rykte och vill inte se negativt rykte om det, skulle man skriva något dumt och det kommer fram att det är du så lär du få höra det.Mitt betyg är 4/5. Jag gillar att jobba där och vill inte lämna. Men att gå ner till 10% igen efter så lång tid är inte så drivande.

Fördelar

Bra lön, kul jobb, flexibelt.

Nackdelar

Låga procent på papper.

Varning! För diskriminering av mångfald!

Detta företag tillämpar diskriminering av mångfald!

Okej

Rekryteringsprocessen gick väldigt snabbt, fick arbetet efter en vecka. Jag började med ett kontrakt på 20h i veckan efter 2 månader skrev jag ett nytt och gick ner till 18h i veckan och efter ett tag skrev jag på ett kontrakt med endast 5h i veckan. Känns nästan som man blivit lurad ifrån början att allt är jättebra tills att man bara arbetar 5h i veckan (Dessutom gäller detta varannan helg). Annars är det ett väldigt roligt jobb med många roliga kollegor.

Fördelar

Roligt jobb

Nackdelar

Dåliga avtal, känner sig lurad

Otacksam bransch, otacksam arbetsgivare

Butikshandel överhuvud taget är på dekis. Allt arbete iallafall på clas ohlson handlar om att spara, spara, spara och helst av allt att dra ned på arbetstimmar. En vanlig arbetsdag består av att först plocka upp varor och därefter att fortsätta plocka, serva kunderna i butiken, stå i servicedisken, eller att stå i kassan. Man är alltid några huvuden kort på grund av en eller annan anledning som chefen kanske kan förklara. Raster och pauser utöver en timmes lunch finns inte, kaffet dricks medan man springer. Däremot är det ingen som klankar ned på toabesök om de inte drar ut alltför mycket på tiden. Så det finns väl värre ställen att vara på. Innan min tid användes tydligen en "huligantuta" när man plockade varor för att man skulle jobba snabbare, men facket satte tydligen p för det. Företagsledningen och mellancheferna är spritt skilda i sina åsikter om saker och ting. En grej som är "bra" i en butik kan vara "dålig" i en annan eftersom man inte gillar personalen där. Och glöm inte att dina åsikter inte är något värda om du jobbar på golvet. Delar du med dig av en bra ide så blir du typ halshuggen, några månader senare har någon chef tagit din ide och då är det plötsligt det nya svarta. Eller om du påpekar att datorer eller skrivare inte fungerar. Det fattar du väl lilla vän att det kostar för mycket och att det går dåligt för branschen. Det är väl säkert lika på alla arbetsplatser iochförsig. Man får ständigt veta att man ska vara tacksam för sitt jobb och att man närsomhelst kan bli av med det. Ledningen är väldigt duktig på att hitta på nya direktiv och förordningar -

Fördelar

Bra betalt på helgerna.

Nackdelar

Otacksamt.

Rolig

En typisk dag på Clas Ohlson var att packa upp varor, ta hand om kunder, fronta.

Mitt mål med jobbet

Jag gjorde en praktik i Class Ohlson i Skellefteå i 2015 där jag utvecklade mitt språk.

Produktivt arbete.

Produktivt arbete där man enkelt kan utvecklas till en viss grad. Utsatt av konkurrens från onlinehandel.

Otroligt härlig arbetsmiljö, men extremt otrygg position.

Jobbat här i 8 månader och mina timmar går neråt istället för uppåt, det är synd att lägga så mycket energi och tid på en arbetsplats och inte få en trygg position tillbaka..

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Clas Ohlson AB. Vår community är redo att svara.Ställ en fråga

Jämför Clas Ohlson AB med

• Clas Ohlson AB