Calzedonia Group

Recensioner från anställda på Calzedonia Group

Min tid på Calzedonia var väldigt bra! Finns såklart för och nackdelar men det jag tyckte om var möjligheterna att utvecklas (jag blev befodrar till assisterande butikschef efter ett par månader) och butiksmiljön. Lärde mig en del om försäljning också vilket var kul. Idag jobbar jag på en annat företag, men jag skulle rekommender er att söka dit om ni vill växa inom branschen och ha en utvecklande roll.
Har jobbat på Intimissimi och kan i ärlighetens namn inte rekommendera någon att söka jobb där. Företaget utnyttjar unga tjejer som inte förväntas ha koll och därmed blir du totalt utnyttjad på arbetsplatsen. Inget kollektivavtal vilket generar extremt dålig lön, du får inte ta semester under juni-augusti under sommaren enligt kontraktet och absolut inte mer än en vecka även när du jobbar heltid. Du kan få jobba 8-9 dagar i rad väldigt ofta även fast du redan jobbar heltid, din chef tar inte någon som helst hänsyn till vad du tycker. En extrem säljpress från alla dina chefer som kan skälla ut dig på ett extremt dels oprofessionellt sätt mitt framför en kund samt otrevligt och nedvärderande. Otrevliga sms från chefer och totalt oförstående när du blir sjuk. Börjar du stå upp mot din chef blir du totalt baktalad och utfryst. Dom kan korta ner din lunchrast och be dig att under din obetalda lunch byta butik. Cheferna knäpper med fingrarna eller himlar med ögonen mot dig på ett fruktansvärt otrevligt vis när det går dåligt i butiken. Mitt bästa tips - sök inte det här jobbet!
Fördelar
Fina underkläder, personalrabatt
Nackdelar
Dålig lön, otrevliga chefer, inget kollektivavtal
Kan inte annat än att hålla med de andra som skrivit negativa recensioner om intimissimi/calzedonia. Jobbade endast en kort tid pågrund av hur otroligt oseriöst det kändes. Blev jättedåligt bemött av otrevliga chefer som verkligen ser ner på de som arbetar i butikerna och som inte över huvud taget tar hänsyn till ens privatliv utöver arbetet. Jättedålig upplevelse av detta företag, rekommenderar verkligen inte jobbet till någon!
Detta företaget är så oseriöst det kan bli. Anställer endast unga tjejer för att sedan ”lura” in dem i detta företaget och få det att låta så himla bra när det egentligen är skit. Spelar ingen roll hur bra man har presterat/sålt, man blir ändå inte uppskattad. Dålig timlön, aldrig löneförhöjningar, inget kollektivavtal, dem låter en jobba olagligt många dagar i sträck. Dem har ingen förståelse att man har ett privatliv och inte kan jobba när man är jätte sjuk, då ska man ställa upp ändå när man är halvt döende. Alla mina föredetta kollegor har blivit sparkade på ett dåligt sätt. Dem tar in italienska regler till sverige och kommer inte anpassa sig till svenska lagar. Dem vill också ta in nya tjejer i företaget och ger dem flesta tjejer 6 mån/1 års kontrakt för sedan byta ut dem mot nya tjejer. Intimissimi är ”samma företag” som calzedonia med samma chefer så gäller även i den butiken.
Man ska absolut ge varje jobb en chans. MEN för dig som har tänkt att söka detta jobb, gör det INTE för din egen skull. Har närstående som har jobbat för själva företaget som behandlats som skit, speciellt av dem högsta cheferna. Dem säger upp sina ”lojala” medarbetare lite hejvilt. Gärna 1 vecka innan, och det dem kan skylla på är att kontraktet går ut eller att det inte finns några ”timmar” på kontraktet. Dem uttnytjar unga tjejer. Dem har inget kollektivavtal, ingen respekt. Stackars dessa personer som jobbar eller söker till deras företag!
Jobbade på Intimissimi och fick en lärorik upplevelse! Lärde mig mycket om sälj och utvecklades faktiskt. Bra teamkänsla. Fina produkter.
Har aldrig i mitt liv varit med om chefer som ärligt beter som svin. Bara för dom har en liten titel i företaget så tror dom att bestämmer över dig och kör hur dom vill med en. Det är helt absurt och tycker synd om anställda som är kvar på det företaget. Inga löneförhöjningar, ingen kollektivavtal och så mycket regler dom inte följer. Dom tar med sig italienska regler till Sverige, men det funkar inte här.
Fördelar
Absolut inga
Nackdelar
Alla distrikt manager
Jag har faktiskt aldrig vantrivts så mycket på ett företag som på detta. Managern var vidrigt otrevlig, varken hjälpsam, stöttande eller pedagogisk. Översittarattityd. Lunch”rummet” var ett litet rum på MAX 2 kvadratmeter, där de även hade lager. En toa på 1-2 kvadratmeter för oss i personalen fanns precis bredvid och där fick man tvätta sin disk. :))) i ett pyttelitet handfat. På en toa. Inhumant. Personalomsättningen är hög. Företaget har inte fattat att de bedriver verksamhet i Sverige och följer därför inte svensk lag. Inga personalförmåner. Ingen övertidsersättning (de tvingar en dessutom till övertid, man får inte möjlighet att välja). Ingen semesterersättning. Bristfällig upplärning. Avsaknad av rastrum - vilket är olagligt enligt svensk lag. Ursäkta mitt språk men pisställe att jobba på. Alla mina kollegor var unga tjejer som vantrivdes på jobbet. Sämsta arbetsplatsen jag varit med om. Jag slutade efter några dagar. Man måste veta sitt värde, och ingen ska behöva stå ut med att jobba på ett så ruttet ställe som Calzedonia/Intimissimi.
Fördelar
Fina underkläder
Nackdelar
Inga förmåner, inget rastrum, ingen övertidsersättning, bara italienare i ledningen som bara kan prata knagglig engelska, kass upplärning, kass lön
Rekommenderar verkligen ingen att börja sin anställning på varken Intimissimi eller Calzedonia. Du får en förskönad arbetsintervju där dem beskriver din roll som något den inte är. Cheferna som kommer från Italien , har noll respekt mot dig som medarbetare och utnyttjar en samt beter sig oprofessionellt. Du har inget kollektivavtal samt ingen försäkring genom jobbet. Dvs ingen tjänstepension, inget friskvårdsbidrag eller liknande. Detta italienska företaget vill gärna fortsätta att jobba på sitt ”italienska” sätt fortsatt här i Sverige och skiter i vissa svenska ”lagar” som finns. De bryr sig inte heller om att du har ett privatliv och inte kan jobba 10/11 dagar i sträck bara för att någon är sjuk. Säger du emot eller börjar ifrågasätta blir du direkt de ”svarta fåret” och de baktalas om dig med andra kollegor/ chefer. Företaget ger heller inga lönehöjningar (någonsin) och du har din lön så länge du jobbar för företaget. Säljarna jobbar oftast på 6 mån/ 1 års kontrakt och när deras kontrakt löper ut så anställer dem gärna nya ”unga” tjejer som då börjar på 6 månaders prov och därefter också får ”tidsbegränsat” kontrakt. Detta gör att företaget har en extremt stor personalomsättning , mestadels pga av att många vantrivs på jobbet pga av kontrakt, arbetsmiljö och cheferna. Sök er inte hit!
Fördelar
Nackdelar
Det mesta, inget kollektivavtal, ingen tjänstepension, extrema chefer.
Jag var praktikant på Calzedonia i en veckas period. Det var en otroligt lärorik period och bra erfarenhet. Under denna vecka fick jag bland annat lära mig om kundbemötande, säljmetoder osv.
Bästa kollegor. Men lite dålig ibland med cheferna att de behandlar inte riktigt bra till sina anställda.
Fördelar
Inga fördelar.
Nackdelar
Har inte kollektivavtal.
Se fler recensioner av Calzedonia Group