Brukarkooperativet JAG

Recensioner från anställda på Brukarkooperativet JAG

Vidrig arbetsgivare

Brott mot kollektivavtal som bemöts med känsloargument. Luddiga "kontrakt" som lurar in assistenterna i omänskliga ansvarsroller - t.e.x "skyldighet" att täcka alla luckor i schemat utan mertid/övertidsersättning. Brukarkooperativet JAG tar i praktiken inget arbetsgivaransvar (vare sig det gäller bemanning, arbetsmiljö eller någon annan uppgift) utan överlåter alla uppgifter på assistenter och pressar med att "det drabbar brukaren" när vi vädjat om hjälp och stöttning.Sa tillslut upp mig och ångrar det inte en sekund, hade det inte varit för kärleken till brukaren hade jag slutat långt innan dess! Här går det att läsa ytterliggare om hur brukarkooperativet JAG behandlar sina anställda:https://arbetet.se/2021/04/1ivet2/personliga-assistenter-larmar-haller-pa-att-ga-sonder/

Fördelar

Brukaren

Nackdelar

Allt annat

Sorglig och slitsam upplevelse

Brukarkooperativet JAG har inget intresse av att agera som ansvarsfulla arbetsgivare utan vill vara hjältar, en motståndsrörelse mot nedskärningar av LSS. Som arbetstagare utnyttjas man konstant, får jobba enorma mängder övertid utan övertidsersättning och även ansvara för det de kallar för bemanning, vilket i praktiken är beredskap, utan att få ordentlig ersättning för det arbetet. Kritik och förbättringsförslag viftas bort och sjukskrivna assistenter erbjuds ingen rehabilitering för arbetsskador. Jag älskade att arbeta med min brukare, men företagets ovilja att stötta assistenter i sitt arbete omöjliggjorde till slut arbetssituationen.

Fördelar

Brukaren

Nackdelar

Ohållbar arbetsmiljö och avsteg från kollektivavtalet

Katastrof

Till en början verkade allt bra, men efter en tid visade det sig att skenet bedrog. De sög all energi ur en och bara krävde mer och mer, att personalen hade familj struntade de fullständigt i. Helt omöjligt att få en dräglig vardag när de ringdes dygnet runt för att pressa på mer jobb. När sedan facket började aggera då övertiden steg över alla gränser så sket de fullständigt i det. Atr presonalen varit snälla och hoppat in för att lösa akuta problem var inget de ville veta av. Och det visade sig inte i plånboken kan jag lova, inte en krona extra trots att timmarna var långt över heltid varje månad. Man fick vara gld om man någon dag kunde sluta på utsatt tid.Nej JAG är verkligen ingen arbetsgivare jag kan rekommendera. Kommer inte att göra 1 minut i deras regi igen. Tyvärr är JAG en av många assistans företag som som bluffar, och som struntar i sin personal.

Nackdelar

Alldeles för många

Bra företag

Ett bra företag som bjuder på kvalitet o ser till att man får gå på olika utbildningar som har med jobbet o göra o för en säker trygghet för brukaren

Fruktansvärd arbetsgivare

Det värsta jag har varit med om. Lyssnar inte på sina anställda överhuvudtaget och låter arbetsledare / föräldrar bete sig precis som dom vill. Aldrig i hela mitt liv jag skulle jobba för dom igen.

Absolut högst oprofessionell arbetsplats.

Otroligt komplicerad arbetsplats, har aldrig någonsin upplevt att det kunde vara så mycket problem med kommunikation mellan arbetsledare och assistenter. En arbetsplats där man aldrig fick stöd från Arbetsledare eller arbetsledning d.v.s. Rådgivarna på JAG's huvudkontor. Förnedrande mot sina kunder, lyssnar inte på assistenterna utan Arbetsledare kan inte skilja på chefsroll eller anhörigsroll. Utan försvarar brukaren oavsett situation även om assistenten i detta fall är den utsatte. Inget stöd från JAG överhuvudtaget. Kränkningar, mobbning och att det pratas bakom rygg samt brist på sekretess. Hotande argument, man har inte en chans att få sig hörd. Överarbetande p.g.a. personalbrist och där tycker inte jag att JAG hjälper till tillräckligt. Ej professionell arbetsplats.

Fördelar

Absolut inga.

Nackdelar

Alldeles för många.

Fruktansvärd arbetsgivare

JAG slår sig för bröstet och stoltserar, ”. Vi är Sveriges största privata assistansanordnare som drivs utan vinstsyfte – det ger mer resurser till din personliga assistans.” Det låter ju bra, tills man upptäcker att om man är uppe och jobbar under sovande jour får man ändå inte betalt mer än de drygt 30kr/h man har för att vara på plats. Hos JAG är det stört omöjligt att få nåt extra om din uppdragsgivare så är vaken varje natt, natten lång. För JAG har inga pengar. Skamligt. Sen förväntas du prestera på topp och ställa upp på övertid (och dessutom vara bemanningsansvarig vissa veckor) Din vila är ju uträknad efter just sovande jour trots att du (i detta exemplet) i realiteten arbetar vaken natt! Vänta dig INGET som helst stöd från rådgivarna eller HR-specialisten på det fina ofta nyrenoverade kontoret. (Varje gång jag är där har de byggt om och ”fräschats upp” nåt) JAG följer inte kollektivavtalet utan tolkar det lite som de vill. Med hjälp av sin HR-specialist. JAG har som första punkt i sin Värdegrund: •Alla människor är lika mycket värda Verkligen JAG? Är det så? Sanningen är att hos er är assistenterna inte värda ett dugg. Eller är inte assistenter människor? Som assistent förväntas du jobba och hålla tyst. Har du oturen att hamna hos en besvärlig uppdragsgivare där du behandlas illa så kommer inte JAG göra nåt för att hjälpa dig, pratar du för mycket får du sparken. Du kan bli anklagad för precis vad som helst av uppdragsgivaren. JAG kommer inte utreda och ta reda på fakta, de går helt på uppdragsgivarens ord. Ut med assistenten! In med nån ny -

Fördelar

Inget absolut inget

Nackdelar

Ledningen och kontorets personalpolitik

...

Företaget var bra. Vi fick utbildningar och handledning. Handledningen betalade brukaren. Arbetsplatsen var komplicerad

Dålig ledning

Jag fick väldigt lite hjälp med mitt arbete jag inte kunde något om.

Fördelar

Delvis trevlig arbetsmiljö

Nackdelar

Instängd arbetsmiljö

Privat och kaosartat

I detta arbete fick jag verkligen se vad en utvecklingsstörning och autistiskt beteende kan vara. Jag lärde mig väldigt mycket om olika beteenden hos en multihandikappad person. Jag lärde mig vikten av struktur och ramar för att brukaren skulle få sin vardag att gå ihop och gjorde scheman och aktiviteter som passade min brukare. Den största svårigheten i detta arbete var att sammarbeta med brukarens närstående, eftersom det blev för privat. Jag fick heller ingen handledning när jag berättade att arbetet utsätter mig och min brukare för fara i trafiken eller andra våldsamma situationer som inträffade när min brukare var utåtagerande och tappade kontrollen. Därför var detta arbetet direkt farligt och ohälsosamt. Jag jobbade alltid ensam med min brukare vilket betyder att jag inte hade kontakt med mina kollegor. Detta var också en stor svårighet.

Fördelar

Jag lärde mig mycket

Nackdelar

För privat och farligt

JAG är en riktigt bra arbetsgivare på alla sätt.

Hjälpa en medmänniska med dennes vardag och till fest.Lär mig något varje vecka om människors beteende.Har bra ledning i JAG och dess medarbetare.Ibland kan man sakna arbetskollegor men det går bra ändå.Beroende på vilken brukare man har kan det vara svårt i vissa situationer.Kontakten med sin brukare är det bästa och om man har en bra arbetskamrat så räcker det.

Fördelar

bra service och bemötande

Nackdelar

långt geografiskt för att gå kurser etc. annars inget

Ställ en fråga om att jobba eller intervjua hos Brukarkooperativet JAG. Vår community är redo att svara.Ställ en fråga

Brukarkooperativet JAG recensioner per plats

• Brukarkooperativet JAG
Berätta hur vi kan förbättra den här sidan
Vad skulle du vilja lägga till eller ändra?