Bräcke Diakoni

Recensioner från anställda på Bräcke Diakoni

Där man kan lära sig att jobba med människor som kommer från olika land och olika kultur.
Jag blev anställd på Bräcke Diakoni i halmstad, fick inskolning, gjorde delegering och blev lovad schema för hela sommaren men fick aldrig något överhuvudtaget. Ringde många gånger för att få svar men fick aldrig någon återkoppling.
Bräcke Diakoni är en arbetsplats vars ledarskap signalerar hela verksamheten, här finns chefer som pratar så otroligt mycket skit om sina anställda till andra anställda, många anställda som tror sig vara "chefer", det finns inga som helst rutiner, och det kommer och går personal HELA TIDEN.
Och händer det något dvs konflikter så tar inte cheferna sitt ansvar, det frågar dig inte ens hur det känns utan använder sig av meningar " vikarier går att ersätta" , " Ut med dom gamla, in med nya" öppet på sina torsdags möten.

Jag rekommenderar ingen att arbeta där!!
Fördelar
finns mycket jobb eftersom alla ringer sig sjuka
Nackdelar
Allt
En dålig chef med dålig kunskap.Dåligt lön med många uppgifter.
Ett underbart ställe att arbeta på, hade gärna fortsatt om de inte beslutade sig för att lägga ner Personlig assistent.
Men fortsätter gärna inom företaget på annan ställe.
Personal som gaddar ihop sig med nykomlingar. Pensionärer rings in för att arbeta när tusentals unga går arbetslösa. Dom är bra på att skapa konflikter och man får vara beredd på att ta för sig. de drar ju av 30 min för rast men sällan det fanns tid att stilla sitta ner och äta maten. nää
Bästa stället att arbeta på. Har en kanonchef som vet vad hon jobbar med. Aldrig något krångel. Behövs det köpas in ny sopborste eller soffbord så köps det in omgående. Personal som ställer upp och jobbar övertid. Aldrig något krångel med lönerna.
En chef som ger personalen bra beröm vid flertal tillfällen. Och ingen mobbing eller härskarteknik bland petsonalen: totalförbjudet. Det är det bästa stället jag arbetat på. Tror jag fick en smärre chock när jag började arbeta här. Att det kunde vara så bra och strukturerat. Jag kom ju från anställning i Halmstad Kommun där allting var totalkaos, mobbing och härskarteknik, skiter i inköpen, personal som aldrig ställer upp, löner som krånglar, okunskap bland personal hur man arbetar med stöd av lagen. m.m.
Fördelar
Mycket kunskap
Nackdelar
En typisk arbetsdag för mig var att jag började vid 8:30 och mer eller mindre så satt jag och tre andra sommarjobbare och skulle underhålla de boende och hålla de sällskap. Vi satt och pratade med de inneboende för att göra deras dagar lite roligare.
Fördelar
Man fick goda erfarenheter
Nackdelar
Man fick inga förmåner
80% av Bräcke Diakonis medarbetare är kvinnor och man skryter gärna med att den nya tf VDn är kvinna.
På Daglig verksamhet i Lerum har Bräcke just hyvlat heltidstjänsterna. Mångas privatekonomi drabbas hårt och det blir svårt att leva på sin lön. En klassisk kvinnofälla med andra ord!

Återigen visar Bräcke Diakoni att deras fina och kaxiga värdegrunder bara är ett spel för galleriet...
Fördelar
Nej
Nackdelar
Hyckleri
Sjukaste stället jag jobbat på. En chef som är helt sjuk i huvudet och som har som nöje att sprida rykten och skapa dålig stämning mellan personalen. Hon ljuger brutalt och kan ingenting om hur man behandlar sin personal. Hon tycker att det är okej att man jobbar själv på en demens avdelning med 7 boende, där flera av dom har stor fallrisk. Hon bryr sig inte om att ta in personal som kan svenska, utan hon tar in precis vilka som helst som inte förstår något. Detta blir väldigt jobbigt för övriga i personalen, men det tar chefen ingen hänsyn till. Hon ger sig på personal som hon inte tycker om med att hitta på saker som personen ska ha gjort fast personen är helt oskyldig. Sen skyddar hon personer som hon tycker om fast dom gör stora misstag.
Nackdelar
Sjuk chef
Hyvlingen av heltider till 87, 5% är nu genomförd och många börjar söka sig till andra jobb där man förhoppningsvis får lite mer cred för sitt arbete.
Omtyckta och kompetenta kollegor försvinner och väl fungerande team slås i spillror. Uppgivenhet och ilska i personalgruppen.

Daglig verksamhet i Lerum dräneras på kompetens och erfarenhet. De som inte skulle drabbas, våra deltagare, är ledsna och förstår inte vad som händer. Trygghet och tillit som byggts upp genom åren raseras.

"Deltagarna kommer inte att drabbas"

Sure....
Fördelar
Nackdelar
Många
hej jag heter Shimbahri Gebrezgabiher och jag kommer från Eritrea tio år sedan jag är snäll och lojal och lugnt-jag gillar att städ
Bräcke diakoni är en icke vinstdrivande stiftelse som värnar om yrkesstoltheten.
-"Viljan att se, kraften att förändra".

Så lyder värdegrunden men samtidigt beslutar de sig att sänka alla anställda i Lerum från 100%-87,5% oavsett hur länge man har arbetat. Kollektiv bestraffning alltså. Man skyller på minskat antal deltagare när det i själva verket handlar om ett uselt avtal som Bräcke skrivit på. Detta innebär i runda slängar ca 2100kr efter skatt/månad inom ett redan väldigt underbetalt arbete.

Yrkesstolthet??? Skulle knappast tro det!
Fördelar
Nackdelar
Många
Trots "fin" värdegrund och en "non-profit"-fasad så beter sig Bräcke skamligt mot sina medarbetare på DV i Lerum. Precis lika hänsynslöst som vinstdrivande aktörer. Man hyvlar heltid till 87, 5 % och sätter all personal i en svår situation. För vissa betyder det ekonomisk katastrof.
All personal mår dåligt. Man släpper "bomben" om hyvling utan att ha en plan för att hantera personalens frågor och oro.

Hyvlingen påverkar inte bara själva lönen utan även SGI, pension m m.
Fördelar
Nackdelar
Många
Bräcke diakoni har gjort 28 st personal på Daglig verksamhet i Lerum deltidsarbetslösa genom att säga upp allas heltidstjänster och istället erbjuda deltid. Hur skall man klara försörjningen? Inga turordningsregler har följts. LAS har man helt struntat i.
Nackdelar
Ingen anställningstrygghet
Tuffa arbetspass både fysiskt och psykiskt.
Jobba med utåtagerande ungdomar.
Fördelar
Trivsamt att arbeta med deltagare och mycket tacksamt arbete
Fördelar
Inget avdrag för lunchtid
Nackdelar
Sämre ledarskap inga löneförmåner för ansvarsuppgifter
Jag rekommenderar starkt att arbeta inom Bräcke Diakoni då företaget har en fin värdegrund och månar väl om sina patienter /klienter. Det är dessutom en god atmosfär och trevlig personal.
Nackdelar
Det var en bra och givande plats för där fick jag chansen att lära känna mig själv och verkligen testa mig själv utifrån mitt "Handikapp".
Så jag ångrar verkligen inte tiden där.

Jag kom underfund med vad jag kan göra och hur mycket jag orkar att jobba
Fördelar
Dom lyssnar på personen
Ett utvecklande arbete som kräver mycket kunskap och tålamod. Fina arbetskamrater som ställer upp för varandra och sist men inte minst en underbar chef.
Fördelar
självständigt arbete
Se fler recensioner av Bräcke Diakoni