Bombardier

Recensioner från anställda på Bombardier

it was very good experience , this job allowed me to know how we assemble the plane , and to have some knowledge in aeronautical sector
Fördelar
free lunch, free transport
Nackdelar
work hour, we start very early
The experience depends on the field of work/department and the country. Coworkers are helpful, no rat race experienced. Easy to learn a lot and choose your job/get promoted, if you're willing to make the effort. Demanding job, shortages of employees. Too much internal politics.
Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att ta del i en väldigt lång och, i mina ögon, fortfarande ofullbordad rekryteringsprocess. Efter flera intervju-omgångar, mail- och telefonkontakter samt diskussion om villkor utlovades att erbjudande om anställning skulle skickas inom kort. Det som sedermera kom var ett standardbrev där man tackade för visat intresse och meddelade att min profil inte riktigt passade företaget. Processen från det att jag sökte utlyst tjänst till svarsbrevet varade från 180323 till 180917. Utan framgång sökte jag någon sorts förklaring och återkoppling på min kandidatur. Skickade till slut (181121) ett brev till deras HR-chef. Till dags dato (190409) har ingen svarat på det. Hoppas för deras aktieägares skull att inte deras affärsprocesser är lika undermåliga...
Fördelar
Nackdelar
Brist på professionalism, respekt och normal anständighet
Dåligt samarbete mellan olika avdelningar. Orimlig arbetsbörda på några få individer.
Fördelar
Bra sjukförsäkring
...recensionerna nedan är ett desperat försök att få företaget i sverige att se bättre ut än vad det verkligen är. Märkligt att betygen inte varierar mer än vad dom gör och att recensionerna är "professionellt" positiva och utförda. Alla dom fördelar man har angett nedan är borttagna och ledningen har effektivt undanröjt alla möjligheter för trivsel. Mobbarmentalitet, girighet och snedvridna politiskt korrekta värderingar har tagit all fokus och är resultatet av arbetsskygga ledare som ofta är unga och oerfarna eller har nått sin inkompetensnivå. Dunning-kruger syndromet är en måttstock för framgång på företaget.
Fördelar
du får jobba
Nackdelar
men inget annat
Som montör var arbetsdagen väldigt ombytlig. Som är bra för då lär man sig mycket. Som lagerarbetare var den ganska lika . Tyckte att det var roligt att jobba i förråd. Fast ville prova på någonting nytt och fick då arbeta som montör. Ledningen var väldigt toppstyrd. Det var en bra arbetsplatskultur. Det spelade ingen roll om du var inhyrd eller anställd eller vilken roll du hade så var du accepterad. Vissa klämverktyg var svårhanterade på grund av att verktygen är inte anpassade för kvinnor. Flexibiliteten och arbetskamraterna var en viktig del.
Nackdelar
Ingen flextid
Att gå runt i byggnaden och hjälpa människor med deras IT problem vare sig hårdvara eller mjukvara var ett väldigt aktivt och socialt arbete där man fick ta sig an många olika personligheter och lära sig att handskas med alla sortens människor. Tack vare denna arbetsupplevelsen så har jag blivit bättre på att ta kontakt med människor samtidigt som jag har lärt mig en del IT relaterade saker. Kollegorna var absolut något som gjorde det värt att komma till jobbet, man kände sig alltid välkommen och det resulterade alltid i en god "arbetsmoral-boost" samt ett glatt samvete varje morgon. Det bästa med yrket var när allt flöt på som det skulle och man hade en trevlig kund som man servade, även när det kunde gå söderut så fanns det även vissa som hade ett gott humör vilket gjorde att komplikationer vart lättare att hantera. Det sämsta däremot var när inget gick som man tänkte och man hade en kund med ett riktigt kort stubin och lade skulden på en fast man inte gjort något annat än att försökt lösa dennes problem.
Fördelar
Om man är fast anställd kan man jobba vilka tider man vill bara det är 8 timmar per dygn.
Nackdelar
Det blir oftast mycket sittande om man inte har något ärende.
Har lärt mig massor utav saker...tex om olika slags verktyg, momentlära, kontaktprwssning, lödning
Varierande arbete som kräver både planering och snabba beslut. En arbetsdag varierar mycet beroende på vilken typ av jobb som ska göras. Återkommande uppgifter är tex inköp, uppföljning, både budgetmässig och kvalitetsmässig och förbättringsarbete. UH-arbete utförs av tekninker som arbetar tillsammans i ett väl fungerande team. Det höga tempot och det varierande dagarna största fördelen. SVårigheter kan uppstå pga bitvis trög administration som jag upplever är ganska vanligt inom större företag.
Jag kollade igenom felsignaler som jag sedan dokumenterade i en excel fil. Jag gjorde även digital 2D design av HMI (Human-Machine Interface) knappar. Mina kolegor var trevliga och hjälpsamma men hade inte så mycket kontakt med folk som inte satt runt mig.
Fördelar
grattis frukt
Mycket trevliga och kunniga kollegor som alltid vill hjälpa till. Positiv atmosfär i den lilla gruppen. Låg beläggning ger låg stämning överlag. Det roligaste och mest givande är att skapa ny dokumentation utifrån varierande underlag. Ledningen har dålig info om vart företaget är på väg vilket leder till dålig framförhållning av jobbinsatserna.
Fördelar
Sjuförsäkring
Nackdelar
Inga personalaktiviteter
In my daily work I perform calculations using commercial software CFD code to predict the coolant flow, pressure and temperature inside and in the vicinity of the components of interest.
En typisk arbetsdag just nu sitter jag och monterar elektriska produkter. Ibland är det lite dålig passform på komponenterna och då får man tänka till lite och och lösa problemet. Jag har lärt mig mycket om elektriska komponenter och montering av dessa samt lödningsteknik och andra praktiska delar som tillhör jobbet. Har varit team leader i 2 år under min tid på företaget och lärt mig en hel del om arbetsfördelning och ansvar. Det har vart lite hektiskt emellanåt men det har ändå varit kul att ha lite mer ansvar över folk och vad som ska göras. Ledningen som har funnits i byggnaden där jag har jobbat har varit trevlig och väldigt tillmötesgående. Jobbarkompisarna har varit kanon, positiva och samarbetsvilliga. Den svåraste delen av jobbet var nog under perioden jag var team leader när jag fick ansvara för ett gäng arbetare och fördela jobbet mellan dom samt ta en del beslut där också den bästa delen kommer in då jag tyckte om det och fick bra resultat och tog rätt beslut vilket sporrade mig ännu mer och gjorde att jag ville anstränga mig ytterligare. Visst tog jag fel beslut ibland men man är inte mer än människa så jag tog till mig det och försökte ta lärdom av det och försöka göra det bättre nästa gång.
Fördelar
Diverse rabatter på olika ställen, gratis glasögon vid behov.
Bombardier är en kanadensisk tillverkare av flygplan och tåg. Huvudkontoret ligger i Montréal och totalt är 65 400 personer anställda inom koncernen som har två delar: Aerospace och Transportation.
> En typisk arbetsdag börjar med ett kort stående infomöte där alla projektmedlemmar redovisar kort om sina framgångar/status i sina åtagande till gruppchefen och får respons/vägledning direkt för fortsatt arbete från chefen. > Jag tror på tre viktiga grundprinciper i arbetslivet som man ska följa om man verkligen vill lyckas bättre i sitt uppdrag/arbetsuppgift. 1- God planering 2- Rätt kommunikation 3- Bra samarbete Faller en så faller andra. Detta är grundprincipen som jag har lärt mig och försöker alltid följa. > Ledning är viktigt och har en viktigt roll, särskild när det gäller styrning av ett kollektivt arbete. Det är ledningen som är hjärnan och håller styret, sätter kraven och har koll på budgeten. En kometens ledning kan oftast leda företaget med vinst. > Jag trivdes mycket med arbetsklimatet på BT. Hade mycket goda kontakter med mina arbetskollegor! Jag är en glad människa och har god förmåga att bygga bra kontakter med folk på arbetsplasten. > Jag tror ingenting är omöjligt, även svåraste uppgifter kan lösas om får den tid man behöver! > När allt flyter då är jag nöjd och glad. När jag levererar mina uppgifter i tid och få beröm från chefen eller arbetskollegor,är det då bästa delen av mitt jobb!
Fördelar
Gruppaktivitet efter jobbet, after work dyl.
Ett företag som i Göteborg har en spännande utveckling. Bra arbetsklimat och trevliga och unga kamrater.
Fördelar
Trivsamt på arbetet
Nackdelar
Ingen övertidsersättning
samordna,leda,skriva ut arbetsorder ,se till att produkten kommer ut till kund i tid,personal ansvar,daglig styrning med ledningen på företaget,lägesrapport,
Produktiv och innovativ arbetsmiljö. Högt i tak. Möjligheter till jobbrotation i utlandet om rätt kompetens finns.
Fördelar
Arbetstidsförkortning och träningsbidrag
Nackdelar
Inga företagsfester för anställda
Ett bra företag att trivas i och utvecklas. Det finns många möjligheter att utvecklas då de anställda erbjuds kurser och möjlighet att arbeta med skiftande arbetsuppgifter. En bra personalkultur med positiv stämning. Flextid är positivt. Företagshälsovårt och personalkort med möjlighet att träna gratis är positivt. Kollegor med skiftande bakgrund och arbetserfarenheter är positivt.
Älskade verkligen att jobba här och det fanns säkert stunder som man inte tyckte om men, allt roligt och det som man gillade vägde verligen upp allt. Hade inte företaget lagts ner hade jag säkert varit kvar än
Fördelar
arbetskamrater, ledningen = ALLT
Se fler recensioner av Bombardier